Skip to content

51 Comments

  1. Patrick Lindblom
    Nov 29, 2007 @ 11:52

    Frågan är om det endast blir båtägarna som röstar eller om det också finns en del förhoppningsfulla besättningar som inte kan hålla sig ifrån att trycka på knappar på denna fantastiska blogg :-) Mest intressant blir att jämföra resultatet från denna omröstning med utfallet i juli. Det kanske någon kan skriva en avhandling om.

    Reply

  2. Robert Lidqvist
    Nov 29, 2007 @ 12:04

    Det hela kan väl även tänkas bero av om KSSS kan tänka sig att låta båtar tävla i två klasser samtidigt, tex både ORC Int och IRC, eller åtminstone beräkna resultatet enligt flera system. Det tillämpas ju bl a på Lidingö runt så varför inte på GR.

    Själv kan jag tänka mig att segla både ORC Int och IRC parallellt eftersom jag tänker mäta in min båt även i IRC (den är redan mätt för IMS/ORC Int).

    Reply

  3. Mats V
    Nov 29, 2007 @ 12:05

    Bra, Peter! Tack!

    Reply

  4. Per Engdahl
    Nov 29, 2007 @ 12:21

    Hej, räkna med att det blir gemensam start för ORCI 1, Lys 1 och IRC 1 så kan du själv räkna ut var du hamnar i de klasser du inte seglar, men jag tror bara du får gå upp på en prispall. Jag kommer segla IRC 1 med A35 och det blir minst ytterligare 2 A35 från SWE en från FIN och 1 från EST. Jag kommer försöka se till att de alla seglar samma klass. Jag kommer mäta in även i ORCI och segla Ö maran i IRC & Lys och EM i ORCI.
    Kul sommar 2008

    Reply

  5. Patrick Lindblom
    Nov 29, 2007 @ 12:24

    Jag kommer sannolikt också att ha dubbla mätbrev men kör ORCI där så är möjligt. Man kan hoppas på gemensamma starter så det går att räkna på två klasser.

    Reply

  6. Anders
    Nov 29, 2007 @ 12:32

    Patrick!
    Vad kommer du segla för båt?

    Reply

  7. Patrick Lindblom
    Nov 29, 2007 @ 12:53

    Jag vet inte än.

    Reply

  8. Pär Lindforss
    Nov 29, 2007 @ 14:13

    Vi räknar med att köra IRC. Vi kommer antagligen inte att ta ut något ORCI brev.

    Reply

  9. Henrik Cavalli
    Nov 29, 2007 @ 14:53

    Gotland Runt 2008 i IRC1 med en A35 kommer bli kul, hårt och tufft.

    Reply

  10. Alexander
    Nov 29, 2007 @ 15:27

    Kommer IRC kunna vinna totalt?

    Reply

  11. Magnus
    Nov 29, 2007 @ 15:28

    Gotland Runt 2008 i ORC INT 1 i en GS42R kommer att bli trist, mjukt och lökigt.
    Som det kan skilja mellan mätreglerna..!

    Reply

  12. Anders
    Nov 29, 2007 @ 16:05

    Köp nytt ni, jag köper era båtar billigt när lågkonjukturen är här..

    Reply

  13. Claes Nettelbladt
    Nov 29, 2007 @ 16:20

    BALTIC RACE
    Ja, varför inte. Jag har länge pläderat för ett LYS-baserat kustnära race där investeringarna i säkerhetsutrustning etc inte blir avgörande för delatagande eller ej. Så varför bara för Vega och Express? Alla 70-talsbåtar, alla Bavarior och alla andra lämpliga båtar skulle här kunna få vara med och segla, få vara med ute i Sandhamn och känna av draget från dom stora essen…

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Nov 29, 2007 @ 16:57

    För er som inte hänger med på klass 1 & 2 så gäller väl ungefär nedanstående split (från NOR):

    Klass 1 = Bana Charlie ~360M =
    GPH 624,9 till 525,0 & LYS 1,30 till 1,50

    Klass 2 = Bana Delta ~310M =
    GPH 755,0 till 625,0 & LYS 1,07 till 1,29

    Spliten för IRC borde hamna på typ 1.030?

    Reply

  15. Olla
    Nov 29, 2007 @ 16:59

    Självklart så kommer ORC INT. vara där man skall segla.
    Nya reglerna välkommnar ju även nya båtar? Om man kör något annat så kan det bara bero på att man är för feg att möta riktig konkurens.
    Vi ses på GR.
    (nej jag kommer inte delta i en debatt)

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    Nov 29, 2007 @ 17:05

    Olla (är det ett namn eller en uppmaning till fördäckaren :-D)

    “Olla den där jävla spinnakerbommen nån gång då!!!!”

