Skip to content

24 Comments

  1. Pär Lindforss
    Mar 4, 2007 @ 00:16

    Det stämmer att Fredrik Feldreich fick vår anmälan i samband med Novamötet, vi passade också på att anmäla oss till Sandhamn open hav nu när KSSS har LYS-klass här med. Jag kan också berätta att Håkan Brännlund kör LYS med med sin Nova dessutom vet jag att minst två Novaseglare till som gärna vill köra men inget är klart ännu. Andra som jag talat med och som jag vet kommer till Gotland är Anders Åhman med sin X-95 och Uffe Larsson med en Stratus. Ryktet säger att mina segelmakarkollegor Kenta Wretman Omega 36 och Mattias Gustafsson Dehler 29 samt Landrover cup vinnaren Pontus Brenter Diva 39 planerar att köra LYS. Vad det gäller A-35:an så har jag också hört att man inte har för avsikt att segla IMS eller ORC.

    Reply

  2. Uffe
    Mar 4, 2007 @ 20:15

    Som sagt vi kommer med Dehler 33:an, det lär även vara en hårtsatsande 717 som skall ställa upp. Rykten är att Svanberg kör med sin cumnulus.

    Reply

  3. Lars S
    Mar 5, 2007 @ 00:10

    LYS i all ära, men är inte detta en indikation på att vi behöver en bredare regel som tillåter fler moderna (och även äldre) båtar att kappsegla mot varandra på mer rättvisa villkor? Tittar man i många andra länder är det införandet av IRC som löst detta problem. Idag finns det många seglare som hoppas på att IRC snart skall sanktioneras även i Sverige. Som det ser ut kommer förmodligen en försöksregatta att genomföras i Stockholm på försommaren. Förmodligen kommer många av de båtar som nämns ovan att passa mycket bra i en IRC-klass.
    Lars Sörqvist
    Ordf. Svenska X-35 Förbundet

    Reply

  4. Pär Lindforss
    Mar 5, 2007 @ 01:58

    Antagligen behöver vi både LYS och IRC. Att KSSS valde att inte öppna för en IRC-klass också, är beklagligt. Det finns väl all anledning att tro att vi kommer att få se en flykt från ORC-club till LYS denna säsong. Vi funderar själva på att skaffa någon nyare båt men så länge det inte finns någon IRC-klass fortsätter vi segla LYS med Novan.
    Jag tycker KSSS kan överväga att ta bort ORC-club. För ORC-club seglarna som inte vill byta till LYS eller IRC finns det möjlighet att segla tillsammans med IMS. För att inte komma helt av ämnet kan jag berätta att jag pratade med Håkan Forslund och jag blir inte förvånad om vi får se Boj-Boj segla LYS på årets Gotland runt.

    Reply

  5. Uffe
    Mar 5, 2007 @ 07:57

    För er som vill köra IRC är LYS den stora chansen att visa KSSS att ORC ska ut till nästa år. Som alla vet kommer det inte bli IRC 2007. Men om ORC blir en stor klass i år kommer detta vara en anledning att forsätta med samma regel 2008. Om uppslutningen kring LYS blir bra finns det en större möjligheter att få en ny regel i framtiden.
    Uffe

    Reply

  6. Bengt Falkenberg
    Mar 5, 2007 @ 09:19

    Jag har inte koll på vilka bannor man skall köra lys på, men jag tycker att om man inte har en båt som mäter ok i IMS eller inte orkar, har råd, mäta in i IMS så skall man köra lys. Trots Lys begränsningar så är det en mycket bättre regel än ORC- Club.

    Reply

  7. Micke
    Mar 5, 2007 @ 10:41

    Kanske dags att köra GR med Expressen, det har ju gått bra förut för andra besättningar ..

    Reply

  8. Svenne
    Mar 5, 2007 @ 15:26

    Intressant med Lys på Gotland Runt..

    Vad kostar det att ställa upp med all extra utrustning och startavgifter mm..

    Svenne

    Reply

  9. Mattias Gustafsson
    Mar 5, 2007 @ 17:45

    Anders Lundmark m. flera skall nog inte ses som målgrupp för LYS klassen på Gotland Runt
    LYS på GR skall ses som en motsvarighet till Öppet spår i vasaloppet.Nedan är klipp från GR hemsida

    LYS årets nyhet i 70-årsjubilerande Eurocard Gotland Runt.

