Nu blir det allsvenskan i segling

När jag först läste om Bundesligan i Tyskland, där klubblag seglade mot varandra i en liga, så tänkte jag att detta kanske var något lokalt som bara funkade där.

Men när Danmark för ett år sen följde efter så blev det tydligt att formatet tillförde något nytt.

Sedan pratade jag med några vänner från en liten klubb i Danmark. Man hade inte haft någon aktiv kappsegling på väldigt länge. Men när det blev tal om att kvala till Sejlsportligaen så började det hända saker. Man fick ihop ett lag på hamnplanen, letade rätt på gamla bojar och började träna. Både juniorer och gamla rävar som aldrig hade seglat tillsammans förut. Just i det här fallet så missade man kvalet, men när man kom tillbaka till klubben igen fanns ingen återvändo. Nu fanns kappsegling på agendan och man skall försöka igen 2016.

Något magiskt hade hänt…

Lyssna på vad danskarna säger:

Det här var ett sätt att sätta klubbarna i centrum igen, och kunde vara en vitamininjektion för svensk segling.

Jag jagade SSF under hösten, då jag tyckte att det här var viktigt, och har sedan varit lite bollplank åt dem. Det är ju inte raketvetenskap, utan man kan kopiera det som görs i Tyskland och Danmark. Dessutom har SSF bra erfarenhet från Mästarnas Mästare som är ett liknande format.


AS-RGB-300px

I samarbete med ett antal seglingsklubbar startar Svenska Seglarförbundet nu Allsvenskan i segling. Huvudpartner är Svenska Postkodlotteriet.

För två år sedan startade Tyska Bundesliga, som nu består av två divisioner med 36 klubblag. 2014 följde Danmark efter med 18 lag i Sejlsportligaen. Under 2015 kommer nationella klubbligor att startas i Sverige, England, Nederländerna, Ryssland, Italien och USA. Testevent är på gång i ytterligare länder.

De tre bästa klubbarna från respektive nation kommer att vara kvalificerade till Salling Champions League som planeras till Costa Smeralda YC på Sardinien i september.

Varför får detta koncept så stort gensvar runt om i världen?

Klubbarna är centrala för seglingssporten. Här går man i seglarskola, tränar som jolleseglare och har familjebåten. Men kappsegling sker nästan alltid som enskild seglare eller som team. Men i många andra sporter tävlar man för sin klubb i en nationell liga. Så borde det vara i segling också?

Erfarenheten från andra länder är att klubbkänslan stärks. Klubbens medlemmar engageras i att sätta samman lag, träna, skapa träningsmöjligheter, skaffa sponsorer och jaga lokaltidningen. Både juniorer, OS-seglare och gamla rutinerade seglare samlas för att försvara klubbens färger.

Seglingen blir också enkel och lättillgänglig i båtar som tillhandahålls av Allsvenskan. Dessutom så verkar det vara så att media har enklare att förstå segling när det finns en allsvensk tabell som visar hur det går under säsongen.

Allsvenskan drivs av Svenska Seglarförbundet i nära samarbete med klubbarna. Därför kommer en styrgrupp att sättas samman med två representanter från deltagande klubbar och en representant från Svenska Seglarförbundet.

Anmälan för klubbar är öppen från den 9:e februari, klockan 12.00, till den 20:e februari. Ett lag består av mellan 10 och 15 personer som kan/skall rotera under säsongen. Alla måste ha varit medlemmar i klubben minst 12 månader före första start.

Deltävlingar är planerade till 22-24 maj i Saltsjöbaden, 14-16 augusti i Malmö och 11-13 september i Stenungsund. En deltävling pågår från fredag 14:00 till söndag 15:00 (senaste tid för start). Allsvenskan kommer att köras i sex helt nya J/70. Dessa kommer också att finnas tillgängliga för träning för de klubblag som deltar i Allsvenska.

Champions League är planerat till 17-19 september på Yacht Club Costa Smeralda på Sardinien.

Kontakter
Media: Stefan Rahm, Förbundsdirektör SSF, stefan@ssf.se, 070-180 85 57
Klubbar: Isabelle Lindsten, Kappseglingsansvarig SSF, isabelle@ssf.se, 070-180 85 53

Fakta
– 18 klubblag, max 15 personer i laget
– 3 deltävlingar 2015
– Upp till 45 race under 2,5 seglingsdagar på varje deltävling
– 6 st tillhandahållna J/70
– Topp 3 får tävla i Champions League
– Botten 3 får kvala tillsammans med andra klubbar inför 2016

Deltävling 1: 22-24 maj, KSSS, Saltsjöbaden, Stockholm
Deltävling 2: 14-16 aug, MSS, Västra Hamnen, Malmö
Deltävling 3: 11-13 sept, StSS, Stenungsund
Champions League: 17-19 sept, Costa Smeralda, Italien
Kval 2016: 9-11 okt

Finns det en enda sak som är viktig här så är det klubbkänslan.

När klubblag seglar mot varandra så är det lättare att engagera sig i ”sin” klubb. Det är ju mitt lag som seglar, och allsvenskan blir förhoppningsvis ett format som kan locka de som lämnar jolle- och OS-klasserna.

Här har man i andra länder sett ett ökat engagemang från medlemmar, sponsorer, media och andra. Man har samlats på klubbarna för att följa sitt lag, man har engagerat lokala sponsorer och fått tidningarna att förstå att segling kan presenteras i en tabell precis som andra sporter. Det verkar också som att man har lyckats göra deltävlingarna till roliga arrangemang för både seglare och publik.

Jag tycker det är viktigt att klubbarna känner att det är deras liga, och att man kan använda det för att boosta klubben. Både som lag, men också som potentiell arrangör för en deltävling. Jämför man med andra sporter så skulle man kunna se bra möjligheter att aktivera lokala sponsorer och på detta sätt skapa ännu mer nytta för klubben.

2015 blir så klart ett år där man behöver etablera konceptet.

danmark-sejlsportligaen-01-credit-Per-Heegaard

Det kommer säkert att bli en del snack om båtarna, och SSF tittade på ett antal olika alternativ. Men alla andra ligor runt om på jordklotet kör J/70. Och Champions League kommer att avgöras i J/70. Så jag tror nog att de flesta kommer att tycka att det är rätt väg att gå.

I Danmark så köpte förbundet sju båtar, men hade varit svårt för SSF. Så i Sverige kommer 6 identiska båtar att köpas av privatpersoner, som sedan hyr ut dem till Allsvenskan. De skall stå på, och skötas av, tre klubbar i Stockholm, Göteborg och Malmö där de kan användas för träning av de lag som är med i ligan.

Förhoppningsvis blir detta ytterligare en boost för klubbarna och de lag som seglar i ligan.

Jag har sagt att jag är beredd att köpa en av båtarna i Göteborg, och jag kommer att koordinera detta även för de andra orterna. För mig är det en bra chans att hjälpa klubbarna i regionen samtidigt som jag kan få segla en del själv. Till exempel så kommer man att kunna segla de flesta seglingarna i J/70 Cup om man vill det.

Om någon vill veta mer om upplägget med båtar så mailar man mig på peter@blur.se.

Klubbar som vill vara med kontaktar Isabelle på SSF, isabelle@ssf.se, 070-180 85 53.

Jag tror det här är en grym grej för Svenska klubbar!

Men det blir inte bättre än vad man gör det till. Så jag hoppas att man tar chansen, och funderar på:

  • hur man kan få med yngre seglare och tjejer i teamet
  • hur man kan ordna träningar och kval på hemmaplan
  • hur man kan få alla medlemmar att bli fans
  • hur man kan locka lokala sponsorer till klubben och eventuella deltävlingar
  • hur man kan få lokaltidningen att förstå att man fightas i Allsvenskan…

danmark-sejlsportligaen-04-credit-Per-Heegaard

Allsvenskan-guide-photo

Foton: Per Heegaard.

157 Comments

  1. Pelle Pedersen Jan 26, 2015 Reply

    Mkt imponerande och inspirerande!!
    Bra jobbat skepparn!!!!

  2. Pelle Lindell Jan 26, 2015 Reply

    Riktigt kul och viktigt för bredd och blandning i segelsporten tror jag.

  3. Pelle Nihlmark Jan 26, 2015 Reply

    Det här ska bli kul!

  4. Sam V Jan 26, 2015 Reply

    Grymt! Det här kommer bli en injektion för svensk segling. Bra jobbart SSF, och Peter.

  5. Mikael Jan 26, 2015 Reply

    Skoj!

    1. Hur kvalar man?

    2. Vilka regler finns kring lagbildning, antal etc? Minst 10 och max 15 personer på 3 tävlingar i en 3-mans båt låter märkligt.

