Supersweet… IDEC
Francis Joyons nya trimaran IDEC fotad av Jean-Marie Liot.
Under hösten skall han försöka knäcka Lady Ellens solorekord runt jorden (71 dagar, 14 timmar, 18 minuter & 33 sekunder).
Joyon är känd för att hålla saker och ting enkla, och den här gången skall han klara sig med “grön energi”. Dieseln åker ut och han skall klara sig på solceller, vindgenerator och bränsleceller. På köpet sparar han 120 kg.
Erik B
Oct 12, 2007 @ 18:01
VILL HA !!!
Men den är nog ännu dyrare än en FG43…
Om man jämför deras marknadsföring så är Idec sämre (nöjer sig med franska språket) men Idec/Joyon har visat resultat.
Jocke T-son
Oct 12, 2007 @ 19:42
MMMMMMMM! Vilken båt! Den slår t.o.m Sprinten;-)
Calle P
Oct 12, 2007 @ 19:43
Efter att seglat en del tornado käns det helt korkat att köra ytterskroven kortare och längre bak än huvudskorvet.
Största risken med flerskrov är att trilla 45 grader framlänges.
//Calle
PS får du in något om kappseglingskalednern nästa år? DS
Pelle P
Oct 13, 2007 @ 11:23
Detta är väl en utveckling av vad Ellen har på sin “BQ Castorama” (stavade jag rätt?). Idéen är? att nosen (de 3-4 första metrarna) på huvudskrovet ska vara sk wave piercing vilket innebär att nosen ska dyka under och sedan tillsammans med ytterskroven lyfta båten när vågen/vattnet når så långt bak på huvudskrovet. På översta och understa bilderna ser man att ytterskroven har stor bärighet tidigt ( i höjd med “D:et” och då är vi ungefär vid slutet av “C:et” på huvudskrovet
Pelle P
Oct 13, 2007 @ 11:24
Korrigering; näst översta och understa bilderna!!!!!!!!!!!
Pelle P
Oct 13, 2007 @ 11:26
Sladdade nu in på hans hemsida; Kan bara hålla med Jocke och Erik; det står “VILL HA” över hela båten…
Richard
Oct 15, 2007 @ 10:38
Inga centerbord på ytterskroven!
Jocke_R
Oct 15, 2007 @ 12:16
Den är ju lika ful om inte fulare än gamla IDEC. Nä tacka vet jag nya Groupama 3, den är sweet!
Erik
Oct 20, 2007 @ 13:17
Tror att sidoskriven är kortare pga hållafstehetsskäl, de skulle bli för tunga om de skulle vara lika långa som mittenskorvet.
Mittenskrovet är lätatre att bygga längre efterssom det är bredare och högre. Har läst detta någonstans i en intervju från Nigel Irens.
Det är samma sak på nya Banque Populare 4