Skip to content

38 Comments

  1. Harald
    Nov 22, 2007 @ 21:37

    Sportbåtsseglarna här i Helsingfors ordnade bankappsegling förra året för sportbåtarna. Upp dök det en standard J/80 och sen NJKs Matchrace-centrets J/80:a (spinnaker, genua ett). Flickorna i spinnakerbåten var konstant först vid nedre märket. Det blåste dock, skulle det ha varit lättare väder kan jag tänka mig att gennakerbåten skulle gå bättre.

    Fast med gennaker och skära måste man ju ta skiften rätt också, ack och ve… :)

    Reply

  2. Stefan
    Nov 22, 2007 @ 22:41

    Tja
    När vi seglade X 99 så kom det några J 105:or som såg sportiga ut. Men vi kryssade ifrån dem på Gotland Runt. På undanvinden hem från Visby väntade vi på J båtarna och visst for de men fram och tillbaka utan att komma ikapp. Kommer även ihåg 36,7:an med asymetriska även den for fram och tillbaka på ett IMS SM. Visserligen vann en X 332 med Gennakrar ett år men det var då banan mest blev en slör dito beroende på att seglingsledningen inte hann med att anpassa banan. Själv har jag en gennaker för familje segling annars får det vara.

    Stefan

    Reply

  3. David
    Nov 22, 2007 @ 23:00

    För att ingen skugga skall falla på “killen” i lä måste jag inflika att hon i egenskap av skarpsynt och den klart lättaste i besättningen innehar läutkiksplatsen. I lovart skymtar något av oss fyra som försöker kompensera…:-)

    Vi upplever att vi har en begränsning när vi seglar runt öar, i trånga passager och i täta fält med spinnakerbåtar.
    Ensamma på en kryss-länsbana eller på havet är det dock inga problem. Då jobbar vi bara på VMG, men när vägvalet till stor del bestäms av ledig manöveryta, stråk av länsande båtar respektive smala vindstråk tvingas vi hattifnatta för mycket med oönskade gippar.

    Personligen nser jag att Farr´s VPP-diagram för båten är lite förenklat när man faller av mot plattläns. En gennaker beer sig inte så som kurvan visar. Den går från at dra till att kollapsa. Det senare är inte snabbt…

    /David

    Reply

  4. larsa
    Nov 23, 2007 @ 00:29

    ims em marstrand 2001. jag hade főrmånen :( att se final banseglingarna från sidan. de ridder seglade asymetrisk och seglade grymt lågt alla länsar och hans resultat blev grymt.
    kommande säsong blir det irc racer med både asy och sym. vi får se vad vi gillar bäst.
    cheers

    Reply

  5. Anders Nilsson
    Nov 23, 2007 @ 08:19

    Jag var själv intresserad av First 34.7an när den lanserades. Redan från början körde faktiskt fransmännen med spinnakers i IMS fast båten var designad för gennaker.
    Jag gjorde bedömningen att båten är för tung ungefär som J-109an för att köra med gennaker. Jag tror att den stora utväxlingen med gennaker kommer i båtar som Melges där man planar när skärningsvinklarna blir lite spetsigare.
    Gennaker är nog ett segel, som jag uppfattat det, för IRC som gynnar den. I DH regeln använder många den till halvvinds booster eftersom man får ha både symmetriskt och asymmetriskt.
    Det går nog att sy en symmetrisk till Blur också.

    Reply

  6. Pelle P
    Nov 23, 2007 @ 10:10

    Kommer jag ihåg eller?; På X-yachts Gold Cup i Marstrand för några år sedan så var det med flera IMX:or varav en tysk som seglade med genn utan peke/bom. Första dagen var det distansbana men de sista två-tre dagarna var det kryss-läns banor.
    Själv seglade jag i en annan klass så jag såg detta lite från sidan.
    Tysken vann och som jag kunde se det så tappade han/han inte nått på undanvindarna. Är det någon fr Blues e Spiff där ute i cyberspace som kan kommentera detta?
    Träffade Mats, som seglar på Blur, för någon vecka sedan och då tjötade vi lite om just detta och Mats slutsats var nog det gäller för oss flesta när vi vi råkar på något nytt, TRÄNA…
    Undrar hur många dopp Rohan Veal (han med bärplans Moth:arna) gjorde innan han kom i kapp och förbi dom vanliga.