    • Pelle Pedersen Jan 26, 2015 Reply

      Ring SSF och kolla! Lägg ut det här sedan…

      • Mikael Jan 26, 2015 Reply

        Är det inte bättre med en förstahandskälla..

        • Pelle Pedersen Jan 26, 2015 Reply

          Jepp; SSF!

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 26, 2015 Reply

      Steg ett är att anmäla sig till SSF under den tid som anges ovan. SSF skickar ut separat till klubbarna, och det blir nog någon typ av anmälningssida.

      Formellt sätt tror jag det står “Ett klubblag kan bestå av upp till 15 personer, som alla är medlemmar i klubben sedan minst ett år. SSF ser gärna en blandning i ålder och kön. Deltagande klubbmedlem ska tävla för samma klubb under hela kappseglingssäsongen. Anmälan till Allsvenskan 2015 ska ske inom perioden 9 – 28 februari.”

      Man är väl 3 eller 4 i besättningen? Jag tror man har sett 4 på de flesta lagbilder.

      Eftersom många säkert är engagerade i andra klasser eller satsningar så skall/bör man kunna skifta runt. Det är inte meningen att klubbens Express- eller Drake-besättning skall lägga beslag på platsen :-)

  6. Peter A Jan 26, 2015 Reply

    Låter skitkul!
    Får nog inte ihop 10-15 intresserade från min nuvarande klubb är jag rädd…

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 26, 2015 Reply

      Eftersom alla inte kommer att “få plats” i storklubbarnas lag, så är det ju mycket roligare att segla för sin moderklubb. Förhoppningsvis blir det en boost om duktiga seglare kommer tillbaka och seglar för den lilla klubben, och att det kan inspirera de som seglar där,

      SSF har pejlat intresset med ett antal klubbar. I stort sett alla var positiva, men en enda tackade nej med motiveringen “vi har nog inga som är intresserade”. Samtidigt hade ett antal av klubbens seglare tagit sig till Ice Cup på Lidingö :-)

      Jag tror det händer mer i klubbarna än styrelserna kanske tror.

  7. Pelle Fälth Jan 26, 2015 Reply

    Låter kul och bra. Det går nog att lura med media på detta. När jag gjorde lumpen så var det windsurfing som gällde för min del. När befälen fick höra att jag seglade div 2 fick jag ledigt för att träna :-) . För de som inte var med då så betydde div 2 en tjock, rund bräda och div 1 en platt.

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 26, 2015 Reply

      Media och publik är väl inte prio ett – utan det är klubbar och seglare som skall gilla formatet.

      Med det sagt, så verkar media i Tyskland och Danmark plötsligt förstå segling när den presenteras i tabellform :-)

      I Tyskland kommer 80% av mediavärdet från lokala tidningar som följer sitt lag. Jag bläddrade igenom pressklippen från Bundesliga och man hade fått ett antal helsidor i lokalpress. Detta är så klart bra för seglingen som sport, då det är här rekryteringen sker. Även sponsorer tenderar ofta att vara lokala.

      Sedan får vi se hur man kan coacha mindre klubbar när det gäller detta jobb.

      • Peter Jan 27, 2015 Reply

        inte att glömma att I tyskland kör man två ligor.

        1. liga seglas i J/70.

        2. liga i B/one

        det gör det ju än mer intressant då det finns en hel del kval…

        • Author
          Peter Gustafsson Jan 27, 2015 Reply

          Även danskarna kommer att köra två divisioner 2014, men då i samma båtar helgerna efter varandra. Tyskarna kör två olika banor under samma helg.

          Är intresset stort så kan man hoppas på en andradivision även här hemma.

  8. Hans Natorp Jan 26, 2015 Reply

    Grattis :-)
    Måske skal vi også lave en Nordic League?

    Se mere her http://youtu.be/1HA4_6S0NE8

    Se youtube fra den danske Sejlsportsliga her:
    https://www.youtube.com/channel/UCgvYOeDH4NUM_tWj-kXs27Q

    hilsen Hans Natorp

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 26, 2015 Reply

      Tack för att ni visade vägen!

      Jag är imponerad av er satsning, och jag tror det finns stora möjligheter till ett Nordisk samarbete. Även Norge är ju på gång, även om man inte kör i full skala 2015.

      Jag ser också ett ökat samarbete, om än informellt, när det gäller “big boat”. Det känns mycket inspirerande.

  9. Rasmus Brandt Jan 26, 2015 Reply

    Riktigt kul initiativ! Detta är helt väg att gå för idrotten segling och borde göra kappsegling enklare, billigare, roligare och lättare för allmänheten att förstå.
    Hur går man tillväga om man inte skulle ha medlemsskap i någon klubb senaste 12 månaderna..?

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 26, 2015 Reply

      Jag tror inte det skall vara nåt bekymmer att få dispens för den regeln. Det är väl jättekul att klubbarna (och SSF) får nya medlemmar!

      Regeln finns där för att det inte skall rekryteras seglare från konkurrentklubbar och seglare som hoppar mellan klubbar för att få segla.

      • Rasmus Brandt Jan 26, 2015 Reply

        Låter rimligt:)
        Kommer de 6 olika båtarna alltså vara utspridda i olika klubbar eller?

        • Author
          Peter Gustafsson Jan 26, 2015 Reply

          Tanken är att landa båtarna på tre klubbar med två båtar vardera. Detta borde ge bäst träningsmöjligheter då man kan köra mot varandra. Jag tror också att de klubbar som är med kommer att försöka organisera/samordna träning/coachning.

      • Mats V Jan 26, 2015 Reply

        Borde även kunna ges dispens till oss som ligger i en klubb som valde att lämna SSF (dvs VIggbyholms Båtklubb, VBK), eller vad tror du Peter? Får i så fall försöka hitta en klubb någorlunda nära som vill vara med i Allsvenskan och inte bara vara parkeringsplats… Tips?

        • Erik Barkefors Jan 26, 2015 Reply

          “Alla måste ha varit medlemmar i klubben minst 12 månader före första start.” – Lite svårt inför den här sommaren…

        • Author
          Peter Gustafsson Jan 26, 2015 Reply

          Eller så blir du ett sånt där seglingens “Bosmanfall” :-)

          Jag tar med frågan tillbaka, men jag har svårt att se att de som nu är “klubblösa” inte skulle kunna gå med i en klubb som är ansluten till SSF. Regeln finns ju där för att man skall segla för sin hemmaklubb och inte byta klubb pga Allsvenskan.

          • Mats V Jan 26, 2015

            Tack, Peter!

        • Thomas Larsson Jan 27, 2015 Reply

          Gå med i Viggbyholms segelsällskap, Mats!

          • Thomas Larsson Jan 27, 2015

            Vet iofs inte hur de ställer sig till allsvenskan men det kanske är något att jobba på!

          • Mats V Jan 27, 2015

            He, he. Antalet medlemmar i det nystartade lilla segelsällskapet räcker nog inte till ett lag…
            Det får bli en annan klubb för kappsegling och Viggan blir parkeringsplats – helt ok.

          • Thomas Larsson Jan 29, 2015

            75 medlemmar förra året, borde ju rent teoretiskt räcka i alla fall!

          • Mats V Jan 29, 2015

            Teori och praktik möts nog tyvärr inte denna gång… ;-)

      • Carl Peter Carlsson Jan 27, 2015 Reply

        Det finns inte stöd i reglerna för att ge dispens, dvs alla regler gäller för alla på samma villkor. SSF måste i så fall ändra i reglerna för tävlingen så att kravet på klubbtillhörighet i 12 månader luckras upp.

        • Author
          Peter Gustafsson Jan 27, 2015 Reply

          Ja, det där kan man säkert diskutera i nåt svårt möte på SSF :-)

          Men rent principiellt finns inte ordet dispens i segelsporten? Utan vill jag tillåta något som är utanför NoR eller SI så skall dessa ändas? Exempel skulle kunna vara “deltagare måste ha fyllt 18 år” och alla är överens om att någon som fyller om en vecka skulle kunna få vara med. Eller “deltagaravgift skall vara betald sista februari” men någon är utomlands och vill betala måndagen efter. I dessa fall kan man inte ge dispens. Utan NoR skall ändras?

          Man lär sig hela tiden.

          • Magnus Jan 28, 2015

            Det viktiga är att följa reglerna Peter, det måste du väl förstå. Hur skulle det se ut annars?

  10. Mikael Håkansson Jan 26, 2015 Reply

    Fantastiskt tilltalande! Känns redan som en milstolpe i svensk segling! Från det ena till det andra, hur får man till en sån där trevlig bild/avatar vid sidan om inlägget?

  11. Raketen Jan 26, 2015 Reply

    Helball!
    Det känns som rock ND roll för svensk klubbsegling!
    Det som spär på det hela ytterligare. Är väl att det lär bli
    ett stort fleet för J70 i SM m.m!

