Alla bröt på Göteborg Open Sea Race (nästan)

Verkar ha varit ytterligare ett blåsigt Göteborg Open Sea Race med upp mot 20 meter i byarna i natt.

Bara Progressiva lyckades ta sig runt banan.

Archambault 35 Jigy Jigy = DNF
Bavaria 38 match Draklunne = DNS
Dehler 41 Galant = DNF (roderhaveri)
Dominant 105 Lady Godiva = DNF (masttravare storsegel trasig)
HP 1030 Lava Gull = DNF
One Off Progressiva = enda båt i mål
Salona 33 Kaida = DNS

Med bara 4 “vanliga” båtar på startlinjen så känns det som att något radikalt behöver hända om racet skall överleva. Och då pratar vi inte små tillägg som att köra ORC…

Man lockar inte de aktiva större båtarna som seglar West Side Cup. Man lockar inte heller shorthandedseglarna som vi ser på Bohusracet eller Öckerö Doublehanded. Och rena offshoreseglare finns det inte många av på västkusten? Dessutom är tröskeln för att starta relativt hög, med kategori 3 och AIS.

Något att fundera på över vintern.

26 Comments

  1. Jonas Dyberg Aug 10, 2019 Reply

    Nuvarande tävlingsform förefaller inte locka många. Denna helg är väl fri från andra kappseglingar kring Göteborg? Det känns som världens chans för GQSS att ändra koncept och till nästa år istället bjuda in till en mer traditionell skärgårdssegling. De som tröttnat på och kanske tom avstår Tjörn Runt kan säkert vara intresserade.

    • Johan Wetterlundh Aug 10, 2019 Reply

      Varför inte damma av det nygamla konceptet Läsö Race? En utomskärssegling men ändå inom telefonavstånd. Start lördag morgon med målgång på em i Österby. En segling på ca 30 Nm. Sociala aktiviteter på kvällen och sedan kappsegling hem på söndagen. Två seglingar med ett sammanlagt resultat. Fyra klasser; Fullbesättning, doublehanded, solo och en familjeklass utan SRS.

      • Jonas Dyberg Aug 10, 2019 Reply

        En endagssegling med start, mål, fest i Långdrag passar nog bättre för många som bör vara med sina familjer på helgen också. Skydd av skärgården gör att man inte är så väderberoende och säkerheten är lättare att hantera. Jag tror det lockar fler att inte segla så långt på öppet hav.
        Tänk vad skoj med litet banrace utanför Långedrag som en del av det hela också!

        • Johan Wetterlundh Aug 10, 2019 Reply

          Om nu gqss vill skapa något som ingen annan klubb har idag så tror jag ändå på ett Läsö race. Det finns flera klubbar som redan kör den typen av segling du nämner, Trubaduren, Kräftköret, Höst knalten etc med blandat resultat. En bankappsegling för familjer eller en soloseglare är kanske inte så lockande. Stöter med jämna mellanrum på seglare som inte vågat ta steget att lämna kusten. Att segla i eskader skulle kanske underlätta att våga segla utomskärs? Robline Skagen race brukar samla ca 25 båtar fastän att det är längre och sträcker sig över tredagar. Midsummer Solo visar också att det finns intresse för solosegling men tyvärr så finns det ingen kappsegling för soloseglare idag. Motsvarande upplägg som RSr med en kortare sträcka, färre dagar, soloklass och ”prova på klass” för familjer borde kunna attrahera?
          /Johan

          • Fabian tillig Aug 10, 2019

            Finns ju robline skagen race. Typ samma fast skagen tor.

          • Author
            Peter Gustafsson Aug 10, 2019

            Fast är inte det lite samma grej. Man samlar 10-17 båtar (just nu 3 anmälda).

            Jag säger inte att det är nåt fel, men med lite högre ambitio så skulle man ju kunna få till något ganska mycket roligare?

            Även GKSS Septembersegling är ju för sorglig.

            Tänk om alla klubbar i Göteborg kunde kraftsamla för ett eftersäsongsrace som många verkligen ville vara med på?

