Færderseilasen 2007
Årets Færder blev en låndragen historia. Lite vind och svåra förhållanden (plus att många nog prioriterade festen i Horten) gjorde att få båtar kom i mål.
Vi var 12 Novor i entypsklass, vilket gjorde det enkelt att hålla koll på “sitt eget fält” och man kunde välja att segla lite mer defensivt i vissa lägen. Starten går inne vid Akers brygge, och vi startade 14:30 på fredagen, och då hade vinden hunnit fylla på litegrann.
Bra start som andra båt vid styrbordsmärket för att sedan slå in i hamnområdet där det fanns lite bättre tryck. Bra matchrace mot NOR 5559 som ockås kom iväg bra. Vi fick ganska snabbt grepp och kunde rycka lite, men det skiftade mycket och ledningen skiftade snabbt från 500 till 50 meter… och sedan tillbaks igen :-)
Efter första rundning (Slemmestad) visste vi att vi hade 10 minuter att gå på. Resten av kvällen och natten blev en fajt med ström och mycket lätta vindar genom Dröbakksundet och söderut.
Vackert – men inte så bra för nerverna.
Pär Larsson, med sin First 34.7, strax innan de svåra sunden.
Hela Dröbakksundet var fullt med klungor där båtar drev ihop i strömmen. Vi lyckades hitta vind & ström ganska OK och bytte klunga ett par gånger.
Familjen Oskarsson i sin Accent i närkamp strax norr om Filtvet. Helt överlägsna på lilla banan. Grattis!
Efter Filvet öppnar sig fjorden och det blev en lång dags väntan på sjöbrisen. När den till sist kom var det ganska glest mellan båtarna på väg söderut. Vi visste att vi var långt före nästa båt, men nu hade vi en kamp mot klockan. Skulle vi hinna före maxtiden? Skulle vinden stå tillräckligt länge?
Fredrik Wenehult (se Orange killar på havet…) kom tidigt in från långa banan (efter Al Capone, Narida och en J/133). Då var vi ganska säkra på att det var något riktigt stort på gång, men de blev till sist slagna av en First 34.7. Grattis iallafall. Kanonbra!
Sista stiltjet in i mål. Till höger fastnade ett antal båtar, och de som seglade runt inne vid land vann stort. Här fixade Klarabella segeren i Expressklassen efter att ha legat efter 2-4 norska Expresser. Grattis!
Även Bengt Falkenberg vann sin klass i stor stil. Han gick i mål i stor stil 20 minuter bakom oss så han kom inte med på bild, även om vi såg hans spinnaker på håll. Kul att det gick bra för så många svenska ekipage!
Vackert efter målgång!
Jonas Kjellberg vann First 31.7-klassen med 18-båtar. Grattis!
Nu ligger båten i Hankö i väntan på Watski Skagerack TwoStar nästa vecka. På andra sidan bryggan ligger J/109 “JJ Flash” som jag seglade på Hovdan-Skagen. En sån skulle man ju ha…
Passeringstider for SLEMMESTAD
SWE 8 BLUR 20:08:00
NOR 5559 NAOMI 20:19:00
NOR 5052 LA NOVA II 20:49:00
NOR 4249 EMBLA 21:05:00
NOR 3771 STITCH 21:06:00
NOR 4078 BAMS 21:37:00
NOR 4905 STORE ALBIN 21:54:00
NOR 4232 RØDHETTE 23:30:00
Passeringstider for FILTVET
SWE 8 BLUR 09:16:00
NOR 4078 BAMS 10:32:00
NOR 3771 STITCH 10:39:00
NOR 5052 LA NOVA II 10:43:00
NOR 4960 MATHILDE 13:54:00
Passeringstider for HOLLENDER
SWE 8 BLUR 18:15:00
NOR 3771 STITCH 19:40:00
NOR 4960 MATHILDE 21:27:00
Slutresultat
1 SWE 8 BLUR Albin Nova Peter Gustafsson GKSS 31:55:38
2 NOR 3771 STITCH Albin Nova Erlend Kværne Gåsøkalven S 33:40:10
NOR 4368 SESIMÅL Albin Nova Øyvind Fjeldberg Hvaler Sf DNS
NOR 5559 NAOMI Albin Nova Erik Borge Gåsøkalven S DNF
NOR 4905 STORE ALBIN Albin Nova Ole Marius Veigaard Oslo SF DNF
NOR 4232 RØDHETTE Albin Nova Morten Hansen Oppegård SF DNF
NOR 5052 LA NOVA II Albin Nova Stein Erichsrud Horten SF DNF
NOR 8058 CILJOKE Albin Nova Cecilie Evju Drammens SF DNF
NOR 4960 MATHILDE Albin Nova Morten Sollerud Asker SF DNF
NOR 4078 BAMS Albin Nova Harald Rove Asker SF DSQ
NOR 8809 SOLVEI II Albin Nova Øyvind Eikvam Frognerk. SF DNF
N 4249 EMBLA Albin Nova Håkon Haarr Frognerk. SF DNF
Bengt Falkenberg
Jun 11, 2007 @ 14:46
Stressigaste seglingen jag seglat på länge. Vi hade fullt upp att försöka jaga max tiden. Man kan tro att det var segt men vi tyckte att tiden flög iväg. Det är svårt att komma upp i de tre knop som krävdes när vi låg under 1 knop i flera timmar. Vi hade tre olika väder rapporter på lördags morgonen. Enligt Norska och Svenska så kunde man bryta men Danskarna hade som vanligt mest rätt och var andledningen till att vi aldrig diskuterade att bryta. Vi hade tillslut 3 timmar tillgodo på maxtiden. 83 distans på 33 timmar.
