Life 12.0 | principskiss

Det verkar som att Life Yachts hoppar över 10.0 och går direkt på 12 meter.

After the success of the LIFE 7.5 – A new LIFE is now in development…a LIFE 12.0

The boat will share the genetics of a true LIFE Yacht – High perfomance as well as beauty and simplicity in design.

The LIFE 12.0 will as the 7.5 be trailerable and have room for 4 under deck. To maximize the perfomence and make her trailerable without special permission she will be built mainly out of carbon.

As on the 7.5 all lines will run elegantly under deck. The decklayout is done so the boat can easilly be sailed shorthanded or single handed.

– Weight 2,8 tons
– Length 12.0 meters
– Beam 2,55 meters
– Draft 2,55 meters (< 1,5 meters keel up) The design of the LIFE 12.0 is done by the German designer Dieter Blank, as on the LIFE 7.5

Jag är lite osäker på hur man skall få till stabiliteten, då det ser ut att vara maffigt med segel. Kan man få in hela paketet ex köl på 1500 kg, så har man 1300 att stoppa i bulben på 2.55. Frågan är om det räcker på en båt som bara är 2.55 bred…

Jag får lite Pi 14-vibbar?

172 Comments

  1. Pelle Fälth Jan 7, 2015 Reply

    Var inne på samma tankar. Gillar dock den här bättre än 10an. Den hade gott och väl kunnat väga ett ton till, den blir skitsnabb ändå. Och bekvämare.

  2. Pelle Lindell Jan 7, 2015 Reply

    Idén är väl att den skall vara “trailerbar” och då gissar jag att man satsar på en totalvikt på trailern på 3500 kg vilket funkar att dra med en större SUV eller pickis. Nu kan man ju fundera på hur viktyigt trailerbarheten är på en så pass stor båt? Jag tror också den hade blivit bättre med lite större deplacement som ger plats för en större bulb och kanske en halvmeter mer bredd men vad vet jag….

  3. Pelle Fälth Jan 7, 2015 Reply

    Känns ändå som ett äventyr att åka runt på vägarna med den, hela ekipaget får ju en totallängd på ca 18,5 m. Inget för mig iaf. Har en Tejst-kund som kör husbil med båten efter, nog så bekvämt och lätthanterligt fast lite annan segling blir det ju.

    • Peter Mar 26, 2015 Reply

      Hej Pelle,

      Ekipaget ligger på total maxläng.

      Beställaren (& första kunden) har haft en Rommel 33, kul båt som han trailat runt med.

      Han berättade bland annat om en segling med dottern från Kiel till Gbg, när det var dags att vända blåste det SV kuling. Inte kul segling hem till Kiel vilket gjorde att de två drog till Oslo istället. De hade en underbar segling, lade båten i Oslo…tog trailern helgen efter och hämtade båten.

      Beställningen var en så snabb och så stor båt som möjligt på trailer med 4 kojplatser, avskild toalett och ett kök. Självklart också snygg eftersom han var förälskad i LIFE 7.5’an

      Båten var från början något kortare men vi räknade på vikten av peken i relation till att förlänga skrovet och kom fram till att det smala skrovet och kolfiber gav inte mycket extra vikt i relation till ett justerbart peke….och då fick vi extra vattenlinje längd på köpet.

      Kortfattat…snabbt snyggt och enkelt :)

  4. Sam V Jan 7, 2015 Reply

    Kul att Life kör sitt eget spår, men den hade kunnat vara två meter kortare.

  5. Anders Hansen Jan 7, 2015 Reply

    Jag tycker också att det ser onödigt smalt ut.
    Man kan ju traila båt på släp upp till 3,10 utan något specialtillstånd så varför inte göra båten bredare.

  6. Tobias Jan 7, 2015 Reply

    Tyvärr är inte eu lika snälla mot bredlast som vi är i Sverige, gissar att det är därför man håller nere måtten.

    Kul upplägg och egen nisch som mig veterligen saknas i Europa. I.o.m. sänkkölen får man ner tyngdpunkten på släpet vilket underlättar enormt. Jag tycker den ligger helt i linje med hur utvecklingen ser ut, vi vill ha snabba båtar som enkelt kan tas till nya vatten men med komfort. Klockrent! Sen får väl en och annan kund lära sig köra bil :-)

  7. Jocke_R Jan 7, 2015 Reply

    Jag tror det kan funka. Måtten påminner mycket om min SK30 på 12.5*2,37 djup 1.55 vikt ca 2800 kg tom båt med fast inredning och motor. Kölvikt 1354 kg. Allt på 30an är i lowtech material och rejält överdimensionerat för att matcha vikten mot en träbåt. Så med väl dimensionerat epoxi/glas skrov och kol mast och 50% kölvikt så går det hem. Däremot tror jag på lågbrett segelplan utan fathead och genua.

  8. Bosse F Jan 7, 2015 Reply

    Sedär, en båt i min smak! Trailerbar inom Eu, bara i sverige vi har 3,1 om jag minns rätt. Lång, kunde varit en meter till då masten ändå sticker ut. Ett skrov som ser ut att vara fylligt i fören för att bli hyffsat symmetriskt vid krängning. Kommer att segla i åttor runt bredhäckade båtar som suger fast i lättvind, speciellt i Värmland. Byggs den i kol så finns det med all säkerhet marginal till 1500 kilo bulb. Kräver dock en förstående hustru som kan tänka sig att slåss med en költrumma. Små infällbara bogpropellrar i både för och akter skulle inte vara fel då avdriften med upphissad köl och sidvind inte är att leka.

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 7, 2015 Reply

      Bara för att en båt är 3.10 så behöver den ju inte suga fast i lättvind. På något sätt så skall man ju bära segelytan också :-)

      Jag har svårt att tro att min båt skulle bli så mycket snabbare i något register (förutom extrem lättvind) bara för att den blev en meter smalare. Däremot skulle den bli helt omöjlig att segla i ett antal olika vindar/vinklar. Det rätande momentet blir lite litet på halvvind redan i 5-6 meter. Detta led väl Life 7.5 också av.

      Fast det verkar ju modernt att segla med 30 graders lutning…

      • Bosse F Jan 7, 2015 Reply

        Problemet med 3,1 är att det inte funkar att enkelt traila utanför Sverige. 2,6 inom EU men de flesta gör släp 2,55, precis som Life är ritad.
        Vattenlinjebredden på Life är nog 2,2 m, tror inte det är så stor skillnad jämfört med en J/111. Största skillnaden är att Life har så lågt dpl vilket minskar Rm. 1400 kilo mindre dpl, ett grundare och framförallt längre skrov minskar dock vågbildningen, snabbt. Fast det är klart lika mycket segel som en J/111 kan den kanske inte bära, men det behövs troligen inte.

    • Peter Mar 26, 2015 Reply

      Masten tvingas tyvärr att vara delbar eftersom totallängden (bil + släp) är begränsad.

  9. srsseglaren Jan 7, 2015 Reply

    Finns info om segelplan ?
    Om költrumman går upp till taket tar den mycket utrymme i en båt som även är avsedd för semester ?
    En variant är halvtrumma samt en mjuk strumpa för övre delen typ mega 30 eller ännu bättre liknande konstruktion som CB 66:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Jolle#mediaviewer/File:Jolle_-_Ystad-2013.jpg
    I övrigt läcker båt :-)

    • Bosse F Jan 7, 2015 Reply

      Problemet med en halv trumma är att svärdet ofast görs likformigt uppifrån och ner, det skaver lätt på svärdet när man drar upp. Några säckor mellan så ser det inte kul ut. Erfarenhet av det på min Rj, Cb66 har samma problem men det märks inte på samma sätt då det är en anodiserad al-profil utan bottenfärg. Bättre då med ett bra utformat svärd och en fyrkantig styrning som är lite större än svärdet, trumma ända upp.

      • srsseglaren Jan 7, 2015 Reply

        Hängde inte med riktigt.
        Större slitage på kölbladet ?
        Vad blir skillnaden jmf med halvtrumma ? Några säckor ?

        • Bosse F Jan 7, 2015 Reply

          En halv trumma slutar lite ovanför vattenlinjen. Ska man kunna styra ett svärd så finns det plaststyrningar uppe och nere i trumman. Svärdet går mot dessa styrningar när man kör upp kölen. Om tulpaner sätter sig mellan styrningarna och svärdet så repar det. Kan även lukta inne i båten om svärdet inte är rent när det torkar. Luktar surt gräs när man ska sova.
          Har man en trumma som går hela vägen så kan trumman vara styrning, fyrkantig. Överdelen på kölen har motsvarande form och det känsliga svärdet går då ej mot varken skrov eller trumma. Övergången mellan köl och skrov kan även utformas med fairings på ett lättare sätt. Dessutom luktfritt.

  10. Peter Jan 7, 2015 Reply

    Jag vill minnas att det är max bredd i Tyskland 2,55 och 2,5m I Schweiz. I annat fall tillståndskrav I varje land som ska passeras…

    • Bosse F Jan 7, 2015 Reply

      Dragbil 2,55 och släp 2,60. Två SJ pallar plus 100 mm på varje sida. Var så sist jag kollade men det kan ju ha ändrats. Norge 2,4?