          • Fabian tillig Aug 10, 2019

            Mitt svar var mer tänkt för att visa att det finns ett race som är precis som ‘läsö racet’ som föreslagits. Visst är det synd att skagen racet inte lockar fler. Men ett till likadant race kommer inte hjälper.

            Även skärgårdsbana + bamsegling finns ju.

            Själv tycker jag att vi har tillräckligt med skärgårdsrace och att det behövs ett rejäl havsrace. Att det kommer blir blåsigt ibland och båtar bryter är väl inget konstigt. Varför det inte blir mer båtar vet jag inte. För mig personligen ligger den.lite för tidigt.

    • Pelle Pedersen Aug 10, 2019 Reply

      Helt fel helg!; ”alla” seglar SM mm i början av aug + TR nästa helg. Nu drar inte TR spec dock…

  2. D35 Aurora Aug 10, 2019 Reply

    Kanske att sticka ut hakan, men de i vårt ”helgrace-sammanhang” normala eller lätta C/R båtarna med hög rigg, spadroder mm är nog mer optimerade för normalt sommarväder och kustnära race och undanvindar? Kryss i hårt väder och hög sjö är något helt annat, och hade man en sån båt så blir nog normala förhållanden rätt trista att köra race i. Vi hobbynissar på 2 eller några till är heller inte riktigt byxade för sånt väder i öppen sjö. Det är för stor skillnad på det man utrustar båten och tränar på 95% av tiden på sjön. Detta blev väl återigen mer eller mindre en överlevnadshistoria, skönt att alla är i hamn.

    Sen håller jag med dig Johan, ett sånt koncept låter trevligare.
    /Mats

    • Jocke Cordaly Aug 10, 2019 Reply

      Den typen av båtspecifikation du nämner kör ju både Caribbean600, Fastnet, SydneyHobart och liknande där kryss på öppet hav och hög sjö alltid förekommer. I de flesta race verkar ju det också gå bra för båtarna.

      • D35 Aurora Aug 10, 2019 Reply

        Jo det är ju sant. Men om Fastnet gått denna vecka istället för förra så hade nog facit sett lite annorlunda ut…alla de racen du nämner har sina historier. Med träning under stegvis mer utmanande förhållanden så ökar såklart chanserna och man kan växa som besättning. Problemet är att träningsbenägenheten för hårdvindskryss på havet inte verkar jättestor? Men det kanske bara är jag :-)

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 10, 2019 Reply

      Det hänger väl ihop med anledningen till att man kör ett race.

      200 norska båtar, av alla de sorter, där de flesta aldrig havskappseglar annars är beredda att segla till Skagen en tidig helg i maj för att det är en oförglömlig fest och att alla är där. Då har folk inga problem att sätta av 4 dagar.

      Med få båtar och en “oklar social payoff” :-) så är det lätt att man prioriterar annat.

      • D35 Aurora Aug 10, 2019 Reply

        Ja det är ju också sant avseende DNS-problemet om den sociala biten görs lockande och de flesta har en chans att gå i mål med rimliga insatser. Du och andra har bevisat att det går, vilket är beundransvärt och jättekul!
        När det gäller DNF så hade väl det racet också en släng av mycket motvind, upp till 45 knop läste jag nånstans, och motström, det tog väl sin tribut på antalet målgående. Men det är ingen skam att bryta när det blir för mycket utan gott sjömanskap, det är väl det viktiga. Skagen ligger kvar till nästa gång;-)
        /Mats

  3. Jens Svanvik Aug 10, 2019 Reply

    Det jag funderar på är att varför det är så svårt att få ihop 15-20 “minst” båtar här på västkusten för en havskappsegling, formen att segla på natten är ju inte främmande för t.ex Bohusracet, och att segla på havet på natten är ju mindre intensivt än att segla nära kusten. Att det i år var hårda vindar, också förra året men då kortades banan och startade på morgonen istället. Är såklart hämmande, men vädret kan man ju inte bestämma i förväg och är ju alltid upp till var och en att avgöra innan start om man vill segla i aktuella förhållanden eller inte. Men man kan ju inte säga att bara för att det sker på havet så är det alltid dåligt väder? GOSR tycker jag är en fantastisk tävling som gör att man som hel eller SH handed besättning segla ett race över natten eller 120mn om man så vill, vilket man tydligen inte har problem med på ostkusten på ÅFOR som är betyligt längre. Så varför funkar det inte på västkusten? Jag seglade GOSR och vet att de gärna tar emot Idéer och förslag på hur en havskappsegling på västkusten skulle kunna utveckla tävlingen. Jag vill gärna starta nästa år igen för en härlig havskappsegling i ljus och mörker, skicka gärna förslag till GQSS. Vet att de är lyhörda och intresserade att göra nåt för oss som gillar segling på havet.

