Skip to content

17 Comments

  1. Patrik H
    Mar 4, 2007 @ 19:35

    Flera bra förändringar, förutom 6 minuter mellan starterna. Eftersläntarna kommer att ligga i vägen på startlinjen när nästa start skall iväg. Det kommer att gröta ihop det totalt till efter Brattön. Speciellt vid lite vind. De större båtarna gynnas.

    /Patrik

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Mar 4, 2007 @ 21:32

    Många bra åtgärder. Det jag personligen tyckte man kunde ändrat var ett lägre krav (typ 5 eller 7 båtar) för att räknas i entyp. På Faerdern och Lidingö har man mycket lägre ribba.

    20 båtar lär vare sig 606, CB-66, Smaragder eller X-99 klara?

    På detta sätt hade man fått till fler “race i racet”…

    Reply

  3. Svenning
    Mar 5, 2007 @ 09:32

    Punkt 4. som Peter Gustafsson kommenterade håller jag med om.
    Vi var 9 CB365.er som startade -06. 2007 satsar vi på att bli ännu fler.

    Vad kan vi göra för att påverka StSS att ompröva avseende antalet anmälda entypsbåtar?

    Bra ändringar, i ett arrangemang av den här digniteten får man acceptera att ändringar får ske successivt. (Förändring ofta Förbättring)

    Reply

  4. PutteK
    Mar 5, 2007 @ 14:33

    Jag tycker också att det kan vara bra förändringar, men angående antalet båtar som krävs för att räknas som entyp bör nog hållas högt. Vi vill väl ha stora entypsfält och inte många små? För de som inte når upp till 20 st finns ju gruppsegern att tävla om. Det borde väl gå att locka 20 st. IF, Smaragder, Expresser och H-båtar om förbunden lägger till Tjörn Runt på ranking/cup/klasseglingarna. Blir det för många vinnare vem skall då orka intressera sig?
    Mvh/Patrik

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Mar 5, 2007 @ 14:53

    På samma sätt som det antagligen är viktigast för dig att piska upp alla andra H-båtar, så är det väl roligare för en IF eller 606 att vinna sin “klass”.

    Det borde inte bli sämre för någon annan? Eller blir H-båtarna ledsna om det finns 7 st 606 som fajtas om en tennkopp? Lite mer jobb för StSS. Skaffa världens billigaste priser. Det delas ändå ut massa korkade priser.

    Det som är konstigt är att Lidingö, KNS och KSSS har kommit fram till att 5 båtar är en lagom siffra…

    Reply

  6. Jocke
    Mar 5, 2007 @ 15:22

    Jag tycker man ska införa olika “steg” av entyp. Minst 5 båtar får entypsresultat redovisat samt vandringspris typ tennkopp. Minst 25 båtar får dessutom en egen startgrupp. Kanske fler olika steg med olika “förmåner” ju fler båtar man är. Antalet båtar kan man alltid diskutera.

    Reply

  7. PutteK
    Mar 5, 2007 @ 15:51

    Nej, Peter vi blir inte ledsna! Jag är nästan helt säker på att merparten av H-båts seglarna önskar fler “små båtar” (606:or, 707:or, Solingar, Drakar, MaxiRacer, Starar, Ynglingar, Nordiska folkbåtar, CB 66:or, C55:or, Safirer, Vegor, Compis28:or, Viggar, A22:or, B22:or, N22:or, Andungar och många fler som jag missar) på Tjörn Runt. Går det att vara säker på att det ena eller andra förslaget gynnar deltagarantalet? Skulle det öka antalet deltagande med fler entypspriser är jag naturligtvis med på en sådan ändring. Hur är det föresten med de priser som delades ut till bästa båt i en rad olika klasser. De var sponsrade av tillverkare/klassförbund mm. Har de priserna försvunnit, eller går de att föra in dem i cermonin på söndagen den 19/8 kl 10.00. Kanske en fråga till StSS…
    Mvh/Patrik

    Reply

  8. Klarabella
    Mar 5, 2007 @ 17:21

    Vi har seglat Express Klarabella senaste åren på Ferder race och varit+ 50 båtar med egen start.
    Jag har förstått att det ligger mkt prestige i att vara första Express i mål på Ferdern.kanske har det betydelse att dom har egen start???
    Kanske något att pröva på Tjörn Runt.
    Jag upplever att klass segern är viktigare på Tjörn Runt
    Festen efter seglingen är bra på Ferdern med mat och öltält.

    Det är seglare som sluter upp till festen men i Stenungsund är det mest festande ungdomar på kajen.
    Bra med lite nytänkand inför Tjörn Runt 2007.
    För mig är det en gåta att Expressfältet halverats på några år.
    Billiga lättseglad båtar liksom Maxi Racer ,H-båt mm borde attrahera yngre besättningar.