  11. Dan Jan 7, 2015 Reply

    Hittar ingen info om 12.0:an på LiFE hemsidan eller någon annanstans. Är det “bara” på BLUR den lanseras för att kolla hur marknaden anser om en 12.0 istället för 10.0, eller finns det mer som jag inte hittat?

    Ett riktigt djärvt projekt, blir riktigt spännande om det genomförs.

    • Dan Jan 7, 2015 Reply

      Tack Erik!

      Hoppas den blir byggd enligt plan, den kan bli maffig att skåda.

  12. Hansen Jan 7, 2015 Reply

    När vi körde ett par vändor ner till Italien och Gardasjön för att segla Centomiglia och Gorla var det min Kracer 30 på trailern. Åren innan vi åkte var det 2,60 som gällde på vägarna och begära tillstånd per vägsträcka när bredden var över. Detta ändrades och det var ok att köra upp till 3,10 med rätt skyltning om BRED LAST och sidomarkering i stora delar av EU. Dock ej Italien!! Om bredden överstiger 3,10 så är det Följebil och saftblandare som gäller. Tror detta gäller fortfarande då det var en EU-utjämnande åtgärd.
    I Italien är det lite lurigt då betalstationerna på motorvägarna är strax över 3,10 breda…. det var en hel del fluktande för att komma förbi dessa. Att köra med bred båt (3,10) i Italien funkar i norra Italien men kommer man ner lite söderut kan det bli tvärstopp om Farbror Blå stoppar ekipaget speciellt om det är en sådan med höga läderstövlar. Flera seglare som fått smaka på det i de södra delarna…

    En 3,10 meter bred 12 metersbåt är en smal båt och knappast “bredhäckad”. Båten kan fortfarande bibehålla sin smala vattenlinje men kan nog behöva volymstöd från friborden vid lite krängning om den skall klara Kat-kraven i Kat 3 – 0. Det måste ju gå att få segla båten offshore också.

    Finns det någon riggspec publicerad? Skulle vara intressant och göra ett överslag på stabiliteten.

  13. Erik Barkefors Jan 7, 2015 Reply

    Kul med annorlunda projekt och Life 7.5 blev ju faktiskt av!
    Känns lite onödigt med dubbla roder på 12.0. Den skrovbredden bör kunna hålla ett roder i vattnet med rätt utformning och då vinner man både kostnad, länkfriktion och vattenmotstånd.

  14. Ted Jan 7, 2015 Reply

    Finns omnämnt på “Life Yachts of Sweden” Facebook.
    En kommentar: “LIFE 10.0 är på “hold” på grund av att vi fått en order på LIFE 12.0 (trailerbar). 12.0’an kommer segla sommaren 2015″
    Kul.
    Hoppas den går bra.

  15. Author
    Peter Gustafsson Jan 8, 2015 Reply

    Det verkar enklare att traila i USA…

    J/111 going to Key West

    • Anders Nilsson Jan 8, 2015 Reply

      Det är inte lättare i USA. Man tror det är ett land men varje delstat har sina regler.
      Det beror helt på vilka stater du ska köra genom vad som är möjligt.
      Ungefär som Europa.

      • Author
        Peter Gustafsson Jan 9, 2015 Reply

        Så länge det funkar från Chicago till Key West till Newport så räcker det långt :-)

    • Erik Barkefors Jan 8, 2015 Reply

      Det var en av J/125:orna som seglade aktivt på bägge kusterna (+ Stora sjöarna). De plockade av kölen och la båten krängd på trailern för att få ner bredden. Båten är 3,23 m bred så jag gissar att de ville under 3,0 meter. Fast när det gäller USA så var det nog 10 fot de ville ner under ;-)

      • Peter Mar 26, 2015 Reply

        Hej Erik,

        Vi snackade om lös köl och om vinklat läge i början men det föll på två punkter.
        – Enkelhet, plocka av och på en 1,3 ton köl är ingen enkel övning.
        – Trailers som kan hantera vinklade båtar väger mycket, dvs båten skulle behöva var lättare för att inte behöva specialtillstånd.

  16. Rob Jan 8, 2015 Reply

    Gällande EU mått och trailer så seglar jag en Platu 25, första ur serien från Benetau med Farr originalmåtten 7,51 x 2,61. Senare båtar i one design serien (skrov #200 och senare tror jag) är ändrade, just pga bredden. De mäter 7.49 x 2,55 för att kunna trailras i europa. Bredd i vattenlinje är den samma men maxbredden är olika. Längden skiljer föra att den nyare typen fått den typiska “farr knäcken” i akterspegeln. Varför vet jag inte.

    Platu 25 är en rusktigt snabb båt i lätt vind men svårseglar då det blåser på. SRS-raket på insjövatten ;)

  17. Greg Jan 8, 2015 Reply

    Påminns mycket om en ‘fast 40’. Det fanns en till salu på Sailing Anarchy för ett tag sedan… Båten hette ‘Lawn dart’ och den gick bra på trailern och i vattnet.

  18. Author
    Peter Gustafsson Jan 9, 2015 Reply

    Fick lite segelytor från Peter Keerberg:

    Upwind +/- 80 m2 med +/- 140 i gennaker, skrov med slag, mindre markanta än 7.5’an och i justerad position, stabilitets beräkningar/simuleringar på g så talen är preliminära.

    • S73 Calluna Jan 9, 2015 Reply

      Med de segelytorna och den kölvikten, om än placerad långt ner, blir den nog väl vek på kryssen. Påminner mycket om Wild Oats så ett antal stabiliserande svärd och svänglköl gör nog susen. Alternativet kan ju vara att satsa på ett enkelt och effektivt revsystem. Det kan säkert utvecklas jämfört det som finns idag. Någon som har en bra idé? Enklare att reva än att tillfälligt höja riggen då det behövs….

      • Peter Mar 26, 2015 Reply

        Som med LIFE 7.5’an så skall det vara kul att segla i nästan ingen vind.
        Som du skriver reva kan man alltid, svårare att höja riggen i lätt vind :)

    • Bosse F Jan 9, 2015 Reply

      Den segelsättningen är inte att leka med. Alldeles för extremt för att vara hanterbart på en sådan båt.

    • Pelle Pedersen Jan 9, 2015 Reply

      Oj, vad folk “vet” mycket på preliminära uppgifter; imponerande!…

      • Bosse F Jan 9, 2015 Reply

        Ursäkta, var ju dumt att kommentera preliminära uppgifter, trodde de var något relevanta.

        • Pelle Pedersen Jan 9, 2015 Reply

          Inga problem Bosse F, jag bara reagerar på att folk svarar så kategoriskt!
          “blir den nog väl vek på kryssen” och ” Alldeles för extremt för att vara hanterbart “. Ska man lägga fram det så är det nog bra med lite bakgrund också. Håller med om att det inte blir en lätt båt att hantera!! Och det kommer att luta!! Men det var/är nog meningen!!

          • Peter Mar 26, 2015

            +1
            Segelbåt för de som gillar att segla i alla lägen även när det blåser nästan inget och som kan reva när det blåser i. Familjebåtar finns det gott om. Vi har kollat av marknaden i nyckeltal till 110% och de finns några mer extrema (ofta rena racers) men MASSOR av mindre extrema.

      • Pelle Fälth Jan 9, 2015 Reply

        Även om uppgifterna är grovt tillyxade ( +- 10 Kvm) så krävs det ju ingen rocket science för att räkna ut att det blir en tämligen vek båt. J111 har ca 1600 kg bly och 61 kvm i krysstället…

        • Peter Mar 26, 2015 Reply

          Vet inte men Peter G brukar inte reva tidigt på kryssen..J111’an har tyngdpunkten högre än LIFE 12’an.

          Som tidigare sagt beställaren har haft en Rommel 33 med nästan 70M2 upwind, som han älskade men han vill ha lite mer power och kompensera med att ev reva lite tidigare.

