Inför Silverrudder | Solo Speed & Safety

Det finns utmaningar som ligger lite utanför komfortzonen. Sådana som man inte är riktigt säker på att man vill (eller kan) genomföra på ett bra sätt.

Och just segling är en fantastisk sport om man vill hitta den här typen av utmaningar. Och det är bra sätt att utvecklas som seglare, ledare och person. Jag försöker hitta någon sådan här utmaning varje år. Antingen för hela teamet eller för mig själv. Det kan vara att debutera i Watski 2star Skagerrak med Novan, att köra Balic 50 på W2S Baltic, ta J/109:an till Kertieminde eller att köra entyp i Frankrike i en helt nylevererad J/111.

Och i år är det Silverrudder, solo runt Fyn i september, som man ser fram emot med skräckblandad förtjusning.

Min målsättning är att genomföra racet så bra det går, och i förberedelserna så finns det två områden som jag fokuserar extra mycket på:

Speed

Jag vet att jag kan segla båten solo. Jag vet också att vi kan segla den fort på två eller med full besättning. Detta leder inte automatiskt till att man kan segla den fort när man är själv.

Som alltid så handlar det om träning. Att hitta trimlägen som ger hög medelfart, identifiera nya cross-overs mellan segel och hantera riskmoment på ett smart sätt. Det enskilt största förbättringsområdet handlar om autopiloten. Att få den att segla båten snabbt och säkert under alla förhållanden. Även på undanvind i 10-12 m/s.

solosafety-gyropilot-settings

Jag har ju en NKE Gyropilot som kan göra jobbet. Men som allting annat så behöver man träna för att få ut mesta möjliga av den. Och få bra input från andra som har erfarenhet. Och den feedback jag får är att det inte finns några bra lathundar, utan man måste hitta sina egna settings för sin båt och de förhållanden som råder.

De parametrar som jag nu jobbar med är gain (hur offensivt den styr) – speed coefficient (beror på hur snabbt man seglar båten) – wind smoothing (dämpning av vindskift) och counter rudder (hur mycket man kompenserar med rodret). Jag är på god väg att bli vän med “Jean-Claude” som jag har döpt honom till. Ett par tre sessioner till så skall jag nog ha koll…

Safety

Säkerhet blir ju en viktig fråga när man skall segla en sportig båt solo runt Fyn i september. det kan säkert ta trettio timmar och det lär bli kolsvart på natten. Dessutom är det intensiv segling hela varvet och få chanser till ordentlig vila.

De områden som jag har prioriterat är följande:

1. Stanna kvar ombord,
2. kunna larma på ett effektivt sätt,
3. ha koll på läget på däck för att slippa gå ner.

solosafety-instrument

Vid rormansplatsen skall jag ha tillgång till det det jag behöver. Autopiloten (den lilla blå fjärrkontrollen) hänger oftast runt halsen. Ramlar jag i havet och den tappar kontakten så ställer sig båten automatiskt i vindögat. Även om man inte kan ta sig ombord igen, så borde en båt med fladdrande segel uppmärksammas av annan trafik.

Nytt för i år är en VHF “remote station” (Standard Horizon CMP-30/RAM3). Denna är kopplad till en stationär VHF vid navplatsen (Matrix GX2100E) som har masttoppsantenn. Det innebär att man får full effekt och räckvidd + DSC uppe på däck.

Här finns också en Raymarine E7 navigator som får AIS-data från en True Heading AIS CTRX Graphene+ vilket ger bra koll på kommersiell trafik. En kompakt installation med redundans.