    Det är ingen debatt utan var och en får välja det han tycker verkar rätt!? Svindlande tanke, jag vet, men ett koncept som faktiskt funkar ganska OK på många områden…

    Reply

  17. Fredrick M
    Nov 29, 2007 @ 17:26

    Är tot vinnaren av Gotlandrunt fortfarande (IMS 1)=ORCI 1 vinnaren?

    Reply

  18. Richard
    Nov 29, 2007 @ 19:22

    Olla, varför yttrar du dig överhuvudtaget i frågan på ett så utomordentligt korkat sätt och sedan säger att du inte ska delta i någon debatt??!!

    Reply

  19. Alexander
    Nov 29, 2007 @ 19:23

    Det var ju något snack om att räkna ut någon gemensam nämnare mellan IRC och IMS förut.. Vet inte hur det gick med det..

    Mvh

    Reply

  20. Per Engdahl
    Nov 29, 2007 @ 19:53

    Det är nerlagt, men man kan ju alltid på egen hand räkna om via lys.

    Reply

  21. Sven
    Nov 29, 2007 @ 22:16

    Jag fått en liten smakprof från de första preliminära resultat från ORCI jämfört med IMS, och det blir inga större skildnader… dvs, om du inte seglar med TP52, som “vinner” 5-6 sec/mil. Den största vinnaren lär dock vara J-125.

    Så jag tror att alla ni som har haft det lite “motigt” i IMS, det är väl bäst att vi siktar fortfarande på IRC-klasserna.

    Reply

  22. Johan Freye
    Nov 29, 2007 @ 22:57

    En A35:a till, det blir IRC 1 för Krut GR 2008. Riktigt kul!

    Reply

  23. Jan
    Nov 29, 2007 @ 23:27

    Sven, ja segla IRC så lär du ju i alla fall ska vinna om du seglat hyfsat och förhållandena är på din sida.
    Sist och slutligen så är ju inte skillnaderna mellan mätetalen stora mellan IMS och IRC, däremot är skillnaden desto större mellan räknesätten.

    Reply

  24. Fredrick M
    Nov 29, 2007 @ 23:29

    Nu blir det pajkastning är det inte bättre att vi ser hur många som ställer upp i klasserna innan vi börjar lobba. Ser både för och nackdelar med båda reglerna. De har diskuterats i oändlighet här och vi har inte fått nåra indikationer vad rena IRC båtar mäter i ORCI mot IMS-lådor. Det lönar sig alltid att ha en snabb båt oavsett regel på Gotland runt. Det avgör vid vilka tider på dygnet man kommer in på olika ställen på gotland runt som är mer avgörande en regeln.

    Reply

  25. Peter Pohl
    Nov 29, 2007 @ 23:33

    Varför saknas entyp (=X-35)? Fattar inte varför folk kör handikapp klasser när man kan köra entyp.

    Reply

  26. Peter Gustafsson
    Nov 30, 2007 @ 10:03

    Peter, det blir en entypsklass om ni är fler än 10 båtar. Vad är din gissning för X-35:orna nästa år?

    Och, som sagt, detta är ingen debatt om vad som är bäst. Utan om vad folk tänker segla. Det är inte alltid samma sak :-)

    Reply

  27. Stefan
    Nov 30, 2007 @ 10:53

    Hej
    Om inte annat så kanske, äntligen tycker jag, vi kan begrava ORC club. Då blir det åtminstone en regel mindre att käbbla om. Då vi bor i ett land där valet är fritt så kommer inte alla välja en båt typ hur självklart en del tycker det är. Så behövs någon form av respitregel om vi skall kunna kappsegla. Men det är dj-t svårt att kommuicera vi kanske skall börja som man gör i sjöarna i Alperna först i mål vinner.

    Trevlig helg
    Stefan

    Reply

  28. PelleL
    Nov 30, 2007 @ 13:42

    Vad jag har hört är anledningen till att ORC club finns kvar att det är den enda regel som används i de Baltiska länderna och eftersom man vill ha besökare därifrån så erbjuder man ORC-club men hoppas kanske på att det självdör.

    Reply

  29. Sven
    Dec 1, 2007 @ 13:06

    Det lär redan finnas mer fakta (eller “nästan fakta), om hur ORCI jämför med IMS/IRC. Jag tycker att det vore rättvis att detta fakta publiserads lite bredare, dels från ORC-sidan, och dels från alla “privata försök” -sidan. För att folk kan välja rätt, och i god tid. Och kanske har det här också nåon påverkan på någon som går i båttankar …?