  4. André Aug 10, 2019 Reply

    Mmm…
    Jag börjar undra om ett “offshore race” på västkusten behöver läggas under en annan tid av sommaren för att undvika den här typen av väder.

    Vet knappt något race eller arrangemang som inte drabbats av hårt väder vid här tiden på året. 1990 under One Ton Cup i Marstrand mastade ett stort antal 1-tonnare av vid den här typen av väder. Även 1997 var det hårt väder, regn och mycket kallt. 2001 så tappade båtar folk överbord redan innan Vinga och då deltog både Vo-6O och flerskrov. Vi var nära allvarligt rigghaveri ombord på SEB. Även förra året var det hårt väder som ledde till uppskjuten start.

    I år ombord på en A35 kände jag inte att det var vinden som var direkt hård. Utan det var det intensiva regnandet i kombination med frisk vind som ställde till det. Man såg knappt framåt efter ett tag då varje vattendroppe kändes som att få ett hagel i ansikte och ögon. Men främdg att man även blev genomblöt och nerkyld av regnet vilket påverkade uthålligheten i hög grad. Sjön var aldrig svår och bara ett fåtal vågor slog över båten.

    Jag känner att skall vi ha ett riktigt havsrace på västkusten så bör det nog läggas i början av juni när vädret är stabilare. Och inte i början av augusti med många SM, EM och VM.

    Rörande Läsö Race så som det en gång var tycker jag att det var en utmärkt kappsegling i slutet av säsongen. Kappsegling till Läsö på lördagen, umgås tillsammans på värdshuset på kvällen och kappsegling hem på söndagen. Var ett av de trevligaste racen jag upplevt. Och då 1989 med 1-tonnaren Konflikt.

    Vädret känner jag är även stabilare och mindre nyckfullt i juni och september än augusti. Mindre åska och förre kraftiga väderfronter som man upplevt många gånger genom åren. Finns säker någon som kan visa på statistiken när det gäller temperaturen, vindstyrka, nederbörd och åska…

  5. David Aug 11, 2019 Reply

    Med många Gotland Runt i ryggen och en titt på bansträckningen så ser jag att det saknas något väldigt viktigt och det är en ö/öar att runda/passera som är en viktig del i ett riktigt offshore race. Rent spontant så ser ju inte bansträckningen direkt superkul ut när man bara rundar lite bojar, så hela tävlingen saknar ett dragplåster i sig och jag hade nog inte ens funderat på att vara med även om det så var med massor med båtar som deltog..

    Ni får helt enkelt försöka skapa ett eget “Gotland Runt” runt lite öar på Kattegatt osv. Nu är jag visserligen från ostkusten så ursäkta om mitt förslag på bansträckning ev är helt åt skogen. Ett förslag vore ju att ni på västkusten skapar ett Kattegatt Offshore Race med start tidigt i juni (det är inte så kul att segla på havet på nätterna under mörka augusti jämfört med de ljusa sommarnätterna i juni) med start i GÖTEBORG (gärna inne i centrala delen om det ens går att segla ut?) då det blir en häftig grej med start i stan som garanterat drar båtar bara det, segling ut och runda nån prick vid SKAGEN, ner och runda/passera LÄSÖ, vidare och runda ANHOLT, sedan en målgång i MARSTRAND med en rejäl jävla fest (Man kan även lägga till en rundning av danska HESSELÖ innan mål i MARSTRAND så får man ca 50nm till så racet blir minst hela 250nm). En sådan bansträckning ser iaf lockande ut vid en titt på kartan och borde bli ca 200nm om jag inte räknar helt fel, dvs ett bra offshore race och en utmaning då det ju måste finnas lite prestige i det hela. För att krydda det lite extra så kan man köra olika håll varje år men alltid start i Göteborg och mål i Marstrand, då återkommer några extra båtar bara pga det då det ju är lite kul att köra åt andra håller i ett race då det blir en annorlunda upplevelse och ett “nytt” race.