    Gött mos!

  12. Stefan Peterson Jan 27, 2015 Reply

    Nej
    NSS var en av klubbarna som tackade nej efter noga överläggande. Vi såg det som svårt att få ihop lag inom klubben och om Norrköping skulle vara upptagningsområde så bir det lätt konkurrens mellan klubbarna. Men vi har inte släppt tanken och följer utvecklingen med intresse.

  13. Stefan Peterson Jan 27, 2015 Reply

    Hej skulle det förstås vara och satsningen är helkul hoppas det bär.

  14. JV Jan 27, 2015 Reply

    Fråga angående J/70 :
    Är det någon som bottenmålar en sådan ? Eller håller man på att ta upp och i hela tiden ?

    • Pelle Nihlmark Jan 27, 2015 Reply

      KSSS tanke för Saltis-fleeten är att vi får knö ihop oss på några landplatser och resten vid bryggan. Så turas om att tvätta rent och stå och torka. Jag har inte hört talas om någon som bottenmålar, men det funkar säkert också.

      • Pelle Lindell Jan 27, 2015 Reply

        I USA verkar många toppbåtar bottenmåla för att kunna “smyg-faira” botten men det verkar inte kommit till europa än.

        • Bosse F Jan 27, 2015 Reply

          “Smyg-faira”??

          • Pelle Lindell Jan 27, 2015

            Det är enligt klassregeln inte tillåtet att slipa i gelcoaten utom om man skall bottenmåla……och då är ju lätt att råka slipa ner topparna oavsiktligt.

  15. Per Jan 27, 2015 Reply

    Grymt kul initiativ. Det kan nog funka som en instegsbräda till kölbåtsegling och sedan till egen båt. Medelåldern på båtägarna måste väl vara 15 år högre nu än på 70-80 talet?

  16. srsseglaren Jan 27, 2015 Reply

    Här är en fundering till fleetseglare med vana för strömmar, i Question no.5 i denna film 9.38 Menar Peter Isler att en 2 knop höger strömm mot slutet ger en fördel motsvarande ett vänstervrid ?
    https://www.youtube.com/watch?v=6WzOrK3y9nI
    Avdriften minskar naturligt för bägge men tycker att det borde spela roll hur länge som dom bägge båtarna behöver ligga i strömmen ?
    Dvs båten till höger kan slå tillbaka till höger layline tidigare ?
    Kan någon förklara bättre ?

  17. Danne Jan 27, 2015 Reply

    Strömmen är lika för båda båtarna, det är som att dra i en bordsduk åt ett håll, samtliga föremål på duken förlflyttar sig lika snabbt. En klassisk myt att detta skulle vara fördel för någon. Man brukade prata om “läbogning”, men det existerar inte i verkligheten. Det viktiga är att slå i tid så man inte överseglar kryssmärket. Den som sätter slaget rätt har givetvis en fördel än den som seglar för långt ut på, i detta fall, högerkanten!

    • srsseglaren Jan 27, 2015 Reply

      Tackar suveränt, behöver byta seglingsvatten lite mer :-)

  18. Anders B Jan 27, 2015 Reply

    Boga strömmen på kryss är en realitet när vind och ström har olika riktning. Om strömmen dessutom varierar tex svag i början och starkare uppe vid kryssmärket har det stor betydelse hur du planerar kryssen. Om du har svag sidström i början seglar du “medströms” först. Du halkar med strömmen, det känns inget vidare. Men när du slår – när du kommer in i starkare ström – cashar du hem hela vinsten. Seglar du BB halsar med allt starkare ström från SB upptäcker du att strömmen trycker – bogar – dig rakt mot märket trots att stäven pekar klart nedanför märket. Dom som valde motströms först upptäcker att dom halkar åt fel håll, kursen är lägre än vad fören pekar. I högsta en realitet när man seglar i Öresund, speciellt utanför Viken.

    • Anders Nilsson Jan 27, 2015 Reply

      Boga ström är bara en upplevelse

      • Göran/Xusidus/X-382 Jan 27, 2015 Reply

        +1

      • Anders B Feb 2, 2015 Reply

        Skitsamma vad det är så länge man kan utnyttja den för att vinna :-)

  19. Stina Jansson Jan 27, 2015 Reply

    Bra jobbat Peter! Det finns många som skulle vilja vara med här. Jag skall sprida ordet till dem som inte läser blur, ännu…

    • Jonny Petersson Jan 28, 2015 Reply

      Finns dom!

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 28, 2015 Reply

      Haha… den “riktiga” informationen kommer ju från SSF direkt till klubbarna. Man har redan pratat med ett antal och nu har man ju Seglarforum där man åker runt och träffar klubbarna:

      http://www.svensksegling.se/Forbundet/Nyheter/2015/1akvartal/Seglarforum2015harstartat/

      Såg t.ex. NF-seglarnas positiva sammanfattning: http://www.nfseglare.com/?p=134392 och fastnade på:

      SRS ranking

      Nytt för 2015 är också en landsomfattande rankingserie för alla SRS-seglare. Ja, dit räknas vi NF-seglare också. Det är en rullande rankingserie som går till så att klubbar med sanktionerade seglingar rapporterar in resultat till SSF som sedan publicerar rankingen. Skeppare + båt räknas som en individ och det blir säkert helkul att se vem som är bästa SRS-seglaren i Sverige eller i området.

  20. Marcus Sylvin Feb 1, 2015 Reply

    Varför är de svårt för SSF att investera i 10-12 båtar för denna liga, När en klubb i Danmark kan investera i 7 båtar???

    Tycker de här är jätte kul steg som jag tror gynnar sporten, men känns inte rätt när de bara köps in 6 båtar. Känns lite halv hjärtat missförstå mig rätt.

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 1, 2015 Reply

      Det behövs inte mer än 6 båtar för att genomföra ligan.

      Jag tror nog att vi kommer att se betydligt fler båtar som köps in av både klubbar och privatpersoner som vill hjälpa sina klubblag. I Tyskland såldes det 60 båtar förra året, varav många landade på klubbar.

      Sedan finns det en politisk verklighet som inte alltid är enkel. Du har säkert följt diskussionerna med fallande medlemssiffror och minde bidrag till seglingen. Då kan man inte få igenom en investering på många miljoner (förutom båtarna så finns det ju kostnader för att driva ligan).

      I Danmark var det med nöd och näppe förbundet klarade av det. Det har varit mycket debatt kring deras satsning och jag har full förståelse för att inte SSF vågar/vill göra samma sak.

      Det viktiga nu är att det blir en bra första säsong. Då tror jag säkert att både SSF och ett antal klubbar kommer att våga satsa ännu hårdare.

    • PederF Mar 10, 2015 Reply

      Därför att väldigt få klubbar har en halv till en hel mille på kistbotten ;-) Det är “tomt i ladorna” som hon sa, finansministern!

  21. Danne Feb 1, 2015 Reply

    Bara man inte tar in någon svindyr konsult som slösar pengar på meningslösa eventarrangemang utan satsar på att det blir bra seglingar. Det är alltid lätt att bränna andras pengar, det har vi sett förr.

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 1, 2015 Reply

      Seglingarna är definitivt prio.

      Och de arrangemang som skapas runt respektive arrangemang skall framförallt drivas av den arrangerande klubben. Det finns ett självändamål i att klubbarna blir bättre på att driva event som kan skapa både intresse och intäkter. Kan Allsvenskan vara en bra plattform för detta så är det ju en win-win både för serien och för klubbarna.

  22. Olle Feb 2, 2015 Reply

    Startavgift/regatta 10000:-

    Utöver detta får man räkna med att betala för varje träningstillfälle.

  23. Raketen Feb 2, 2015 Reply

    Får man komma med egen båt?
    ( frågar utan att läst så noga :)

  24. Danne Feb 2, 2015 Reply

    Nej, man köper tydligen in sig med 30000:- /lag enligt Issa på SSF. Formatet är som på Mästarnas Mästare, alltså korta race nära land och båtbyte på sjön. Om det är ungefär lika många lag som vid MM innebär det att några lag får ungefär 40 min effektiv racing på två tävlingsdagar, och för de som går till semi och final blir det givetvis mer tid, ungefär 60-70 minuter.

    Minutpriset blir således 250 spänn/minut för de mindre lyckligt lottade. Men det viktigaste är väl inte själva tävlingen, det är kanske att jiddra på stranden och ha en skön stund.

    Hörde för övrigt att den danska allsvenskan gick back med 1,5 mille. Men det är väl så med dessa event, ingen, förutom Branspot, tjänar pengar, och det är kanske inte tanken?

