Liten bild – stora problem
Gothenburg Offshore Race 2001. Ombord på Cap Gemini. 100″ extrem kappseglingsbåt. 10-12 m/s, läge att slå banrekordet. 8 man som grindat upp storen i en halvtimme. Trångt som fasen inne i Göteborgs hamn.
Pelle Petterson vid rodret timar starten perfekt för styrbord… hem i focken… mitt i vevandet tittar jag ner i lä… … en Swan 56 för babord. Han har väl sett oss? Jaja, han börjar ju falla för att gå bakom…
Enda problemet var att herrarna i Swanen inte hade tränat så mycket. Båten verkade flong ny och ryktet sa att den seglats från varvet samma vår. Han som styrde föll av allt vad han hade (man får svänga mycket för att gå bakom en 100-fotare)… men… killen på storskotet hade nog inte ställt ifrån sig groggen, för det släpptes inte en centimeter
Så… Swanen börjar nu lova… folk på Cap börjar lämna sina positioner för att ta sig bort från eländet… vi tittar förundrat på, medvetna om att nu kommer det att skita sig.
Swanen dundrar in i babordssidan, strax bakom vanten… fortsätter igenom kolfiber och distansmaterial som det vore kexchoklad. Ankaret kommer ända fram till nedgångsluckan
När båtarna glider isär forsar det in vatten… hålet “är så stort så man kan promenera igenom” som ägaren Bertil Söderberg sa. Slå, för att få hålet över vattenlinjen… in till varvet… ringa efter specialvaggan, stora kranen… båtbyggare… försäkringsbolag… avboka race och kundseglingar….
Swanen… ägaren vågade inte komma förbi, och båten hade knapps synbara gelcoatskador. Välbyggda båtar.
Apr 19, 2008 @ 22:56
Helt otroligt att lyckas med en sån här manöver att sätta sig i sidan på racets största skuta ;)
Snacka om blinda seglare……
Hit & Run | blur
Oct 5, 2008 @ 08:57
[…] lite om när CapGemini (numera Hyundai) blev T-bonade under Göteborg Offshore Race 2001. Skall man bli känd och komma i tidningen så skall man sikta på något riktigt riktigt […]