    Vi kommer att segla IRC, det är klart redan nu, men vi önskar så hård konkurrans som mögligt, så vi önskar alla andra välkomna ;-)

    Reply

  30. Peter Pohl
    Dec 1, 2007 @ 13:18

    Peter,
    Förstår att man måste kunna erbjuda olika båttyper att segla mot varandra – så någon form av respit behövs.
    Personligen tycker jag dock att det är så fantastiskt mycket roligare att segla entyp pga först båt i mål vinner, tätare fält etc.
    Vi var 11 X-35:or på GR i somras. Jag tror vi blir 15+ i år.

    Reply

  31. Claes Hiersemann
    Dec 1, 2007 @ 18:06

    – Glöm inte ett alternativ som inte ens finns att välja….?

    DH regeln har utvecklats under åren, är nu en relativt bra regel.

    Vi kommer att segla mycket DH även 2008!

    Seglarhälsningar

    Claes………../)…../)………./)…………..assy spinns.

    Reply

  32. Micke M
    Dec 1, 2007 @ 20:11

    Hej
    Håller med dig att entyp är roligare specielt vid havskapsegling mer nerver och kämpande.

    ps kom på att Peter Pohl ligger 2 klass segrar efter mig på Gotland Runt. Så det är bara att kämpa på.

    Micke M

    Reply

  33. Peter Pohl
    Dec 2, 2007 @ 16:13

    Micke M = Micke Magnusson? I så fall får jag kämpa på lite till.

    Reply

  34. Aatos Kärkkäinen
    Dec 2, 2007 @ 19:30

    Jag har beställt Finlands första A 35. Båten skall levereras till Helsingfors båtmässan i början av februari. Gotland Runt står i programmet och absolut i IRC om det är möjligt.

    Reply

  35. Mats V
    Dec 3, 2007 @ 18:12

    28-25, IRC vs ORC Int. Intressant att se om det blir så eller om ORC Int lyckas vara så bra/rättvis att lite IRC:are väljer att köra ORC Int. Väntar intresserat på de första riktiga jämförelserna.

    Bara vi blir fler på havet så är det bra!

    Reply

  36. Peter Gustafsson
    Dec 3, 2007 @ 18:27

    Kul i alla fall att vi på några dagar fått in en tredjedel av båtarna. Borde ge någon indikation.

    Största frågan är hur vi får Swan- och Classicseglare att läsa blur.se :-)

    Reply

  37. Alexander
    Dec 3, 2007 @ 18:33

    Reply

  38. Fredrick M
    Dec 3, 2007 @ 19:42

    ORC International will crown the winner of Eurocard Round Gotland Race 2008

    Reply

  39. Lars Sörqvist
    Dec 4, 2007 @ 23:44

    Peters bedömning (+15 båtar) gällande X-35 är nog realistisk då det blir fler båtar i Östersjöregionen nästa år samtidigt som vi intensifierat samarbetet med finnarna!
    Lasse

    Reply

  40. Per Lindstedt
    Dec 7, 2007 @ 13:59

    IRC kontra ORC Int: Som jag förstår det hela så kommer “crusingracers” få svårare att hävda sig mot rena racing båtar i IRC. Kolfiberrigg, djupa kölar med bulb och lätta skrov verkar vara såpass gynnade i IRC. Jag är rädd att det inte främjar havskappseglingssporten pga att det blir mkt dyrare med kolfiber rigg, svårare att använda den djupgående båten som familjebåt i naturhamnar. 2,3 m djupgående i stället för 1,8 m gör stor skillnad i sthlms ytterskärgård!
    I IMS/ORC Int kan tyngre och välbyggda standard båtar med crusing inredning tävla på hyggliga vilkor. Det verkar bli mkt svårare för dom båtarna i IRC. Jag tror att det är risk att IRC betyder mindre startfält då lite tyngre “kombinationsbåtar” riskera att försvinna från startlistorna.
    Samtidigt tycker jag det är fel att IMS har gynnat vekhet alltför mycket.
    Jag hoppas och tror att ORC international blir en bra regel som straffar dom extrema IMS båtarna och som förövrigt gör att så många båtar som möjligt kan tävla på justa vilkor. Förövrigt så håller jag verkligen med inlägg nr 24 från Fredrick M.