    Reply

  7. Stefan
    Nov 23, 2007 @ 11:27

    Hej igen

    För att vara lite mer nyanserad så håller jag med ovanstående kommentarer. En båt som lätt går upp i planing har säkert fördel av asymetrisk rätt hanterad då kraft tillskottet ökar farten och inget annat. Men för oss drönare som släpar runt för mycket vikt anser jag att den asymetrisk har ett mindre register där VMG fördelen mot symmetrisk finns symmetrisk är bättre allround. Och givetvis har det med träning att göra. Men faktiskt en gång i sommras drog vi iväg i 15 knop utan surf på plattläns i 18 m/s och inget gick sönder:-).
    Trevlig helg

    Reply

  8. Pelle P
    Nov 23, 2007 @ 12:16

    IMX:or är förståss IMX40:or…

    Reply

  9. F424
    Nov 23, 2007 @ 12:31

    Det stämmer att imx40.n Extacy körde assymetriskt utan bom på ims-em 2001 och han gick grymt bra hela tävlingen. Min minnesbild är att han gick frustrerande lika oss andra med spinn. Möjligen nååågot långsammare sett totalt över racen, men tveklöst lönade det sig.
    Niklas (på Blues).

    Reply

  10. Bengt Falkenberg
    Nov 23, 2007 @ 13:04

    Som IMS reglerna såg ut så var den stora vinsten att SPL blev 0 med gennaker i centrum linjen. Detta gjorde gennakerbåtarna fick mycket bättre mättal än spinnaker båtarna.
    Den tyska 40.7:an som var med körde denna typ av gennaker och gick mycket bra i kvalen som innefattade långkören med öppna bogar. Bättre fart lägre mättal.
    Han vann vår grupp i kvalet där vi bla var ca 8:a 40.7:or. Tysken var den enda som i denna grupp körde gennaker. A-Finalen gick på kryss-läns.
    Vi slog Tysken i alla seglingarna i A-finalen med spinnacker. Om jag minns rätt så bland oss i topp sex totalt så var det 50/50 mellan gennaker och spinnaker på båtarna, med De Ridders Checkmate som 1:a.
    Han hade gennaker men han sa efteråt att ett stort vindskift i race 2 gjorde att banan blev skev och detta räddade dagen för honnom.

    Bengt Falkenberg

    Reply

  11. Sture Smith
    Nov 25, 2007 @ 03:53

    Tror att fråge ställningen är relativt komplicerad. Banans skärningsvinklar har naturligtvis stor betydelse. Vi såg på GOR i år hur gennakerbåtarna på första länsen blev hopplöst efter, lätt och relativt platt. Medan dom på sista kryssen som blev en öppen bog vann väldigt mkt på att där kunna skära med gennaker.
    När vi seglade Semcon VO60an (ex chessie) för några somrar sedan slog det mig hur effektiva de assymetriska spinnakrarna/genakrarna var. Men där blev fartökningen vid skärningar också mkt stor samt att vi hade många olika gennakrar. Partial och topphissade, olika dukvikter och skärningar. Så jag är övertygad om att båttypen måste ha fart potensial i skrov samt att vikten bör vara låg för att få betalt för gennaker. Du behöver troligen också ett större antal segel jmf. med spinnaker som jag tycker har en större range. Men i vissa förhållande med rätt gennaker och båt går det duktigt fort.
    MVH Sture Smith

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Nov 25, 2007 @ 09:47

    Ett problem kan vara begränsningen på två spinnakrar i LYS? Med symmetriska väljer man en allround och en hårdvind (som kanske kan vara lite planare) så täcker man av 90% av alla förhållanden.

    Asymmetriska har ett smalare register, så för att täcka samma områden behöver man minst tre segel (en asymmetrisk länsspinnaker för hårdvind måste vara djup för att bli stabil och blir värdelös på branta bogar).

    IRC och IMS tillåter tre. I LYS kan man komma runt det genom att skriva “antal segel är fritt” i klassregeln :-)

    http://www.blur.se/2007/04/19/asymmetric

    Reply

  13. Alexander
    Nov 25, 2007 @ 19:30

    3 symmetriska, 2 asymmetriska, ett par code-0’s och jibtops vore nåt.. ;)

    Reply

  14. Jimmy
    Nov 26, 2007 @ 15:57

    Visst är det porrigt med många assymetriska segel som har poteintial att öka farten, men är det verkligen rätt väg att gå i LYS? Kommer fler att vilja kappsegla om de är tvungna att köpa fler segel för att kunna hävda sig?