    Väl mött på Tjörn Runt 2007 /Martin

    Reply

  9. Bertil
    Mar 5, 2007 @ 23:21

    Antal startande 2006.
    H-båt 27, Express 21, IF 19. Det är troligen dessa som kan komma upp i 20 nästa år.
    Sedan följer C 55 9, CB 66 9, Maxi 77 9, Cumulus 8, Maxi Racer 7 Folkbåt 7, Smaragd 7 och det är väl dessa som skulle kunna samla 10 nästa år.
    Övriga över 5 är: X-99 6, Bavaria 35 6, NF 5, IOD 5, Cirrus 5, First 36.7 5, Fenix 5.
    Kan TR tänka sig 5 som KNS och Lidingö så kommer troligen 606, Yngling K-6 m.fl tala sig samman.
    Siffrorna kan vara felräknade men tendensen syns.
    Bertil

    Reply

  10. Bertil
    Mar 6, 2007 @ 00:42

    Missade ju CB 36.5 9 st. Hoppas Svenning ursäktar. Troligen har jag missa någon annan klass också – men som sagt tendensen syns.
    Bertil

    Reply

  11. Svenning
    Mar 6, 2007 @ 09:28

    Tack Bertil!
    CB 365 ägare har bildat en klubb och båten kommer förhoppningsvis att bli en egen klass innan TR. -07.
    Nytänkandet hos StSS är förhoppningsvis bara början på en “evig” förbättringsprocess. Sikta på att bli minst 25 båtar i varje klass, MÄNN som Tony säger, låt “oss” få börja med ett betydligt lägre antal.

    Reply

  12. Tävlingledning TR
    Mar 7, 2007 @ 13:40

    Vi har kommit med en rad förändringar i år och de flesta måste ses som ett prov på om vi kan göra arrangemanget mer lockande för seglare i allmänhet. Angående antal i en entypsklass så provar vi med 20 st i år men det är förstås ingen statisk gräns. Det är ju en avvägning mellan att fungera som en morot utan att det går inflation i antal klasser. Det måste också kombineras med en god kommunikation mellan oss och klassförbunden. Vi har också tittat på tiderna mellan starterna och där kommer vi att minska avståndet till begränsningsbojarna så att ev. eftersläntare inte skall vara ivägen.

    Reply

  13. Patrik H
    Mar 7, 2007 @ 20:47

    Hur bra blir det när båtdensiteten nästan fördubblas under Almöbron och förbi Brattön? Det lockar knappast fler nybörjare.

    Vad är skälet till att korta till 6 minuter?

    Reply

  14. P
    Mar 7, 2007 @ 21:20

    Inflation i antalet klasser säger ni, tävlingsledningen. Hur menar ni då? Skulle det på något sätt kunna bli fler klasser än det finns klasser, om man så säger?

    Reply

  15. Peter Gustafsson
    Mar 7, 2007 @ 21:47

    Tjörn Runt har 550 båtar i 15 klasser (12 starter + 3 entypsklasser)
    Lidingö Runt har 450 båtar i 35 klasser
    Faerdern har 990 båtar i 55 klasser
    Ornö Runt har 150 båtar i 11 klasser

    Tittar man på “båtar i snitt per klass” så ligger de tre senare på mellan 13 och 18. Tjörn Runt på 36. Så man verkar göra en helt annan bedömning av vad som är “inflation i klasser”? Har ni pratat med de andra klubbarna för att utbyta erfarenheter?

    Jag säger inte att detta är en avgörande faktor, men återkopplingen från seglarna både på mässan, här på blur.se och på regatta.nu är ganska entydig?

    Vad skulle ni riskera genom att sätta en gräns på 10 båtar?

    Reply

  16. Emil
    Mar 7, 2007 @ 22:15

    “Inte for att vara negativ”(…) men jag tror nog bestammt att sex minuter mellan starterna kommer leda till kaos&katastrof och att minska storleken pa boxen kommer knappast hjalpa namnvart. Det e ju ganska ofta som det e lite tunnt med vind pa morgonkvisten da tjorn skall rundas och de gamla tio minuterna klarade ju knappt av att separera startgrupperna…

    Nar det galler miniantalet batar i entypsklasserna haller jag med om att 20 kanns ganska tufft. INte ens CB seglarna skulle ju kvalificera sig.

    Men den som e med far se

    Reply

  17. Bertil
    Mar 7, 2007 @ 22:23

    Håller helt med Peter. Ni riskerar ingenting genom att sänka till 10 båtar. Men om ni inte sänker till 10 båtar, så kan det hända att en hel del entypsklasser som ligger mellan 6 och 13 startande tröttnar. “Vi är nog inte välkomna”. Fråga er varför Ferdern och Lidingö inte minskar på samma sätt som TR. Om ni vill ha fler båtar så LYSSNA. Av diskussionen på blur och regatta så framgårklart vad folk vill. Med 20 så har ni 3 entypsklasser Exp. H-båt och IF.
    Bertil

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.