Wrap Up 2015

Det är dags att sammanfatta 2015. Ett år där Göteborg stod i seglarvärldens centrum och där vårt team fick bockat av ett av de race som fanns på vår “bucket list”. Ovan några snapshots från vårt år. Stort tack till alla som varit med ombord och som stöttat oss på olika sätt.

Nedan lite nomineringar. Fyll gärna på med egna…

slingshot

Årets repa var utan konkurrens när vi gjorde en “slingshot” trunt ett rejält lågtryck på Nordsjön. Sånt man bara trodde funkade i VO70 eller stora trimmisar. Men uppenbarligen också i små 36-fotare. Fast det var lite svettigt när DMI varnade för 20 m/s. Även den här videon från Shaw 12 Blink kvalar in. Eventuellt som årets hårigaste repa.

Årets klippa är Fastnet. Precis som i broshyren… Och årets höjdpunkt var att leda klassen vid the Needles. Framför allt före att det var resultatet av målmedvetet arbete från hela gänget ombord.

sjaellandrundt15-13

Årets antiklimax. Möns klint. det är inte kul agt leda ett Sjælland Rundt med hela havet, bara för att tappa alltihop i ett stiltje vid Møn.


Årets vad var det jag sa. När jag var med och drog igång M32 Cup för tre år sedan hade vi så klart en idé om hur det skulle bli när det var klart, och att det skulle ta tre år innan vi var där. Och när jag kom ner till finalen på Norr Mälarstrand i september (som vanlig besökare) så var det precis så bra.

Årets “to much to handle” är M34, Ker 39 och alla andra nya båtar som (inte helt oväntat) presterar direkt efter sjösättning. Lugn, ni är i gott sällskap. Och 2016 kommer nya ägare till FarEast 31, Mat 1180, TP52 och ett antal andra nya ägare att ha samma problem.

Årets “blåsning” var söndagen på Marstrand Big Boat Race. Nästa år vill vi segla tre dagar. Boka in 28-29 maj. Och 27:e.

Årets hinder för att göra segling ännu krångligare. Fler regler, fler krav, fler licenser, mer administration,… det tar aldrig slut. Samtidigt som alla pratar om att vi måste locka nya utövare till sporten. Dags att vända bägge trenderna.

Årets folkrörelse. Solosegling. Alla arrangörer hävdar att det inte går och att det är farligt. Seglarna verkar strunta i det och kör ändå.


Årets race är så klart Volvo Ocean Race. Visst, det var mer spektakulärt förr när man hade gitarrer ombord och väjde för isberg, och man har fått hårdare konkurrens från andra event. Men när det är som bäst så är det otroligt bra.

Årets lärdomar kommer också från VOR. Rapporten från Vestas grundstötning. Obligatorisk läsning.

Årets informella race är det mellan Spindrift och IDEC i jakten på rekordet runt jorden. Det skall vara fransmän som får till så mycket action kring ett relativt tråkigt rekordförsök. Tänk er 4-5 sådana här bestar i ett skarpt race.

cosuttikeel27

Årets freakshow? Ibland blir man glad när olika försök att lura regler inte funkar. Att få en båt att gå så långsamt som det går kan knappast vara det som man lär sig båt utbildningen till yacht designer.

Årets come-back måste gå till GQSS Göteborg Offshore Race. Vi behöver en ordentlig havskappsegling på västkusten, och otroligt kul att GQSS (med Erik Norrström i spetsen) tog upp stafettpinnen.

Årets come-back 2 är Artemis. Från oflyt, grundstötningar och kollisioner till seger på Bermuda. Wow.

allsvenskan-wrapup-2
Årets nykomling var Allsvenskan. Nytändning för ett antal klubbar och många glada seglare. Hoppas man lyckas behålla momentet.

Årets storlek är 24 fot? FarEast 23R, Seascape 24, …

Årets man bakom kulisserna Håkan Svensson, Green Dragon, Puma, Fredrik Löffs OS-guld, M32 Series och nu senast World Match Racing Tour.

Årets evighetsdiskussion… (vill inte skriva ut det här då det finns risk att även den här tråden handlar om samma sak)

Årets genväg var tydligen trafikseparationerna i Öresund. Följdes av årets sämsta ursäkt; “ni kan inte bevisa nåt”.

Årets udda båtar som engagerar är Life 12.0, Sprint 46 och T-780.

SCALOR15-RT0106

Årets team måste vara SCA. Från uttagningen, till att man inte presterade, till att PR-avdelningen tystade seglarna, till en etappvinst och nu senast The Magenta Project. Allt som en bra story skall ha. Grattis till SCA. Och tjejerna.

Årets seglarstad borde vara Arvika (just kidding). det är så klart Göteborg som var värd för både målgången av Volvo Ocean Race och America’s Cup World Serie.

Årets gnällspikar. Samma som vanligt. det spelar ingen roll om det är jolletävlingar, Allsvenskan, SSF, America’s Cup eller matchracingtouren. Allt är fel. Surast och elakast är som vanligt gubbarna på burp.