Bengt Falkenberg.
Martin Nilsson
Jun 11, 2007 @ 15:15
Klarabellas strandkrypare var svettig…..
Norrmännen föll på eget grepp, dom seglar om oss i innerspår när vi leder vid Slemmestad och vi ligger försvarslösa utan vind.
Resan genom Dröbakk var jobbig. Swe 25 seglar genom västra hålet och har vind genom sundet, nästan inga båtar, dom leder klart.
Ut mot Filtvet lägger vi oss tidigt längst in mot land för att dra nytta av landinvention i bleket,vi går dåligt och tappar mark, väljer att gå ut i fjorden igen…..då söker sig båtar mot västra sidan där vi låg och vi ligger i mitten och ser måga expresser + Oskar tuffa längs land.
Självförtroendet börjas svikta……vid filtvet skär vi genom fältet med spinnaker för att komma mot väster, skam den som ger sig (2006 leder vi och håller öster ut, hamnar i bleket och tappar många båtar)
Ligger 4 a och tuggar in på 3an som börjar slå på oss längs land, Vid timmerkajen söker vi oss ut i fjorden mot en hög ö som luktar måsskit och har lite mörkt runt sig,där står en landvind under ön, det biter gööött. Vi ligger 2:a och har häng på Celadon SWE25.
Sigma hittar samma spår och går fint.
Sjöbrisen fyller på och vi går fortare än Celadon,kommer om dom efter lite problem.
Vi har fin ledning i sjöbrisen och kör med lös bevakning på SWE 25,vi drar ifrån men släpper Norska båtar väster om oss som får ett lyft på 20 grader ut mot Holenderbådan,vi var livrädda för detta men täcker inte upp,,skiiiiiit att man aldrig lär sig. Tappar ca 15 min.
Försöker med överbåge tillbaka på slören men det funkar inte i medströmen.Hoppas på omstart igen och omstarten kommer.
Ledarbåtarna rundar sista bojen i avtagande vind, vi kommer bakifrån och girar ej sb vid bojen. Klockan är sent och kanske kommer landvinden. Vi hissat spinnaker och halvindar förbi båtarna nära land i en lätt kvällsbris. Snacka om privatare.
3 grundstötningar under resan men jag har spacklat förr och den här gången gör jag det med gjädje. Har man seglar ferdern förut så vet man att det aldrig är riktigt kört.
Sista Ferdern med Klarabella, vi ses på Tjörn runt då vi seglar Salona 37.
/Martin
Tackar vår sponsor Capio med Fredrik Thafvelin i spetsen som stöttat oss under åren med Expressen.
Bengt Falkenberg
Jun 12, 2007 @ 11:10
Peter! jag fattar inte riktigt din bild text. Vi gick imål innan http://WWW.SKI.IT.
Vet inte exakt hur mycket tidigare kanske 30 min ev mindre ev mer. Det verkar som om vi redan var inne om du blev omseglad av Fredrik?
Bengt Falkenberg
Peter Gustafsson
Jun 12, 2007 @ 11:23
Ja, rätt tänkt. Jag såg er inte passera så jag trodde ni var den grå spinnakern bakom…
Trindy = 21:19:35
Bengt = 21:47:49
Klarabella = 22:02:35
Blur = 22:25:38
SKI.IT = 22:30:27
Tur att vi kom in 4.5 minuter innan lanternorna skulle på, då alla batterier var slut, och reservlanternorna lättats ur och låg i bilen i Moss :-)
Erik Borge
Jun 14, 2007 @ 23:44
Takk for fin match de første timene. Vi ga oss ved Filtvedt kl 10.20 lørdag formiddag.