    Reply

  15. Micke
    Nov 29, 2007 @ 00:52

    Hej det kan gå rätt fort också genacker http://www.youtube.com/watch?v=MKMgN-o0FSU

    Micke

    Reply

  16. Swe
    Aug 25, 2012 @ 16:54

    Har en 33 fots båt med SRS på ca 1.22. Ngn som vet om det är
    Möjligt att mäta in både gennaker och spinnaker
    I SRS och i så fall ungefär vilket straff det
    Medför?

    Reply

    • L-B Gustafsson
      Aug 25, 2012 @ 17:50

      Ansöker du om mätbrev så anger du allar segel du tänker ha ombord och blir bedömt utifrån det. Ev. straff är inte offentligt, men det finns en kommentar i handledningen till SRS att överdrivet många segel och/eller segel med smalt register typ code-0 zero inte skall vara en nödvändighet för bra resultat. Tolkas som att det finns ett straff.

      Reply

  17. Andreas i HP
    Aug 25, 2012 @ 23:37

    En annan faktor att väga in, tycker jag är om man seglar med mindre folk, typ shorthanded, då anser jag assymetrisk är en fördel.
    Enklare att flagga vid strul (läs broach)
    Sättningar är enklare, gippar ilkaså osv.

    Men svagheten är plattläns o lite vind. Då man måste skära mycket för att gennakern skall fylla. Symmetriska som sätts på spinnakerbom kan visas o kollapsa o sedan om det kommer en pusst fylls den…En gennaker som punkar ur tar tid att fylla.

    Assymetrisk på spinnakerbom vore optimalt:-)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 26, 2012 @ 00:01

      Äh. Se till att få en bra design om du skall ha en länsgennaker och träna på att segla den. Vi har klarat oss utmärkt på kryss/läns i hårdare vind (a la Marstrand Big Boat) och i lätt så måste alla skära.

      Det kommer aldrig mer att komma en spinnbom på någon av mina båtar :-)

      Gällande SRS-tal så tycker jag att de segel man lägger till “kostar ungefär som de smakar”. I alla fall om man sätter samman sin segelgarderob på ett bra och välbalanserat sätt. Vad jag menar är att SRS förutsätter att man får till en bra komination och täcker in alla vinklar/vindstyrkor med de segel man har. En länsspinnaker plus en bra slörgennaker funkar alldeles utmärkt.

      Reply

      • Andreas i HP
        Aug 26, 2012 @ 10:11

        Jag har en bra design, har bra koll på undanvinden från 3 m/s o uppåt.
        Problemet är sjögång-medström samt 0-3 m/s…Då kollapsar vår gennaker o jag tror inte er står bättre då heller…
        är det tryck i grejerna är det ju inga problem såklart.
        //A

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 26, 2012 @ 10:26

        Men då kommer inte en bom att hjälpa dig heller. I 0-3 m/s så ligger den ändå på förstaget.

        En lösning är ju att skaffa ett segel som är designat för dessa förhållanden och skära ännu mer. Men få andra båtar har det och då har ju alla samma problem :-)

        Reply

        • Andreas i HP
          Aug 26, 2012 @ 12:19

          Jag tänker mig ett peke som är roterbart ca 15 grader upp i lovart…typ “ala BR23”
          det hade varit grymt:-)

          På vår båt som är planande i högre vindstyrkor tror jag en spinne inte går fortare.
          Men på en regnskogsbåt tänkte jag mera på att assymetriskt på bom vore optimalt…så var det egentligen jag menade Peter.

          Min båt är som din konstruerad för gennaker o vi båda har långt peke..ca 2,5 m som gör att gennakern syns bra och stora djupa gennakrar att gå platt med.

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Aug 26, 2012 @ 12:50

          Jag har seglat assy på bom och det tillför framförallt komplexitet.

          Alla som kan verkar lägga i land sina långa bommar och sätter på peke i stället. Och jag vet ingen båt som assy på bom och vinner race pga det. Så vad är då vitsen?