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 2, 2015 Reply

      Undrar hur många nationella ligor som räknar så? Minutpriset för en hockeyspelare på isen i SHL är då ~150.000 :-)

      Eftersom det inte seglas finaler eller liknande, utan bara om poäng, kan man genomföra 10-15 flighter för varje lag. Jämfört med t.ex. matchracing eller Ice Cup (eller vilken annan klass som helst) så är det väl ganska bra att få in 12 race på 2.5 dagar. Mot riktigt bra motstånd.

      Och jag tycker ändå det låter som att de flesta är positiva till MM? I alla fall har alla varit grymt positiva i både Tyskland och Danmark. Annars hade man knappast behövt kval och andradivisioner?

      Man kan diskutera anmälningsavgiften, men man får tillgång till helt nya båtar/segel som någon annan hanterar. man får också tillgång till träningstid i dessa båtar.

      Sedan är det ju så att Allsvenskan blir en plattform för klubblaget där det inte är särskilt svårt att aktivera sina sponsorer. Jag hoppas att klubbarna inte nöjer sig med att dra in anmälningsavgiften från dessa, utan en snygg bil och pengar till omkostnader (fundera en stund på hur andra sporter gör).

      Jag förstår att det är svårt att få spons för en jolleseglare som skall träna och tävla på varmare breddgrader med sikte på ett eventuellt OS. Eller ett gäng farbröder i en tråkig kölbåt. Ett dynamiskt klubblag i en nationell liga är dock en helt annan sak. Här kommer de 18 klubbar som deltar i Allsvenskan att kunna jobba tillsammans med SSF för att sätta media- och sponsorstrategier.

      Tittar man på event generellt, precis som i det danska exemplet, så är det inte alls svårt att bränna pengar. På tält, storskärmar, live-sändning, tracking och massa annat. Där är den svenska satsningen mycket försiktigare (utan att det sportsliga blir lidande).

      Men det är också så att man ibland måste satsa för att uppnå något långsiktigt?

      Ur det perspektivet så tror jag nog att jag vågar påstå att Tjörn Runt är bra för StSS, Stena Match Cup är bra för GKSS, att ÅF Offshore Race är bra för KSSS och att Lysekil Womens Match är bra för SS Gullmar. Kan Allsvenskan på ett par års sikt bli en liknande plattform för de klubbar som är med och driver den så är det ju fantastiskt.

  25. Johnny Feb 2, 2015 Reply

    Hej

    I Småland kommer vi att köra en mini. Vi kommer köra med C55 där vi kör 4 delseglingar där lag kvalar till en finalhelg.

    https://www.facebook.com/tourdesmaland?ref=ts&fref=ts

    Johnny

    Johnny

    • Pelle Pedersen Feb 3, 2015 Reply

      Småland på G!!

  26. BEO Feb 2, 2015 Reply

    30000 pix för tre tävlingar ! Vet ni om boende och mat ingår ? Annars blir det lite kostnader, räkna på fem seglare, resor mat, boende. Ja det är bäst att inte räkna……. Synd att man gillar segling och att det måste kosta skjortan.

  27. seglaren Feb 2, 2015 Reply

    Tysklands bundesliga omnämndes. Här är det 7 alternativt 5 regattor a 300 EUR, en höjning med 100 EUR. Varje regatta seglas på 3 dagar.

  28. Author
    Peter Gustafsson Feb 2, 2015 Reply

    Skillnaden i Tyskland är att ett externt eventbolag hanterar alltihop. Så när man nu drar in stora sponsorer så kommer ingenting klubbarna tillgodo. Därför har man i Sverige valt en väg där klubbarna båda har större inflytande, men där det också finns stora möjligheter att använda ligan för att attrahera sponsorer.

    Jag är säker på att det finns en bra dialog mellan SSF och deltagande klubbar.

    Sedan är det en nationell liga för klubbar. Vi som är privatpersoner som vill segla mer och betala mindre, så finns det ju andra alternativ. NESL i CB66 till exempel som är ett kanonkoncept. Det är inte meningen att Alsvenskan skall konkurrera med dem.

    Så som jag ser det är detta första gången jag faktiskt skulle kunna segla utan att det kostade mig pengar. Framför allt om jag är 25 år och inte vill lägga av. Är vi 10 pers i klubblaget och har klubbens styrelse med oss, så är jag säker på att vi kan hitta pengar, kläder, bilar mm.

    Men det är klart. Vill man bara sitta utanför klubbhuset och vänta på att någon erbjuder välarrangerad kappsegling i nya båtar utan att det kostar något, så kanske man får vänta ett tag :-)

    • seglaren Feb 2, 2015 Reply

      Det är fortfarande tre-part som står för tyska bundesliga. Man bör även titta på vem som stor bakom bolaget. Kan det vara så att bakom Deutsche Bundesliga GmbH står föreningen Deutsche Bundesliga e.V. med deras klubbar? Sen finns viss samarbete med DSV. Det verkar ju inte helt privat där ett privat bolag kassa in. GmbH brukar använas för att minska risker.
      Högre kostnader, färre seglingar samt att många svenska klubbar har redan idag svårt att försvara stora kostnader för kappsegling kan vara en utmaning. Jag vill dessutom hävda att många svenska klubbar har mindre ekonomiska utrymme än många tyska klubbar.

      • Author
        Peter Gustafsson Feb 2, 2015 Reply

        På ytan så ser det aptitligt ut att ha ett eventbolag som driver både Bundesliga och Sailing Team Germany. Jag är dock inte alls säker på att man hade gjort det på samma sätt idag.

        Danmark valde en helt annan väg.

        Och förhoppningsvis kan Sverige bygga på de erfarenheter som gjorts i dessa länder. Den största var att involvera klubbarna i större utsträckning.

        • seglaren Feb 3, 2015 Reply

          Konzeptwerft som har/haft kopplingar till både sailing team germany och segelbundesliga ersattes sen 2014 av deutsche segelbundesliga GmbH.

          • Author
            Peter Gustafsson Feb 3, 2015

            Där Konzeptwerft fortfarande levererar ligan och hanterar sponsorerna. Det finns en anledning till den rättsliga tvisten mellan DSV och Konzeptwerft :-)

            Jag har träffat dem en del och diskuterat olika styr- och leveransmodeller. Jag tror det finns ett antal fördelar med den “svenska” modellen som fokuserar mer på klubbarna. Men det får väl inte svar på förrän om ett par år.

          • seglaren Feb 3, 2015

            om det är bra för seglare är det väl inget fel med att ha företag inblandade. Rättighter är nu i alla fall säkrade hos DSV. och uppdragsgivare är föreningar.
            kostnaderna är i alla fall mycket lägre än vad för den svenska ligan annonseras och då höjdes de ganska reellt. Sen tillkommer att många tyska klubbar har en större budget än många svenska föreningar.
            Hoppas att det lyckas i Sverige men en annan koncept.

  29. Martin Feb 2, 2015 Reply

    Allsvenskan i segling kan nog sprida intresset för kappsegling vilket i förlängningen borde gynna alla klasser. Om seglingarna får utrymme i media och blir bra presenterade och intressanta att följa från en taktisk synvinkel tror jag det blir riktigt bra. Men hur stora startfält blir det? 6 båtar? Kommer detta lösa problemet vikande antal deltagande båtar i kappseglingar i Sverige? Jag tror vi kommer se en polarisering inom seglingen där en mindre klick seglare satsar mycket tid och pengar medans många andra inte kommer nå upp till samma nivå. Å andra sidan så är det ju så inom många sporter att det finns en elit som är snäppet vassare. I mästarnas mästare så är väl ändå landslagsseglarna ett snäpp vassare än övriga klassvinnare?

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 3, 2015 Reply

      Var ser du tecken på denna polarisering? Några av Sveriges mest framgångsrika klasser, som ex 606, handlar ju om enkel segling och stor bredd. Liksom mycket av den segling som vi diskuterar här. Sedan kan man inte generellt prata om “vikande antal deltagande båtar i kappseglingar i Sverige”. Vissa klasser tappar, andra växer. Vissa race tappar, men det startas också nya som växer.

      Det jag hoppas är att Allsvenskan skall göra skillnad för de som idag lägger av efter jolle-segling eller OS-satsning. Unga duktiga seglare som vi måste behålla i sporten, men som idag inte har några bra alternativ förutom matchracing (som inte får till det) eller en handfull seriösa storbåtsprojekt. Det är den tendens man har sett i andra länder.

      Jag tror klubbarna är den viktigaste komponenten här. Vi kan inte ha några få stora klubbar som kappseglar, medan alla andra är seglarskolor eller parkeringsplatser för båtar. Skall svensk segling blomstra måste det kappseglas i varenda vik. Med två divisioner är det 36 klubbar med en aktiv kappseglingskultur, och där alla från optimistseglare till farbröder i styrelsen kan sluta upp bakom sitt klubblag. Då kommer det att seglas i andra klasser också. Jag lovar.

