Skip to content

14 Comments

  1. F
    Oct 30, 2007 @ 20:27

    Vad är SWEET med den…?

    Reply

  2. Ingemar B
    Oct 31, 2007 @ 11:06

    Precis vad vi alla letade efter, en “upphottad” Albin Vega – yeah!

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Oct 31, 2007 @ 11:34

    Jaja… jag och alla andra hade så klart valt en J/100 istället!

    Men jag tycker ändå att båten platsar, då man faktiskt försöker göra en modern dagsseglare med klassiska linjer. Tittar man på mått/vikt så kan den ju bli kul att segla? Andra båtar med samma stuk är ju Alerion Express eller Tofinou.

    Men som sagt, J/100 är ju det som gäller om man skall ha en dagsseglare på boj utanför kontoret (i mitt fall Mölndalsån).

    Reply

  4. Suck!
    Oct 31, 2007 @ 12:28

    Peter!
    Du har ju inga som helst krav på båtarna i denna kategori.
    Men du har rätt i en sak och det är att J/100 blir perkekt i Mölndalsån:-)

    Reply

  5. Ingemar B
    Oct 31, 2007 @ 13:01

    Alerion Express – halloj eller?! En förstorad Folkbåt. Vad tillför dessa båtar, dagseglare på 10 meter? Hur vidarutvecklar men en retroprodukt? Skall bli kul att se om Volvo nyintroducerar Volvo Amazon! Inte ens värt att skriva om!

    Reply

  6. Jocke_R
    Oct 31, 2007 @ 14:51

    Okej en ny båt är nog på väg. Men jag har två problem som de övriga verkar sakna, liten budget och jag kan inte nöja mig med en standardbåt. “Custom” efter eget huvud är det som gäller! Vi får se vad det blir…..

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Oct 31, 2007 @ 15:27

    Jag vet inte hur bra koll du har på bilmarknaden, men just retro verkar vara det som gäller; både små bilar som Mini och Fiat 500 och muskelbilar som Ford Mustang och Charger. Inte så praktiska, inte så nytänkande men individuella och med en stark historisk koppling.

    Det är väl bara Volvo som inte lyckats återknyta till historien… en modern P1800 hade varit ett järvt grepp.

    Finns det en anledning till att “moderna” dagsseglare inte skulle funka i Sverige? Eller anser vi att Folkbåtar, H-båtar och Expresser räcker gott för att täcka detta segment?

    Men man kan säkert fortsätta parallellen till bilbranschen – Sverige har Europas näst äldsta bilpark, så detsamma borde gälla på båtsidan :-)

    Reply

  8. F
    Oct 31, 2007 @ 15:45

    Får fortfarande inte ihop hur Melges32 och denna kan gå i samma SWEET grupp. Du borde ha en RETRO där denna kan ligga tillsammans med Novan och Folkbåten ;-)

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Oct 31, 2007 @ 16:04

    Det är ju “borderline”-fallen som gör att vi får konsensus på vad som gäller (och inte).

    Omega 10 hamnar nu i kategorin “Söt…” istället! Tillsammans med folkbåten. Jag hoppas alla fattar skillnaden mellan “Söt…” och “Sweet…” :-)

    Novan hamnar i kategorierna “LYS-racers från 80-talet” och “Been there – done that – got the T-shirt”.

    Reply

  10. Ingemar B
    Oct 31, 2007 @ 20:11

    Jodu Peter,

    Förvisso har du rätt att en och annan biltillverkare plockar fram några exemplar för sakens skull och att det finns entusiaster som köper dem, men de för ju liksom inte utvecklingen framåt direkt! För hur produktutvecklar man en retroprodukt? Man kanske låter det gå 20 år sedan lanserar man ytterligare en variant av Mini elle folkabubblan.

    Reply

  11. Olof T
    Oct 31, 2007 @ 20:25

    Peter, i senaste numret av Teknikens Värld kan man se avslöjande bilder på hur nya V30 kommer se ut (ungefär), och den kommer ha en del drag av P1800ES!

    Reply

  12. Johan
    Oct 31, 2007 @ 22:55

    Fegis! First impression last…. :-D

    /johan

    Reply

  13. Peter Gustafsson
    Oct 31, 2007 @ 23:00

    Nytt omdöme efter provsegling :)

    Reply

  14. Lysande? | blur
    Jul 23, 2008 @ 08:00

    […] Granath, allas vår favoritfotograf på skota.se, väntar ju på en Omega 10. Man kan följa processen på hans blogg. Första båten har precis kommit ur formarna, så Johan […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.