Skip to content

24 Comments

  1. Alexander
    Nov 30, 2007 @ 02:18

    Reply

  2. Erik
    Nov 30, 2007 @ 03:29

    Ja det här med assy. spinne det kan ju alla glömma, bara för losers och andra amatörer etc. ??!! Själv ska bygga en grym assy.garderob till min Arcona400 och piska på så gott det går…. Assy. på spin bom det lär göra en jävla fart på alla undanvindsbogar.
    Jag säger bara keep on going!!!!!

    Reply

  3. Christina W
    Nov 30, 2007 @ 08:56

    SÅ häftigt med en blogg om segling. Jag kan inte segla och är inte så intresserad men beundrar alla som brinner för sina intressen.

    Reply

  4. Pelle P
    Nov 30, 2007 @ 09:41

    Anar jag LITE syrlighet i dina kommentarer Peter?…

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Nov 30, 2007 @ 09:54

    Näää, jag försöker bara vara kontroversiell för att få fler hits :-)

    Fast jag håller på att skriva på en teori. Att det faktiskt finns en skillnad mellan båtarna beroende på vilken breddgrad man seglar. Det häpnadsväckande är att det inte bara handlar om spinnakerform. Utan även kölar, båtmaterial och segelduk.

    Det är dock fortfaranede osäkert om det beror på geografiska effekter eller om seglarna är extremt konservativa nära polerna.

    ;-)

    Reply

  6. Fredrik
    Nov 30, 2007 @ 11:03

    Inget fel med assymetriskt. Däremot är peken mer tveksam. Fördelar med peken är dock att båthanteringen blir enklare och att mer skärning på undanvinden vid bankappseglingar gör att taktiken blir mer intressant … tycker jag …

    Reply

  7. PelleL
    Nov 30, 2007 @ 11:29

    Jag tror det är skillnad på ägarna beronde på vilken breddgrad man seglar ;-) ju längre söder och västerut dessdå mer pengar till stora assy-garderober.

    Reply

  8. Hansen
    Nov 30, 2007 @ 12:46

    Det tar ett tag och lära sig att segla med assy, har själv seglat med assy sedan mitten av 90-talet. Jag tror att många som kommer från båtar med symetrisk antingen seglar för lågt eller för högt med sina assy. Det är viktigt att man lär sig vilka vinklar som är rätt för sin båt i de olika vindstyrkorna. Många blir nog också frustrerade av andra båtar när det gäller vinklarna och glömmer bort deras egen segling. Vindskiften på undanvindarna blir viktiga också när man ligger och skär mer med sin assy. Mest optimalt att föra sin assy är en kombination på peke samt bom. På öppna bogar är det fint att kunna halsa sin assy på en lång spinnakerbom och få upp den lite i lovart.
    Vi seglar med fem olika assy:
    – Assy hissad på fraktionen vid överlevnadsväder
    – Assy Masthead heavy vid hård vind
    – Assy Masthed (Big Mama)
    – Assy Mashead AirX lättvindsraket
    – Assy Masthead Gamma3- på rulle används i lättvind på brantingar

    Med ovanstående garderob är man en komplett Assy-seglare.

    Tyvärr så begränsar våra respitsystem en del så det krävs att man får med sig rätt segel ut i båten när det är dags för race.
    Lys är ju värst med sin begränsning på 2 st. Danskt Handikapp har man fattat galoppen med att vara en framtidsregel och tillåter 4 st.
    I DH är det dessutom tillåtet att välja om de skall vara symetriska, assy eller både och. Det är även valfritt att halsa spinnakern på peke eller bom.

    SweLys regelverk gör att våra båtar inte kan segla effektivt med assy vilket jag tror är en stor anledning till att många avstår assy.
    Våga släppa Lys!
    Utvecklingshämmande respitregler gör att vi inte kommer ur stenåldern (bly).
    /Hansen

    Reply

  9. Patrick Lindblom
    Nov 30, 2007 @ 13:23

    Jag vet inte hur det är i andra entypsklasser, men i Mumm 30 tycks man ju ha fattat galoppen. Där på en 30-fotare har man 4 undanvindssegel – både symmetriska och assymetriska. Assy blir ju f.ö ett oerhört bra segel på en båt som är så snabb att man *måste* skära för att hålla relativa vindstyrkan uppe.

    Men är det alltid bättre med assy eller är det bara coolare? Är det bra med assy på min Grand Soleil 43:a som väger 10 ton? Blir det verkligen bättre VMG om jag skär 25 grader i hårdvind? Eller är det bara coolt? Bättre skulle det sannolikt vara om jag kunde köra en fetstor assy i lättvind och planare symmetrisk i hårdvind och alltså fick ha bägge varianterna. Är inte en kombination det bästa? Blåser det på så tjänar väl även lätta båtar på att ha en optimal vindvinkel på sisådär 178 grader TWA?

    Reply

  10. PelleL
    Nov 30, 2007 @ 13:39

    Nja…jag tror en lätt båt (som tex Kracer) får bäst VMG runt 140-150 TWA även i hårdvind. Anders kan säkert ge oss rätt svar…men det är väl kanske inte det debatten borde handla om utan frågan är väl vad som är bra för breddkappseglingen? 5 undanvindsegel eller 2? Vare sig man kör symmetriska eller assymetriska spinnare så ligger en komplett garderob runt 5 segel men 2 symmetriska täcker nog ett större område än 2 assymetriska.

    Reply

  11. Patrick Lindblom
    Nov 30, 2007 @ 13:56

    Som vanligt vettig input från Pelle! Men jag vet inte om det just är vad som gynnar breddkappseglingen som är det intressanta. I så fall kan man ju lika gärna säga att enkelheten i att hantera en gennacker kan vara det som gör att folk väljer att hissa nylonet istället för att låta bli.