    Årets nyhet! Nu kan du segla LYS i Eurocard Gotland Runt! KSSS lägger kraft på att förenkla och göra det lättare att delta för alla som inte är så vana kappseglare.
    – Vi vet att det finns många inbitna seglare i bra båtar. Vi vet att fler och fler nybåtsägare har lämpliga båtar att segla på havet med. Självklart ska vi underlätta för dem att få uppleva tjusningen i att segla nonstop runt Gotland, säger Fredrik Feldreich, tävlingsledare i KSSS.

    Reply

  10. Uffe
    Mar 5, 2007 @ 19:56

    Förhoppningsvis skall vi visa KSSS att LYS inte kommer motsvara “öppet spår”. Med tillräckligt många båtar och skickliga seglare kan LYS bli en klass som bjuder på hårt motstånd, Om deltagarantalet dessutom åker upp hårdnar bara motståndet mer.
    Alla som har Expresser, X102:or, Bavarior, Firstar mm. Segla LYS och visa att det är här den hårda kampen kommer vara.

    Uffe

    Reply

  11. Tomas J / www.707.sailfast.se
    Mar 5, 2007 @ 22:07

    LYS-klass, kul tycker jag. Nu råkar jag ha en Vega utöver 707:an som ligger upp och ned i verkstan…. Vegan var en gång i tiden en stor klass på GR men med nuvarande lysregler, LYS min 1,07 kan man ju glömma att ställa upp i Vegan, det får väl bli 707:an istället:-( Nu befolkas ju den här blogen mest av raceputtar, men jag tycker själv det skulle vara roligt att kunna ställa upp med Vegan, inte i år men kanske nästa år…

    Reply

  12. Pär Lindforss
    Mar 6, 2007 @ 01:02

    Här kommer dagens skvaller om vilka som ska köra LYS. Jag har hört från en säker källa att Henrik Ahlmqvist kommer med en Nova. En Hanson 31:a med bla skicklige Micke Lindh i besättningen dyker upp. Janne Straume Mumm 36 kör LYS om det blir många båtar. Per Skoglund funderar på köra en Luffe 40 men har inte bestämt sig.

    Reply

  13. Sprodj
    Mar 6, 2007 @ 18:12

    Åh du store!
    X-35 mäter “fel” i IMS, Vega mäter “fel” i LYS!
    Vilken mätregel är egentligen mest rättvis?
    Den regel där jag själv alltid vinner, oavsett hur jag seglar?

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Mar 6, 2007 @ 18:33

    Vegan mäter väl inte “fel”, men man har ju satt en miniminivå på 1.07 så man får helt enkelt inte vara med. På samma sätt så mäter inte Novan fel på 1.14, men vi får inte köra Gothenburg Offshore Race som sätter minimi-LYS till 1.16.

    Sedan har jag hört att “småbåtar” som Vega ellerExpress förr seglade “Baltic Race” som var en kortare bana och som ej gick runt Gotland?

    Kul iallafall om intresset för havskappsegling ökar. De duktiga seglarna dyker ju upp i Sandhamn i vilket fall. Det är ju bredden som har försvunnit de sista 10 åren? Kan vi nu få tillbaks några, eller ännu hellre lura in några nya seglare i havskapseglingsträsket, så vore det kanon.

    Kanske kunde Vegan platsa i “Classic Yachts” tillsammans med Refanut och segla till Salvorev och tillbaka :-)

    Reply

  15. Uffe
    Mar 6, 2007 @ 20:00

    Av olika anledningar får inte alla båtar vara med i GR t.ex båter med LYS under 1,07. Andra båtar som inte är inbjudna är LYS Flerskrov, vill man segla LYS med sin trimmis (eller katta) är det bara att anmäla sig i GR Open…. Varför inte LYS för flerskorv nästa år?

    Uffe

    Reply

  16. Peter
    Mar 6, 2007 @ 20:55

    Tillhör den säkert stora del av passiva besökare på denna sida, men inte den här gången.

