Skip to content

23 Comments

  1. Ola
    Aug 6, 2014 @ 08:13

    ..livflotte?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 6, 2014 @ 08:26

      Ingen har någonsin gått i flotte under kappsegling i våra vatten – jag tänker inte bli först :-)

      Sannolikheten för att båten skall sjunka eller brinna upp så att jag måste gå i flotte är extremt liten. Dessutom seglar vi (alldeles för) nära land med 200 båtar runt omkring.

      De experter jag pratat med menar att förmågan att larma och få hjälp är det absolut viktigaste. Att lämna den båt man är i är ett stort riskmoment i sig, även med full besättning.

      I mitten av september är vattentemperaturen ok, så med en torrdräkt, PLB och en bra grab-bag så borde man i worst case klara sig i vattnet tills man blir upplockad.

      Reply

  2. Ola
    Aug 6, 2014 @ 09:11

    …säger inte emot Dig, var mest nyfiken på hur Du resonerade…

    Reply

  3. Marcus
    Aug 6, 2014 @ 10:09

    Fegt

    Reply

  4. f424
    Aug 6, 2014 @ 11:16

    Vilken pannlampa har du valt? Specen borde vara vattentät, LED för lång lystid och valbart fast eller strobe-sken?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 6, 2014 @ 11:33

      Jag har i flera år haft en Petzl Tikka XP+ som tyvärr inte görs längre.

      Reply

  5. Sebastian
    Aug 6, 2014 @ 12:21

    Har du en batterimonitor som kan ge dig en uppskattning kring strömförbrukning eller skall du själv räkna ut vilken kapacitet du kommer att behöva?
    Strömförsörjningen är helt avgörande för mig om jag skall klara seglingen. Jag räknar med att autopiloten skall gå i 30 timmar. Mina åtgärder blir att installera en Victron 700 Batterimonitor (för att ge mig kontroll), korta kablarna mellan autopilot och batteri, samt att parallellkoppla 3×75.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 6, 2014 @ 12:29

      Jag har haft det i tidigare båtar, men nu håller jag koll via spänningen i Nexus, och laddar när den står på 12.3 Volt.

      Gissningen är att jag måste ladda var 12:e timme vilket är helt ok.

      Reply

  6. Leino Svensson
    Aug 6, 2014 @ 12:23

    När jag seglade ifjol så fick jag min Navman-autopilot att fungera för första gången precis lagom till start, använde ändå gummbandet mer än den. Säkerhetsutrustning så jag klarade besiktningen. Reparerade peket hela dagen före start då jag körde sönder det på vägen dit. GPS utan plotter enligt Mini6.50-regeln, satt med fingret i kortet hela sydsidan på Fyn med gennakern satt ända tills jag irrade bort fyrarna då det plötsligt var ett helt stim med lanternor och annat lyse farmför mig och mitt i gyttret en annan Mini som precis blivit dragen loss från ett grund. Seglade förbi Minin Geronimo på målsnöret och blev första Mini i mål :) Ser verkligen fram emot årets upplaga!!
    Som Peter säger alldeles för nära land för att det ska kännas bekvämt, i övrigt väldigt bra arrangerat med god stämning och bra upplägg. Kunde ju vart längre också men man kan ju inte få allt!!

    Reply

    • Erik Barkefors
      Aug 6, 2014 @ 12:36

      Om du seglar SRS med en Mini 650 så får du använda GPS med sjökortsplotter trots att plotterdelen är förbjuden i klassregeln. Ställer Silverrodret krav på att du ska uppfylla klassregeln fullt ut för att få deltaga?

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 6, 2014 @ 13:18

        På Silverrudder kör man inte efter respitregler, utan bara i storlaksklasser efter LOA. Är man en hög med minis (eller Seascape) så är det roligare om alla kör efter klassreglerna.

        Sedan kan jag tycka att man borde tillåta plotter eller elektroniska sjökort vid den här typen av race. Att köra på WP är ok om man skall över Atlanten, men att finlira runt danska öar mitt i natten är en annan sak :-)

        Reply

  7. Anders
    Aug 6, 2014 @ 14:09

    Tack för bra info, jag gillar VHF-lösningen. Vi hör VHF uppe i brunnen men måste lubba ner för att sända. Jämrans massa kablar som skall dras ändå, vägrar VHF-branschen t ex blåtand? Det är klart, en handhållen på däck så har man närkommunikationen avklarad.

    Reply

  8. Leino
    Aug 6, 2014 @ 16:35

    Jo jag vet att det är tillåtet. Och såvitt jag vet var det bara jag som segla utan plotter. Vill segla enligt klassregeln, skulle jag faktiskt komma att finlira runt de franska öarna mitt i natten (vilket krävs under vissa av racen man seglar för att kvalificera sig till Minitransat eller racet till Azorerna tur och retur) så är det nog skönt att inte vara van vid plotter och plötsligt behöva segla utan. Dessutom har jag mycket mer fartgivande saker att lägga pengarna på…

    Reply

  9. Anders B
    Aug 6, 2014 @ 17:47

    Köpte själv en Fast Link PLB, blev konfunderad eftersom man inte kan prova utlösningen eftersom det är en engångsgrej. Hittade som tur var ett Youtubeklipp: http://youtu.be/uT5j3j1P1-Q

    Reply

    • Göran/Xusidus
      Aug 6, 2014 @ 19:02

      Jag det är ju tråkigt om utlösningen blir en engångsgrej :)

      Reply

  10. Dagseglare
    Aug 7, 2014 @ 13:32

    Stanna ombord!
    Nån som i praktiken provat att använda dedikerad lina eller ledigt spinnfall istället för band på däck att fästa livlinan i när du lämnar sittbrunn? – tänk trapetz.
    – du ramlar aldrig i vattnet, gör du det så kommer du upp på däck igen när båten reser sig.
    – du har ingen lina att hålla undan för fötterna = två händer att hålla fast dig med och du kommer inte att trassla in dig med fötter/ben i livlinan när du jobbar på fördäck.
    Koppla livlinan till “trapetzen” som du kan fästa i närheten av sittbrunnen.

    Reply

    • Anders
      Sep 19, 2014 @ 09:31

      Den blir nog fin.
      Ramlar överbord vid tex en broach. Då hamnar du i vattnet. Sen reser sig båten och du rycks ur vattnet och far som en projektil tillbaka till båten där du blir hägnade medvetslös.
      Jag tror inte på den iden. Skall du prova, gör det inte ensam!

      Jackstay på däck och en kort livlina så ramlar du inte heller överbord, även då har du två händer fria att jobba med. Skall jag tex bärja ett segel på fördäck kopplar jag in mig i lovarts jackstay med båda slingorna, en på varje sida, då kan jag hänga i selen och börja med båda händer. Det är åtminstone så jag jobbar på däck när det blir lite gropigare på havet.

      Reply

  11. Sjöräddningens prioritet ett - larma! - BLUR
    Sep 16, 2014 @ 20:40

    […] besöket kände jag att de prioriteringar jag gjort inför Silverrudder var […]

    Reply

  12. Rasmus Jonsson
    Sep 17, 2014 @ 20:38

    Var hittar du personliga nödbloss?

    Reply

  13. Leino
    Sep 18, 2014 @ 11:59

    Wow, 1400 spänn för en lampa.. Får då hoppas den som sitter i flytvästen räcker. Finns också att köpa till om man inte köpte väst med lampa från början.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.