Skip to content

35 Comments

  1. Stefan
    Sep 22, 2007 @ 10:37

    Ja dj-r själv har jag en Yanmar men minns med skräck Volvo Pentan vi hadde i Contrast 33:an tidigt 80 tal. Det var en ständig process att mecka diesel ända fördelen var att jag skaffade kompetens som jag fortfarande har nytta av. Lycka till och hoppas att Volvo Penta och framför allt de lokala service ställena tar till sig din kritik. I Arkösund har vi problemet att där befattar man sig enbart med VP. Hepp Stefan

    Reply

  2. Patrick Lindblom
    Sep 22, 2007 @ 10:58

    På Bavariaklubben diskuterades ett problem med MD2030 vars vevlager drog efter ca 500h. Det har hänt ett antal gånger men VP kör enl uppgift ingen som helst goodwill på detta utan hänvisar till att garantin har gått ut.

    Det har också varit stora kvalitetsproblem med impellers vars vingar är helt borta efter i vissa fall en enda säsong.

    Dags för VP att rycka upp sig om de inte skall tappa till japansk högkvalitet…

    Reply

  3. Jesse
    Sep 22, 2007 @ 18:39

    Du Peter, jag tror mig veta att du jobbar i IT branchen, precis som jag. Man förundras ibland hur kass service det är på många saker man har, båt, bil hus mm. Och varje gång så funderar man på hur dessa sk service firmor överlever. Hade man gjort så vad gäller datorer hade man ju inte haft ett jobb efter 1 vecka!
    Tex, som när jag lämnade in bilen på BMW i Mölndal för ett par månader sen, bad dem byta torkarmotorrelä eftersom torkarna spökar lite. Hämtade bilen, och märkte att inget relä var bytt. Svaret på frågan varför löd – Nää, skruvarna hade rostat så vi fick inte loss dom! .. Man undrar vad det är för gubbar som jobbar i verkstan där.. inte bilmekaniker i alla fall..
    Hoppas det löser sig snart med din elektonik box, det är ju helt otroligt att det ska ta sån tid.

    Reply

  4. m
    Sep 22, 2007 @ 19:07

    Hade jag varit som dig Peter hadde jag vänt mig till Dennis på Båtakuten, fantastiska killar som ordnar det de lovar raka svar och allt man vill ha!!

    Reply

  5. J-mannen
    Sep 22, 2007 @ 20:20

    Även jag har dålig erfarenhet av Wahlborgs. Förra året vred jag sönder ett kylvattenrör och hade då liknande upplevelser som de du beskriver… Nästa gång det var dags (läckage bränslesystem) till Tånguddens motorservice. De fixar hem delar under dagen (om delarna finns på VP:s lager i GOT) om man lägger beställningen före 09.30. Om inte delarna finns i GOT så finns de på centrallagret i Belgien (tror jag det var)…då kommer de med flyg och JETPAK på ett dygn! Det är grym service tycker jag!
    Wahlborgs har uppenbarligen inte samma beställningsvägar…eller vad jag misstänker: De lägger bara en aggregerad beställning/vecka…har man då otur så får man vänta i dryga veckan på sina delar! Slappt! :(

    Reply

  6. Jocke_R
    Sep 23, 2007 @ 18:00

    Tråkigt för dig. Hade en liknade uplevelse med en Yamha 4-takt utombordare där elektronikboxen vibrerade sönder/la av efter 2 år och en månad… 2 år garanti, tack för det. Bekosta halva motorns nypris efter 2 år…

    Är det inte en mindre skandal att motorn pajar efter 15 starter. Du låter mest trött, jag skulle vara skitförbannad. Begär ersättning för utebliven segling!

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Sep 23, 2007 @ 18:43

    Skitförbannad, skogstokig… men framförallt uppgiven. Nu är det ju ändå slut för i år.

    Och sen skall man behöva se att man missade det här:

    Reply

  8. Jan
    Sep 23, 2007 @ 20:28

    Vaddå, inte hade väl du velat vara där? :D

    Reply

  9. En läsare...
    Sep 24, 2007 @ 12:52

    Vad säger J-boats ? Det är väl ändå dom som är leverantör och huvudansvariga ? Deras kontakter med Penta borde vara överlägsna vilken privatpersons som helst och en ny box borde suttit på plats i din båt för länge sen !

    Visst, det är en penta-motor men inte ringer du Bosch om flong nya bilens tändsystem krånglar…

    /E

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Sep 24, 2007 @ 13:12

    :-)

    I den bästa av världar! De får stå med mössan hos hand på serviceverkstaden precis som alla andra. Och verkar faktiskt bli ännu sämre bemötta.