    Klart att det är roligt att det finns en lys klass på GR. Sanningen är väl den att att inte finns någon rättvis regel för alla båtar i alla väder. Som ett genomsnitt är nog ändå lys den bästa eftersom den ju basseras på verklig fart och verkliga resultat. Nu finns det klasser med många duktiga seglare som kanske har ett litet för högt lystal. Men lys är en enkel regel som alla förstår sig på.

    Min namne Gustavsson skriver att alla duktiga seglare i alla fall finns på plats. Det tror jag inte riktigt är sant. Det finns många duktiga seglare som inte är med bla beroende på de höga kostnaderna som ett deltagande i GR medför. Därför tror jag att lys kommer att locka tillbaka många duktiga seglare.

    /Peter

    Reply

  17. SWE140
    Mar 6, 2007 @ 21:14

    KSSS skriver endast LYS enligt LYS-tabell 2007 eller LYS-mätbrev (2006???- ska man segla med gamla mätbrev??) i sin inbjudan. LYS-reglerna tillåter att blanda LYS-grupper i en LYS-klass. Om det dock anges i inbjudan att en LYS-klass omfattas av bara en LYS-grupp så får ingen annan igår. KSSS har det dock inte angett och därmed borde det enligt LYS-reglerna vara mögligt att blanda LYS-grupper (Sportbåt, kölbåt och flerskrov).

    Peter

    Reply

  18. Sprodj
    Mar 6, 2007 @ 22:20

    Förlåt mig Tomas J, jag fick det om bakfoten!
    Vad jag egentligen menade är att Vegan borde kunna vara en racevinnare väl seglad av duktiga seglare. Jag tänkte inte på att den mäter för lågt för att få vara med.
    Det måste ha varit en syn med 50 Vegor på startlinjen! (Är inte Lindfors en fd Vegafantom förresten?) Det måste också varit en syn då Havsfidra och Lill-fidra var potentiella vinnare av Baltic Race! Snacka om valuta för anmälningsavgiften, det måste ju ha tagit en vecka att ta sig runt banan.

    Jag tror att LYS blir jättebra på EurocardGR, med förhoppningen att LYS skulle kunna bli ännu bättre om regeln får lite mer uppmärksamhet och intresse från seglare som kan påverka. Under förutsättning att alla håller en öppen och progressiv attityd mot regel och mätetal. Inget är perfekt men det kan alltid bli bättre.

    Reply

  19. Peter Gustafsson
    Mar 6, 2007 @ 22:34

    Jag vet inte om ni såg det men jag försökte dra igång en serie med “gamla godingar” som när familjen Woxén körde Baltic Race i en Vega: http://www.blur.se/2006/12/03/retro-albin-vega/

    Men folk verkade vara mer sugna på kolfiber :-)

    En vacker dag skall vi ta upp herr Lindforss gamla Vega-synder, och hur han blev portad från den klassen i slutet av 80-talet…

    Reply

  20. Pär Lindforss
    Mar 7, 2007 @ 01:23

    Pratade med Woxén idag om en kortare kustnära bana (Baltic race) för de mindre båtarna i samband med Gotland runt. På denna bana kanske man kan ha andra säkerhetskrav vad det gäller flotte mm. Magnus var inte alls främmande för den tanken. Hoppas bara att han orkar driva detta i HKK.
    Början till slutet i Vegaklassen var nog en kväll i Monnickendam 85. Om jag inte minns fel var en nu 40-årig Novaseglare med egen blogg i allra högsta grad delaktig.

    Reply

  21. Tomas J / www.707.sailfast.se
    Mar 7, 2007 @ 10:33

    Jag mejlade Fredrik Feldreich och fick ett bra svar ang. lysgränsen. Det är naturligtvis tidsaspekten det handlar om, en Vega skulle alltid missa prisutdelningen:-)

    Men jag föreslog honom en utökning i programmet. Nämligen en klass i stil med Classic Yachts, men istället Classic Plastics el nåt sånt:-)

    Det finns ju en uppsjö båtar från glasfiberns intrång i båtvärlden som förtjänar att få vara med i egenskap av banbrytare och i vissa fall dessutom tidigare dessutom seglat GR eller Baltic Race.