Nexus-systemet får också data från Expeditiopn för att man hela tiden skall känna sig trygg med vart man är på väg. Att hela tiden se BTW/DTW sparar många dubbelkollar. TTM är “Time to Mark” vilket ger bra känsla för när man behöver förbereda manövrar.

expipad-1

Via iPad så har jag också tillgång till Expedition som går på en laptop under däck. Detta ger koll på märken och via raster/båtsportkorten så får jag en andra bild vid tajt navigation.

solosafety-personal

När det gäller den personliga utrustningen så handlar det framför allt om att hålla sig torr och varm. Och stanna kvar ombord. En Henri Lloyd Ocean Pro One Piece Suit när det blir riktigt ruskigt tillsammans med en Spinlock Deckvest med livlina (och möjlighet att cutta denna).

En liten PLB1 gör att man larma när olyckan är framme. Detta tillsammans med en handhållen VHF (Standard Horizon HX851E) borde göra så att man både kan larma och bli hittad på ett effektivt sätt. Pannlampa med strobe och ett personligt nödbloss borde räcka långt…

Ombord har jag också en Odeo LED Flare som verkar supereffektiv.

Mycket av detta kan tyckas vara overkill, men jag försöker ha en holistisk syn på säkerhet och vilka möjliga scenarion som man behöver vara förberedd för.

23 Comments

  1. Ola Aug 6, 2014 Reply

    ..livflotte?

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 6, 2014 Reply

      Ingen har någonsin gått i flotte under kappsegling i våra vatten – jag tänker inte bli först :-)

      Sannolikheten för att båten skall sjunka eller brinna upp så att jag måste gå i flotte är extremt liten. Dessutom seglar vi (alldeles för) nära land med 200 båtar runt omkring.

      De experter jag pratat med menar att förmågan att larma och få hjälp är det absolut viktigaste. Att lämna den båt man är i är ett stort riskmoment i sig, även med full besättning.

      I mitten av september är vattentemperaturen ok, så med en torrdräkt, PLB och en bra grab-bag så borde man i worst case klara sig i vattnet tills man blir upplockad.

  2. Ola Aug 6, 2014 Reply

    …säger inte emot Dig, var mest nyfiken på hur Du resonerade…

  3. Marcus Aug 6, 2014 Reply

    Fegt

  4. f424 Aug 6, 2014 Reply

    Vilken pannlampa har du valt? Specen borde vara vattentät, LED för lång lystid och valbart fast eller strobe-sken?

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 6, 2014 Reply

      Jag har i flera år haft en Petzl Tikka XP+ som tyvärr inte görs längre.

  5. Sebastian Aug 6, 2014 Reply

    Har du en batterimonitor som kan ge dig en uppskattning kring strömförbrukning eller skall du själv räkna ut vilken kapacitet du kommer att behöva?
    Strömförsörjningen är helt avgörande för mig om jag skall klara seglingen. Jag räknar med att autopiloten skall gå i 30 timmar. Mina åtgärder blir att installera en Victron 700 Batterimonitor (för att ge mig kontroll), korta kablarna mellan autopilot och batteri, samt att parallellkoppla 3×75.

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 6, 2014 Reply

      Jag har haft det i tidigare båtar, men nu håller jag koll via spänningen i Nexus, och laddar när den står på 12.3 Volt.

      Gissningen är att jag måste ladda var 12:e timme vilket är helt ok.

  6. Leino Svensson Aug 6, 2014 Reply

    När jag seglade ifjol så fick jag min Navman-autopilot att fungera för första gången precis lagom till start, använde ändå gummbandet mer än den. Säkerhetsutrustning så jag klarade besiktningen. Reparerade peket hela dagen före start då jag körde sönder det på vägen dit. GPS utan plotter enligt Mini6.50-regeln, satt med fingret i kortet hela sydsidan på Fyn med gennakern satt ända tills jag irrade bort fyrarna då det plötsligt var ett helt stim med lanternor och annat lyse farmför mig och mitt i gyttret en annan Mini som precis blivit dragen loss från ett grund. Seglade förbi Minin Geronimo på målsnöret och blev första Mini i mål :) Ser verkligen fram emot årets upplaga!!
    Som Peter säger alldeles för nära land för att det ska kännas bekvämt, i övrigt väldigt bra arrangerat med god stämning och bra upplägg. Kunde ju vart längre också men man kan ju inte få allt!!