          Farr 30 är ett exempel på motsatsen, men de har det i sin entypsregel. Skall man bara köra handikapp så kan man sätta peke på dem också: http://www.youtube.com/watch?v=ev0Dbjpty7I

          Reply

          • Patrick L
            Aug 26, 2012 @ 17:24

            Jag är verkligen ingen expert på detta…men jag gissar att det inte bara finns *en* sanning här? Det är skillnad på “vanlig” assy på stäven / kortpeke eller “super oversize assy” på långpeke. Högre båtfart är ju inte alltid samma sak som VMG och enklare hantering är ibland men inte alltid eftersträvansvärt, särskilt inte om priset är ett mindre effektivt segelplan. Jag vet att det är modernt att dissa spinnbommar men jag är inte säker på att det alltid är rätt.

            Farr 30:n har som sagt spinnbom som är rätt lång (SPL = J * 125%) men vi får ju välja om vi skall köra symmetriskt eller asymmetriskt på bommen. Om assyn hade varit snabbare i alla lägen hade man ju valt den men normalt kör man bara asymmetriskt på lättvindsspinnakern A1 (0-6 knop vind). På havskappsegling brukar vi ha med en A3 om det blir sådana vinklar, men man kvarnar ju då ut den i lovart och får man rena länsvinklar är symmetriskt fortfarande snabbt (snabbast?) förutom att gipparna ju går betydligt snabbare.

            Farr 30 är ju inte direkt en trögdriven båt. Ändå ligger länsvinklarna i ett så stort vindregister som mellan 8 och 20 knop bättre för att projicera ut en spinnaker i lovart. Jag har ofta förvånats över hur djupt vi kan segla utan att tappa fart. Det är först när båten planar som det blir snabbare att skära och det är väl egentligen först då asymmetriskt på peke kommer till sin rätt – rent fartmässigt?

            Jag håller med om att assy på bom tillför komplexitet. Seglar man mycket shorthand (vare sig det är på tävling eller familjesegling) tjänar man nog en hel del på att ha assy på centerline då den förenklade hanteringen sannolikt är värd betydligt mer än den högre fart man skulle få med bom (som man dessutom får betala dyrt för i mätetalet). Men på en Farr 30 med full crew och bana är det värt komplexiteten eftersom det är ett klart snabbare segel i lättvind och man försöker ju ändå att inte gippa lika ofta när det är ultralätt.

            Oversized spinnaker på långt peke blir väl lite en annan sak. Immigrant (Farr 30:n i filmen) har ett 1,5 m peke (J * 145%) och spinnakern är betydligt större än entypsseglet. Att de får ut mer hästkrafter med den, särskilt på slör, är ju inte så konstigt. Men det betyder inte att det är den setup man skulle välja om man kunde välja fritt. Deras IRC TCC är ändå “bara” 1,089 (dvs bara 1/1000 högre än med entypskonfig) så man har nog främst bytt länsfart mot slörfart gissar jag. Jag tror inte deras VMG på länsen blir högre (sannolikt är det lägre) trots att deras båtfart är lite högre när vinklarna är rätt. Immigrant seglar ju aldrig kryss/läns utan kör en massa distansrace, inte sällan med rätt mycket vind.

            Men någonstans finns förstås en “tipping point”. Melges 32 som är ungefär lika stor som Farren har ju ett peke på helt galna 2,45 m och väger 300 kg mindre än Farren (fast den har högre besättningsvikt), spinnaren är 20-25% större och det skulle förstås vara ohanterligt att ha en bom som var så lång. Melges 32:an är klart snabbare än Farr 30:n.

            Men annars borde det väl generellt (=oftast) vara bättre – rent fartmässigt – att kunna trimma ut halshornet i lovart och justera seglet efter vindvinkeln oavsett om man kör asymmetriskt eller symmetriskt? De flesta av oss har ju inte en VO70 som alltid har <90 AWA även på undanvind.

            Så när jag sätter "kortpeke" på min vanliga deplacementsbåt gör jag det väl främst för att det blir hanteringsmässigt enklare? Det kan ju för all del också betyda snabbare om man är kort om folk eller inte har en samkörd besättning. Och att jag kan sätta dit en större gennaker, vilket ju är kul framförallt när vinklarna är rätt för den?

