Nyfiken på… Klabbe Nylöf
Fredriksson fortsätter att leverera bra profiler. Denna gång är det Klabbe Nylöf som talar ut (del 1, del 2)
Det återkommande frågan om varför det kappseglas mindre kommer såklart upp. Och här kan Klabbe ha rätt i att många race är “stuck in the middle”:
Men om man tittar på kappseglingen så har det tappat som sjutton, alla kappseglar inte längre men det beror på, tror jag, att man profilerar sig som att det är lite för professionellt och då vågar inte dom som är amatörer eller halvproffs komma dit.
Samtidigt så är man inte tillräckligt professionella så att man kan stimulera dom riktigt proffsiga så att man får den känslan. Så min känsla är att man ligger mitt emellan. Om man hade velat ha dom allra bästa båtarna i Gotland Runt t ex, då hade man ju gått ut och marknadsfört Gotland Runt runt om i världen så att dom bästa båtarna kom dit. Men det gör man inte och när det kommer bra båtar dit så gör man det för komplicerat för dem att vara där. Då blir motivationen för låg och det motiverar man med att “det här är ju ett race för alla”. Men det är ju inte för alla för Jocke Vega kommer ju inte dit. Så Gotland Runt är inte för alla.
Andreas i MissMatch
Nov 16, 2007 @ 14:51
Tror det var precis huvudet på spiken.
Tråkigt men sant.
Sen kan man dra likadana paraleller till Hermanö Runt osv.
Pratas mycket om vilka duktiga båtar som ställer upp osv. Ingen eller starkt begränsad fokus kring de okända/oproffsiga.
Men frågan är
Vad drar folk till racen?
Beror det på antalet klasser som det spekulerats tidigare
eller på upplägg av racen
eller handikapp system?
Jag tror att det beror mer på upplägg av racen samt hur man vill profilera sig.
Inom golfen har man ett personligt HCP system. Ju duktigare man är desto lägre hcpskillnad. Båtar är olika bra beroende på vind o vågförhållanden. Samma som i golf, man är olika skicklig beroende på banlayout och vind/väderförhållanden.
JAg har spelat på proffsnivå och då hade man ingen skillnad i HCP.
Det skulle innebära tex IMS men utan personlig kompetensskillnad.
I Lys borde man införa en personlig kompetensnivå där man fiår en faktor som ett extra HCP, som reduceras allt eftersom man seglar snabbare än idealtiden. Ju bättre man seglar desto närmare det faktiska lystalet. Vinner man vldigt ofta kan man hamna på en positivt handicap. DEt skulle innebära att man SKALL segla snabbare än idealtid.
Detta skulle teoretiskt ge jämna race. Ta skillnad för expresser i TJ-runt . Nästan 60min / 20 % skillnad. Tror nog att de gjorde sitt bästa. Men skall de skilja så mycket. Detta skrämmer bort de nya från segling.
Hade man haft ett personligt HCPsystem förutom LYS kanske man reducerat skillnaderna till 50% och då skulle båda haft mer utslag på individuella misstag etc.
Det finns framtid för kappsegling, men ni “proffs” måste börja tänka om o tänka nytt.
Jag kommer fortsätta kappsegla aktivt även om jag inte lyckas få ut maxfart ur båten, men för varje timme på vattnet närmar jag mig….
Se upp bakifrån
Missmatch
styret
Nov 16, 2007 @ 15:46
Varför så få?Kanske svaret ligger i historien – varför var det (förhållandevis ) så många förr?
Var det mer varje-mans-grej att var man seglare så kappseglade man också? Mindre materialsport = billigare och enklare att ställa upp.Lättare för folk att ta ledigt från…? och det var helt enkelt kul.
Jag vet inte – man kanske någon har en bra analys.
Ric.
Nov 16, 2007 @ 17:24
Kloka ord fr. Klabbe!
SWE140
Nov 16, 2007 @ 17:31
Andreas, det personliga HCP finns i from av LYST. det används på några kappseglingar på liknande sätt som golfernas HCP. Dock tycker jag att bristen är att de former jag sett har samma HCP första gången som de bästa seglarna, de som vunnit seglingen nån gång. Det är visserligen olyckligt och jag tror att ett fast startvärde (som i golfen) skulle vara mer lämpligt (jag fick fram en faktor på kring 0,85).
Bättre än LYS- ska man inte kunna segla då LYS-talet ska prestera det bästa besättningen med bäst utrustning ska kunna uppnå. med andra ord är det inte ett medel.
Kappseglingens upplägg tycker jag är viktigt. klasserna bör inte vara för stora men inte heller vara för små. Helst ska fartpotentialen också vara nära varandra (hur får man det till men kanske 25-30 deltagare???)
Men en mer avgörande faktor är antagligen hur ungdomsverksamheten bedrivs i region och hur klubbarna lyckas med att få ungdomar segla kölbåt. med tanken på att 80% av barnen slutar segla efter Optimist och en hel del efter de typiska jollar så finns det inte så mycket kvar. Jag tror inte att folk som köper en flyttande sommarstuga för att ha det mysig i en fin naturhamn kommer att blir entusiastiska kappseglare (det finns kanske några få undantag).
Lars Bergkvist
Nov 19, 2007 @ 10:53
Jag har havskappseglat ett tag, med mitt första Gotland Runt 1976, Då var det lite drygt 400 båtar med , men båtarna var i snitt mycket mindre än idag, så säg i snitt 6 man ombord = 2 400 kappseglare. 2007 var det cirka 250 båtar med med ett snitt på cirka 9 man= 2 250 kappseglare, så skillnaden är inte så stor. Däremot har penninginsatserna gått upp rejält med exklusiva segelmaterial. Om man startade en LYS-klass där man enbart får ha dacronsegel så tror jag att många som anser sig chanslösa idag skulle prova att ställa upp. Det kanske skulle locka 150 båtar till.
Ingemar B
Nov 19, 2007 @ 12:11
En Scampi kostade 1975 komplett utrustad 106 200:-. Detta motsvarar c:a 500 00:- idag (baserat på SCBs levnadskostnadsindex)
Är det möjligt att köpa en komplett utrustad vinnarbåt i samma segment (betänk då att Scampin var en grymt snabb båt som tog många segrar) för en halv miljon?
Vi köpte vår nya IF för 50 000:- samma år, vilket motsvarar 250 000:- idag. Tror att Maxi 77:an låg på samma nivå?