    När jag fick min båt skall ju motorn leveransgodkännas. 15 minuters jobb med att skriva av serienumret, kolla oljan och starta upp maskinen. Volvo-Penta betalar säkert bra för jobbet.

    När J/båtar frågade den lokala verkstaden, där killarna satt och fikade, fick man svaret att “du kan ju inte bara komma in här och tro att vi skall göra det nu… “. Det gick inte att få besked om när det var möjligt, utan tre dagar på raken fick vi böna och be för att få det gjort. Sedan var det en jättetrevlig kille som gjorde det… men det är svårt att känna sig bra bemött som kund.

    Nu har jag fått koll på ett gäng som heter MITAB, Marin Industri Teknik AB som faktiskt hade lust att ha mig som kund. Vi får se…

    Reply

  11. Jan
    Sep 24, 2007 @ 13:35

    Nämen varför skulle vi fixa det fel som vår felaktiga produkt orsakar, det är ju helt otänkbart. Du måste förstås anhålla om kölapp och fråga tillräckligt vänligt om hjälp förrän vi ens kan överväga att fixa det.
    Konstigt att så många väljer dessa s.k. kvalitetsmotorer över andra dito?

    Reply

  12. En läsare...
    Sep 24, 2007 @ 14:31

    Ok Peter !

    Lycka till med MITAB, dom har aldrig gjort mig besviken. Sen har du Drevia uppe i Lysekil också. Verkar ha koll på läget. Lite långt kanske.
    /E

    Reply

  13. Peter Gustafsson
    Sep 24, 2007 @ 14:38

    Dagens besked från Wahlborgs (boxen skulle ju ha kommit idag):

    “nä… vi har inte fått något paket från Volvo Penta idag… de har bytt speditör så vi har ingen aning om när det kan komma… kan du ringa senare i veckan”.

    Reply

  14. Jan
    Sep 24, 2007 @ 15:39

    Ersättning för uppkommen skada börjar vara aktuellt, eller måste man acceptera vad som helst?

    Reply

  15. En läsare...
    Sep 24, 2007 @ 16:25

    Peter, finns det en risk att du drabbats av omvänd lojalitet gentemot din leverantör, J-boats ? Ganska vanligt fenomen när man förälskar sig i den vara eller produkt man just köpt. Rent krasst är det så att du och Wahlborgs inte har någon affärsmässig relation. Dom skall givetvis, som representant för Penta göra ett så bra jobb som möjligt. Men det är med J-boats du har din affärsmässiga relation och det är dom som måste agera. Dom skall enligt Konsumentköplagen åtgärda ett sånt här fel inom skälig tid ( förutsätter förstås att båten är köpt i Sverige, annars är du inte skyddad av vår svenska lagstiftning ). Det är dom som skall agera gentemot penta och skaffa fram delar, boka tider etc. ( gäller väl för övrigt besiktningen också ! Hade dom bokat tid ? ) Det skulle vara intressant att höra vad J-boats säger och hur dom agerar ?

    mvh

    /E

    Reply

  16. Jesse
    Sep 24, 2007 @ 21:41

    Trist situation, kanske dags att ta fram sista vapnet och bli förbannad Peter. Ibland är det ju tyvärr så att en del inte fattar att det är dags att ge service innan någon blir förbannad. Att bli en grining och jobbig kund verkar de flesta såna här verkstäder vilja serva snabbt, antagligen för att bli av med en så snart som möjligt.
    Tur att man har en 20 år gammal båt som det alltid är något problem med så att man får träna detta på bland. Som tur är har man funnit bra gubbar på de flesta prylarna nu, men det var en väg dit. Senaste var väl en Raymarine kille som lovade att komma 3 gånger på utsatt tid som aldrig dök upp. Jag tog till de sista krafterna och blev förbannad, åkte till serviceverkstan och hämtade bokstavligen killen. 2 timmar senare var problemet fixat.. så tyvärr det finns en sista utväg man inte gärna tar till.

    Reply

  17. BB
    Sep 24, 2007 @ 22:26

    Kommentar till “en läsare”. Kan vara så att Du har rätt, saker o ting ändrar sig med tiden. Men, hade ett dealer ship för Penta i San Francisco på 80talet. Hade kunden bara skickat in garantilappen, kunde han gå till vilken Penta verkstad som helst och ingå avtal med Penta som silent tredje part. Vi agerade alltså i Pentas namn gentemot ägaren av Penta motorn. Det stod så i vårt avtal.
    Förstår delvis de dealers i GBG trakten som inte vill göra garanti reparationer för Penta. Det var bökigt att sätta igång, massa byråkrati, Penta betalade initialt dålig timtaxa osv. Vi såg dock möjligheten i det hela och gjorde bra business av det hela, till slut. Men det är en annan historia.
    Peter, tror Du gör ett bra val med Mitab, dom verkar vara seriösa.

