Lättaste SM-tecknet?

Ännu en läsarfråga:

Efter ett par öl kom följande fråga upp: om man hemskt gärna vill segla Mästarnas Mästare, så måste man vinna ett SM. Vilken klass är enklast att göra det i? Det verkar ju finnas duktiga seglare i alla klasser, men StorTriss borde vara enklare än J/70 eller Laser?

Så, vad tror Blurs läsare: vilken klass skall man satsa på?

46 Comments

  1. Jonny Petersson Nov 18, 2018 Reply

    Testa barkbåts SM…😉. Lycka till i vilken klass du än väljer✨

  2. Andreas Eieland Nov 18, 2018 Reply

    Om budsjett ikke er en faktor: klassen med størst båter , flest seil og mest mannskap som har SM/ kvalifiserer til MM og «outspend» alle andre.

    Nothing goes upwind like money.

    • Joakim Nov 19, 2018 Reply

      Det blir ju mycket enklare i midre klasser. Köpa båten och besättningen från tex. J/70 VM vinnaren. Borde vara ganska enkelt att vinna SM. Men har du då vunnit någonting?

      Det räcker nog inte att slösa till båten och seglen om man inte har en bra besätting.

  3. Martin Nov 18, 2018 Reply

    Den klassen o båttypen man gillar att segla:)

  4. Sam V Nov 19, 2018 Reply

    1. Gräv där du står
    2. Kommer du till MM är konkurrensen bra mycket värre än ett SM
    3. Undrar du vilka som är landets bästa seglare, börja med resultatlistan från MM

  5. kaskeloten Nov 19, 2018 Reply

    det tar i och för sig tre år
    • skaffa två bra gastar
    • ha 42 vänner som kan segla men är sämre än du och ditt team på att segla
    • köp 15 solingar (kostar ca 10k kr styck på blocket) och dela ut till dina vänner
    • ordna två klassmästerskap
    • ordna SM på Akkajaure och vinn
    • du är kvalificerad till Mästarnas mästare

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 19, 2018 Reply

      Soling alltså.

      Är inte det en alldeles för bra båt, dvs duktiga seglare skulle kunna tänka sig att skaffa än nu när du byggt klass.

      Om man gör det i en usel båt, som Pop 16, så minskar risken att Johan Barne eller Patrik Forsgren vill bli sedda i en sådan :-)

      • kaskeloten Nov 20, 2018 Reply

        Rimligt, men får du tag i 15 stycken Pop 16? Idéen slog mig för ett tag sedan när det var vansinnigt många solingar till salu på blocket.

  6. Pelle Fälth Nov 19, 2018 Reply

    Nu är vi ju tillbaka i Buckler 23, äntligen! – Nä får säga som farbror Barbro, det finns inga genvägar…

  7. Anders Nov 22, 2018 Reply

    Vilka usla svar jag läser. Att ni orkar. Är ni ingenjörer med tråkig humor?

    Vad är lättast att vinna? Naturligtvis beror det lite på småsaker som kroppsform, fysik och erfarenhet. Men för en medelseglare är det ju svårt att gå in och vinna i en jolleklass med elitkaraktär. Även vissa kölbåtsklasser går bort då de befolkas av gamla rävar som är “oslagbara”. Kostnad är ju också en fråga. Det är ju ganska dyrt att köpa en ORC-båt bara för att kvalificera sig till MM. Andrahandsvärdet är också viktigt, hur säljer man vidare en IOD?

    Jag föreslår följande:
    IF – det borde gå att hotta till en båt så att man vinner SM på bara båtfart
    Smaragd – samma som if
    Trissjolle och Tvåkrona – rena cruisingklasser med låg konkurrens

    • Anders Nov 22, 2018 Reply

      Vinnare är nog Trissjolle. Mest med tanke på att den är billigast. Men även med tanke på svag konkurrens: http://trissjollesm2018.oaxensbk.se/SM.htm

      • Björn Sandberg Nov 25, 2018 Reply

        Trissjolle SM är helgen 27-28 juli på Bohus-Malmön. Mer info på http://www.trissjolle.se.

        Vore riktigt kul att se fler konkurrenter på Trissjolle SM nästa år! Alla är varmt välkomna att ställa upp på SM!

        Vi har en träningsdag på torsdag och sprinttävling på fredagen innan SM så att ni får lite träning inför SM.

        Välkomna!

        Björn Sandberg, SM vinnare 2018

      • Björn Sandberg Nov 25, 2018 Reply

        Trissjolle SM är helgen 27-28 juli på Bohus-Malmön. Mer info på http://www.trissjolle.se.

        Vore riktigt kul att se fler konkurrenter på Trissjolle SM nästa år! Alla är varmt välkomna att ställa upp på SM!

        Vi har en träningsdag på torsdag och sprinttävling på fredagen innan SM så att ni får lite träning inför SM.