            Men i övrigt så gissar jag att det fortfarande är så som Bruce Farr sade redan när han designade Farr 30:n – "både symmetriska och asymmetriska spinnakrar har sina fördelar så därför tillåter vi båda".

            Det har faktiskt varit uppe i internationella Farr 30-förbundet om man borde sätta peke på den för att "modernisera" konceptet, men ingen såg vitsen med detta när den nästan uteslutande seglas på full besättning och oftast på W/L-bana där befintligt segelplan är rätt snabbt som det är, med en kombo av symmetriskt och asymmetriskt på bom.

            Om vi skulle möta Immigrant på en kryss/läns bana i 12-14 knops vind är jag rätt säker på att vi skulle spöa dem trots deras större spinnaker. Man får nog gå betydligt längre än Immigrant har gjort för att få bättre VMG med assy på peke i mellanvind, typ till Melges 32?

          • Sture Smith
            Aug 27, 2012 @ 09:43

            Detta är ju en mkt intr diskussion och att tolka av ovanstående så är det nog mer troende än vetande som gäller. Eller en ganska komplex fråga.
            Har själv erfarenhet att av assy på förländ spi bom. På en VO 60 var det grymt effektivt.
            Själv har jag förländ spi bom till mina spinnakrar, som jag ifrågasatte då jag misstänkte att det blev dyrt mätetalesmässigt. J&V svarade mkt bestämt att det skall vara så och är på din båt mkt effektivt. Och efter att seglat med detta några år är det helt klart korrekt.
            På marstrand big boat gick ju gennaker båtarna mkt bra, men det gjorde dom som spirade focken oxå. Korta ben och mkt fläkt hade säkert betydelse. Sista racet sista länsben satte vi vår S2a länsspinnaker och gick i den avtagande vinden med lätt skärning utan problem mot gennakerbåtarna.
            Men tar verkligen mätetalet hand om denna fråga, jag är tveksam. Under årets TR seglade vi jämt med de bästa 11 orna och Farr 30an ut till Tjörnekalv varefter de med skärande kurs och Gennakrar försvann. I mål var dom mer än 10 minuter före, vi var helt chanslösa. Det ser man inte i deras mätetal att denna båttyp har en sån enorm fartpotential.

            Sture Smith
            Dehler 39SQ
            “Sjöglans”

          • Peter Gustafsson
            Aug 27, 2012 @ 09:59

            Sture, du säger att er setup är effektiv. Det är den säkert.

            Men nu har du först klagat på HR412 för att de har så lång vattenlinje? Och sedan på 11 och Farr 30 för att de skär ifrån er? Måste kännas tungt :-)

            Sedan har väl inte 11:an gennaker.

      • Thomas
        Aug 26, 2012 @ 11:48

        Peter, er J111 är väl planande? Påverkar det din uppfattning om att hellre köra på Gennaker?
        Vår 33-fotare väger ca 4 ton har ca 90m2 segel på undanvind och är ej planande. Seglar endast shorthanded och vill därför helst köra på Gennaker för att spara energi, men har hittills känslan att vi tappar VMG med Gennaker vs andra som kör spinn. (Dock har vi ej en riktigt djup gennaker utan en som verkar vara mer för slör)

        Reply

    • Jakob
      Aug 26, 2012 @ 00:33

      Fast shorthanded med assy på bom är ju sådär kul…

      Reply

  18. Peter Gustafsson
    Aug 26, 2012 @ 12:04

    Så här 5 år senare kan det vara intressant att sätta artikeln, och en del av kommentarerna i perspektiv.

    J/109 är en relativt tung båt, men ändå lättdriven i likhet med många andra moderna båtar som First 34.7, Arcona 340 och en del andra.

    Här har det ju funnits två skolor när det gäller undanvind, och många menade att vi skulle sätta på en bom och symmetriskt för att ha en chans.

    Så klart fanns det en startsträcka för att lära sig segla snabbt, men framför allt handlade det om att våga segla mer offensivt. Att våga skära. Våga välja kant. Och inte bli defensiv och hamna i lägen där man inte kunde segla de vinklar man ville.