    • Stefan Kolmodin Jan 9, 2015 Reply

      Låter ok!
      Inte så långt ifrån min SK55a med 48 m2 i storen, 20 m2 i focken, 31 m2 i genuan och en omodernt liten spinnaker på 90+ (hade nog klarat upp till 120 m2 ok) på 18 m mast (sannolikt högre än på denna), 2,3 m bredd i vattenlinjen utan flare (friborden hade tumble home så snarare tvärtom), visserligen 2 ton i kölen men bara 1,72 djup. Grym i både lättvind och hårdvind (med bra segel och rev) och enkelt hanterad på 2-3 pers. Men det lutade ibland som iofs den långsmala skrovformen hanterar ok vilket även borde gälla på Life 12 och med tanke på det verkar det klokt med två roder trots den lilla bredden.
      Kul med en båt som är lite annorlunda :-)

      • S73 Calluna Jan 9, 2015 Reply

        Seglar själv en uppriggad Lady Helmsman (långsmalt med bredd 2.7 m på 12.1 m längd). Krysstället är på ca 63 kvm, kölvikten ca 2,1 ton av de ca 4.7 tonen i totalvikt. Djup 1.75 m där blyet är placerat relativt lågt. Den lutar kraftigt jämnt! Svagaste bog är kryss över 6 m/s. Dock kan man köra med kraftig lutning utan att farten/höjden försämras nämnvärt. Jag tror det har med den runda kanotformade skrovformen att göra samt det djupa rodret. Att sätta ytterligare 20 m2 i krysstället, i och för sig med en bulb ca 80 cm lägre men med bara 1300 kg istället för 2100 kg, tror jag gör att man kan få problem med stabiliteten på kryssen. På öppna bogar och på undanvinden lär det dock gå undan värre. Jag tycker även denna häftiga båt liknar Jimmy Hellbergs Admirality30:a. Jimmy vilken erfarenhet har du av den vad gäller sweetspots och svagheter?

        • JIMMY Jan 9, 2015 Reply

          En Admiralty 30 ju ganska extrem med måtten 9×1,72m samt en massa “flare” på friborden så att bredden i vattenlinjen endast är 90cm och detta gör att båten i princip inte har någon formstabilitet alls, utan förlitar sig helt till den 680kg tunga kölen (med bulb och winglets) som sticker 2,2m. En båt utan formstabilitet blir väldigt begynnelsevek. Min A30 hade från början 43kvm i krysstället och det blev för mycket redan i 5m/s. Mycket krängning innebär lägre anfallsvinklarna på köl, roder och segelplan vilket måste kompenseras för med större avdrift och större TWA och detta leder till sämre VMG på kryss. 35gr krängning innebär en sänkning av VMG:t på ca 8%. Alltså, att inte kunna bära segelplanet utan en massa krängning är inte snabb, men det är väl knappast någon nyhet?

          Sweetspoten är öppna bogar då stabilitet inte är lika avgörande, då stoppas inte det slanka skrovet av vågbildningsmotståndet vid “skrovfart” även om det inte per definition planar. För sin storlek är därför A30 väldigt snabb i vindar runt 7-8 m/s då andra båtar normalt kör fast.

        • Stefan Kolmodin Jan 10, 2015 Reply

          Ladyn har ju en väldigt V-formad spantruta vilket gör den mer begynnelsevek (lägger sig på bottenlutningens vinkel) än en båt med platt botten som ex. min 55a eller i ännu högre grad Life 12. Lutar det för mycket är det ju bara att reva och åka vidare. Jag körde två rev (vi pratar ca 5 m mastlik) och liten fock (dvs 25 + 15 m2 segel) och båten kryssade som ett troll i 15+ m/s – för att vara blyfraktare vill säga – Nackdelen med denna riggkonfig är att det blir mycket revande mellan kryss och undanvind för att ta ut max fart men det har man ju ofta igen i lättvind, 1-3 m/s, i våra farvatten.

  19. Nobbe Jan 9, 2015 Reply

    Finns inte denna båt redan i form av 11m? :-) http://www.11mod.info/images/Teknisk/11_teknisk.jpg

  20. Pelle Fälth Jan 9, 2015 Reply

    Här är en annan långsmal sak fast mindre extrem, byggd i plywood och epoxi får man till en barlast på 43%.
    http://www.batbyran.se/Batbyran/Waarship.html . Känns som om kölen skull flyttas akterut.

    • Sebastian Jan 9, 2015 Reply

      Masten är 13 meter drygt, minns jag. Låg bredvid dem i Svendborg och de hade väldigt korta master och små försegel. Inget lättvindskoncept, att jämföra med Life 12.

      • Pelle Fälth Jan 9, 2015 Reply

        Tror nog det var en tidigare modell du sett, denna är fortfarande under byggnation.

  21. Thomas Wiberg Jan 9, 2015 Reply

    En eloge till Peter Keerberg som vågar satsa i dessa tider! Du kan ju alltid kalla den för Lutfisken! :)
    Skämt åsido, ser fram emot hur detta projekt ser ut när det hunnit jobbas igenom lite mera. Till Pelle (Båtbyrån): Den nya Waarship 10.10 ser verkligen fin ut! Harmonisk. Är dock lite frågande till pentryt. Tror att det är få i skandinavien som uppskattar den placeringen. Svårt att få till bra funktion så.

  22. Sillstryparn Jan 10, 2015 Reply

    Ser häftig ut, men alldeles för smal.
    Man skulle skippat trailerbarheten, tycker jag: Vem vill släpa runt på en 12m båt och tillhörande rigg?

  23. Stefan Kolmodin Jan 11, 2015 Reply

    Kanske han som beställt den?

  24. Kåre Jan 11, 2015 Reply

    Hobie 33 som kom runt 82 var en långsmal, lätt, trailerbar 10meters båt som sålde hyggligt i Usa
    http://www.hobie33class.com/index.html

    • Peter Mar 26, 2015 Reply

      Kolla även in Rommel 33 som är otroligt uppskattad och eftertraktad idag.

  25. Jol Jan 11, 2015 Reply

    Som någon redan nämnt liknar Life 12:an till viss del.
    Int. 11 metre, Löa 10.30 /2,4m bredd/ Depl. 1.6t

    Vad jag hört mjuknade skroven på 11:an kanske för dess smala och låga skrov.
    Life ser högre ut och mer bebolig ut samt betydligt modernare.

  26. Dan Jan 11, 2015 Reply

    Det är något speciellt med långsmalt, lättare att få go känsla på kryssen. Mitt nästa båtprojekt blir en 11:a med kolmast, svepta spridare och placering på röstjärn därefter. Måste bli en i det närmsta en perfekt shorthandbåt för rimliga pengar.

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 11, 2015 Reply

      Det är en definitionsfråga. Eller kanske en myt?

      Jag är inte alls säkert att “go känsla på kryssen” är synonymt med långsmala båtar som seglar sig själva? Är en Swede 55 skönare att kryssa med än en TP52? Är det roligare med en kryss i 2 m/s i en Neppare än en J/88?

      På lite håll är det lätt att tro att en Wasa 55 är den ultimata kryssbåten shorthanded i 10-12 m/s. Men faktum är att en modern 35-fotare klarar sig alldeles utmärkt.

      Bland det roligaste jag seglat på kryss är en Corby 29, Vare sig lång eller smal. Men ett enormt bett och höjdtagningsförmåga. Och ur ett shorthandedperspektiv så tar jag mycket hellre en Corby 33 på en lång kryss i 7-9 m/s än en 11:a.

      Eller är det bara jag som har missat 11:ans förträfflighet :-)

      • Björn Nov 3, 2015 Reply

        11:an är i första hand en undanvindsbåt, optimerad för läns. Allra roligast när det blåser +10 m/s (det vi kallar “11-väder”), men hävdar sig alltid bra om det är ren läns och man skära rätt. Att hon sen kryssar mkt bra är också roligt!
        Du måste komma med ngn gång när det är bra förhållanden så kan vi undersöka vad det är du missat.
        Välkommen!

        • Author
          Peter Gustafsson Nov 3, 2015 Reply

          När jag blir omseglad av en 11:a så skall jag prova ;-)

          • Björn Nov 3, 2015

            OK,
            Utmaningen antagen. Jag förmodar att du tänker använda en BLUR. Vilken?
            Jag föreslår kryss/läns, ett varv. Och skulle 11:an vara före vid kryssmärket väntar den in dig och släpper iväg dig på länsen en bit så att du kan bli omseglad ;-)
            Kul med utmaningar!

          • Author
            Peter Gustafsson Nov 3, 2015

            Bästa stället för att visa vad en 11:a kan åstadkomma är att traila ner fleeten till Marstrand Big Boat 28-29 maj. Två dagar av intensiv bankapp där ni både kan räkna interna poäng och jämföra tider runt banan med Blur och andra båtar.

            Dags att prova krafterna utanför Vättern?

          • Björn Nov 3, 2015

            Bra förslag!
            Jag lobbar för det.

      • Björn Nov 3, 2015 Reply

        Bara vi inte kommer så många så att vi får bilda egen klass. Hur ska vi då segla förbi BLUR?

        • Author
          Peter Gustafsson Nov 3, 2015 Reply

          Ingen får “egen klass” utan vi kör 2 eller 3 starter om 30-50 båtar. Sedan kan man få en egen extra resultatlista om man vill ha med resultaten till en egen cup eller serie.

          • Björn Nov 4, 2015

            Skämt åsido.
            Det jag menar är att en ren utmaning, båt mot båt vore bäst.
            Jämföra tider runt en bana om man startar i olika grupper säger inget, och en “jolle” bland “tjockbåtar” är inte heller en bra jämförelse.
            Det vore jättekul om vi kunde få till en match; kryss-läns ett varv i samband med MBR.
            För övrigt verkar det som om flera 11:or nappat på min lobb! Det är klart att vi vill vara med där det händer.