    Reply

  41. PelleL
    Dec 7, 2007 @ 15:05

    Att IRC skulle gynna rena racingbåtar är ett direkt felaktigt påstående för de storlekar på båtar vi seglar här i landet (dvs 33′ upp till 40′) För större båtar (runt 45-50 fot och uppåt) är det nog så att IRC ger rimliga mätetal för racigare båtar men hur många TP52’or har vi idet här landet?. Om vi pratar om storleken 33′-40′ är skillnaden mellan IRC och IMS (och troligen ORCI) den att IRC bedömer assyspinn halsad på CL något mer fördelaktigt och att IRC inte straffar stabilitet lika hårt som IMS vilket gör att trvliga familje båtar som Peters J/109 (rent smicker =P ) blir konkurenskraftiga racebåtar också. Skillnaderna är inte större att den värsta IMS-banditen där är i 33-fots klassen också gör riktigt bra resultat i IRC (X-332, både vanlig och sport). Om vi sedan talar om ännu mindre båtar så gnäller inte direkt engelsmännen om att en racig båt som tex. en Melges har för bra IRC-tal utan snarare hut omöjligt det är att spöa Contessa 26orna (en mastheadriggad IF-båt)

    Reply

  42. Per Lindstedt
    Dec 7, 2007 @ 16:08

    Vi vet ju inte ännu hur ORC Int kommer att se ut men med i IRC regattor skulle jag helt klart köra med kolfiberrigg och ett så lätt skrov som möjligt och ha en djup köl. Det innebär allt annat lika en dyrare båt och som pga djupgåendet och den spartanska inredningen blir mindre lämpad som familjebåt. Att sedan det finns många duktiga X332, First 40.7 med flera seglare som lyckas i både IMS och IRC visar väl att dom är duktiga seglare. Båtklasser där man tävlat mkt i brukar ju ge utslag, vilket ju är tur och bra!

    Reply

  43. PelleL
    Dec 7, 2007 @ 16:24

    Djup köl (med svenskt mått) är absolut lönsamt i IRC så det är ett riktigt problem. Jag är mycket tveksam till kolrigg under 37-40′ och det vanliga klagomålet bland IRC-seglare är att man måste släpa runt på en massa inredning i mindre båtar. Skrovfaktorn i IRC kallas tom. kudd-faktor i vissa kretsar.

    Reply

  44. Peter Gustafsson
    Dec 7, 2007 @ 16:25

    Per, har du exempel på båtar som stämmer in på din beskrivning och som vinner mycket under IRC?

    Det låter som du beskriver en GP42. Den får TCC=1.225 vilket inte kan anses som ett bra mätetal.
    http://www.blur.se/images/IRCtrialGP42.pdf

    På SA diskuteras just nu Luctor 42 (just av anledningen att den är för extrem för att få ett vettigt mätetal). Mark Mills m.fl tror att extrema båtar lönar sig från 50 fot och uppåt. Precis som Pelle skriver. Till exempel så har ju Rogers 46 haft det svårt och nya “Full Metal Jacket” verkar ha kämpigt med sitt mätetal.

    Reply

  45. Patrick
    Dec 7, 2007 @ 16:29

    När jag var och tittade på Seaquest i England fick jag rådet att absolut avstå från kolfiberrigg på en såpass liten båt (36′) och jag fick också rådet att klä sittbrunnen med teak (!). Detta tillsammans med dynor och annat ger cruisingpoäng i IRC och är ett måste för att få ett vettigt mätetal åtminstone i mindre båtar.

    Reply

  46. Peter Gustafsson
    Dec 7, 2007 @ 16:37

    Om båtarna blir bra eller dåliga familjebåtar, så vet jag inte om det är bättre att semestra i en IMX-40 eller GS42R än i J/122, First 40.7 eller X-41 :-)

    Reply

  47. Patrick
    Dec 7, 2007 @ 17:01

    Nej, det är lika illa där. “Regleringar” av den sorten blir rätt trista. Men kanske är det vad som behövs för att familjebåtar skall deltaga i kappseglingar? Vore iaf roligare med Sweet-poäng som går åt andra hållet :-)

    Reply

  48. Per Lindstedt
    Dec 7, 2007 @ 17:57

    Intressant att höra Patrick att dom avrådde till kolfiberrigg på en 36 fotare. Peter, J 109 har en mkt fin inredning och fin båt förövrigt, kanske ngt f djupgående för favoritställen i stlhms ytterskärgård.
    Förhoppningsvis har jag fel om att IRC gynnar kolfiberrigg. Trevlig helg! :)

    Reply

  49. Peter Gustafsson
    Dec 7, 2007 @ 18:26

    Trevlig helg själv, Per!

    När det gäller djupgåendet är det en svår balansgång mellan seglingsegenskaper och “naturhamnspotential”. Den här gången blev seglingen prioriterad.

    Reply

  50. Alexander
    Dec 7, 2007 @ 18:39

    Man får väl köpa canting keel om man ska in i naturhamnar.

    ;)

    Reply

  51. Micke
    Dec 7, 2007 @ 18:56

    Vilken klassbåt av ORC International och IRC kommer att komma först i mål tror ni på Gotland?

    Tror att de flesta vill segla snabba kul båtar och de flesta nya kul båtar är ju IRC byggda? Så ORC int kommer att få det tufft framöver tror jag.

    Micke

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.