    En stor skillnad mellan symmetriskt och asymmetrisk är designen. En vanlig spinnaker funkar fint över ett stort register och är inte heller så beroende av hur båten ser ut och vilka race man seglar. En asymmetrisk har en mycket tydligare “sweetspot” där den går riktigt fort för att sedan funka lite sämre när man kommer utanför denna. Det ställer krav på en riktigt bra dialog med segelmakaren kring vad det är man behöver.

    Här har det också hänt ganska mycket på designsidan de senaste 4-5 åren.

    Det vanligaste problemet är att man har fått med en cruisinggennaker eller halvvindssegel till båten, och så börjar man använda den shorthanded. Så klart funkar den inget vidare när man vill länsa och gå lågt.

    På J/109 hittade vi en balanserad garderob med en fullstor länsgennnaker, A2, som var designad för att gå så lågt som möjligt (tunga båtar vinner inte så mycket på skärning). Då roterar den ut fint och vi går lika lågt som spinnakerbåtarna i de flesta förhållanden. Vi vann ju Big Boat i Kerteminde och på Marstrand som ju var rena kryss/länsbanor. De flesta menade att vi inte skulle ha någon chans.

    Vi kompletterade denna med en mindre slörgennaker, A5, som funkar på brantare bogar och när det blåser mycket.

    Som ni ser ovan, så var jag oroligt gör att vi skulle ha svårt med bara två gennakers ombord, men det har fungerat över förväntan. Visst finns det vinklar man inte kan/bör segla, men det kompenseras av grym fart på andra.

    Skall man bara köra kryss/läns med full besättning så är säkert symmetriskt att föredra om båten är designad för det. Men de flesta av oss seglar distansrace, shorthanded och cruisar. Och då tycker jag definitivt att man skall titta på att alternativen.

    J/111 är ett annorlunda koncept, där man dels genererar mycket egen vind i lättvind men också planar när det blåser.

    Reply

    • Sture Smith
      Aug 27, 2012 @ 13:11

      Peter, jag tar nog inte dessa frågor så seriöst/allvarligt och jag klagar absolut inte på att HR41 har för lång vattenlinjelängd.
      Tycker däremot att tekniska/mätetals mässiga utvecklingen är ytterst intressant att diskutera. Och hur mkt fart det går att krama ur våra båtar.
      HR41 dilemmat är inget nytt, det har vi varit med om många gånger under LYS eran. Värsta exemplet jag känner till var vär när X102 kom och deltog för första gången (Marstrandweekend) på 1,12 som justerades upp strax innan racet till 1,13. Jag tror att det slutade på 1,19.
      Men nu lever vi med SRS som jag tycker verkar vara en naturlig utveckling i rätt rikning. Och då tycker jag att frågan är berättigad och vi skall absolut inte underskatta designers som som Frers, J&V, Jeppesen osv. parat med segelutvecklingen från UK, Elvström, North, osv. Men kärn frågan är att vi måste oxå hänga med mätreglerna för utvecklingen går rasande fort.
      11an kan ha haft spi, förra året blev vi oxå omseglade av en Norsk 11a som hade både Spi och Gennaker i verkligheten men inte i mätbrevet.
      Vad det gäller min båt så är den LYS/SRS optimerad när det gäller Seglen av J&V samt North för att ge bästa resultat med så få segel som möjligt.
      Jag följer även Dina resonmenag med intresse i ämnet och ni arbetar verkligen med utvecklingen av segelgarderoben, speciellt på Assy/Code/Gennaker sidan, som jag tycker är rikigt kul.
      Men SRS utveckingen måste oxå vara på tårna för att vara relevant och rättvis, för talet skall spegla hur fort en given båt med en viss konfiguration de facto kan segla.
      Vi hade en kryssdebatt härförleden, då jag jag tog upp X-Box (dansk X362s) som seglade skiten ur alla andra på Gold Cup i Arendal, alltså snabbare på seglad tid äm IMX 40.

      Sture Smith
      Dehler 39SQ
      “Sjöglans”

      Reply

  19. Lars Rönnberg
    Aug 27, 2012 @ 10:02

    Skulle vara intressant med ett test med samma båttyp Spin kontra Gen.

    Jag tror att den assymetriska Genackern är här för att stanna även för “tyngre” båtar. Kör själv Genaker och är övertygad om dess fördelar. Att gå djupt handlar mycket om träning.