Peter Gustafsson
Jun 19, 2007 @ 22:33
Bra rapport från Oskarssons på http://www.stss.nu:
“Klasseger och först på “lilla banan” i Faerder Seilatsen för Team Oskar
Under flera års tid är det många seglare som vi känner som pratat väl om Faerder seilatsen och inspirerat oss till att delta i denna klassiska regatta. I år bestämde vi till slut att mäta krafterna med Norrmännen. När anmälningstiden gått ut visade det sig att anmälda båtar hade passerat 1100 strecket, ett imponerande startfält i 60 års jubilerande Faerdern.
Torsdagen 7 juni kom jag och Henrik upp till Oslo och mötte upp pappa och Lasse som seglat upp båten tidigare i veckan. Vi kommer alldeles lägligt till rorsmansmötet där prognosen från eniga meterologer visar på lättvind och ström in i Oslofjorden, en inte allt för lyckad kombination.
Fredag 8 juni vaknar vi till en fantastisk morgon med värme och sol, men ingen vind. Vi laddar upp inför starten genom att äta, dricka och göra i ordning båten. 12.00 går första starten, vinden är lätt och de stora båtarna glider långsamt iväg åt sydväst, vi hoppas att sjöbrisen skall komma lagom till vår start 14.50. Vi tittar vidare på starterna som varvas av stora och små båtar. Runt 13.00-13.30 kommer sjöbrisen och nu blir det lite mer fart. Vi går ut i vänteområdet före start och känner lite på trim och sen är det dags. Vi gör en säker start på övre halvan av linjen och lyckas slå över alla båtar som startat i lovart om oss. Första biten av Oslofjorden går jättebra. Vi avancerar mer och mer och efter c:a 1.5 h segling ser vi inte längre båtarna från vårt eget startfält.
När kvällen närmar sig minskar vinden mer och mer och när vi närmar oss Slemmestad dör vinden fullständigt. Det tar lång tid att komma fram i en mycket oregelbunden vind som uppträder sporadiskt på fjorden. Nu är det natt och vi närmar oss ingången till Dröbakssundet. Vinden ökar igen och vi kan kryssa fram till Dröbak och där blir det på nytt stopp. Men vi har flyt denna natt/tidiga morgon, det är medström och vi glider långsamt framåt här i sundet. Här går vi förbi många stora båtar som ligger still på västra sidan av sundet i mindre medström.
Efter Dröbakssundet blir det lätt vind från norr och ibland från ost och vi tar oss långsamt ner till Filtvet. Här ser vi många stora båtar sega sig fram bl.a Ericsson som bara är c:a 1-1.5 Nm före oss! Vinden vänder till sydväst vid 11-tiden på förmiddagen strax söder om Filtvet vilket ger oss ett hopp om sjöbris. Vi seglar nu bland de första Expresserna och de glider långsamt förbi oss. Då ser vi sjöbrisen från söder och vi tar ett slag söderut för att möta den och helt plötsligt är vi före Expresserna igen.
Vinden ökar och vi har bara 7-8 Nm kvar till Mefjordsboen. Kryssen går fint och vi rundar mycket ensamma Mefjordsboen (Expresserna skall ju till Hollenderboen). Nu är det upp med spinnackern och slör till Åsgårdstrand där vi rundar en boj för att fortsätta i mål i Horten. Vi ser inga båtar överhuvudtaget bakom oss som rundar Mefjorden, det enda vi ser är en 11:a som kommer längre utifrån. Hur många båtar har egentligen gått i mål är det bara ”Kongen Harald” och båtar i hans storlek som kommit runt där ute?
Väl i mål visar det säg att vi förutom klassegern dessutom var först på lilla banan. Detta var naturligtvis mycket roligt och det trodde vi nog inte vi skulle kunna åstadkomma på första försöket i Faerderseilatsen.
Seglarhälsningar!
Hans, Henrik, Lasse och Karl-Melker
2007-06-12 09:00
Av Hans Oskarsson
Stenungsunds SS”
Jörnstedt spanar in Novan | blur
Jun 20, 2007 @ 07:35
[…] utanför Slagen under Færderseilasen 2007. Foto: […]