    Jag tror stenhårt på att bredda GR med klasser för fler. Och ska jag vara ärlig är jag inte så jäkla sugen på att harva runt Gotland. Har gjort det en gång på en 50-fotare, tyckte det tog tid, vad skulle det då inte göra i en Vega… Så det vore nog mer lagom med en kustnära bana för Classic Plastic Class. Kanske kunde man, som Pär Lindforss är inne på, då också komma undan lite billigare när det gäller utrustning, vad vet jag.

    Det kan i alla fall inte skada seglingen som evenemang att bredda den, mer seglarfest åt folket säger jag!

    Till Peter Gustafsson, jag uppskattade ditt Vegainlägg, kul tycker jag! Det verkar som att många har erfarenhet av Vega, vare sig de vill erkänna det eller ej och klart är att den väcker känslor av olika slag, fortfarande:-)

    Det vore mycket intressant att få ta del av dessa dimhöljda händelser på 80-talet, nu har ni väckt min nyfikenhet, fram med det bara!

    Reply

  22. Micke lindh
    Mar 7, 2007 @ 13:20

    En lysklass kommer helt klart att vitalisera GR. Lys bryr sig inte om vilken avsommnad mätregel båten en gång ritades efter. Större delen av landets segelbåtsbestånd består ju av gamla fd tävlingsbåtar som nu åter får möjlighet att visa upp sig i tävlingssammanhang. Gamla avdankade Comfort 30, Ballader och kanske rentav Vegor snart kan återfinnas som tävlingsbåtar på Gr banan. Vilken nyrekrytering till havskappseglandet det skulle innebära!

    Det skulle därför vara häftigt att se ett gäng 40-åriga Vegor dra iväg ut mot Alma i en lysklass. Varför inte fixa till ytterligare en bana så att de hinner in till efterfesten. Det sociala är ju liksom halva grejen med GR! Att utbyta erfarenheter och skryt och lära känna likasinnade. Allt som flyter och är sjövärdigt borde få möjlighet att ställa upp. Vilken folkfest GR skulle kunna bli och vilket lyft och breddning av basen. Utan bredd ingen elit!

    Hälsningar, Mikael

    Reply

  23. SWE 1
    Mar 8, 2007 @ 17:16

    Svenne,

    Om man har en båt under 45 fot kostar anmälningsavgiften 3000kr. Sen är det ju många som inte har Livflotte och nödraketer, hyra för dessa är ca 2500kr. Övrig säkerhetsutrustning som flytvästar, stormfock, brandsläckare, genomföringspluggar, VHF mm borde finnas med på alla båtar i alla fall så det är ju inte så att man slänger pengarna i sjön!

    Uffe, Jag vill passa på att tona ner det där med “hårdsatsande 717”. Visst har vi nya och förhoppningsvis jävligt snabba ställ och båtens LYS på 1.16 är betydligt mer rättvisande än GPH-talet på 673,9 (hur skulle den mäta i IRC?) men den där träningen som behövs för att kvalificera in i gruppen “hårdsatsande” lär tyvärr utebli! ;)

    Hursomhelst ska vi väl vinna kanpen om minsta båt på startlinjen!

    Syns i Sandhamn!

    //JIMMY

    Reply

  24. SWE 1
    Mar 8, 2007 @ 17:16

    Svenne,

    Om man har en båt under 45 fot kostar anmälningsavgiften 3000kr. Sen är det ju många som inte har Livflotte och nödraketer, hyra för dessa är ca 2500kr. Övrig säkerhetsutrustning som flytvästar, stormfock, brandsläckare, genomföringspluggar, VHF mm borde finnas med på alla båtar i alla fall så det är ju inte så att man slänger pengarna i sjön!

    Uffe, Jag vill passa på att tona ner det där med “hårdsatsande 717”. Visst har vi nya och förhoppningsvis jävligt snabba ställ och båtens LYS på 1.16 är betydligt mer rättvisande än GPH-talet på 673,9 (hur skulle den mäta i IRC?) men den där träningen som behövs för att kvalificera in i gruppen “hårdsatsande” lär tyvärr utebli! ;)

    Hursomhelst ska vi väl vinna kampen om minsta båt på startlinjen!

    Syns i Sandhamn!

    //JIMMY

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.