    BB
    PS
    Elektronik och saltvatten, hm, ingen bra kombination. På 80talet hade vi dessa problem med Pentas 2000 serien. Temp och oljetryckslarmen låg och pep mest hela tiden…..
    DS
    PS2
    Var i San Franciso senast i våras, massa av Jbåtar i “The SF bay” kolla http://www.sfj105.org
    DS2

    Reply

  18. En läsare..
    Sep 24, 2007 @ 23:21

    BB, du verkar mer insatt i Pentas avtal och villkor än vad jag är och du har säkert rätt. Sen, som du säger, viljan hos dealern beror så klart på vilken ersättning/intjäning dom får i förhållande till de timmar dom petar in. Och tjänar dom t ex mer pengar på att serva gamla utombordare åt folk som inte har lärt sig konservera sina motorer själva så kommer dom hellre att göra det. Även om du står med en 2-miljonersbåt som inte funkar. Tyvärr !
    /E

    Reply

  19. BB
    Sep 25, 2007 @ 12:45

    En läsare. Jag var det då i alla fall.
    Vi såg det som en betald marknadsaktivitet, få in garantibåtarna tidigt, göra ett bra jobb, bygga relationen, sedan fortsätta att serva varje år.

    I 80talets Kalifornien var det relativt enkelt att konkurrera på detta sättet. Våra konkurrenter var mest massa Mamas and Papas ställen, som satt bakom disken och försökte vara lite smarta (kortsiktigt i alla fall).
    Av Peters inlägg verkar den slappmentaliteten finnas på västkusten också. Tråkigt. Efter 7 års arbete med Penta tyckte jag att dessa nästan alltid skötte sig, inte världens bästa motorer men supporten var bra.
    MEN olika dealers hade sina egna agendor och sänkte konsekvent Penta. Givetvis höll Penta dessa dealers med kort kort koppel. Konsekvensen av detta var att det tog lång tid för oss att bygga relationen med Penta, men efter detta samt förhandling av villkoren så var det många gånger lättare att ha Penta som betalare än en … båtägare…..(menade givetvis inte Du Peter…)

    Så, summering. Låt inte dealern köra Penta blajet, dealern skall bara fixa detta. No excuses. Är det en bra dealer får dom backning av Penta.
    Välj en bra dealer och bygg relationen med denna. Inga konstigheter.

    BB

    Reply

  20. Jan
    Sep 25, 2007 @ 15:48

    Reply

  21. BB
    Sep 25, 2007 @ 20:33

    Jan. Precis så skall det fungera. Härligt.
    Problem – lösning.
    Och som kund betalar man för toppservice. You get what you pay for.

    Reply

  22. Per Engdahl
    Sep 25, 2007 @ 20:46

    Gör så här så startar motorn. Lossa den rödgula kabeln. Håll den mot den röda. Nu startar motorn. Du lossar först på MDI boxen som redan är gjort på din bild.
    Vill man snitsa till det så kan man koppla en tryckströmbrytare på en kabel upp till sittbrunn.
    Eftersom nästan alla av årets VP motorer har detta fel så är mdi boxarna slut. Därav lång leveranstid.
    /En luttrad charter uthyrare.

    Reply

  23. Peter Gustafsson
    Sep 28, 2007 @ 14:23

    Brum brum!

    Fredag 13:00 – ny box och 7 minuters jobb, sen tuffade den igång igen. Skall montera boxen på skottet istället så kanske den inte vibrerar så (även om de säger att det är en ny modell som skall vara utan problem).

    Reply

  24. Sven G
    Oct 2, 2007 @ 10:34

    Tänk så rätt Galenskaparna hade med sin “Mocken”. Ta med daj 3 tusen!

    Reply

  25. Johan R
    Oct 4, 2007 @ 13:17

    Har också en dylik motor.. Räcker sladdarna för att montera bredvid motorn, på skottet?

    hej/Johan

    Reply

  26. Peter Gustafsson
    Oct 4, 2007 @ 13:38

    Ja, sladdarna räcker, så jag skall sätta min på skottet. Men se till att få den bytt först.