        Välkomna!

        Björn Sandberg, SM vinnare 2018

      • Pelle Pedersen Nov 28, 2018 Reply

        Glodde igenom trissjolle.se; tror inte SM i Trissjolle tillhör de allra lättaste att vinna… Och tycks ha en MYCKET HÖG mys-faktor!!!
        27-28/7 2019! Hmmmm

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 22, 2018 Reply

      Äntligen 😀

    • Sillstryparn Nov 22, 2018 Reply

      Det är nog inte så lätt att vinna IF SM. En ganska tuff klass.
      Smaragd kanske tappat något, men det är fortfarande tufft.
      Trissjolle är nog kul, men många “gubbs” skulle får problem även här.
      En torr ingenjör

      • Anders Nov 22, 2018 Reply

        Vad är ditt svar då?

        • Sillstryparn Nov 23, 2018 Reply

          Egentligen gillar jag inte frågan:
          Det ligger något förringande i detta.
          Därför inget svar.
          Synd att förolämpa folk i onödan.

    • Faktaresistens Nov 22, 2018 Reply

      Anders
      Läs på hur olika klasser presterat i MM senaste 5 åren innan du uttalar dig om låg konkurrens.
      Triss har ett brons och typ tre finaler senaste 5 åren.
      Låg konkurrens ?

      • Anders Nov 22, 2018 Reply

        Vad är ditt förslag?

        • Faktaresistens Nov 22, 2018 Reply

          Välj en båt du gillar att segla och var beredd på att lägga ner sjukt många timmar på att träna och tävla .Finns inga genvägar.
          Om jag skulle dra någon slutsats av resultaten i MM så är det nog att seglade timmar, träning och antal race per år spelar större roll än val av klass.

          https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Faktaresistens

        • Anders Nov 23, 2018 Reply

          Jag känner mig kluven. Tror att min skeppare använder mitt alias för att piska upp debatten. Ni kan ta alla mina kommentarer i denna tråden med en stor nypa salt.

          Att segla bra i olika båtar kan många, men vinna kan få.

    • Mattias Carlsson Nov 22, 2018 Reply

      Att hotta till en Smaragd och vinna på bara båtfart… Möjligen det mest okunniga jag läst på den här bloggen faktiskt. Jag vågar påstå att ytterst få klasser i Sverige har sett så många mantimmar nedlagda på kölar, roder och segeloptimering.

      • Anders Nov 23, 2018 Reply

        Jag menade inte riktigt så. Snarare tvärt om. Om man köper fjolårets SM-vinnare i Smaragd och hottar till den lite så kan man nog vinna ganska lätt vinna SM på ren båtfart. I J70 och CB55 går det inte att köpa framgång på samma sätt. Alla båtar är lika.

        • Mattias Carlsson Nov 23, 2018 Reply

          OK, då förstår jag hur du menade. Vidhåller dock att det inte riktigt funkar så :-). Dels finns det knappast särskilt mycket kvar att hotta upp på toppbåtarna, åtminstone inte i ren båtfart så att säga. Möjligen däckslayout eller liknande men troligen inget som ger nån edge i fart på kryssen helt plötsligt. Och dels, vilket jag tror är viktigt, så känns det som att det är en hel del seglare som kommit från båtar som väger mindre och som accelererar och svänger fortare, som inte fått till det i en såpass tung båt som Smaragd. M a o – det tar helt enkelt tid att lära sig sin båts optimala hantering och Smaragden är i det avseendet inget undantag.

      • Author
        Peter Gustafsson Nov 23, 2018 Reply

        Draken går efter 90 år av proffsmeckande (och många miljoner) fortfarande att optimera. Staren likaså. Att tro att lokala byggen med en handfull satsande båtar de senaste 20 åren skulle vara 100% optimal låter lite konstigt?

        Jag är ganska säker på att det i de allra flesta klasser finns mer att ta ut, och att 6 månader i “Collbergs garage” skulle göra skillnad också på en Smaragd eller A22.

        Det är ganska lätt att bli hemmablind. Snacket går i en klass och alla vet vad som är optimalt. Är man i topp så provar man sällan något radikalt utan jagar små förbättringar. Sedan kommer någon som har skruvat på 5-6 olika båttyper och provar nåt helt annat. Och så är cirkusen igång ett tag tills klassen är på nästa nivå.

        • Mattias Carlsson Nov 23, 2018 Reply

          Fast då förutsätter du ju att saker och ting är tillåtna. Som exempel kan jag nämna att en viss Sandberg ville sätta en liten profilskena av aluminium i längsled utmed masten för att störa ut virvlarna tidigare och på så sätt få vinden att bli laminär tidigare i seglet (mest för att testa en hypotes som jag minns det), men det föll på att konkurrenterna helt enkelt menade att det stred mot entypsregeln, så han tog bort den. Köl- och roderprofil är sedan länge definierade, rodrets distansmaterial, liksom vilka mastfabrikat och profiler man får använda, och maxvikten såklart också. Så vad är det du ser framför dig ska hända i Collbergs garage?