  30. Olle Feb 2, 2015 Reply

    Ett MR abonnemang på GKSS kostar 25000:- för de stålarna får de träna hur mycket som helst! Dessutom ordnad det Racing i sort varje helg flera av dem grade 5! En normal grade 3 typ icebreaker Cup brukar samla 7-10 team som kör minst en RR, semi och finaler! Detta med 4 DS37.

    Förklara för mig hur träningen skall gå till med några enstaka J70 spridda över hela Sverige, dessutom privatägda??

    Det sägs att de som ställer upp med sina nya J70 får ett bidrag på 100′

    Det sägs att en avlönad konsult (Peter G) skall koordinera allsvenskan!!?? Disclaimer på det?

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 3, 2015 Reply

      Disclaimer: jag skall inte “koordinera” Allsvenskan. Den sköts av SSF i samarbete med de klubbar som deltar. Som jag skrev ovan är jag är bollplank till dem för att jag tycker att detta är en vitamininjektion i Svensk segling.

      Jag lovar, jag skall inte bli långvarig :-)

      (nu vore det passande med motsvarande disclaimer från din sida)

      Matchracingen på GKSS är jättebra. Men det är en enda klubb med en handfull skapliga team. Det hjälper knappas en klubb i Sundsvall eller Viken att locka 25-åringar till kappsegling?

      Och 25.000 räcker väl inte till att åka till en annan klubb? Vill man bli bäst i Sverige så kostar det mycket pengar. Därför är det ingen som orkar utmana Björn Hansen eller Johnie Berntsson.

      Va fan. Det är ju inte så att vi har drömt upp ett koncept för att lura klubbar och seglare :-)

      Nationella ligor rullar under 2015 igång i massor av länder. Stora klubbar står på kö för att arrangera Champions League. Det finns massor av erfarenhet från Tyskland och Danmark som vi kan anpassa efter svenska förutsättningar. SSF har visat att man kan arra liknande tävlingar med MM.

      Jag kan inte se varför Sverige skulle stå utanför?

      Men det är ju ganska enkelt. Antingen så gillar klubbarna upplägget. Och då är det ju jättebra. Gör de inte det så är det inte hela världen. Då får väl Postkodlotteriet lägga sina pengar i en annan sport.

    • Claes-Henrik Hansson Feb 3, 2015 Reply

      En av utmaningarna för seglingen, på samma sätt som för övrig sport, är etablissemanget med sina påvedömen. Påvedömen, som har en särskild grogrund där ägarperspektivet är diffust och spretigt – bara tanken på vår OS-organisations kultur kan göra en mörkrädd.

      Klart det blir värmeutveckling, när exempelvis Peter G relativt levererar mer strategiskt/operativt än dessa maktplattformar – å så kommer nu detta J 70 upplägg, som skall omfatta mer än ……………….

  31. Olle Feb 3, 2015 Reply

    BEO. Boende, resa och alla omkostnader går du själv stå för!

    För övrigt räcker det inte med 6 båtar, det måste ju finnas någon reservbåt!

  32. Olle Feb 3, 2015 Reply

    Nu har SSF tagit bort minimiantalet i lagen, men behållit Max 15. Dessa kan/skall rotera! Frågan är hur man roterar ett team bestående av 4 st! Vi kan gott räkna med ett antal toppade team på just 4 pers, som möter klubblag med 15 aktiva som skall rotera! Hur har man tänkt här. Har “bollplanket” några tankar om det?
    Man kan ju lätt räkna ut att ett slimmat proffsgäng har en betydande fördel mot ett stort gäng som inte tillåts “toppa”?

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 3, 2015 Reply

      Jag vet ju inte om vi svenskar är annorlunda funtade jämfört med danskar och tyskar, men där har man utan reglering sett en bra mix mellan ungt & gammalt, proffs & amatörer, killar & tjejer. Och tittar man i resultatlistorna så är det inte storklubbarna som dominerar.

      Det har så klart (på internationell nivå) diskuterats begränsningar i proffs-status, men det är de facto inget problem just nu.

      Jag tror också att de flesta klubbar kan se bortom “låt oss toppa laget med 4 proffs så vi vinner ligan till varje pris”, utan kan se andra värden i att vara med. Och det är ju extra roligt när unga jolleseglare piskar upp proffsen som i MM (som väl egentligen en samtrimmad sportbåtsbesättning borde vunnit).

  33. BEO Feb 3, 2015 Reply

    Efter läst denna dialog så får man fler och fler frågetecken. Hoppas det kan bli till utropstecken och kostnaden sänks rejält.. Och varför kan inte SSF drar ihop stålar så att fler båtar kan finansieras och finnas tillgängliga. Varumärket svensk segling har det inget värde alls? Hur gick det förresten med SWE Sailing Partners. Har något företag pyntat för att synas? På hemsidan så syns inga företagsnamn ännu efter två år.

  34. seglarn Feb 4, 2015 Reply

    Varför betala 100 tkr för att hyra en båt när de flesta båtarna som seglas entyp inte ens kostar så mycket att köpa? Köp vettiga båtar i stället och håll ner kostnaden.

    Vad är priset att vara med? 30 tkr rapporteras från SSF seglarforum. Vad är det som gäller? Vet bara att jolleseglarna i klubben var heltända efter att läst första info, men blev lika besvikna när rykten om 30 tkr meddelandes. De kände då att det inte var en tävling för dem.

    Jolleseglarna måste också få ledigt från skolan för att vara med på fredagen. Vet ni hur svårt det är att få det i dagens skola?

    Om det blir en skada på en båt, vad är självrisken när båtarna är så dyra och privatägda?

    Tyvärr känns det som en liga mest för medelålders män med god ekonomi.

    Med 30 tkr och 18 lag kostar varje deltävling 180 tkr bara i anmälningsavgift?! Till det kommer miljonkotteriets pengar på minst lika mycket? Vart går pengarna? Hur ser kalkylen ut?

    Iden är bra, men varför så dyrt? Måste nya båtar användas?

    Kul för sthlm, gbg och Malmö som får träna, eller blir det möjlighet till träning? Vem vet? Vi andra som inte bor där betalar lika mycket och vill också gärna träna.

    Jo, lite gnällig, jag vet. Informationen är dock så bristfällig att det är svårt att veta vad som gäller.

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 4, 2015 Reply

      Klubbarna, som är de som tävlar, är de som får informationen. Det är också de som anmäler sig, betalar, drar in sponsorer och jobbar med media.

      När dina barn spelar hockey eller fotboll så begär du knappast en budget för vad det kostar att sköta planen? Eller varför omklädningsrummen måste vara så moderna? Är det verkligen nödvändigt?

      Hela diskussionen pekar på två viktiga problem som Allsvenskan kan adressera. Dels att vi ser på segling som en individuell sport där individer skall betala – när det går alldeles utmärkt att skaffa sponsorer. Och att klubb-begreppet blivit alldeles urvattnat och ingen ser klubben som den naturliga sammanslutningen.

      Kanske vi skall släppa hörnstolpen och börja titta på hur andra sporter gör.

  35. seglarn Feb 4, 2015 Reply

    Jag är absolut för formatet, så där är vi överens. Det är sättet det görs på som jag undrar över.

    Informationen till att börja med. Spelar visst stor roll att veta vilket håll runt tjörn som skall seglas, men inte vad det kostar att segla allsvenskan. Jag trodde informationen var viktig, även för dig. Du, SSF eller vem som kommer driva detta har tid till 9e att förtydliga vad som gäller, då anmälanöppnar. Blir bara så mycket spekulation och i detta fall ungdommars drömmar i kras när info kommer successivt. Om du inget har med arrangemanget att göra är det andra som bör förtydliga.

    Du skriver att klubbarna som skall segla får info, men jag är väl en av dem, eftersom jag är med i en klubb.
    För info kommer väl först enligt sedvanliga mallar för inbjudan, och sen anmäler vi oss?

    Klubbar som inte kan fixa lokala sponsorer, eller fixa media, tidigare undrar jag hur det blir lättare nu? Enkelt att bara säga inga problem vad det kostar, fixa någon annan som betalar bara.

    Deltagarna,via avgifter, jag, du och alla andra medlemmar sponsrar detta via SSF, så självklart är det väl ingen hemlis hur vår eget förbund räknat, eller hur menar du. Resurser som läggs här måste väl ställas mot annat som skulle fått resurserna. Hemlighetmakeri gagnar ju ingen, eftersom ingen har något att dölja. Det är vi alla, via ssf som äger detta, om de är arrangören.

    Kostnaden bestämmer målgruppen. Ju högre kostnad, ju fler utestängs. Amerikas cup är öppen för alla, men ekonomin sätter gränsen för vilka som kan vara med, för att ta en extrem jämförelse.