    För mig är det intressanta vad som får *min* båt att gå fortare och ha ett större register. Med den lilla detaljen i bakhuvudet som en del tycka glömma – alla kör inte båtar som väger 2,5 ton och har 200 m2 segelyta i nedförsbacken.

    Reply

  12. Stefan
    Nov 30, 2007 @ 15:22

    Som hederlig Svensk föreslår jag 3 undanvinds segel om det är sym eller assym tycker jag skall vara egalt. Sedan kan de beroende på regelns finess påverka mätetalet (OOPS nu var jag nästan där igen).

    Stefan

    Reply

  13. Hansen
    Nov 30, 2007 @ 15:22

    Som jag skrev som kanske inte kom fram så tydligt så tror jag att motståndet till assymetrisk är att vi är begränsade i de respitsystem vi använder här i Sverige. Hade valmöjligheten funnits att använda både assy och symetrisk samt peke och bom så kommer alla båtar att hitta ett effektivare sätt att segla. Givetvis så passar assy bäst lättdrivna båtar. På den vanliga båten (deplacementbåten) så skulle 3 spilers vara tillräckligt, 2 symetriska och en assy. Det handlar ju om att förvalta vinden optimalt.
    På mitt flyvepap så passar assy bäst så klart annars så hade jag inte haft det. Vi har haft som mål att få ut så mycket prestanda det går ur en 9 metersbåt utan att anpassa oss till mätregler.

    Reply

  14. Stefan
    Nov 30, 2007 @ 15:23

    Som hederlig Svensk kompromis föreslår jag 3 undanvinds segel om det är sym eller assym tycker jag skall vara egalt. Sedan kan de beroende på regelns finess påverka mätetalet (OOPS nu var jag nästan där igen). Skall man köra något för breddsegling dra ner det till 1 undanvinds segel och två försegel inkl fock.

    Stefan

    Reply

  15. Hansen
    Nov 30, 2007 @ 15:43

    När vi seglade Centomiglia på Gardasjön i somras seglade vi på scratch. Seglingen är en fantastisk breddsegling som öppnar för kreativt optimerande. Följ med ner nästa år i september med egen båt och känn efter.

    Reply

  16. Harald H
    Nov 30, 2007 @ 20:49

    Peter,

    Et bidrag til din (konspirasjons-)teori:

    I varmere strøk er sjøtemperaturen høyere og følgelig er viskositeten lavere enn i Skandinavia. Viskositeteten avtar med ca 2% per grad. 20-30% lavere viskositet i middelhavet (30 C) enn i Skagerak må da ha mye å si, spesielt for lettvindsegenskapene.

    http://www2.ocean.washington.edu/oc540/lec02-24/

    Selvsagt er en symmetrisk spinnaker bedre. Den gir en god grunn til å jage fruen på fordekket i jibbene.

    Reply

  17. Öresund Regatta, Anders
    Nov 30, 2007 @ 22:53

    Jag håller med Hansen att det handlar mycket om styrning för att komma rätt med asymetriskt. Särskilt på peke.
    På bom är det en helt annan sak.
    Diskuterade ikväll med Åke på Gran om att sy gennaker för halvvind/spetsig slör på bom i kombination med symmetriskt.
    Spetsa för Fyn Cup i DH!!
    Det hade varit bra om vi hade släppt LYS i landet. Bakåtsträvande. Antingen eller eller max 2 av varje. NORLYS verkar fatta.
    Vad gäller i IRC? Kan man köra både asymmetriskt och symmetriskt?

    Reply

  18. PelleL
    Nov 30, 2007 @ 23:15

    IRC tillåter vilka kombinationer som helst men den allmänna uppfattningen verkar vara att “assy-pole” är för dyrt mättalsmässigt , åtminstone för mindre båtar (

    Reply

  19. PelleL
    Nov 30, 2007 @ 23:19

    hmmm…halva commenten försvann

    Reply

  20. PelleL
    Nov 30, 2007 @ 23:21

    igen…..grrrr

    där de flesta kör antingen assy på peke eller vanliga spinnare. Mer än 3 undanvindsegel kostar extra på mätetalet…

    Reply

  21. Öresund Regatta, Anders
    Dec 1, 2007 @ 12:08

    Vi får väl se om vi kan få till den på spinnakerbomslängden ostraffad i DH. Assymmetriskt är ju en dröm på hårdare halvvindar.
    Vi får se om det finns ytrymme till en riktig DH-blåsa på 120m2 för lättare väder till vår Dehler 34. Vi bestämmer oss när vi kört i mars och april.
    Jag ska ha en allround på ca 100m2 för LYS först.

    Reply

  22. Pelle P
    Dec 2, 2007 @ 17:05

    Öresunds Anders!
    Utan att veta alla tal på D34 så låter “riktig DH-blåsa på 120m2 för lättare väder” som en felsatsning då extraytan säkert kommer i form av bredd och det är sällan lyckat i lättare väder. En 0,4 alt 5oz med smal toppvinkel är mumma i 0-3m/s. Smal toppvinkel för att ge utrymme för skärningar och en viss crossover på öppnare bogar i lätt vind.

    Reply

  23. Hansen
    Dec 2, 2007 @ 22:11

    I Sundet har vi lätt väder tills det blir hårt…. :-))

    Reply

  24. För nära nordpolen? | blur
    Jun 11, 2008 @ 09:13

    […] Jag hade en teori om att Sverige låg för långt norrut för att moderna saker som asymmetriskt på peke, fathead eller sportbåtar skulle fungera. Något med klimatet. Eller närheten till nordpolen. […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.