15 Comments

  1. Stefan Peterson Dec 29, 2015 Reply

    Gott nytt år Peter och grattis till ett väl genomfört segelår imponerande med en entusiasm du har kring segelprojekt och Blur. Om den glöden fanns överallt i segelsverige är jag övertygad om att vi hade fler båtar av alla de slag ute på banorna. Är inte så aktiv här då mycket slutar i ändlösa trådar kring respitsystem och entyp men läser det mesta med nöje. För mig verkar det som alla får komma till tals och att du inte censurerar att du sedan försvarar det tror på är bara härligt. Men en sak ber jag dig fundera på inför nästa års trådar ” Är det inte själva grejen med respitregler att göra båten så långsam som möjligt enligt givna normer och sedan segla den så fort som möjligt”. /) Stefan

    • Author
      Peter Gustafsson Dec 29, 2015 Reply

      Tack!

      Det finns många som brinner för segling, och det finns massor av bra initiativ runt om i Sverige som lockar ut fler kappseglare på vattnet. Då är det inte så viktigt om det är solo, SRS, havskapp eller nåt annat.

      Gällande respitregler som leder till långsammare båtar så är det nog en filosofisk fråga: jag är övertygad om att en roligare båt blir kappseglad mer. Jag ser det på mig själv, och jag ser att Cheetah 30, SunFast 3600 eller B&R 38 får mer tid på banorna jämfört med genomsnittsbåten (vad som är hönan och ägget kan man diskutera).

      Utifrån detta är den ultimata respitregeln den som låter alla välja båt (och konfiguration) utefter sina egna behov, ambition, förmågor och idé om hur segling skall vara. Och sedan ger alla en rimligt fair rating.

      Så långt tror jag alla är med?

      Därför tycker jag det är tråkigt när nya båtar byggs “extra långsamma” för att mäta bra, eller när man betalar dyra pengar till en designer som ritar en köl som uppenbarligen är långsammare än standardkölen.

      Om det finns massor av duktiga designers som kan rita en modern 38-fotare som är snabbare än IMX-38, kan jag inte för mitt liv förstå vitsen med att bygga en one-off (Cosutti 38 Katariina II på bilden ovan) som seglar exakt som en 23 år gammal design:

      Cosutti 38 (2015) http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/65172.pdf
      IMX-38 (1992) http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/64182.pdf

      “Att göra båten så långsam som möjligt” är främmande för mig. Jag kommer under 2016 att göra allt jag kan för att göra Blur så snabb som möjligt. Och sedan segla båten så fort som det bara går. För detta är min väg till roligare segling. Och i vissa fall även resultat.

      Men det är också skönt att vi har en sport där man kan välja vad och hur man vill segla.

      Stort lycka till under inför säsong. Jag antar att det är VM i Köpenhamn som är det stora målet?

      • Anders Nilsson Dec 29, 2015 Reply

        Ilmar Absetz från Finland är en av de jag känner som seglar ORCi mästerskap i sin IMX-38. Ett fantastiskt trevligt gäng som seglar runt Östersjön för att vara med på det mesta. Jag lovar att det finns ingen brist på seglingsglädje bland dem. Jag tror det är få som får ut mer av en snabb 30-fotare än vad de får ut av sin “långsamma” 38-fotare.

        • Author
          Peter Gustafsson Dec 29, 2015 Reply

          All cred till dem.

          Men om jag tog deras båt i inbyte och de fick +3 MSEK cash att spendera hos vilken designer de ville för en fräsch one-off, så hoppas jag att de hade valt nåt som var lite lite snabbare ;-)

          Aspholm och Datacom-gänget hade väl också en IMX-38? Sedan en Sinergia 40, en Landmark 43 och nu em MAT 1180. Det är utveckling. Och de blir med stor sannolikhet bättre seglare än om de haft 3 varianter av skumma 38-fotare med samma prestanda som IMX:en.

          Men som sagt. Alla blir lyckliga på sitt sätt.

  2. Anders Nilsson Dec 29, 2015 Reply

    Då hade du också kunnat segla mästerskap i en 38 fotare och kunnat visa hur enkelt det är att få en mästerskapsmedalj. ;-)

  3. Mats Hansson Dec 29, 2015 Reply

    Årets skratt: “årets gnällspikar…” huvet på spiket.

    MATS H

    • Author
      Peter Gustafsson Dec 30, 2015 Reply

      burpdown

      • McMagnus Dec 30, 2015 Reply

        Är du förvånad att du är blockad,? Du skriver ju bara skit om denna blogg, utan att de skriver skit om dig!

        • Author
          Peter Gustafsson Dec 30, 2015 Reply

          Det hade varit läcker om jag verkligen var blockad!

          Den senaste diskussionen är väl typisk; en välrenommerade klasstränare och en uppskattad sailcoach antyder något positivt under egna namn och förklaras omedelbart som icke trovärdiga av en anonym admin då de “är styrda av SSFs tjänstemän”…

          Det går inte att hitta på sånt här :-)

          • Tobbe Jan 2, 2016

            Nej, det var inte bara du som var Blockad. Även jag :) Om jag har aldrig skrivit något på deras Blog.