          • Author
            Peter Gustafsson Nov 4, 2015

            Vi hittar en tid i samband med MBBR när ni skall få chansen att slå oss på ett varv runt banan :-)

  27. Dan Jan 11, 2015 Reply

    Peter,

    Kollade Corbyn och den är 8,8×2,85 m om jag såg rätt.

    Tror känslan med att långsmalt ger en go känsla på kryssen inte är logik utan en individuell känsla. Anledningen till att jag tror långsmalt passar för shorthand är att de flesta långsmala båtar tåler krängning (inga på kanten) utan att undervattensformen ändras fullständigt. Jag anser inte långsmalt är bättre eller mer effektivt generellt, tvärtom har motsatsen bevisats..sedan länge. Men just för shorthand bör det vara effektivt vilket också speglas i SRSs talen kontra SRS. Utan att ha kollat borde en långsmal ha mindre skillnad än en bredkort båt.

    Och ingen båt med backstag är förträfflig, hörde en gång att “segling är guds påhitt och backstagen djävulens” :-)..

    • srsseglaren Jan 11, 2015 Reply

      Tror den teorin om shorthand stämmer bra :-)
      Antagligen är det några grader från kryssen som långsmalt kommer mer till sin rätt, då har dom ett övertag jmf med andra båtar “vattenlinje” :-)
      En långsmal båt får även ut mer om dom väljer ett Code segel jmf. mot Dehler 36:
      https://www.youtube.com/watch?v=wFZ9IhItcD4
      https://www.youtube.com/watch?v=4mzxeF7FF5I

      Det och fler sportbåtar kanske är varför man har dom nya klasserna ?
      På 80-talet kallade danskarna båtar med svepta spridare för svenskriggat :-)

      Kan ideal båten vara ngt som kryssar som en Corby 29 och surfar som 11:a vad blir det Farr 30 ?

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 11, 2015 Reply

      Kanske nyckelordet är “lättare”, då det krävs mindre av både folk och jobb för att få den att göra 100%. Och som du säger är den mycket mindre känslig för lutning.

      Sedan är ju alla designer kompromisser i någon mening, så idealet kanske ligger någonstans mitt emellan en Life 12.0 och en Class 40 :-)

      • Dan Jan 12, 2015 Reply

        Jag har fått för mig att en smal båt med lång vattenlinje kontra SRS talet är att föredra när man seglar shorthand. När man är ensam seglar man sällan båten på 100% och flaskhalsen är oftast man själv som inte kan vara överallt. Med en lång vattenlinje får man mycket gratis, och om vi enas om att en smalare båt oftast tåler krängning bättre blir det 2 av 3 rätt. 3:dje punkten måste vara enkelheten att plocka ut så mycket det går av båten hela tiden, som du nämde med “lättare”. Därför kanske en gennaker vore på plats och kanske i en tunnel? Sedan är ju en suverän autopilot ett absolut måste…men det har ju inte med båten att göra.

        En 11:a med kolmast, svepta spridare, gennaker i tunnel, självslående fock på rulle är för tillfället min optimala shorthandbåt :-). Rimliga pengar alltså, får man designa själv hade det blivit något annat..

        • Pelle Pedersen Jan 12, 2015 Reply

          Håller med dig Dan i det mesta; 11:an är en båt med potential!
          Gennaker i tunnel tror jag dock inte på, blir SUPERtungt när det blir blöt. Bättre att köra den (och coden) på rulle!
          Till råga på allt är den trailerbar med lite större bil!!

          • Dan Jan 12, 2015

            Har noll erfarenhet av tunnel själv men vet att mindre båtar kan ha det, Peter Keerbergs Viper 640 hade en tunnel men det är nästan en Jolle.

    • seglaren Jan 12, 2015 Reply

      om en lång-smal båt borde ha mindre skillnad mellan SRS och SRSs kan diskuteras med tanken på att det finns en del båtar som är breda och byggda för single-handed (Mini 650 eller Open 40 mm.). Kollar man bland mätbreven och i tabellen så syns det tydligt att bredare båtar brukar få större avdrag. jämför gärna en SK-55 med AIE 35.

      Det finns dock undantag M-30 har t. e.x. mindre avdrag med större bredd och mer segel än en Admiralty 30. Minskning av besättning borde vara samma. Skillnaden är dock inte stor.

      • JIMMY Jan 12, 2015 Reply

        Alla boxregler typformar mot det ena eller det andra. Anledningen till att Mini 6.50, Open 40 etc är förhållandevis breda är för att boxreglerna i dessa klasser typformar mot breda båtar, det har inte primärt att göra med att dessa klasser är konstruerade för shorthandsegling. Dessa klasser tillåter förhållandevis mycket segelyta och detta kräver stabilitet. Bredden ger formstabilitet och därmed högre rätande moment vid en given kölvikt och deplacement.En Open 40 har 750 liter vattenballast per sida och denna ballast får större hävarm desto bredare båten är. Effekten är densamma om man lastar på folk på kanten, bredare båt gör större nytta av besättningsvikt och detta speglar sig i SRSs-talen där avdraget då ofta blir större. Sedan spelar segelytan in också. En båt som i normala förhållanden är underriggad får inte lika stor utväxling på besättningsvikt på kanten och vise versa. Båtens deplacement har också betydelse, effekten av varje person blir mindre med ökande deplacement och stora båtar har normalt färre besättningsmedlemmar i förhållande till deplacementet.

  28. Pelle Fälth Jan 11, 2015 Reply

    För mig är nyckelordet barlastprocent ( ok rätandemoment kanske är mer rättvist men samtidig så innebär det ju fler faktorer). Kolla på BB10 som är en ganska smal och relativt lätt båt, men inte ultra lätt 2250 Kg och med nästan 55% i kölen… https://www.youtube.com/watch?v=GcMPfVfko3E

    • Bosse F Jan 11, 2015 Reply

      Viktförhållandet är inte allt, min Dynamic35 ökade rätande momentet med 40% med en köl som väger mindre än originalet. Dessutom mindre motstånd och bättre lyft.

      • srsseglaren Jan 12, 2015 Reply

        Blir kanske vassare allround än en ULDB med dessa förbättringar, kan det bli en Bosse klass :-)

        • Bosse F Jan 12, 2015 Reply

          Nej, den är för smal ;-)

      • Thomas Wiberg Jan 12, 2015 Reply

        Bosse, jag har väldigt svårt att få ihop att Du skulle ha ökat båtens rätande moment med 4o% genom att byta till en lättare köl alldeles oavsett hur den är utformad jämfört med originalet. Mojligen har Du lyckats öka kölens bidrag till det rätande momentet med den summan, men det är ju något helt annat totalt sett. Kanske har Du på så vis ökat båtens rätande moment 20% totalt, vilket är en väldigt stor ökning…..

        • Bosse F Jan 12, 2015 Reply

          Den gamla kölen på min Dynamic vägde 1432 kilo. När jag monterat bort den vägde jag den och kollade var tyngdpunkten låg när den låg på sidan. Från kölen topp var det 0,6 m och från vattenlinje 1,05 m.
          Enligt databladet ska den väga 1350 kilo vilket ger rm 13,9 kNm.
          Min nya köl med stålsvärd har en bulb i bly. Svärdet väger 575 kilo och har tp 1,1 under vl. Bulben väger 725 och har tp 1,95 under vl. Noga koll på detta då allt är enligt cad modell. Ger 20,2 kNm.
          En skillnad på drygt 40% i rm och en viktminskning på 50kg.
          Jämfört rakt av och inte tagit hänsyn till skrovvikt eller hävarm (båtbredd) då det är lika i båda fallen.
          Jag har aldrig seglat med en original Dynamic men den måste vara väldigt vek. Upplever min som styv trots 2,5m bredd.

        • Bosse F Jan 12, 2015 Reply

          Ja, just det. Läste vad du skrev. Det stämmer jag har ökat kölens bidrag till rätande moment med drygt 40%. Inte det totala. Kollar vad det blir totalt vid RM30.

        • Bosse F Jan 13, 2015 Reply

          Original Dynamic35 har ett RM30 på 13,2 kNm, uppskattar att dpl förskjuts 0,4m åt lä.
          Med min nya köl blir RM30 16,4 kNm, en ökning med 24%. Enbart kölen bidrar med 45%.
          En original Dynamic35 med 5 gubbar a80kg på railen ger ungefär samma effekt.
          Mina beräkningar stämmer väl med Seldens beräkningsprogram av RM30.
          Avsikten med kölbytet var att få en snabb, lättseglad båt anpassad för shorthand och semestersegling.

  29. Kåre Jan 12, 2015 Reply

    Dynamic 3000 som är lite lättare + bulbköl med lite mindre kölvikt än 35an har ett på RM på10,7kNm vid 20 grader, (RM20 enligt gammalt IMS-brev). Din nya köl förbättrar RM20 med 1,8kNm d.v.s. en förbättring med ca 18% om man räknar med att en original Dynamic 35 har ett RM20 på ca 10kNm. Med ca18% högre RM samt betydligt djupare köl så bör en trevlig seglare blivit en ännu bättre seglare.