          • Mattias Carlsson Nov 23, 2018

            *minimivikten

          • Martin Nov 23, 2018

            Det är inte entypstyle att vinna på bättre fart än alla andra konkurrenter. Tanken är väl att bästa besättning ska vinna och att båtarna går lika fort? Sen blir det tyvärr liten variation i hur bra båtarna går när de har några år på nacken, men är ju inget som gynnar klassen i sig?

        • Author
          Peter Gustafsson Nov 23, 2018 Reply

          Som sagt, jag har extremt svårt att se att just Smaragden är den enda båttyp som inte går att utveckla lite till :-)

          Jag vet ju inte vad som händer i Collbergs garage, men jag får en del idéer när klassregeln stipulersr “Förstärkningar: fria.”

          • Mattias Carlsson Nov 23, 2018

            Nej, det finns säkert saker kvar att göra “på pappret”. Men nu handlade det ju om att hotta upp en båt såpass att man vinner på fart. Men vi kan göra så här: Du känner ju (och litar på) Henrik Ottosson, inte sant? Även om det var rätt längesen han seglade Smaragd så gjorde han ju det onekligen väldigt framgångsrikt och är väldigt kunnig om segling i största allmänhet. Ta ett snack med honom och hör om han tror att ett par månader i garaget hade fått en Smarre att få såpass edge över Davidsson att man skulle segla hem SM på ren båtfart. Jag kan givetvis ha helt fel, men jag är idel öra :-)

          • Author
            Peter Gustafsson Nov 23, 2018

            Jag tycker väl att Jonas Granheds satsning är ett alldeles utmärkt exempel på hur man attackerar Smaragden och vinner SM på andra försöket. Bra gubbar & koll på prylarna.

            Så helt jävla omöjligt verkar det inte vara :-)

          • Mattias Carlsson Nov 23, 2018

            Ännu bättre, då slipper vi gå över ån efter vatten. Bara be Jonas (som bevisligen hänger här på bloggen) att kommentera vad de gjort med sin båt som fått dem att gå fortare än konkurrenterna.

          • Author
            Peter Gustafsson Nov 23, 2018

            Fast det viktiga här var ju principen. Att man med koll på läget kan knipa ett SM-tecken på ett par säsonger. I alla fall i några klasser.

          • Martin Nov 23, 2018

            Det finns förmodligen i Sverige ett antal seglare som är så pass duktiga att de har chans att ta hem SM i flera klasser. En mer intressant frågeställning skulle vara: Vad gör dig till en SM-vinnare? Hur vinner man ett SM? Hur seglar man en bana med fart, taktik och strategimässigt bra en hel SM-vecka? Kan inte Blur göra en intervjuserie med några framgångsrika seglingsprofiler? Det skulle vara rätt kul att läsa? Det finns ett tomrum efter tidningen Segling, tycker jag. Vill också tillägga att allt techsnack är intressant på flera sätt, men det känns som detta ämne kan få lite för mycket fokus ibland? Mvh Martin

          • Tomas Andersson Nov 24, 2018

            Cruisingoptimering av Cumulus med infällda steg i akterspegeln för bekvämare dopp i Vänerns vatten är vad som gömmer sig i Michaels båtskjul, kölprofilering och topfinish på hela båten kommer ju liksom av bara farten när han håller på….

  8. Magnus Nov 23, 2018 Reply

    Intressant frågeställning!
    Man kan ju ha känslomässigs åsikter vilken klass som är svårare/lättare att vinna, men vill man på något form av analytiskt jämnförelse så är nog resultaten i MM den enda ’gemensams valutan’. Det är kanske någon som är intresserad att göra en maratontabell över resultaten i MM för att se vilken klass som placerat sig sämst och där det bevisligen vore ’lättast’ att vinna ett SM.

    • Anders Nov 23, 2018 Reply

      I den tabellen skulle Laser Master vinna över Laser Standard. J70 och CB66 skulle gynnas eftersom dessa SM-vinnare har fått segla SM i sina “egna” båtar. Till det hör att MM avgörs i ett finalrace nära land med många slumpfaktorer.