            Lite synd att det stängs ned den. Jag hade gärna läst och kommenterat Klasstränarens och Sail Coachens kommentarer.

  4. srsseglaren Dec 29, 2015 Reply

    Förslag till nutjob´s som söker segling för Årets Hårigaste repa 2016:
    Race to Alaska 2016, 750miles 10 000 bucks to the winner:
    https://r2ak.com/
    https://www.youtube.com/watch?v=jJA8omgE_Lg

  5. Per Dec 29, 2015 Reply

    Det blir spännande att se om m34 och ker39an kommer att rycka upp sig. Tidigare båtar var väl lite av mättalsraketer:).. eller så tar det kanske bara lite tid:).

  6. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196 Dec 30, 2015 Reply

    Ker 39:an har väl visat att feber duktiga med helt nya båten för i år: etta på Marstrand Big Boat Cup om jag inte kommer ihåg fel och tvåa på ÅFOR i OrciA- kanonresultat! Sedan har den IRC-optimerade båten haft lite tungt i lättvind om jag har förstått rätt.Tror nog att Martin och killarna klurar på hur de ska förbättra lättvindsegenskaperna nu i vinter. M34 blev turboladdad och har första säsongen haft svårt att segla upp till ett skyhögt SRS-tal. Båda besättningarna är väldigt duktiga, vilket de har visat tidigare. Min uppfattning är att deras tidigare båtar inte är några mättalsraketer- utan de har seglats väldigt väl, har haft dem som konkurrenter i ett stort antal kappseglingar och de har konsekvent seglat mycket bra.

  7. Author
    Peter Gustafsson Dec 30, 2015 Reply

    Såg Viktor Västernäs årskrönika. Tydligen har jag hamnat på listan över drömgäster…för att förklara förs hipster hur det var “förr i tiden” :-)

    Kolla in seglingspodden på Soundcloud eller Facebook. Eller där poddar finns.

    En årskrönika bör man skriva för att sammanfatta ett år, så med tanke på att jag drog i gång podden för två månader sen känns det lite förmätet att kalla denna text för en årskrönika.

    Det började i önskan att få bidra med något nytt till seglingsmediabilden, jag har länge skrivit på searchs webb och även en del i magasinet. På webben handlar det mest om att förmedla material som man snappar upp genom olika kanaler, i magasinet däremot har man tid att göra egen research och skapa sitt egna innehåll. Man får nörda in sig lite och verkligen lägga ut orden, en utmaning som jag njöt av och där jag verkligen kunde känna en stolthet över resultatet.

    Podcastmediet, liksom ett magasin, passar väldigt bra för detta ändamål och som den hipster jag önskar att jag är, är podd dessutom lite underground, en motpol till klickhysterien och korta klipp för att maximera views.

    Något som alltid fascinerat mig är den intima relation som skickliga poddare lyckas skapa med sina lyssnare, jag själv tror till exempel att jag är bästa kompis med Simon Svensson och Jonathan Unge från della sport och Annika Lantz är nästan som en andra mor för mig.

    Jag tror att poddar har denna effekt för att man alltid har med sig dem i öronen när man gör något tråkigt eller monotont, diskar, kör bil eller handlar t.ex. Podden är en trogen polare som lyser upp den mörka tunneln, som ett vattenhål i öknen. Tydligen tyckte seglingspoddens lyssnare ungefär likadant för när den officiella taglinen/sloganen skulle röstas fram var det, din apa i vardagen som gick segrande ur bataljen. Att Apan är uppe är ju normalt inte förknippat med något positivt för oss seglare men om man tänker efter så är det ju precis då som vi får tid att umgås, skratta och träffa nya kompisar på hamnplan. Om en apa på seglingstävlingen inte bara är positivt, så är en apa i vardagens tristess definitivt det!

    Under årets sista två månader har jag haft nöjet att prata segling och skämta med,

    Kalle Torlén från Artemis, Fritiof Hedström -min nya unga partner i 49er, Rebecca Netzler-Norrlands bästa seglare, Rasmus Rosengren-Ida Svensson lovande Nacra17seglare, Josefin Olsson-kanske Sveriges största medaljhopp till OS i RIO, filmmakarduon- Casper och Axel Arvefors och Anders Bengtsson-träningsansvarig på KSSS(ej publicerat än).

    På min lista över drömgäster finns:

    Ia Kjellsdotter och prata integration och segling,

    Alice Nordström- tjejen som bland annat drar in pengar till barncancerfonden,

    Peter Gustavsson- vi skulle kunna förklara för kidsen vad en blogg var för något förr i tiden och vilket äventyr det är att segla själv.

    Prata seglingsstil med Alexander Nuija och Karin Berg, hur ser egentligen den perfekta burkabrännan ut?

    Marit Söderström Nord om barn och idrott.

    Jag hoppas verkligen att det blir av!

    Så utan mer sentimentalitet önskar jag er ett riktigt gott nytt år!

    /Victor Västernäs

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.