    Hade ett sådant race funnits på västkusten med hyfsat deltagande och proffsigt uppstyrt som tex MBBR hade iaf jag sett till att komma dit från ostkusten. Tror marknadsföring här är otroligt viktigt, se tex på Marstrand Big Boat som vi varit ner och kört två år i rad med vår båt, en stor del av racet bygger just på den proffsiga hanteringen av allt där det blir ett riktigt bra concept som har lite internationell prägel och man kommer hem igen med känslan att detta är Sveriges bästa race och man bara måste dit igen nästa år! Om det funnits ett offshore race som ovan på västkusten i juni hade nog några ostkust båtar kunnat tänka sig att köra ner och först köra MBBR i slutet av maj, lämna kvar båten och sedan köra ett offshore race på kattegatt i början av juni (Och om man vill hinna hem till Gotland Runt igen). Dessutom borde det gå att få dit både danska, tyska och norska båtar?

  6. André Aug 11, 2019 Reply

    Göteborg Offshore Race seglades faktiskt som ett “ö runt race” med start på älven en gång i tiden. Det är inte så länge sedan heller. Och det lockade många båtar och även några Stockholm’s båtar. Personligen tycker jag det är roligare att segla runt en ö (Läsö) en runda ett märke vid Skagen.

    Men det hände nog lite för mycket negativa saker i kombination med dåligt väder och augusti mörker. Inte bara att man tappade folk i havet utan en kollision på älven innan starten gav stors tidningsrubriker som fick många att sen stanna hemma.

    Jag känner lite att man får sätta sig ner och titta på West Side Cup som det genomfördes typ -89 och jämföra med hur det ser ut idag. Varför fanns det fler race då och fler deltagande båtar? Men finns det ens ett intresse för det arbetet? GHK hade stor betydelse för havskappseglingen känner jag.

    Men sanningen ligger nog i att det fanns fler aktiva klubbar, seglare och båtar på den tiden. Medelåldern på seglarna var yngre. Jag känner inte att säkerhetskraven direkt ökats sedan -88/89. Däremot är det en i högre grad en påtaglig kostnad för många liksom även kostnaden för segel ombord. Segel var “billigare” förr och att man numera även behöver en “Code 0” ombord har inte gjort “segelkontot” mindre ansträngt.

    Hur många fina båtar är det inte som bara “ligger” vid bryggorna idag? Varför kommer dessa båtar inte till start? Enbart i Långedrag låg det minst tio båtar som kunde (borde) setts ute på startlinjen…

  7. André Aug 11, 2019 Reply

    Trindeln var ju annars ett race med många båtar på åttiotalet. Vad gjorde att det racet dog ut i början på 2000-talet? Vad fick människor att välja andra saker?

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 11, 2019 Reply

      Just Trindeln dog nog 2005 när tävlingsledningen bestämde sig för att det var roligare att åka in till stan och shoppa, än att vänta in båtarna vid målgång. Och nej, så klart ville man inte dela ut nåt vandringspris till oss heller, så det står nog kvar i Långedrag.

      Jag tycker inte att det är någon stor hemlighet vad seglarna vill ha, och ju längre från det man hamnar desto färre kommer det. Det är ingen raketvetenskap. Och det är ingen skillnad mot andra sporter, musikevent eller business… Att göra exakt samma saker som funkade 1982 funkar ingen annanstans, så jag är alltid lika förvånad när arrangörer inte vill göra omtag.