    Jag vill att detta skall vara möjligt för så många klubbar som möjligt att kunna delta i, även för dem som inte hittar andras pengar att betala med.

    I Danmark kostar det 10000 DKK för 5 tävlingar. 30000kr för 3 tävlingar i Sverige. Ganska stor skillnad, tyvärr.

    Bra initiativ av SSF, men behöver poleras och förtydligas. Detta har väl diskuterats ett tag i SSF, för denna “nyhet” fick jag rapport ifrån folk på SSF Träffen i november.

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 5, 2015 Reply

      Jag föreslår att din klubb läser den officiella informationen, villkoren och anmälningsblanketten som finns här. Har de sedan frågor så kontaktar de lämpligen Isabelle.

      Jag tror inte att pengar/tävling är ett rättvisande mått. De svenska klubbarna får mer och slipper täcka ett underskott i förbundet. Och jag har inte träffat någon klubb som inte tror sig kunna dra in 30.000 från sponsorer. I många klubbar verkar det också finnas medlemmar som gärna hjälper till. Med lite bidrag eller träningsbåtar.

      Så jag köper inte attityden “klubbar som inte kan”. Då kanske man skall fundera på om det är nåt man behöver lära sig?

  36. seglarn Feb 4, 2015 Reply

    Mer info släppt på SSFs hemsida.

    30 tkr är bestämt.

    Vill dock gärna se inbjudan som skall komma senare för att få svar på mer.

    Peter, säljer du J70 båtarna, eller vet du om det finns 6 klara båtar redan?
    Du har nära band med J-boats förstår jag på dina inlägg, men tror inte du säljer dem, eller hur?!

    Bra för dem som anmäler sig att båtarna är kontrakterade, så de finns redo.

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 5, 2015 Reply

      Jag säljer inte J/boats, och har inget ekonomiskt intresse av att det säljs J/70.

      Däremot har jag sagt att jag är beredd att köpa en av båtarna och ställa den på en klubb för träning och användning i Allsvenskan. Dessutom så har jag tagit på mig att ragga upp andra personer som kan tänka sig att göra detsamma. Det är ju också ett sätt att lura in sådana som mig i entypssegling (som också behöver boostas i det här landet).

      Båtarna är beställda av J/boats och landar i mars.

      Som du förstår är det inget enkelt pussel med så många intressenter. Det hade varit enklare om förbundet eller ett eventbolag bara halade fram plånboken och tog hela risken. Men fördelen här kan vara en bredare förankring, ett större engagemang och på sikt en ännu större boost av klubbarna.

      Jag har de senaste åren sett några olika format växa fram; Bohusracet, Marstrand Big Boat, M32 Cup och nu Allsvenskan. De är väldigt olika, men det finns också likheter på ett strategiskt plan. Alla innebär förändring, och därför kritiserats från olika håll. Jag hoppas att folk ger SSF en chans att visa vad man kan, då jag tror att detta kan vara ett lyft för många klubbar som håller på att tappa sin styrfart.

  37. seglarn Feb 5, 2015 Reply

    Ok, tack för svar!

    Vi är på samma sida att detta är ett bra grepp för seglingen.

    Jag önskar bara att det görs med full info från början och full insyn.

    Nu är det rykten om avgifter och ersättningar som inte gynnar denna satsning. Hade varit så lätt att göra rätt från början, tycker jag.

  38. Hans O Feb 5, 2015 Reply

    Ett kanonbra initiativ !

    Det enda som jag antar kan bli lite svårt första året är att lösa finansieringen, som påpekas ovan, speciellt för mindre klubbar och kanske yngre jolle killar och tjejer, men i långa loppet borde det vara attraktivt för sponsorer så det kanske löser sig.

    Denna typ av segling borde ge bra publicitet och marknadsföra segling på ett bra sätt.

    Man kan ju göra som i matchracing och ha olika båtyper så att arrangören får bestämma, det skulle nog kunna pressa kostnaderna genom mindre transporter. Då kunde man ha allt från 606, express, h-båt, c55 eller J70.

    Förstås är j70 en kanonfinbåt och det är att föredra att ha samma båttyp. Sponsrar j-boats arrangemanget på nåt sätt? Kanske är utrett ovan i den långa tråden…

  39. Author
    Peter Gustafsson Feb 6, 2015 Reply

    Här kan man se status i olika länder:

    Austria – Österreichische Segel-Bundesliga – 2 promo event 2015
    Denmark – Sejlsportsligaen – 2 divisioner @ 18 klubbar
    Germany – Deutsche Segel-Bundesliga – 2 divisioner @ 18 klubbar
    Italy – Italian Sailing League – 10-12 klubbar 2015
    The Netherlands – Eredivisie Zeilen – 15 klubbar klara
    Poland – Polska Ekstraklasa Żeglarska – 12 klubbar klara
    Russia – Russian Sailing League – 5 event 2015
    Sweden – Allsvenskan
    Switzerland – Schweizer Segelnationalliga – 18 klubbar (31 ville)
    United Kingdom – UK National Sailing Champions League – 2 testevent
    USA – Premiere Sailing League – 72 klubbar planerade

    http://sailing-championsleague.com/sailing-leagues/austria/

  40. BEO Feb 6, 2015 Reply

    Hur ser möjligheterna ut för exponering på båtarna och seglen för klubbarnas sponsor?

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 6, 2015 Reply

      Det finns en partnerstruktur från Tyska och Danska ligan som man nog kopierar. Där delas utrymme mellan Allsvenskan, eventen och klubbarna. Det kommer att ta fram bra material, och eventuellt också utbildning/coaching för klubbarna som skall jaga sponsorer.

  41. Per Feb 7, 2015 Reply

    J-70 känns helt rätt. Det är klart att kostnaderna måste täckas och att vissa ersättningar måste utgå för att det ska bli av. Sedan skulle man kanske kunna tänka sig en juniorliga med c55 eller nåt och då med lägre kostnader.

  42. Janne Feb 26, 2015 Reply

    Nu är ju anmälan till Allsvenskan stängd sedan några dagar, vad händer nu, när blir det känt vilka klubbar som kommer vara med ?

  43. PederF Mar 10, 2015 Reply

    Vad är din kommersiella del i detta? Får du betalt av SSF för att hantera “Allsvenskan”? Hörde att båtarna blir utrustade med Northsegel?

    • Pelle Pedersen Mar 10, 2015 Reply

      Läser du inte inläggen PederF?

      • PederF Mar 10, 2015 Reply

        Frågade jag dig? Men jag svarar ändå. Nej, jag har inte tid att läsa alla svar här. Är du någon form av personlig assistent/sekreterare här på blur?

    • Anders Mar 10, 2015 Reply

      Idag hörde jag att Peter får betalt av SSF som konsult för att rodda Allsvenskan.
      Stämmer det?

      • Anders Nilsson Mar 10, 2015 Reply

        Det hoppas jag att han får.

        • Niclas Holmberg Mar 10, 2015 Reply

          +1!

      • Author
        Peter Gustafsson Mar 10, 2015 Reply

        Detta verkar vara den viktigaste frågan i Svensk segling kust nu :-)

        Som jag tidigare varit tydlig med: SSF roddar allsvenskan alldeles utmärkt tillsammans med deltagande klubbar. Jag har ett kort uppdrag för att initialt hjälpa dem med vissa delar som inte kan hanteras av deras kansli just nu. Så vitt jag kan se så är mitt engagemang en bra affär för svensk segling, men vill ni ha detaljer kring sponsorer och ekonomi så är det bättre att ta det med Stefan Rahm.

        Jag har också varit engagerad av Norges Seilforbund, VKSF, GKSS, KSSS, SSVÄ och en handfull andra klubbar och organisationer. Även här tror jag att jag gjort ganska bra saker. Framförallt hoppas jag att jag varit en bra och tydlig ambassadör för er seglare.

        Men jag lovar. Det är ett kort uppdrag. Så snart slipper ni ligga vakna och oroa er över att jag försöker bidra.

        Sedan hoppas jag att du tar upp stafettpinnen.

        • PederF Mar 11, 2015 Reply

          Är det ett idellt engagemang eller ett arvoderat?

          • Hannu Mar 11, 2015

            PederF!
            Jag är lite nyfiken på hur du tjänar dina pengar? Kan du inte redovisa det här för mig?

          • Anders Mar 11, 2015

            Nu får du ge dig!

          • Anders Mar 11, 2015

            Jag menar PederF

            Det är väl bra om SSF tar in konsulter ibland.

          • Olle Mar 11, 2015

            Konsulter är toppen, speciellt om man saknar egen kompetens eller tillräckligt antal medarbetare!

