Nyfiken på… Bengt Falkenberg & Imprint
Bengt Falkenberg och hans Team Imprint vann med minsta möjliga marginal Skagerack Cup 2006 (Faerdern, Offshore Race och Tjörn Runt). Bilden kommer från första rundningen på Offshore Race där man jagar Hans Granhed (X-35 Manixen) och Claes Amnäs (X-35 Galax). För att få lite bättre koll ställde vi lite frågor till Bengt och Anders Averdal. Foto: Peter Gustafsson.
Är ni nöjda med er första säsong i X-35?
Anders: Ja, fast helt nöjd får man aldrig bli (inte ens om man vinner allt).
Bengt: Ja absolut.
Varför blev det just X-35?
Anders: Fråga Bengt, jag seglar det han ber mig segla.
Bengt: Entyp som fungerar även i LYS och IRC.
Har det varit svårt att få bra fart i båten?
Anders: Jag tycker att hon för det mesta talar om när hon är nöjd. Sen skall man bara veta vad man skall göra när hon inte är nöjd.
Bengt: Nej att få fart i X35 var enkelt. Båten är mycket lik vår gamla båt.
Något annat som är speciellt i X-35?
Anders: Det som slår mig är att X-yachts vet var de skall placera alla beslag. Alla tampar sitter där de känns som mest naturliga att leta efter.
Bengt: Nej stabiliteten är bra, 117 enligt IMS mätning vilket är helt ok. Möjligen att båten saknar planings tröskel nästan helt.
Vilka personer/roller är ni ombord?
Anders: Bengt styr, Mats Koop trimmar storen, Magnus Bjureblad trimmar försegel, Gunnar Gustavson trim och navigation, Bosse Erlandsson taktik och fallbänk. Anders Averdal fördäck.
Vad har du för tips till andra kappseglare som vill utvecklas?
Anders: Försök att segla med olika båtar, olika skeppare. Var lyhörd, fråga och titta. Köp en jolle, Laser t.ex. Det spetsar seglingskänslan bra. Men se till att ha en båt som du seglar kontinuerligt på där du över en längre period kan testa det du snappar upp på andra båtar, och även diskutera med de andra ombord.
Bengt: Segla mycket samt ta reda på de teoretiska grunderna om hur ett segel fungerar.
Vad kan du säga om taktik/vägval under Tjörn Runt?
Anders: Det jag har lärt mig är: Desto längre du är från Tjörn desto längre blir vägen… Sen måste man göra en avvägning hur nära man vill gå med avseende på strömmar och vind. Vi sneglade på Rönnängs-hålet, men det såg blankt ut och vi hade inga andra båtar runt omkring så det kändes naturligt att inte gå in. Sen är det den gamla vanliga vägen, Klädesholmen, Flatholmen, via Kyrkesund, söder om Vannholmen och sedan norr om Kråkholmen. Sista biten är det bara att köra rakt fram.
Tillsammans med Bosse (taktiker) tar jag alltid en sväng med motorbåt på morgonen innan start. Då får vi en bild av hur vinden utvecklar sig under en stund, som jag sedan kan jämföra med hur det ser ut efter start. Vi besöker även ett antal sjömärken för att kika på strömmen.
Den gemensamma nämnaren de år jag har vart med och placerat mig bra är när vi har kommit loss och kunnat segla själva.
Bengt: Vi kollade strömmarna noggrant innan start. Jag har hört alla möjliga varianter på hur folk mätt upp strömmarna innan start men de flesta resultaten var inte som vårat. Vi fick en flygande start och hade egentligen racet efter 20 min segling då vi lede med cirka 350 meter till nästa båt med samma mätetal. Dom kom närmare innan Rönnäng men vi lyckades dra ifrån igen. Vi hade ingen bra lottning vad gäller vinden men bättre vad gällde ström och taktik. Det var ungefär samma som när vi vann 2003
Stilstudier. Foton: Curt Gelin
Vad är ambitionerna inför nästa år?
Anders: Vinna Gotland Runt.
Bengt: Gotland Runt! Jag tycker att det är roligare att vinna nya pokaler än att upprepa vinster. Gotland runt för mig är endast IMS, där man delar ut det gamla vandringspriset från IOR mm. Vi har ju inteckningar i alla äldre vandringspokaler här på kusten nu när vi vann Skagerak Cup. Vi har bland annat vunnit Fearder seilasen, Tjörn Runt, Holländer Seglatsen, Trindeln och Anholt Runt förutom Härmanö och Stora Oset race med mera totalt. Gotland Runt har vi varit 4:a totalt som bäst på i IMS. Nu skall vi försöka fila på det resultatet.
Vad är hett inom segelmakeri 2006-2007-2008?
Bengt: Att överleva. Konkurrensen är stor men jag tror att segel-loft som Albatross Segel som kan utveckla segel som vinner seglingar kommer att ha en bra framtid. Segel-loft som litar på att samarbetspartners skall göra jobbet för dom kommer att få det tufft.