    Reply

  27. stefan häger
    Oct 16, 2007 @ 16:12

    Hej, har en dufour 34 Performance med den nya Pentan i. Efter att ha läst om Peters äventyr, kontakta jag min “guldleverantör” av Penta delar i Frölunda, inga problem ta med dig motorpapper
    och den gamla boxen så får du en ny blev svaret.
    Bra service. Här har ni kontaktnamn och telefonnummr om ni hamnar i nöd, Göran MITAB 031-7623148

    PS Peter hoppas du får fart på skutan, om inte så kan du alltid
    byta upp dig till en Dufour 34

    Reply

  28. Peter Gustafsson
    Oct 16, 2007 @ 16:28

    Tjenare Stefan,

    Göran och hans killar på MITAB har fått äran att pyssla om min motor framöver. Rekommenderas varmt.

    Hoppas vi får se dig och Dufouren på några kappseglingar nästa år. Så kan vi diskutera “uppgradering” i baren efteråt :-)

    Reply

  29. Bjarke
    Nov 7, 2007 @ 18:58

    Hvor kan man kende igen om man har den gamla dårlige elektronikbox eller den nya ?

    Bjarke

    Reply

  30. Carina
    Dec 14, 2007 @ 21:17

    Hej! Kan varmt rekomendera en kille i Torslanda lagun när det gäller Volvo Penta (speciellt deras drev), en verklig service kille
    Han driver en egen verksamhet brevid sin anställning på GREFAB

    Reply

  31. Det kom ett brev… | blur
    Mar 10, 2008 @ 22:25

    […] sommaren rasade många av Volvo Pentas Elektronikboxar. Blur låg stilla ett par veckor förra säsongen just av den anledningen. Nu verkar Volvo Penta till sist ha tagit tag i saken och skall ersätta boxen “genom att Ni […]

    Reply

  32. martin frykholm
    May 29, 2008 @ 11:25

    Jag har en Dufour 385 ny juli 2007, min fru hade tröttnat på allt mek med gamla motorn vp MD11 i den egenhändigt byggda Gamblern
    Från början var det fel på startdelen men i mitt fall gick det inte att stänga av motorn, man fick öppna motorluckan o stänga av manuellt.
    Förra helgen skulle vi kappsegla i Saltis, släpa en drake dit. All mat inhandlad, gastarna bokat in helgen, startavgift betald etc.
    Motorn startar ej. Jag ringer Beckerbåt, får reda på att ett trettiotal motorer haft detta fel, de skulle ha fixat felet i vintras men glömt bort, nu är delen restad. Man tycker att VP borde ta sitt ansvar, tänk om vi legat i ytterskärgården o det blåst upp, vem ska betala räddningsbåt? vp? beckerbåt?
    Jag anser att vp borde köpas upp av Janmar eller vem som helst. Så lär man fixa motorn direkt. VP kan ju inte överleva i längden med en sådan otroolig slöhet o slapphet och nonchalans om folks liv och semestrar. Inte ens meddela att motorn pajar efter 10 starter. Eller hur?

    Reply

  33. per jensen
    Jan 19, 2013 @ 12:50

    Hej VP D1-30 ägare kolle temp på olja i sumpen, vid maxbelastning ??120g> ??l olja oxiderar ??vid 110> mvh Per

    Reply

  34. Fredrik Lönegren
    Jan 20, 2013 @ 10:26

    Ja du Peter. Ibland blir man helt stum och arg hur man blir behanlad. I mina kundreltioner brukar jag alltid tänka att jag ska hjälpa kunden så bra som bara möjligt, “ger jag bra service”. Blev fostrad till det på min första arbetsplats, vi hade en chef som lät alla få försöka, att vi fick våga och tänka själv. Hög servicegrad finns liksom i det företagets kultur. Ibland när jag kommer till ställen så märker man direkt om man blir ARTIGT bemött och får bra servive. Något som får mig som kund att skina upp, bli glad och känna mig trygg. Jag fattar inte hur dom personer som ger dålig service och inte känner ansvar för sin uppgift kan sova gott om nätterna. Måste vara stora egoprofiler. Ibland när man påpekar att man INTE får service så kryper personen/ stället djupare in i sin puppa och ger ännu sämre service, skrämmande.
    Om du vill ge alla läsare bra service i ämnet så starta en poll “här har jag fått dålig VP service”, och så listar du alla serviceställen (på tex Västkusten som var aktuellt i denna tråd).

    Om nu eldosan är så dålig så skulle ja kräva av VP att dom ändrar till ett gammalt tryggt startsystem, eller parallell nödstart, och/ eller så skulle jag kräva en extra startbox som reserv tills dom kan visa att boxen håller måttet. Lycka till

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.