          • seglaren Mar 11, 2015

            hur går det ihop med minska kostnaderna och hålla ekonomin i balans? När det börjas betala för funktioner som vanligtvis bedrivs ideellt hur motiveras då de som är tänkta att jobba ideellt? Det är en känslig balansgång.

          • Olle Mar 11, 2015

            Ingen fara, man finansierar det med Postkodlotteriets pengar. Det är viktigt att spetskompetens tillsätts.

  44. Pelle Pedersen Mar 10, 2015 Reply

    Helt rätt PederF, du frågade inte mig och jag är inte assistent. Men svar står högre upp och tiden du la på att svara mig tror jag du kunde lagt på att hitta svar. Det blir trevligare ton i diskussionerna då… Håller med om att mitt inlägg inte var så uppmuntrande men det var en nyfiken fråga.

  45. PederF Mar 10, 2015 Reply

    När jag ställer en direkt fråga förväntar jag mig inte ett svar från ett ombud/gatekeeper.

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 10, 2015 Reply

      Har du inte tid att läsa vad som skrivs, så tror jag inte du kan förvänta dig nånting faktiskt :-)

    • Hannu Mar 11, 2015 Reply

      Hej igen PederF,
      Ett litet tips för dig som är på jakt efter nåt, om du kollar i Americas cup cirkusen så tror jag det finns nåra som tjänar pengar där, på SEGLING !!!! Måste va nåt skumt om inte alla jobbar gratis……

  46. PederF Mar 11, 2015 Reply

    Känslig fråga tydligen ;-)

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 11, 2015 Reply

      Inte känsligt alls.

      Med det som gör mig ledsen är bristen på perspektiv.

      Här har vi ett initiativ som gjort succé i andra länder, och som många menar är skillnaden på liv och död för kappseglingsverksamheten i mindre klubbar. Det säger man i Danmark. Gör vi det rätt kan det bli en vitamininjektion för svensk segling – framförallt för unga seglare som lägger av när de tröttnat på jolle. Dessutom med en ny och bra sponsor till SSF.

      Du kanske har ett bättre förslag, men min analys säger att detta är den bästa chans vi haft så länge jag kan minnas.

      Men det som toppar din agenda är uppdragsformen för de som försöker hjälpa till?

      Dessutom passar du på att vara otrevlig mot mina läsare, som under många år bidragit till en positiv och konstruktiv debatt.

      Jag förstår varför ingen jävel vill engagera sig.

      • PederF Mar 11, 2015 Reply

        Jag vill först och främst förstå drivkrafterna i olika typer av engagemang, större delen av idrottsrörelsen fungerar med frivilliga krafter. Är det så konstigt att man ställer frågan om detta är baserat på ett brinnande ideellt arbete eller ett kommersiellt intresse, måhända med ett brinnande intresse som fond.

        Om detta inte är en känslig fråga så svara gärna på frågan! Svaret finns naturligtvis hos seglarförbundet och borde väl redovisas vid en direkt fråga.

      • Ted Mar 16, 2015 Reply

        +1

  47. Peter Josefsson Mar 11, 2015 Reply

    Är gammal kappseglare med betoning på gammal som nu förtiden gör ett inhopp i kölbåt var tredje år ungefär. Är ideellt engagerad sen 13 år i andra sporter än segling även om mitt hjärta ligger här. Detta sagt så ni har kort bakgrund till mitt inlägg.
    Ibland undrar jag över hur vi människor är funtade. Ett väl fungerande upplägg i andra länder modelleras och anpassas efter svenska förhållanden till en sport som för den oinvigde är otroligt svår att överblicka. Äntligen finns en möjlighet att samlas kring något där människor utanför den närmsta kretsen också kan få upp intresset. Visst borde det mottas med öppna armar?
    Icke.
    Det skall gnällas på än det ena än det andra där – vad jag kan utläsa – alla kverulanter utgår från sin egna situation och har inte fått den tillgodosedd som de önskar. Att dessutom hacka på en av de individer som gjort mer för sporten än någon annan de senaste åren är lägre än Glocalnet.
    Lyft blicken e ni söta.
    Var med och ge återkoppling under året på Allsvenskan, så att seglingen tillsammans skapar något som intresserar och samlar hela sporten, och medför att det blir intressant för personer utanför sporten att bidra, exempelvis som sponsorer för det lokala laget. Få saker d.v.s. inget är perfekt från början utan principen för all evolution är att nya lager läggs ovanpå gamla. Nu har vi äntligen en allsvenska och jag vill bara vrida tillbaka tiden till då jag var 17-18 år och det – i princip – inte fanns möjlighet att segla något annat än enmansbåt eller ngn OS-klass.
    Fantastiskt bra initiativ av SSF med Allsvenskan. Mycket bra att SSF engagerar den person som möjliggjort att gnällspikarna har ett forum att uttrycka sina åsikter på (denna blogg), då denne (Peter G) har kunskap, erfarenhet och stort intresse (jag känner inte Peter G så undvik ev. spekulationer om kamratskap). Var med och sprid Allsvenskan så att dess intention sprids vilket hjälper sporten framåt. Var med och bidra med ert engagemang till att utveckla Allsvenskan!

    • Raketen Mar 11, 2015 Reply

      Peter Josefsson!
      Med risk att upfattas som *ryggdunkare* åt alla möjliga håll och kanter.
      Av alla gnällspikar som finns..

      Jävligt bra skrivet!
      Ligan är möjligheten som inte tidigare fanns..

      • Peter Josefsson Mar 12, 2015 Reply

        Tack Raketen. Att beskriva vad man gillar är oftast svårare än att beskriva vad man ogillar…

  48. Johan Åstradsson Mar 11, 2015 Reply

    Håller med Peter J. Vad kommer alla gnällspikarna ifrån? Lyft blicken och gör något bra !
    SSF står väl vid ett vägskäl och vill utveckla seglingen.

    Har inget med Allsvenskan att göra, men har i alla fall köpt en J70. // Väl mött på havet.

  49. Pelle Pedersen Mar 12, 2015 Reply

    Jag tror vi kan lämna detta nu med tråkigt snack och otrevligt tonläge.
    De som vill ha detaljerade svar om personers arvode vänder sig till uppdraggivaren SSF eller?!
    Klargöring; jag har inget med blur.se att göra. Inte sekreterare/gatekeeper eller nått.
    Mitt misstag var uppenbarligen att jag motfrågade (inte svarade) och det (troligen) mycket snabbt efter PederF:s inlägg. Övriga som gjort liknande (senare) har inte fått någon kritik!

  50. PederF Mar 12, 2015 Reply

    Kände nog att vi redan lämnat denna diskussion för ett dygn sedan ;-) Ryggdunkare och gnällspikar har väl fått säga sitt.

    • s Mar 16, 2015 Reply

      Är det inte föreningar som tävlar mot varandra?
      Så vilket klassförbund som helst kan vara med?

      • Old man Mar 16, 2015 Reply

        Så klart!
        Ny slogan för “Svenskt segling- Bäst för alla!”
        Men man måste segla för klassförbundet hela sässongen.

      • Sam V Mar 16, 2015 Reply

        S606K är inget klassförbund utan en av klubbarna som ska segla Allsvenskan. Och att tävla för enbart en klubb under säsongen känns som minst sagt ett rimligt krav.

  51. Martin D Mar 13, 2015 Reply

    Hur ser dealen om man skulle köpa en J-70 till allsvenskan?
    Jag kan fråga SSF såklart men tänkte att det kan finnas fler här som undrar samma.

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 13, 2015 Reply

      Alla sex båtarna är tagna. Intressenter har kommit både via SSF, J/boats (Marstrand Yachts) och andra kanaler. Men som vanligt så har det tagit tid att få folk att besluta sig.

      De första skall enligt ryktet ha kommit till Sverige idag.

  52. Olle Mar 16, 2015 Reply

    Den som lånar ut sin båt får ett bidrag på 100k

  53. Olle Mar 17, 2015 Reply

    Hade en liten träff med seglarvänner igår och frågan om allsvenskan dök upp. En fråga jag själv inte funderat över var hur man redovisar ett bidrag/hyra på 100 000 kr? Kan SSF verkligen ge bidrag till en privatperson? Det är väl samtidigt ett marknadsbidrag till återförsäljaren? Om det är en hyra så skall det väl påföras moms?
    Fick också veta att Marcus Danielsson lämnat offert på allsvenskan på 400 000 kr, då ingick allt (hyra 6 st CB 66 och transporter, iordningställande av båtar, sjösättning samt support under tävlingen. Han har dessutom flera års erfarenhet av att anordna liknande event som t.ex Volvo City Sailing och European Sailing League samt Möstarnas mästare. Konsultationer ingick visst också i priset.