    • Erik Barkefors Aug 6, 2014 Reply

      Om du seglar SRS med en Mini 650 så får du använda GPS med sjökortsplotter trots att plotterdelen är förbjuden i klassregeln. Ställer Silverrodret krav på att du ska uppfylla klassregeln fullt ut för att få deltaga?

      • Author
        Peter Gustafsson Aug 6, 2014 Reply

        På Silverrudder kör man inte efter respitregler, utan bara i storlaksklasser efter LOA. Är man en hög med minis (eller Seascape) så är det roligare om alla kör efter klassreglerna.

        Sedan kan jag tycka att man borde tillåta plotter eller elektroniska sjökort vid den här typen av race. Att köra på WP är ok om man skall över Atlanten, men att finlira runt danska öar mitt i natten är en annan sak :-)

  7. Anders Aug 6, 2014 Reply

    Tack för bra info, jag gillar VHF-lösningen. Vi hör VHF uppe i brunnen men måste lubba ner för att sända. Jämrans massa kablar som skall dras ändå, vägrar VHF-branschen t ex blåtand? Det är klart, en handhållen på däck så har man närkommunikationen avklarad.

  8. Leino Aug 6, 2014 Reply

    Jo jag vet att det är tillåtet. Och såvitt jag vet var det bara jag som segla utan plotter. Vill segla enligt klassregeln, skulle jag faktiskt komma att finlira runt de franska öarna mitt i natten (vilket krävs under vissa av racen man seglar för att kvalificera sig till Minitransat eller racet till Azorerna tur och retur) så är det nog skönt att inte vara van vid plotter och plötsligt behöva segla utan. Dessutom har jag mycket mer fartgivande saker att lägga pengarna på…

  9. Anders B Aug 6, 2014 Reply

    Köpte själv en Fast Link PLB, blev konfunderad eftersom man inte kan prova utlösningen eftersom det är en engångsgrej. Hittade som tur var ett Youtubeklipp: http://youtu.be/uT5j3j1P1-Q

    • Göran/Xusidus Aug 6, 2014 Reply

      Jag det är ju tråkigt om utlösningen blir en engångsgrej :)

  10. Dagseglare Aug 7, 2014 Reply

    Stanna ombord!
    Nån som i praktiken provat att använda dedikerad lina eller ledigt spinnfall istället för band på däck att fästa livlinan i när du lämnar sittbrunn? – tänk trapetz.
    – du ramlar aldrig i vattnet, gör du det så kommer du upp på däck igen när båten reser sig.
    – du har ingen lina att hålla undan för fötterna = två händer att hålla fast dig med och du kommer inte att trassla in dig med fötter/ben i livlinan när du jobbar på fördäck.
    Koppla livlinan till “trapetzen” som du kan fästa i närheten av sittbrunnen.

    • Anders Sep 19, 2014 Reply

      Den blir nog fin.
      Ramlar överbord vid tex en broach. Då hamnar du i vattnet. Sen reser sig båten och du rycks ur vattnet och far som en projektil tillbaka till båten där du blir hägnade medvetslös.
      Jag tror inte på den iden. Skall du prova, gör det inte ensam!

      Jackstay på däck och en kort livlina så ramlar du inte heller överbord, även då har du två händer fria att jobba med. Skall jag tex bärja ett segel på fördäck kopplar jag in mig i lovarts jackstay med båda slingorna, en på varje sida, då kan jag hänga i selen och börja med båda händer. Det är åtminstone så jag jobbar på däck när det blir lite gropigare på havet.

  11. Rasmus Jonsson Sep 17, 2014 Reply

    Var hittar du personliga nödbloss?

  12. Leino Sep 18, 2014 Reply

    Wow, 1400 spänn för en lampa.. Får då hoppas den som sitter i flytvästen räcker. Finns också att köpa till om man inte köpte väst med lampa från början.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.