    Snabbare enklare snyggare!

    Reply

    • Erik Barkefors
      Aug 27, 2012 @ 10:43

      Hittade lite PHRF-info:

      Do I get credit for an asymmetrical spinnaker? If the asymmetric spinnaker is the only spinnaker on the boat and it is tacked to the bow, without a spinnaker pole, there is a 9 second per mile credit. If it is tacked to the bow, then the spinnaker pole length on the application must be noted as either NONE or 0. IN other words, a spinnaker pole cannot be used. If it is not so noted, it will be assumed that the sail is tacked to a standard pole and no credit will be given.

      This credit is intended for cruiser/racer boats. If a race boat, as determined by the PHRFNE Committee, attempts to take advantage of this, the credit will likely be reduced.

      The spinnaker must be a legitimate spinnaker with a midgirth at least 75% of the foot. This is not intended to fully compensate for the perceived speed difference of this type of rig on a normal race course. If the boat normally carries an asymmetrical spinnaker, such as the sprit boats, there is no additional credit given. The base handicap for these boats will be with the class spinnaker with the exception of the J105, J120, and J130, where the jumbo is considered the standard spinnaker. If you add a sprit, the credit is reduced by 3 second per mile per 10 percent increase in J. Thus, when the sprit is 30 percent of J, you are back to the base handicap for the boat.

      If there both symmetric and asymmetric spinnakers in the inventory that are tacked to a spinnaker pole there is a 3 second per mile penalty. If the asymmetric spinnaker is tacked to the bow and is no wider than the symmetric spinnaker, then there is no handicap adjustment.

      http://www.phrfne.org/page/faq

      Reply

    • Thomas
      Aug 27, 2012 @ 11:11

      @Lars,
      Vad har du för båttyp? Har själv en Dehler 33 och är tveksam hur jag skall välja inför kommande segelköp

      Reply

      • Erik Barkefors
        Aug 27, 2012 @ 11:25

        Kika på SRS-mätbrev och tabellbåten så ser du lite hur SRS-talen påverkas. Vilken rigg/FH-mått har du?
        http://www.svensksegling.se/Batteknik/SRS/

        Reply

      • Lars Rönnberg
        Aug 27, 2012 @ 14:15

        @ Thomas. Jag har en Arcona 340 “Grym”, som vi kör på två man, första året vi tävlar med båten och det har gått rätt så bra.

        Reply

    • Pelle Lindell
      Aug 27, 2012 @ 11:31

      http://www.svensksegling.se/Batteknik/SRS/Matbrev/SRS-Fragorochsvar/

      Fråga 14:
      14. Kan jag testköra olika konfigurationer på min båt likt IRC?
      Ja, du kan mot en kostnad prova upp till tre olika segel och/eller riggkonfigurationer per båt och kalenderår. Möjligheten till provmätbrev avser endast variationer av segel och rigg, dvs. du kan t.ex. inte testa vad SRS-talet skulle bli med en djupare köl. Anledningen till införandet av provmätbrev är att segel är en stor investering och man kan på detta sätt få ett förhandsbesked på hur ett nytt segel påverkar respittalet. Dock kan SSF neka provmätbrev i de fall SFF anser att det kan finnas risk för att systemet missbrukas.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 27, 2012 @ 11:57

      Återigen. Fundera mer på vilka race du skall segla, vilka bogar är det, hur blåser det, hur ser din besättning ser ut. Har man en båt som är bra uppsatt för det man seglar så kommer SRS att lösa sig.

      Reply

  20. Jonas Gåhlin
    Aug 29, 2012 @ 08:26

    Hej,
    har följt Blursidan ett par år och tycker det skrivs väldigt intressanta inlägg.
    Här pratas det om “stora” båtar och sportbåtar, men hur skulle en gennaker fungera på tex en 80-talare som Cumulus. Jag har monterat ett hoppilandpeke på maxmått enligt SRS-tabellen, ca 1,0m, och cruisingseglat med en gammal gennaker från sent 90-tal. Den är inte så rolig och vi kör då hellre med vanlig spinnaker i strumpa. Då vi oftast är kort om folk ombord är vi ändå intresserade av en modern gennaker just för den enklare hanteringen. Vi gillar att tävla och deltar i SRS-seglingar i Norrbotten.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.