      Det är nog bäst att jag objektivt utser vilken klass som är lättast……

  9. Jonas Granhed Nov 23, 2018 Reply

    Smaragd SM 2019 går i Stenungsund, helgen innan Tjörn Runt, 9-11 augusti. Alla som vill “testa” att vinna SM är välkomna,
    vill ni vet mer om Smaragd, hittar ni oss på smaragdförbundets hemsida. (eller kontakta mig direkt)
    http://www.smaragdforbundet.com
    Smaragd
    SWE 66
    ELMA

  10. Pelle Pedersen Nov 23, 2018 Reply

    Jag tror att det är vi (=Blur) som är upphov till denna fråga…! Efter nån öl så kom MM upp och några i gänget har gjort det, några inte (som undertecknad…).
    Slutklämmen blev tvådelad;
    1. Helt klart ett race man vill göra!! Gärna flera gånger…
    2. Det vi konstaterade var att oavsett klass så finns det mycket duktiga seglare runt om i landet/klasserna! Det är inte bara att “ställa ut skorna”! Visst kan SM i C55 se enklare ut än SM Express , men hur eller hur så SKA man vinna! Plus att det finns alldeles för många bra seglare i C55 också! :)

    Skulle gärna testa tesen i sommar!

  11. Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race GEP Communication Group Nov 23, 2018 Reply

    Skoj fråga – den har nog många klurat på genom åren. Förstod att den kom någon kväll… Min undran är varför det inte finns ett SM i Sveriges i särklass största och livligaste kappseglingsklass – SRS? Det seglas i ORCi, med något år 7 båtar och i år 23 (?). I SRS så var det 2017 66 startande båtar på SRS Hyundai Cup. Det borde vara enkelt att utlysa SM i SRS och köra det på Västkusten varannat år och på Ostkusten varannat år. Alla mäter in enligt verifierat med vägning och mätning av båtarna = Klart. Kör ett SM på 4 dagar: 6 bankör och avsluta med ett distanskör på 25 Nm. Långa kryssar om 2 Nm. Skulle tro att det blir så många startande att man kan köra i fleet om 30 båtar. Om man skulle göra detta i samband med Marstrand Big Boat Race ( som för övrigt är ett extremt bra arrangemang) så skulle jag tro att man får ihop dryga hundra båtar och kan köra 3-4 klasser = 3-4 Svenska Mästare. Handsken är kastad!

  12. Jens Svanvik Nov 23, 2018 Reply

    Alternativt kan man också testa att segla RC båt genom DragonForce65, inte för att jag tycker att klassen är enkel att vinna, i år var det Christer Sörvik som är mycket duktig på kölbåtseglare som gick till MM, men vill man köra året runt och satsa på en MM så är även detta en klass att satsa på. Får tävlings generna att skutta lite även under vintern :) http://www.dragonforce65.se .

  13. Andreas Nov 24, 2018 Reply

    SM i SRS klassen saknas⛵️😀
    Det finns SM i orci. Men vi som inte vill segla havskappsegling utan enbart typ bojsegling och runt någon ö…
    Det hade varit något….

    • Jonas.H Nov 26, 2018 Reply

      SM 2018= typ bojsegling och runt någon ö…

    • andreas Nov 26, 2018 Reply

      Hej Jonas, förstår min kommentar var ganska ofullständig.
      ,
      Jag syftade på ett förenklat SMupplägg, som inte är stenhård havskappsegling, utan ett upplägg med MBBR som bas med tex skagen race eller annat som ett komplement,t ex på fredagen. Mätregeln kan då förbli SRS (som jag upplevt fungerat alldeles ypperligt även för denna regatta)
      ORCi är SM i havskappsegling och där det uppfattas av mig lite komplicerat att deltaga. Tar kanske en hel vecka att genomföra osv… Detta blir isåfall en lightversion…
      Det skall vara verifierade mätbrev(som många redan har). Efter jag skrivit detta inlägg, såg jag att denna fråga var uppe av Lasse Bergqvist och han har fler ideer (Ostkust/västkust osv)
      Jag vill minnas att det för ett par år sedan av Peter G var en separat tråd på samma tema:-) så finns säkert en del problem/möjligheter från den tråden.

      Min kommentar ovan var altså som svar till frågan;
      Vägen till “LÄTTASTE SM-tecknet” kanske är att få till en ny klass där flertalet av oss seglar till vardags med våra båtar också kan deltaga med samma båt i SM, där vi har god kunskap i sin egna båt och där det redan finns upplägg som skulle vara möjligt att anpassa? Det skulle göra att som nästan alltid bästa seglaren vinner.
      Kan bli svårt att för mig deltaga i en trissjolle SM, då jag är ovan i den och kräver tid i vattnet på den båten för att få fram trim,flytläge,seglingsvinklar etc… osv.

      Enklare som några skrivit segla i den båt du har…
      SM i SRS är en lösning på dessa förslag:-)

      MVH Andreas Samuelsson

  14. Andreas Emmoth Nov 26, 2018 Reply

    FAREAST 28R är en ung o ganska billig klass där det finns “untapped potential”, där det har varit nya team som kommit in och tagit täten de senaste åren. Sen är båttypen en bra förberedelse för MM

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.