Hur skall vi få fler att börja kappsegla
(trenden har ju varit bedrövlig på Västkusten)?
Anders: Jadu… om jag hade lösningen på det, det hade var kul! Det ser ju likadant ut på ostkusten, de hade lite fler båtar att ta av bara.
Jag tror att man dels har höga krav på sitt egna deltagande och då prioriterar bort seglingen för andra idrotter av kostnadsskäl. Det är nog inte så många som tävlar för att det är kul och inte bryr sig om resultatet, jag har roligare om det går bra… Sen tror jag helt enkelt att det finns mer och mer saker som själ uppmärksamhet från seglingen. Men hur gör vi för att locka den yngre generationen? Och hur ger vi dem möjligheter att vara med.
Bengt: Det beror på hur du menar. Elit-båtar som satsar på distanseglingar med sociala evenemang och media bevakning har ökat sakta enligt min mening. Jag tror att regelsnurr vad gäller entypsregler och handikapps regler är det som dödat seglingen. Vi måste göra ett regelverk som är enkelt att förstå sig på som nybörjare. Jag märker bland mina kunder som funderar på att börja, och undrar hur reglerna fungerar, blir tveksamma när inte vi som är i branschen kan säga med 100% vad som gäller.
Roligaste plats att kappsegla på?
Anders: Key-West! 2:a är Oslo-fjorden, men det är mest för att där finns det så pass många bra båtar att segla emot.
Bengt: Där det är många båtar och tuff konkurrens.
Roligaste båt att kappsegla med?
Anders: Det finns många roliga båtar, det beror mer på vilka man har med sig ombord. Deliverence Farr-IMS 38, Mumm 36, Bengts gamla 36.7 och X-35:an.
Bengt: Finnjolle/Soling
Bästa kappseglingsminne?
Anders: Länsen till Skagen GOR 2004 eller kanske länsen till Skagen 2006 eller kanske säsongen 1997 när jag körde fördäck på Deliverence (den som dök upp i år under namnet Grön Sak)
Totalsegrare i Tjörn Runt tillsammans med Bengt 2003 var inte heller tråkigt. Men bäst är nog ändå första gången som jag planade med optimisten, jag ramlade ur av ren chock!!!
Bengt: Totalsegern i Fearderseilasen.
Värsta kappseglingsminne?
Anders: När vi blev 3:a på IMS-SM med Deliverance, en tråkig protest som inte var avgjord förrän någon timma innan prisutdelningen stoppade oss från att vinna, bronset kändes mest som ett slag i ansiktet.
Bengt: Alla gånger som jag väntat på vind.
Vad gör du om 10 år?
Anders: Seglar.
Bengt: Jagar pokalen för Fastnet Race eller Sydney/Hobart…
Nicklas
Aug 29, 2006 @ 19:02
gotland runt… ims… x 35 mäter normalt 606… det blir en utmaning….:)!!! Lycka till!
Anders
Aug 30, 2006 @ 10:05
Niklas!
You will see…
analysatorn
Aug 31, 2006 @ 14:31
Har ngn tänkt tanken att IMS talet på x-35 faktiskt speglar båtes potential btydligt bättre än LYS.
Om man tittar lite på LYS talet och IMS för x-35 och gör samma procedur för en del andra båtar så ser det onekligen ut som x-35 har fått en klar fördel i LYS jämfört andra båtar. T ex kan man titta på Ker11.3 som är 37 fot med samma typ av rigg och flera andra likheter, de seglar på 1.42
Det är inte utan att man undrar om LYS-kommiten anslutit sig till idén om att x-35 skall bli en stor klass i Sverige – konstigt är det i varje fall!!!!!!!
Nicklas Knape
Sep 1, 2006 @ 00:23
Det är en ny båt. Nya båtar brukar korrigeras efter säsongen…
analysatorn
Sep 1, 2006 @ 08:20
Visst är det så att de ses över, fast ibland undrar man hur det egentligen tillämpas. Vissa båtar, producenter och seglare verkar vara immuna mot justering av LYS tal. Dessutom är det så att “nya okända”båtar skall få ett “för högt” LYS tal, vilket definitivt inte har skett med x-35.
Det är bara att lyssna på de som har x-35, det finns naturligtvisen anledning till at de inte seglar IMS, i alla fall inte speciellt mycket (se resultat på IMS SM t ex)
Nicklas Knape
Sep 1, 2006 @ 12:17
Kanske kan producenter och andra ha ett finger med i spelet, men det är ändå lyskommitén som beslutar om ändrat lystal. Vinner x35an mycket kommer det att ändras. Nu är ju inte så fallet, därav kommer fömodligen inte heller lystalet att ändras uppåt.
Ang IMS håller jag med dig fullt ut. Börja segla IRC i Sverige!!!