      Sedan tror jag att Västkusten lider av GKSS ointresse i medlemmarnas storbåtssegling, och deras oförmåga att driva denna typ av arrangemang. Det kräver långsiktighet, och ganska mycket engagemang, för att det skall bli på en nivå som lockar seglare från andra länder. Och det är svårt att få till som liten klubb (all heder till GQSS i detta fall) eller grupp av seglare. Visst ställer KSSS, KNS och KDY till det för sig själva ibland, men man skall inte undesrskatta deras roll i att mobilisera när det gäller.

      Jag tror man skall strunta i det som varit, och utgå från de 100 båtar man skulle vilja locka till ett race. Oavsett om det är 100 lokala doublehandedseglare eller 100 40-fotare med ambition från hela regionen (man kommer inte att kunna göra båda grupperna happy på samma gång), och designa någonting utifrån det.

      Frågan är vems jobb det är?

  8. Carl Fjällman Aug 11, 2019 Reply

    Läsö runt(måste runda alla prickar) kanske inte är fel, så kanske man slipper kat 3 kraven och kan köra på 4, kanske skall den även ingå i shorthanded cuppen?Samt en crusingklass som HH Skagen Race har. Kan man då också kanske titta lite nogrannare på datum kanske det blir en vinnande kombination. Jag tror som Jonas att det är ont om tid svårt att lägga en hel helg i Läsö och som Fabian skriver finns ju det i Robline Skagen Race som går sista augusti. Bättre att gå imål i långedrag och få Aftersailen :).

    Aftersailen är ju redan magisk för er som inte upplevt den, så det är nog inte där skon klämmer.

    Mina 2C

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 11, 2019 Reply

      Vi kanske tycker olika saker är “magiska”?

      Jag har aldrig lyckats få med mig hela min besättning på after sail i Långedrag. Det är trevligt, men som lördagskväll för en hel besättning som offrar en helg, så räcker det inte riktigt. Framför allt inte om långväga gastar skall vänta en hel dag.

      Här ser jag ju skillnad på t.ex. Visbypokalen, där vi redan nu mangrannt anmält oss till middagen som verkar vara ett av de centrala elementen i det racet…

      • Carl Fjällman Aug 11, 2019 Reply

        Om du jämnför med de andra racen i WSC så är det väl bara PNR och HR som har bra sociala aktiviteter kopplade till racet efteråt, och de syns på deltagarantalet. Men visst det är ingen 3-rätters på Petersons, men i min mening kanske inte de man vill ha efter ett dygn på sjön. Det vet man ju efter BR det är ju knappt min genartion orkar “Smögen by night”, men det går säkert att få in en mer regelrätt regattamiddag om det är vad gubbarna önskar ;), finns ju bra krogar i närheten. I Visby har ju inte besättningen 15min hem med bil…

  9. André Aug 11, 2019 Reply

    Vill någon arrangör ha 100 båtar till start med tanke på vad det kräver för engagemang både på land och ute på vattnet. Bara att få till 100 båtplatser känns inte direkt enkelt eller lockande.

    Det jag känner är sorgligt är att man tappar mycket erfarenhet när det är så få havskappseglingar, båtar och seglare. Vad innebär det för seglingen när allt färre känner till vad som krävs för att delta i och även placera sig i exempelvis havskappseglingar som Gotland Runt och i än högre grad ett Fastnet Race?

    Ja, vems jobbet är den frågan är befogad. Kanske bör frågan även ställas vem som vill göra det och i så fall för vem?

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 11, 2019 Reply

      Ja, börjar man i den änden så skall man inte starta upp någonting. Det är väl också den reaktion jag möter hos klubbar när jag vill få nåt att hända.

      Sedan kan man ju fråga sig om vad KSSS skulle vara om man inte hade ÅFOR?

      Jag är inte alls orolig för kompetensen. Vi har fler svenskar än på mycket länge som seglar Fastnet, och årets ÅFOR visar väl att många olyckskorpar haft fel om hur illa det skulle gå om det började blåsa. Även shorthandedseglingen fostrar många duktiga sjömän/kvinnor.

      Med det sagt, så skulle det vara bättre för tillväxten att unga duktiga seglare med intresse för offshore, skulle kunna få det tillfredställt på hemmaplan.

      • Gustav Theander Aug 12, 2019 Reply

        Ja tack! Trött på lasern…

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.