  30. Author
    Peter Gustafsson Jan 12, 2015 Reply

    Ni som har koll. Ni säger att Dynamic 35 är väldigt vek? Finns det någon anledning till att inte segla den med full besättning (=6-7 man) man på en kryss/länsbana?

    • Bosse F Jan 12, 2015 Reply

      Anledning? Menar istället för att byta köl?

      • Author
        Peter Gustafsson Jan 12, 2015 Reply

        Vi har ett duktigt gäng här på kusten som seglar på 4. Det kan ju finnas flera anledningar, men oftast blir en båt snabbare om man kan hänga ner den ordentligt på kryssen. Jag får nog kolla med dem…

        • Pelle Lindell Jan 12, 2015 Reply

          Det blir riktigt trångt på en Dynamic om man är fler än 4……..

          • Joakim Jan 12, 2015

            Jag gissar att de är fyra pers som tycker det är kul att segla ihop, kör srs för att det är roligt och tycker det är trist att ta med folk som bara ska sitta och vara tunga.:-)

          • Author
            Peter Gustafsson Jan 12, 2015

            Ja, prestanda är överreklamerat :-)

            Tycker det ser ut som man kan sitta 4 på railen alldeles utmärkt?

          • Joakim Jan 12, 2015

            Mycket överreklamerat, särskilt när det gäller andras båtar:-).
            Annars så är det väl så att det lönar sig att lasta på ordentligt på nästan alla båtar så i detta fallet tror jag att det är en slump och ej ett prestandaval.

          • seglaren Jan 12, 2015

            ja, verkar där finns plats för fler på railen…???

          • Author
            Peter Gustafsson Jan 12, 2015

            Vi har en diskussion kring Marstrand Big Boat, där alla andra båtar i samma storlek seglar med 6 eller fler ombord, och gänget i Dynamicen vill att anmälningsavgiften skall vara baserad på antalet gastar i stället för båtlängd – “vi är ju bara 4” :-)

            Det är svårt att göra alla happy…

          • Kåre Jan 12, 2015

            Hävarmen för de som sitter på railen är minimal på krängande Dynamic 35 eller för den delen en A22 eller liknande.

          • Author
            Peter Gustafsson Jan 12, 2015

            Nja, 4 man på kanten = 350 kg med en meters hävarm borde göra lite skillnad i alla fall?

          • Skoglund Jan 12, 2015

            Kanske för att de gillar att segla och inte bara sitta på kanten och frysa.. :)

          • Pelle Fälth Jan 12, 2015

            Det börjar bli komplicerat det här, är 6 pers snabbare än 4? Jag tänker på hur kappseglingskommittén i Arvika skall kunna ta ställnning…;-)

          • Author
            Peter Gustafsson Jan 12, 2015

            Ja, att frysa är ju inte kul. Och blöt blir man också. Jävla kappseglingar :-)

            Det skall bli intressant att se vilka entypsbåtar som snappar upp trenden med att lämna tunga gastar i land. RC44 är ju smal, där hikas det ju i onödan?

          • Joakim Jan 12, 2015

            En soling, stare och h-båt är ju också smala och där lönar det sig väl att vara åt det tunga hållet även om hävarmen är kort. Samma gäller helt säkert dynamicen.

          • Mattias Carlsson Jan 13, 2015

            Seglade en del Dynamic 35 för hundra år sedan, och jag tror som Pelle m fl att det helt enkelt blir rätt ont om plats, för att inte nämna jäkligt tråkigt pga “för lite” att göra om man är fler än fyra. Blåser det bäver så är det naturligtvis alltid bra med ett par extra händer vid spinnakerhantering, men annars blir det i mitt tycke för mycket kött och för lite lajbans. Helt och hållet subjektivt såklart men gissar ändå på att det är förklaringen. Går säkerligen att tjäna lite grann på en extra gubbe i lovart på kryssen i övrigt, så, visst – en mer kompromisslös satsning hade kanske inneburit mer rörlig vikt. Fast segling är ju kompromisser har vi ju kommit överens om :-)

            Fråga förresten till exempel Thomas Ottosson om han hade valt en femte gubbe på Smaragden om det hade varit tillåtet (det är det kanske, det vet jag inte nuförtiden), är inte så säker på det. De båtarna har ungefär lika mycket däcksyta att röra sig på, och båda är smala.

            För att referera till diskussionen nedan om krängningen så minns jag att Claes Oleander med besättning, som ju var framgångsrika med Dynamicen när den kom, seglade den väldigt upprätt. De var bara fyra ombord, för övrigt, om jag minns rätt. De seglade på sin tid väldigt väl upp till dåvarande LYS-tal på 1.28, även i ganska hård vind. Ska inte våga mig på något gradantal för max krängning, men kanske någon som var med på den båten läser detta och kan berätta mer om hur tankarna gick?

  31. Anders B Jan 12, 2015 Reply

    Ökat deplacement placerat i båtens tyngdpunkt ökar det rätande momentet (eftersom undervattenkroppens flytcentrum förflyttas åt lä), Jag tror besättningen sitter lite i lovart om tyngdpunktenoch då ökar RM ytterligare lite. Dom kan ju göra som när Peter Norlin van halvtonnarVM med urScampin i Sandhamn 1969, krypa in i båten och klamra sig fast i lovartskojen. På en Dynamic 35 blir det trängt för 4 pers därnere :-).

  32. Anders B Jan 12, 2015 Reply

    Ökad tyngd placerad i båtens TP … ska det förstås vara :-)

  33. Joakim Jan 12, 2015 Reply

    606 får problem med tre tunga gastar även om det är ok:-)

  34. Kåre Jan 12, 2015 Reply

    Skalar man besättningsvikten på RC44 så motsvarar det 3-4 personer på en Dynamic 35. Om man ritar upp nollspantet kan man konstatera at hävarmen på en person på railen är ca 70cm när båten kränger 30grader. Så varje extra 100kg på railen ger ca 700Nm medans 100kg mer i bulben 1.95m ner ger ca 1450Nm vid 30 graders krängnig om man räknar in skrovets formstabilitet. Med standardkölen så blir effekten mindre.
    Dynamic seglarna verkar i alla fall föredra att segla på 3-5 personer och jag tror de har mest erfarenhet hur den ska seglas;)

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 12, 2015 Reply

      30 grader, är det verklige THA på en Dynamic?

      Men du har säkert rätt. Det är en unik båt där det inte lönar sig att luta sig ut eller sitta på kanten ;-)

  35. Kåre Jan 12, 2015 Reply

    Det optmala antalet bestättning varierar kraftigt mellan olka båtar. Om fler på railen altid var bättre varför inte rigga upp en optimistjolle och segla den med 3 burkande 80kg gubbar.

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 12, 2015 Reply

      Ja, för en optimist är ju samma sak som 35-fotare med för mycket segel och för lite köl :-)

      Jag har inte alls samma teoretiska bas att stå på, men jag tycker att jag har hyfsad koll på vad som funkar i verkligheten.

      Och det jag vet är att om man tar de bästa 33-45-fotarna på ett VM, Commodore’s Cup eller Fastnet så är det ingen som inte har full besättning. Ingen dyker upp med 60% av gastarna jämfört med konkurrenterna för att det skulle vara snabbare. Jag har sällan hört nån säga att “idag skulle vi varit några gubbar färre på railen på första kryssen”.

      Jag har inte heller sett några VPP som pekar på något annat heller. Tittar man på ORC t.ex. så ger en fulltalig besättning (450 kg på en Dynamic 35 och 650 kg på en J/111 nästan exakt samma bidrag till mätetalet, ca 1.15% på GPH). 450 kg på Dynamicen kommer förresten från entypsfleeten i SUI (som kanske inte förstått att 4 är snabbare än 5).

      För alla båtar som liknar våra så ger mer besättningsvikt (inom rimliga gränser) mer fart. Det är synd att det är så – men nu är det något vi får leva med.

      Jag tycker också det är nice att segla med färre ombord. Eller själv. Och alla får så klart segla så som de tycker är bäst.

      Men på sex kryss/läns-race över en helg på Marstrandsfjorden så kan jag inte peka på någon vettig kölbåt i den här storleken som inte har nytta av extra kilon i lovart.

      • Kåre Jan 13, 2015 Reply

        Det är ingen som har påstått att 4-5 personer på en Dynamic 35 inte skulle vara optimalt. Diskussionen började med att du undrade varför de inte seglade med 6-7 i besättningen. Jag vet inte vad den optimala krängningsvinkeln är på Dynamic 35 men det är inte ovanligt att mycket erfarna besättningar seglar vissa långsmala båtar med runt 30 grader krängning på kryssen. Man seglar inte en R12, J-111 eller en Dynamic 35 på samma sätt om man vill segla optimalt. Jag är säker på att de som aktivt seglar Dynamic 35or är de som är bäst lämpade att svara på hur man ska segla den optimalt.

