Lysande?


Johan Granath, allas vår favoritfotograf på skota.se, väntar ju på en Omega 10. Man kan följa processen på hans blogg. Första båten har precis kommit ur formarna, så Johan får nog ingen båt förrän nästa sommar?

Men trots att det har varit 50 båtar i kö för ett LYS-tal, och väntetiden har varit 4-5 månader (de som sökte i juni skulle få sina i oktober) så har SSF lyckats sätta LYS på en båt som inte finns ännu. Udda?
page0_blog_entry36_1.jpg
Sedan verkar Johan lite orolig för att han skall ha fått ett lysraket på halsen :-)

10.2 x 2.6 x 1.7 m, tomvikt: 2 ton varav blyköl 1 ton.
Stor och fock: 49 m²
1.16 = genua (!) utan gennaker. Fock + asym = 1.17?

11 Comments

  1. Idag ! Jul 23, 2008 Reply

    Det är nog mer oroande med djupgående/längd, misstänker att han rätt snart upptäcker att det förhållandet passar väldigt illa för Stockholms Skärgård.

  2. Erik B Jul 23, 2008 Reply

    Djupgåendet är nog inga problem för honom. Han har ju massor av 11,5-meters landgångar att använda. Problemet blir att ge sig till tåls tills de hunnit ifatt och förtöjt…

  3. skotaWM Jul 23, 2008 Reply

    1.16 är med fock. Vad betyder igentligen -GV ? Att den inte finns framgår ju inte av ansökan :)

  4. Idag ! Jul 24, 2008 Reply

    Det har du rätt i, han får väl lägga sig på svaj och käka en räkmacka och invänta “landgångarna”.

  5. Patrik S Jul 24, 2008 Reply

    – G V….
    – = Utrustningen finns inte ( har för mig att det brukar stå S på den punkten viket innebär spinnaker. Lite märkligt att den INTE har det ???

    G = Båt som kan anmälas med K.
    och K = Båt med försegel som uppfyller kraven i C.3.6a.
    ” C.3.6 FÖRSEGEL
    a) En båt som ska överensstämma med båtdatablad eller SweLYS-mätbrev ska inte ha mer än 3
    försegel plus 1 stormförsegel. ISAF Offshore Special Regulations 4.26.3 och 4.26.4 gäller för
    stormstorsegel”

    V= Propeller med ställ-, fäll- eller vikbara blad

  6. wm Jul 25, 2008 Reply

    Patrik, kan du omformulera detta till vilka segel jag kan föra med detta LYS?

    Hur tolkas minuset ..
    -G (ok)
    och
    -V eller bara V ? Dvs har jag propeller eller inte?

    /Johan

  7. Erik B Jul 25, 2008 Reply

    Om det står -GV i LYS-data så är det båtens grundstandard.
    * Strecket (-) står för att den inte för spinnaker/gennaker,
    * G står för att båten för genua,
    * V står för att båten har inombordare med vridbar/folding propeller.

    Om man vill segla med annat än grundstandard så går det att anmäla detta till respektive segling. Vill du segla fock (max 110%) istället för genua ger det -0,01, och motorn tror jag inte du laborerar med ;-)

    Spinnarn är lite “klurigare”. SweLYS Klassregler 2008 talar om att man kan välja bort en spinn och då dra bort 0,03 från LYS-talet. Motsvarande 0,02 gäller gennaker. Tyvärr nämner de inte alls det omvända – att sätta spinn/genn på en båt som inte har det i grundstandard.

    På en klubbsegling kanske du kan få igenom att segla spinn med +0,03 men du bör nog redan nu kontakta SSF och begära en ändring av grundstandard. Då slipper du krångel och bryggdiskussioner.

    Men – om du vill segla med annat än grundstandard måste du anmäla detta senast 96 timmar innan seglingen!

  8. wm Jul 25, 2008 Reply

    Tack Erik!

    I min ansökan framgår att det är bara skall föras. Ingen motor finns installerad – kommer att ha utombordare.
    När övergår ett försegel per defintion att bli en genua istället för fock. > 100% eller?

    Är du säker på att minusstrecket inte gäller alla följande bokstäver?
    Konstigt att detta inte kan göras entydigt från början!
    /J

  9. wm Jul 25, 2008 Reply

    Eee, skulle vara… bara skall föras fock.

  10. wm Jul 25, 2008 Reply

    Är det så att den där bokstavskombon har 3 positioner som står för:
    Spinn, Fock, Motor.. Jag borde alltså ha fått: – – –

    Aha, > 110% och du har en genua?

    /

  11. Erik B Jul 25, 2008 Reply

    Det mesta finns att läsa på:

    http://www.ssf.se/tk/lys/info.asp
    klicka på Förkortningar/skisser respektive Mätbrev i vänsterkanten för att läsa mer. Men det är inte enkelt att tolka allt…

    Kanske är det så att de satte grundstandard till genua för reglerna gör det lätt att minska till fock men inte tvärtom? I så fall får du -0,01 för fock istället för genua.

    Motorn däremot hamnar däremot under Del II C.1.2.e) “Utombordsmotor ger aldrig sänkt SweLYS-tal”.

    Så då bör du hamna på 1,15 när du seglar med fock, utombordare och ingen spinn/genn.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.