Inför Silverrudder | Solo Speed & Safety

Det finns utmaningar som ligger lite utanför komfortzonen. Sådana som man inte är riktigt säker på att man vill (eller kan) genomföra på ett bra sätt.

Och just segling är en fantastisk sport om man vill hitta den här typen av utmaningar. Och det är bra sätt att utvecklas som seglare, ledare och person. Jag försöker hitta någon sådan här utmaning varje år. Antingen för hela teamet eller för mig själv. Det kan vara att debutera i Watski 2star Skagerrak med Novan, att köra Balic 50 på W2S Baltic, ta J/109:an till Kertieminde eller att köra entyp i Frankrike i en helt nylevererad J/111.

Och i år är det Silverrudder, solo runt Fyn i september, som man ser fram emot med skräckblandad förtjusning.

Min målsättning är att genomföra racet så bra det går, och i förberedelserna så finns det två områden som jag fokuserar extra mycket på:

Speed

Jag vet att jag kan segla båten solo. Jag vet också att vi kan segla den fort på två eller med full besättning. Detta leder inte automatiskt till att man kan segla den fort när man är själv.

Som alltid så handlar det om träning. Att hitta trimlägen som ger hög medelfart, identifiera nya cross-overs mellan segel och hantera riskmoment på ett smart sätt. Det enskilt största förbättringsområdet handlar om autopiloten. Att få den att segla båten snabbt och säkert under alla förhållanden. Även på undanvind i 10-12 m/s.

solosafety-gyropilot-settings

Jag har ju en NKE Gyropilot som kan göra jobbet. Men som allting annat så behöver man träna för att få ut mesta möjliga av den. Och få bra input från andra som har erfarenhet. Och den feedback jag får är att det inte finns några bra lathundar, utan man måste hitta sina egna settings för sin båt och de förhållanden som råder.

De parametrar som jag nu jobbar med är gain (hur offensivt den styr) – speed coefficient (beror på hur snabbt man seglar båten) – wind smoothing (dämpning av vindskift) och counter rudder (hur mycket man kompenserar med rodret). Jag är på god väg att bli vän med “Jean-Claude” som jag har döpt honom till. Ett par tre sessioner till så skall jag nog ha koll…

Safety

Säkerhet blir ju en viktig fråga när man skall segla en sportig båt solo runt Fyn i september. det kan säkert ta trettio timmar och det lär bli kolsvart på natten. Dessutom är det intensiv segling hela varvet och få chanser till ordentlig vila.

De områden som jag har prioriterat är följande:

1. Stanna kvar ombord,
2. kunna larma på ett effektivt sätt,
3. ha koll på läget på däck för att slippa gå ner.

solosafety-instrument

Vid rormansplatsen skall jag ha tillgång till det det jag behöver. Autopiloten (den lilla blå fjärrkontrollen) hänger oftast runt halsen. Ramlar jag i havet och den tappar kontakten så ställer sig båten automatiskt i vindögat. Även om man inte kan ta sig ombord igen, så borde en båt med fladdrande segel uppmärksammas av annan trafik.

Nytt för i år är en VHF “remote station” (Standard Horizon CMP-30/RAM3). Denna är kopplad till en stationär VHF vid navplatsen (Matrix GX2100E) som har masttoppsantenn. Det innebär att man får full effekt och räckvidd + DSC uppe på däck.

Här finns också en Raymarine E7 navigator som får AIS-data från en True Heading AIS CTRX Graphene+ vilket ger bra koll på kommersiell trafik. En kompakt installation med redundans.

Nexus-systemet får också data från Expeditiopn för att man hela tiden skall känna sig trygg med vart man är på väg. Att hela tiden se BTW/DTW sparar många dubbelkollar. TTM är “Time to Mark” vilket ger bra känsla för när man behöver förbereda manövrar.

expipad-1

Via iPad så har jag också tillgång till Expedition som går på en laptop under däck. Detta ger koll på märken och via raster/båtsportkorten så får jag en andra bild vid tajt navigation.

solosafety-personal

När det gäller den personliga utrustningen så handlar det framför allt om att hålla sig torr och varm. Och stanna kvar ombord. En Henri Lloyd Ocean Pro One Piece Suit när det blir riktigt ruskigt tillsammans med en Spinlock Deckvest med livlina (och möjlighet att cutta denna).

En liten PLB1 gör att man larma när olyckan är framme. Detta tillsammans med en handhållen VHF (Standard Horizon HX851E) borde göra så att man både kan larma och bli hittad på ett effektivt sätt. Pannlampa med strobe och ett personligt nödbloss borde räcka långt…

Ombord har jag också en Odeo LED Flare som verkar supereffektiv.

Mycket av detta kan tyckas vara overkill, men jag försöker ha en holistisk syn på säkerhet och vilka möjliga scenarion som man behöver vara förberedd för.