  36. JIMMY Jan 13, 2015 Reply

    Jag byter ämne lite här.

    När vinden är frisk och båten är lite överriggad, hur mycket krängning seglar ni med då? Ofta tycker jag det verkar som att teorierna (och konstruktörerna) säger att båten bör luta mindre än vad som ofta görs i praktiken.

    Ett exempel (förutom när jag seglar själv) var när Juan K förklarade för mig att hans V.O.70 inte skulle kränga mer än ner till slaget, runt 22gr. I samma mening sa han också “men det där känner seglarna”. Torben Grael bände sedan runt med slaget minst 10cm under vattenytan, säkert närmare 28gr…

    Hur upplever ni att det är i praktiken?

  37. SilverSurfer Jan 13, 2015 Reply

    Jimmy:
    Peter postede interessante krængningsdata i sin post fra 23. januar 2013 i denne tråd:
    http://www.blur.se/2013/01/22/ny-kol-pa-en-dynamic-3000/
    Jeg havde samme fornemmelse som du, og jeg synes at Peters tal bekræfter det hvis jeg læser dem korrekt.

  38. Dan Jan 13, 2015 Reply

    Har genom hela livet seglat med låg besättningsvikt, seglade till och med entyp med endast 2 man när alla övriga hade 3. Var godkänt på Danska Mästerskap (har jag för mig) men inte på SM då vi var tvungna att lasta på en 3:dje man för att få segla.

    Har därför funderat en hel del på hur en båt skall seglas optimalt och eftersom jag samtidigt ägt ca 40 kölbåtar sedan 16 års ålder har man också fått möjlighet att prova hur olika båtar beter sig.

    Ett mycket förenklat svar är att jag aldrig seglar med krängning över 25 grader om det är möjligt att undvika, väljer till och med att ha back i förseglat också istället för att kränga. Väljer hellre att tugga höjd i dessa förhållanden och låta andra kasa ner i lä. Problemet kommer när man behöver kraft för att få flyt genom vågorna, då gäller det att ha tungan rätt i mun och samtidigt en segelsättning med rätt yta och form. Man balanserar på en knivsegg.

    Personligen hittar jag ingen logik i att kränga mer än absolut nödvändigt oavsett båttyp, det gäller att hitta “gången” men sedan hålla krängningen minimal. 15-20 grader brukar fungera, att inte ha maximalt med köl i vattnet känns irrationellt fast kanske finns det massor av båtar jag inte provat som går bäst med 30 graders krängning. Jag trodde mest att de som kör med så mycket krängning gör det för att den aktuella båttypen når ett rätande moment som “stoppar” i 30 graders området oavsett om man vill eller ej. Hade de gått att stanna vid 22 grader hade alla valt det. I min lilla värld.

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 13, 2015 Reply

      +1

      Följer man en fleet från t.ex. en fotobåt så är det oftast så att de i topp seglar sina båtar mer upprätt än de som är längre ner i fältet. Vi vet också att det är “gôtt” med lite krängning för att det ger känsla i rodret, men en planare båt med “död” känsla är oftast snabbare på loggen. Vad var det Collis sa: “det skall kännas dött, men inte dött, men ändå dött” :-)

      Vi gjorde ett arbete med Alan Johnstone, som designat J/111, kring THA (Target Heel Angle). Lägst motstånd har vi vid 10-12 graders lutning, men man passerar detta ganska snabbt på kryss. Upp till 20-25 grader ser OK ut prestandamässigt, men mindre är alltid bättre.

      Vi tittade också på siffror kopplade till besättningsvikt där båten generellt lutar 3-5 grader mer med mindre gubbar på railen, och där VMG är från 3% bättre (10 knops vind) till 4.3% bättre (20 knops vind) med 640 kg besättningsvikt jämfört med shorthanded.

      I 20 knop så bidrar alltså varje gubbe på railen med 1,4 båtlängder på en förstakryss på en entimmesbana :-)

      • Bosse F Jan 13, 2015 Reply

        Många smala lite äldre båtar har ofta en rigg med raka spridare, backstag, checkstag, 7/8 och en konad topp, danska båtar har även ofta tunnare profil. Detta gör seglen betydligt mer formbara och man kan kryssa i över 20knop utan att reva och ändå segla upprätt trots liten besättning. En modern båt med kraftigt svepta spridare och masthead har inte den möjligheten.

        • Dan Jan 13, 2015 Reply

          Bosse,

          Personligen har jag huvudsakligen seglat med 7/8 dels rigg med svepta spridare. Kan man inte “planka” storen oavsett riggtrim anser jag det är läge att ringa segelmakaren, då har man för mycket form insydd i storen. Innan man köper ny stor kan man fuska och skära bort mastkurvan och se om “fusket” är tillräckligt bra för att överleva säsongen :-). Med rätt form på storen planas den ut harmoniskt när man tar hem akterstaget i kombination med korrekt satta undervant (sätts ofta för hårt).

          Dilemmat med 7/ 8 delsrigg tycker jag är förstagssagget som är mer eller mindre okontrollerbart, speciellt när man i hårdvind släpper på undervanten för att ha möjlighet att plana storen. Då saknar man backstag :-).

          Återigen, detta är mina personliga reflektioner och ni kanske trimmar/tänker annorlunda och har andra åsikter.

      • Dan Jan 13, 2015 Reply

        Det där med “dött men ändå inte dött…” är en jäkligt bra beskrivning men ändå inte :-)

        Man vet precis vad Collis menade om man upplevt det själv men ur utbildningssyfte lär beskrivningen vara svår att använda. Känns lite som båten hamnar i paus läge och allt dör … fast loggen visar på det omvända. Som rorsman säger men “nu jäklar, sitt stilla och rör inget” :-).

        Det där med att motståndet är lägst vid 10-12 graders lutning har jag inte hört tidigare, även fast det är svårt att hålla sig där kan det vara bra att veta.

        Annars är det ganska logiskt att kränga så lite det går, har man via sitt handikapp betalt för hela sin köl vill man ju gärna ha den i vattnet och inte på land.

      • Stefan Kolmodin Jan 14, 2015 Reply

        Ekvationen är nog lite mer komplex än så då många gubbar förutom rätande moment även ger deplacement vilket ju är rejält farthämmande vilket ju blir extra drygt på alla bogar då RM inte är ett problem…

        • Author
          Peter Gustafsson Jan 14, 2015 Reply

          Det hade varit lite intressant med siffror på detta.

          På en “vanlig” cruiser/racer eller modern racer så vet vi att “fat is fast” och att 8 man är snabbare än 6 är snabbare än 4. Så oavsett om en regel hanterar besättningsvikt (a la ORC) eller ej, så har alla toppbåtar så många gubbar som man får plats med. På gott och ont.

          Kan du inte ge mig några exempel där en VPP, eller erfarenhet, säger att effekten av en extra gubbe (eller tjej) faktiskt blir negativ runt banan? Så klart finns det väder/race där det är kass, men om vi för saken skull säger kryss/läns i blandade förhållanden (Svensk sommar).

          I alla fall på vår båt är vinsten på kryss avsevärt mycket större än straffet på undanvind i allt från 5 m/s och uppåt. Dessutom är totalvinsten i mer vind mycket större än straffet i lättare vind. Detta utifrån vårt VPP. Även mina erfarenheter säger samma sak. I lätt vind kan man förlora ett par båtlängder till en lätt besättning, men blåser det 8 så blir det snabbt stora skillnader mellan de som har vikt på kanten och de som saknar det.

          • Stefan Kolmodin Jan 14, 2015

            Jag tänkte mer på att alla båtar borde ha sin balans/sweet spot när antalet gubbar börjar bromsa – har ex du testat med 14, 12 eller 10 vs 8 på Blur?

            Personligen gillar jag ju båtar där alla som är med ombord får bidra med mer än RM – måste ju vara skittrist att vara siste mohikanen på railen…

            Short hand, vattenbarlast och flerskrov har här en poäng – på trimmisen är vi så många som det behövs händer för att hantera båten.

          • Author
            Peter Gustafsson Jan 14, 2015

            Diskussionen uppkom väl ur ett prestandaperspektiv. Dvs skall man kappsegla en båt så snabbt man kan på en kryss/länsbana så bör man nog vara rimligt full besättning.

            Jag vet att 10 är snabbare än 8 på en J/109 eller J/111. 8 år snabbt på en Nova och det finns inget som säger att 10 inte skulle ännu snabbare. Detta bara sett till ren speed runt banan.

            Jag är sällan orolig att vi skulle vara för många – oavsett väder. Men är vi bara 6 ombord så vet jag att vi får det svårt om det kommer sjöbris.

            Sedan gillar jag också bättre att segla på färre, där alla har att göra. 4 man är optimalt för snabba undanvindsrepor :-)

            Sedan är det inte alltid skittrist att vara “siste mohikanen”. När det står några vilsna seglare på bryggan en sommarmorgon och är sugna på att hänga på under nåt buskrace runt en ö, så är det klart att de skall med. Jag har enbart positiva erfarenheter av “spontangastar”, och förhoppningsvis blir de också sugna på att kappsegla mer själva.