    • Thomas Wiberg Mar 17, 2015 Reply

      Olle, det förefaller finnas en himla massa ömma tår inom svensk segling. Hur SSF, båtägarna och svensk återförsäljare skattemässigt hanterar eventuellt bidrag/hyra är väl en fråga för dem och skatteverket, knappast seglarna eller klubbarna. Om nu Marcus Danielsson lämnat en offert för evenemanget så väcker det andra frågor. Allsvenskan har väl inte varit ute på “marknaden” för offertupphandling? 400 000 kr låter jäkligt billigt i så fall. CB 66 känns varken modernt eller särskilt spännande. Varför i hela friden går det inte att utan misstankar om baktanke bara att glädja sig åt att det faktiskt händer nåt inom svensk segelsport? Nä, plåstra om tårna som värker och upp med mungiporna!

      • Olle Mar 17, 2015 Reply

        Sist jag frågade så var SSF en organisation som “ägs” av medlemmarna med klubbar, distrikt och klassförbund som ombud. Sist jag läste lagboken stod det att vi har åsiktsfrihet i det här landet!

        • Thomas Wiberg Mar 17, 2015 Reply

          Olle, jag kanske är korkad men jag kan inte se att någon i denna tråd har inskränkt Din yttrandefrihet. Jag förbehåller mig rätten att använda min. Det är på något sätt hela meningen med att ha kommentarsfält så här på en blogg. Vad gäller SSF och vem som eventuellt “äger” förbundet så förstår jag hur Du menar. Vägen att påverka blir väl då genom sin klubb och distrikt?

    • Gnissel Mar 17, 2015 Reply

      Jag kunde fixat det med 10 optimistjollar från blocket för 350.000 kr

    • Chippen Mar 17, 2015 Reply

      Jag är också orolig för värdet på min CB66.

  54. Pelle Pedersen Mar 17, 2015 Reply

    Valet av båt är väl ganska glasklart; samma som de andra länderna!
    Annars kunde man förstås göra som “Gnissel” föreslår!:)
    Eller kört i C55 eller Trissjolle.
    Annars tycker jag Olle har berättigade frågor om bidrag till privatpersoner etc.
    Bra insideinfo där Olle!

  55. Old man Mar 17, 2015 Reply

    Blir nyfiken på att tjäna 100000 kr, hur många dagar ha man lovat att hyra ut sina båtar till eventet? Vad jag förstått så har man fått ett fint nettopris inkl trailer på under 300 papp. Stämmer det? Om intresset växer så måste fler båtar fram och då är det bra att veta hur förutsättningen ser ut.

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 17, 2015 Reply

      “Erbjudandet” har gått via SSF, J/boats och mig till ett 40-tal personer och klubbar som anmält sitt intresse eller som vi trodde skulle vara intresserade. Det har även varit tillgängligt på båtmässorna i Göteborg och Stockholm. Vi har också bett ett antal klubbar och andra om förslag. Som du ser ovan så kunde man maila mig för att få ta del av villkoren. Jag tror t.ex. Olle gjorde det :-)

      Av dessa så tackade de allra flesta nej, och många ansåg inte att det var tillräckligt förmånligt. Paketpriset var på drygt €49.000. Och utan ett stort mått av klubbkänsla eller engagemang så går det inte att räkna hem på enbart ekonomiska grunder (båten är kanske borta 8 veckor + man skriver av ett segelställ). Men efter massor av övertalning så har vi nu hittat ägare till alla båtar.

      Det som varit viktigast i detta har varit att lösa 6 båtar till en betydligt lägre kostnad för SSF än i t.ex. Danmark. Och att SSF inte behöver committa sig längre än ett år. Dvs båtägarna är med och hanterar en del av kostnaden och i stort sett all risk. Det borde vara positivt för alla som är medlemmar i SSF.

      Det är till och med så förmånligt för förbundet att flera andra Europeiska länder hört av sig och vill sno modellen.

      Är du sugen kan du få ta över min båt. Dra ett mail till peter@blur.se så skriver vi över avtalet.

      • Anders Mar 17, 2015 Reply

        Vilken deal!
        Bara att slå till då Olle så är du med på tåget!
        Sen är det bara att cascha in dom FETA pengarna på din Yacht!

  56. Old man Mar 17, 2015 Reply

    Ser inte ut som en bra deal, hatten av för er som “sponsrar”. Bruttopriset verkar ha stigit med 10000 euro på kort tid men det kanske är nåt special som gör att priset är högre än på andra ställen. Jag passar.

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 17, 2015 Reply

      Listpriset på en J/70 har sedan 2014-01-01 (15 månader) ökat med 2.2%. Så jag tror du behöver kolla med dina källor. Eller byta ut dem mot förstahandsinformation ;-)

  57. Old man Mar 17, 2015 Reply

    Kanske det är fel källa och man kan ju inte hitta priset så enkelt hos återförsäljaren så man letar
    http://www.batliv.se/article.asp?newsid=6136#.VQh-O9KG__k
    där står 312 brutto och nån bra rabatt fick ni säkert eller hur ;)
    eller här
    http://www.batmassan.se/besokare/batmassan-i-goteborg-utser-arets-segelbat-/testerna-till-arets-segelbat-igang/utforliga-tester/j-70/
    och man får väl anta dessa som hyfsat trovärdiga källor men såklart nån från importören kan ju länka till en prislista så vet vi exakt. Man som sagt jag passar.

    • Peter Johansson Mar 18, 2015 Reply

      Old man, du refererar till 2 år gamla priser. Priset på J/70 är baserade på Euro, då Svenska kronan försvagats mycket de senaste åren så har också priserna gått upp. När vi introducerade J/70 så rabatterade vi kraftigt för att få igång klassen vi hade då väldigt förmånliga mässerbjudanden. Nedan är dagens priser i Euro exklusive moms.

      J/70 31 490 €
      j70-gennbox  360 €
      J70-trailer  3 217 €
      j70-sailpack  2 935 €
      försäkring 400 €
      frakt från frankrike 1 675 €
      j70-förtöjnings kit, ankare, fendrar, linor, paddel mm 180 €

      Alla priser + 25% moms

  58. Author
    Peter Gustafsson Mar 18, 2015 Reply

    Det verkar i alla fall som media har fattat grejen. I Tyskland kom 80% av mediavärdet från lokal press som var intresserade av hur den det gick för den lokala klubben. Kullavik KKK har redan fått påringningar från sportredaktioner som hade hört rykten om att man eventuellt var på väg in i Allsvenskan.

    Det är väl inte helt vanligt att tidningarna jagar klubbarna :-)

    allsvenskan_press

  59. Peter Johansson Mar 18, 2015 Reply

    Dom pratade om Allsvenskan i Segling på Radio Göteborg för 2 veckor sedan också!!

  60. Pata Andersson Mar 19, 2015 Reply

    Intressant att följa med diskussionen, fast det det förvånar att så många misstänker en “hidden agenda” i projektet. Kanske är det så att alla projekt som är helt eller delvis initierade av förbund måste anses suspekta.

    Också i Finland kör en Seglingsliga i gång denna säsong 2015. Målsättningen är att få med 12 klubbar med regional spridning. Tre tävlingsveckoslut, regattorna arrangeras av klubbar som redan har lämpliga fleets, inga nya båtar köps. Detta betyder tre olika båttyper – J-22, 606 och J-80. Men också i match racing seglar man ju de mest varierande båttyper, så detta är kanske inte enbart en nackdel.

    • s Mar 20, 2015 Reply

      Låter sunt att starta med befintliga båttyper 606, H-båt, Express, IF, Folkbåt, C55, CB66, J80, J70, J22, Melges, Smaragd, Farr… eller vad nu fungerar bäst för tre man. Starbåt, Mirror, Trissjolle, Flipperj… faller, det är väl inga tremansbåt…. :)

      Vill man starta en ny klass och det finns kommersiellt intresse där en båttillverkare, segelmakare eller andra intressenter få en business så kanske det finns marknadsföringsbidrag och olika former av kick-backs till förbund, klubbar eller berörda som seglare eller andra. “J/70”-kanske ger det?

  61. Robert Mar 20, 2015 Reply

    Pata: Jag har försökt hitta info om ligan i Finland men det verkar vara en välbevarad hemlighet. På förbundets hemsida finns inget men jag hörde ryktesvägen att Vasa var ett av ställena (J-22). Vet nu när och hur informationen kommer att gå ut till klubbarna.

  62. Olle Mar 20, 2015 Reply

    Ett marknadsföringsbidrag på 600′ kr sitter väl inte fel till den som nu får ordern på dessa 6 J70? Finns nog en och annan som skulle uppskatta en sådan julklapp! Samma förmån har ju Cremo fått med C 55, fast där handlar det om mångmiljonbelopp från staten via handslaget/idrottslyftet.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.