          • JIMMY Jan 14, 2015

            Gjorde ett inhopp på min gamla 717 som rorsman på Sandhamn Race Week 2011. Det blåste bra, 8-10 m/s stadigt och vi trodde alla att mer vikt på kanten skulle vara snabbare så vi fiskade upp ett par på bryggan så vi blev 6 man, körde med full stor och genua och det gick som tåget på kryssarna men på undanvinden blev det ynkliga surfar och inte i närheten av någon planing. Dag 2 var förhållandena detsamma, vi testade att köra på fyra man och med fock och vi upplevde då att vi gick ungefär lika, jämfört med de andra båtarna, som dagen innan på kryss men båten blev en helt annan på undanvind, mycket längre surfar och bitvis planing i byarna. Stor fartskillnad och resultatet dag två blev klart bättre, 1,1,4 jämfört med 4,4,2 dagen innan. Så att mer alltid är bättre är en sanning med modifikation…

          • Pelle Lindell Jan 14, 2015

            606 är också en båt som inte funkar med för tung besättning. Tungt är förvisso snabbt på kryssen, speciellt i mellanvind, men då sitter man i klistret på undanvind. På Melgesen är det så gott som alltid maxvikt (375 enligt klassregel) som är snabbast men man undrar var optimum ligger?

          • Bosse F Jan 14, 2015

            Peter, som du resonerar så får man uppfattningen att det alltid är en fördel att ha maximalt med gubbar i båten, smal som bred. En bred båt ska seglas upprätt med mycket folk på railen mycket för att undervattenskroppen blir knasig när båten lutar, i vissa fall pekar kölen åt lä och båten går snett genom vattnet.
            En smal båt förändrar inte undervattenskroppen på samma sätt, kryssegenskaperna kan bli bättre om den kränger. En smal skärgårdskryssare kan få ett par meter längre vattenlinje om den kränger. Lyssnade med en bekant som seglar A22. De seglar på tre, på frågan om fem var bätrre svarade han, “då skulle båten dö fullständigt”.
            Det går inte att generalisera, båtar är olika och seglas olika. 18 graders krängning kan var optimalt för en båttyp men vara helt fel för en annan.

          • Author
            Peter Gustafsson Jan 14, 2015

            Så klart skiljer det på olika båtar. En A22 eller 717 är så klart unika, var och en på sitt sätt.

            Ursprunget till diskussionen handlade om Dynamic 35, och jag har mycket svårt att tro att den är så unik jämfört med en J/111 eller många andra lite sportigare/smalare 35-fotare.

            Whatever. Det står ju var och en fritt att ha sin filosofi kring detta. Jag baserar min uppfattning på det som har funkat ganska bra för oss.

            Jag tror också man skall vara lite försiktig när man sätter förväntningarna på en båt som Life 12.0. Sätter man fathead på en lätt och sportig båt så blir det något man måste brottas med redan i ganska måttlig vind. Och vi som har seglat mot Life 7.5 är ganska säkra på att båten inte gillade när det krängde 30 grader :-)

          • seglaren Jan 14, 2015

            min erfarenhet är att båtarna kan påverkas även var i längdled på kanten besättningen placerar sig och det gäller både kryss och läns. Det är dock inte alltid så lätt att få gastarna att hålla koll att placera sig rätt. ;-)

          • Dan Jan 14, 2015

            Vilken lutning man skall ha i längsled påverkar definitivt och är väldigt båtmodellsrelaterat. Det är också av ett annat syfte lutning i sidled som handlar om att ha hästkrafterna i luften och kölen i vattnet.

            Har haft många båtar som släpar med halva havet och som trots tom båt inte släpper i aktern. Man vågar knappt kolla bakåt …

    • Pelle Fälth Jan 13, 2015 Reply

      Håller med nästan 100%. Har seglat en hel del Folkbåt där vi ofta var två ombord, kunde konstatera att det inte krävdes särskilt mkt vind (från 7 m/s) för att det skulle löna sig med en gubbe till på kryssen. Men ännu viktigare var att ha en ren o slät botten.

  39. Classe Jan 13, 2015 Reply

    Intressanta inlägg om krängning. Tycker dock Dans inlägg är klockrent rätt. I flera olika entypsklasser som jag kappseglat så seglar de bästa besättningarna oftast med max 15-20 ° krängning (Express, Safir, A22 i mitt fall). Numera i IMX 40an så är det likadant, inte mer är 20 °.

  40. Jocke_R Jan 13, 2015 Reply

    Tror det är svårt att prata i helt generella termer på att krängningsvinkeln alltid ska vara under 20 grader. Det stämmer nog på en normal kölbåt som får ett ganska asymmetriskt skrov när det kränger och kanske lägre prismatisk koeff =kortare vågbildande längd etc. Känns som att de gamla AC båtarna trivdes med mer krängning. Sen är det kanske stor skillnad om man kör halvvind med svängköl och sticksvärd med ett brett skrov designat för krängning i halvplaning.

  41. KL Jan 13, 2015 Reply

    Om man analysera bilder och video på t.ex. IACC 72 och RC44 kan man snabbt se att de i verkligheten ofta seglar med en krängning närmare 30 grader när de börjar bli lite överriggade på kryssen. Tittar man på speciella båtar såsom 2.4mR så seglar de ofta med mer än 30 graders krängning på kryssen.

    Försökte hitta en representativ bild på RC44 där de går för ”full power” på kryssen.

    På den bilden lutar båtarna ca 31, 34, 28 och 26 grader. I väldigt många bilder på nätet lutar RC44 betydligt mer men denna bild är ganska representativ om man jämför med videofilmer från liknande förhållanden.

    Om man tittar på video från AC 2007 kan man se att det inte är alls ovanligt att IACC 72 lutar runt 30 grader på kryssen när det blåser lite mer.

    I denna bild lutar båtarna ca 38 respektive 32 grader. 38 grader är inte riktigt representativt.

    Man försöker inte med flit kränga ner dessa båtar till +30grader men när man är lite överriggad så lönar det sig med vissa båttyper att segla med stor krängning. Det är normalt att segla dessa båtar med stor krängning, fullt utplanad nedvagnad stor med inslag i framkanten i dessa förhållanden eftersom att reva tar för lång tid och man vill ha segelytan på mer öppna bogar samt undanvinden.

    De flesta segelbåtar på marknaden bör inte seglas med så här stor krängning.

    Sedan är det ett vanligt problem att de flesta inklusive mig själv ofta revar försent.

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 13, 2015 Reply

      Jag är med dig. Men om de fick lasta på 100 kg till i lovart för att minska krängningen så skulle de väl inte bli långsammare?

    • Bosse F Jan 13, 2015 Reply

      Vad har dom för vinkel mellan slagen?

      • Kåre Jan 13, 2015 Reply

        Jag är inte helt säker men jag har för mig att IACC låg runt 60 grader mellan slagen inklusive avdrift.

      • Pelle Pedersen Jan 14, 2015 Reply

        Vinkel mellan slagen, har det med lutningen att göra?

        • srsseglaren Jan 14, 2015 Reply

          Ju mer båten lutar desto mindre sticker kölen nedåt, om ni seglar med 30 grader´s lutning ökar avdriften avsevärt jmf med 25 grader.
          Mer avdrift större vinkel mellan slagen.

          • srsseglaren Jan 14, 2015

            Om det gäller för IACC ?

    • Pelle Pedersen Jan 14, 2015 Reply

      Under vattnet finns inte bara en köl, undervattenskroppen också!! Kan tänka mig att lutning på en IACC eller Life 12,0 och liknande inte genererar den avdriften som på en bredare båt. = Bättre att luta lite mer och “trycka på ” med en RC44 mfl!! Kan den teorin stämma Kåre och Pelle L ???:)

  42. Kåre Jan 13, 2015 Reply

    Ja men de 100kg försvinner inte när man faller av eller vinden lättar ur.

    • SilverSurfer Jan 13, 2015 Reply

      Vandballast

      • Kåre Jan 13, 2015 Reply

        +1

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 13, 2015 Reply

      Nej, men nettoeffekten på en kryss/läns-bana är nästan alltid positiv. Framförallt då starten och första kryssen har så stor betydelse.

    • Bosse F Jan 13, 2015 Reply

      Frågan är då om dessa båtar hade tjänat på att ha 10 pers till ombord för att sitta på railen och segla mer upprätt?
      Eller är det optimalt att segla så? Begränsad besättningsvikt?

      • Author
        Peter Gustafsson Jan 13, 2015 Reply

        Kanske inte 10 till, men 2-3 hade gjort susen. Det finns en anledning till att i stort sett alla klasser begränsar besättningsvikt eller antal gastar. Det är effektivt…

        RC44 har 680 kg vilket är lite med tanke på hur mycket segel man har. Motsvarar normal besättning på en 35-fotare i ORCi. Eftersom det är en ägardriven klass vill man hålla nere antalet för att spara kostnader och komplexitet, så det var säkert med i designspecen att den skulle seglas på 8 man.

        Jämför man med en snabb båt i samma storlek, t.ex. GP42 så har Hispaniola 919 kg.

  43. Makke Jan 13, 2015 Reply

    Vi seglar på en kort besättning på grund av i slutänden är vi snabbare på vi tre än att trängas med fler. Självklart förstår jag att det skulle gått bättre i flera bogar med en gubbe till på railen men vi kör som vi klarar det tror jag är ett argument som fungerar och består. Om vi vore en till så skulle det behövas mer träning samt så skulle det bli en hel del annat….. Så ibland tror jag de är smartare att börja smått och växa

  44. Johan S Jan 17, 2015 Reply

    Jag gillar konceptet, en modern version av en skärgårdskryssare.

    Med erfarenhet från mina år med min Dynamic 3000, har jag ett par tankar:

    -Jag skulle gärna ha en trailerbar båt, inte främst för att kunna köra runt båten, men för att vara oberoende av sjösättnings- och upptagninstider. Detta förutsätter såklart att det går att sjösätta/ta upp via ramp.

    -Vilken krängningsvinkel som är lagom har du diskuterats mycket ovan. I vilket fall som helst skulle jag satsa på att noga studera hur man sitter, har stöd för fötter etc. vid rätt stor krängning. Höjd och djup på sittbrunnstofterna blir viktiga. Lutning och djup på sittbrunnssarg likaså. En smart lösning på mantåg vid sittbrunnen blir viktigt för att kunna sitta ordentligt. Ett justerbart staket vid sittbrunnen skulle kunna vara ett alternativ, åtminstone vid rorsmansplatsen. Vid segling i stor sjö brukar jag knyta “handtag” i relingslisten för att kunna hålla mig när det skumpar rejält. Kan vara idé att fundera på “hålla-i-sig” prylar redan i designfasen.

    -På samma tema skulle jag också tänka på bommens höjd, har svårt att avgöra hur högt det sitter på skissen. På min båt har jag avsiktligt satt bommen högt för att kunna stå rakt under den vid manövrar, och för att kunna se hyfsat under bommen även vid krängning.

    -Placering av instrument, AP, och smarta ställen att ha dricka, mackor och andra småprylar kanske går att integrera i designen?

    -För enklast möjliga båtägande tänker jag att en elmotor vore fint, i så fall skulle jag fundera på att från början ha rejält med solceller “inbyggda” i båtens design.

    -Jag funderar fortfarande på att byta köl på Cloud Nine, i så fall blir det nån form av sänkköl/fällköl. Med elmotor gissar jag (har inte räknat på det) att det kan bli knepigt att få batterikapaciteten att räcka för att kunna hissa/sänka ett par gånger på en skärgårdsseglingshelg, så nån form av manuell hissning kanske kan övervägas.

    -Jag tänker även att det kan vara bra att fundera på smarta koncept för “cruisingutrustning”, går det redan nu att fundera på hur sprayhood resp. bomtält kan arrangeras på ett snyggt sätt. Sittbrunnsbord? Enkel landstigning mot låg klippa?

    -Har ingen aning om hur stor del av priset på en köl som är fasta kostnader, kanske kan det vara ide att kolla om en M34-köl kan användas för Life 12?

    -Om man vill ha en bredare variant på liknande tema finns ju redan Code 1 (http://blackpepper.fr/code-1/)

    -Den enda stora nackdelen jag kan se på skisserna är att det inte finns någon toft i sittrunnen som är lång nog för en tupplur efter lunchpausen på svaj bakom en ö vid skärgårdsturen. ;-)

    Tycker som sagt att konceptet är intressant. Jag är gärna med och bollar idéer.

    Johan

  45. Peter Mar 26, 2015 Reply

    Johan,

    Kul med engagemang….
    Du skall veta hur många gånger vi försökt få till tupplur längden :)
    Mycket svårt med geometrin och allt som skall samverka.

    Ang. placering av instrument och potter så kan du vara säker på att det är med.
    Har aldrig seglat en båt där det funkar så bra som på LIFE 7.5’an och det kommer vi behålla.

    Ang. motor så pågår fortfarande en del dialog men troligtvis blir det el. ev. med komplettering av ett LITET aggregat…men ideen med inbyggda solceller är inte dum. Utmaning att få det snyggt.

    Gillar också Code 1’an men inte priset som är galet högt.

  46. Johan S Sep 12, 2015 Reply

    Någon som vet hur det går med Life 12an? Finns mer info? Seglar hon rent av?

  47. Author
    Peter Gustafsson Oct 13, 2015 Reply

    Ny spec:

    LOA – 11,94 m
    LWL – 10,83 m
    Beam – 2,55 m
    Draft – 1,71/2,55 m
    Displ – 2850 kg (1000 kg i bulb)
    Main – 50,3 m2
    Jib100% – 25,4 m2
    Code 0 – 75 m2
    Gennaker – 140 m2

  48. JIMMY Oct 13, 2015 Reply

    Hon blir nog untouchable på undanvind men frågan är hur hon kryssar i mellan och hårdvind?

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 13, 2015 Reply

      Det är synd att Life 7.5 inte kappseglas aktivt, då det hade gett en indikation.

      • Bosse F Oct 14, 2015 Reply

        Life 7.5 och denna båten har väl inget gemensamt mer än namnet?

    • SilverSurfer Oct 15, 2015 Reply

      Virker jo nærmest som en stretched M34. Ca samme data – smalere, men måske inte i vattenlinien. Spændende at se om den er tilstrækkeligt stabil…….

  49. Pelle Fälth Oct 14, 2015 Reply

    Kul att det går framåt

  50. Author
  51. Author
    Peter Gustafsson Nov 2, 2015 Reply

    Är det bara jag, eller kommer det att vara omöjligt att sitta på däck och styra när det lutar?

    Kunde man inte skippat mantåget på en dagsseglare? A la Esse 990, Wally Nano eller Tarac 33.

    • srsseglaren Nov 2, 2015 Reply

      Öppnar för nya konstruktioner, aktre mantågstöttor i bimetall ?
      http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article3653581.ece
      För mycket Uri Geller ?

    • Pelle Fälth Nov 2, 2015 Reply

      Den är så smal så det spelar ingen roll om du sitter på däcket eller inte

      • Author
        Peter Gustafsson Nov 2, 2015 Reply

        Fast man ser väl ändå bättre när man sitter på däck jämfört med nere i brunn? Sedan ser det inte så bekvämt ut att sitta nere heller när det lutar 25 grader?

        • Pelle Fälth Nov 2, 2015 Reply

          Klart man ser bättre där uppe, men man har nog ganska bra koll även från sittbänken. Iaf så har den rejäl höjd i ryggstödet vilket inte är så vanligt nuförtiden. Såg nu att det finns en skåra i ytterkant av bänken så tanken är nog trots allt att man skall trycka upp rompen i lovart. Så vid 25 graders krängning blir det kanske lite trixy med mantåget. Man får sitta som på en Cumulus helt enkelt, dvs med överkroppen mellan övre och undre mantågswiren…

          • Florian Nov 3, 2015

            Bara så att man inte få kappsegla om man sitter med överkroppen mellan övre och undre matågswiren (som rorsman). Eller så ska man sitter utåtvänd som rorsman, men det kommer nog inte blir bra…:

            49.2
            Om mantåg krävs i klassreglerna eller seglingsföreskrifterna ska de vara spända och
            de tävlande får inte placera någon del av bålen utanför mantågen utom kortvarigt
            för att utföra en nödvändig uppgift. På båtar utrustade med övre och nedre mantåg
            får en tävlande, som sitter på däcket vänd utåt med midjan innanför nedre mantåget, ha övre delen av kroppen utanför övre mantåget. Om klassreglerna inte anger
            mantågets material eller minimidiameter ska de överensstämma med motsvarande
            regler i ISAFs havskappseglingsregler, ISAF Offshore Special Regulations

    • Bosse F Nov 3, 2015 Reply

      Ungefär som min Dynamic, lutar det så kan man inte sitta upp på sidan och styra. En annan grej är att man inte ser förseglet, dels för att båten är smal, vinkeln blir då liten. Å andra sidan så funkar det inte om man står vid ratten som många gör heller. Tyvärr har jag inte den känslan att kunna kryssa utan att se focken, därför sitter jag oftast i lä och styr. Tokigt? Förmodligen…

      • Author
        Peter Gustafsson Nov 3, 2015 Reply

        Efter att ha provseglat massor av båtar så blir jag alltid förvånad över att man kompromissar med rorsmans plats på båtar som är avsedda för segling.

        Att ha ett mantåg i armhålan, akterstag i bakhuvudet eller en för smal sarg i rumpan en hel dag – när allt annat är perfekt – kan inte vara vettigt.

        Jag kollade på filmerna från Life 7.5 där man också ser en del intressanta rorsmanspositioner.

  52. Bengt Oct 27, 2016 Reply

    Nån som vet hur det gått med denna? Seglar den?

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.