Sweet… Mach 45
This is the shit. Mach 45 från franska JPS Production i La Trinité-sur-Mer.
5 ton, rorkult, pedistal, svängköl, dubbla roder & 4 meter svängbart peke!
IRC TCC=1.316 (motsvarar väl 1.66 i LYS) är 7% snabbare än en GP42 eller 3% långsammare än en TP52. Då skall den ändå vara optimerad för att segla i IRC. Sweet.
Här är en bra artikel från Ocean Racing.
Konstruktör är Samuel Manard som tidigare designat en hel hög med Mini 6.50, Class 9.50, Class 40 och annat skojigt.
13.80 x 3.94 x 2.70 m
5.200 kg varav 1.800 i kölen
Stor 64 m², genua 56 m² & spinn 220 m²
Anders
Dec 17, 2007 @ 09:19
Mysig innuti ochså.
Praktisk, lättstädat (det gillar tanten) och ny funkis!
Mange
Dec 17, 2007 @ 09:57
Jakligt nice!!!
Alexander
Dec 17, 2007 @ 10:37
Sjuk båt!
Sillstryparn
Dec 17, 2007 @ 11:34
This is the mother of all shit
Pelle P
Dec 17, 2007 @ 11:45
En typisk “No tjafs 45:a”, underbart!
Hoppas rorsman (de andra) har många fotstöd, det är långt ner till läsidan när wipe-outen kommer i 15-25kn… Rorkulten är inte mycket att hålla i då!
MickeM
Dec 17, 2007 @ 12:02
Kul med rorkult i stället för ratt. Jag ser att även GP42 och Open 40 har rorkult är det en trend. Tycker det ser tuffare och sportigare ut med rorkult.
Micke
Ps Match har ju pistolhakar i förseglet ccolt.
Peter Gustafsson
Dec 17, 2007 @ 12:04
Frågan är om man vill vara med ombord eller sitta i en fotobåt med smattrande kamera när wipeouten kommer :-)
Kollade på kul, och den har samma rating som en Cookson 50!
Om man tänker sig de videos vi sett med “Chieftain”, och så kör vi samma repa med en båt som väger 25% mindre…
MickeM
Dec 17, 2007 @ 12:18
Det verkar gå fort med svängköl
http://video.google.co.uk/videoplay?docid=1531195924479870025
Kolla in när Farr11s bara blåser om en annan båt.
MickeM
/HenrikB
Dec 17, 2007 @ 14:13
Fan, habegäret är stort…
Äntligen börjar svängkölar komma på “Cruisingbåtar”!
Jocke T-son
Dec 17, 2007 @ 15:11
Detta var det fräckaste jag sett på länge! (Med ett skrov;-)
Sååå Cool!
God Jul
Patrick Lindblom
Dec 17, 2007 @ 16:46
J-ligt cool. Nån som vet vad besten kostar?
Alexander
Dec 17, 2007 @ 17:26
MickeM, ser iofs ut som om farren skär rätt mkt mer, plus har täckning.. men ändå tydlig skillnad..
Mats V
Dec 17, 2007 @ 18:41
Kul båt!
Varför “pistolhakar”? Bara kostnadsskäl eller finns det någon annan förklaring att inte ha profil? Nån som vet?
Rorkult är helt rätt!
Emil
Dec 17, 2007 @ 19:07
“hangs” finns i olika utföranden, velcro, karbinhakar osv. På plussidan finns att du inte har någon profil som kan gå sönder vilket på långsegling är katastrof, eller att du kör sönder förliket på seglena, för shorthanded segling och/eller i segling i jobbigt väder är det guld då du inte behöver springa på fördäck för att bärga segel utan du bara skickar ner det och låter det hänga på förstaget. Friktionen vid hissning och bärgning är också betydligt mindre än med profil. Gör skillnad på större båtar.
På minussidan finns att framsegelbytena tar längre tid och ger större förluster då du ju måste ta ner ett segel för att sätta upp det andra. För att minska förlusterna kan du skicka upp ett stagsegel som bytsegel.
Emil
Dec 17, 2007 @ 19:09
Kostnadssläl är det inte. Inklädda förstag är rätt dyra…
Mats V
Dec 17, 2007 @ 22:10
Aha! Tack för infon , Emil.
Jocke T-son
Dec 18, 2007 @ 00:13
Med risk att bli idiotförklarad måste jag dock ställa följande fråga.
Hur löser man avdriften med en svängköl utan centerbord? Det “normala” är ju att man har centerbord på vardera sida för att ta bett på kryssen. Vet ej hur mycket kölen kan svängas på denna båt men vad är det som “bettar” på kryssen?
Fredrick M
Dec 18, 2007 @ 01:16
På Mach 45 är det ett centrumplacerat centerbord! Om du inte har centerbord blir den mer lidande i svaga vindar och fall den inte är en planade båt på kryss. Det är som vindsurfingbrädor stor avdrift när den inte planar och får bett. Samma med segelbåtar. :-)
Jag fattar inte!
Dec 18, 2007 @ 18:53
Jag tycker att det ser ut som en ful båt med mycket våt yta som gör den långsam på kryssen. Det förlängda rufftaket…blä.
Ett kul ämne på denna blogg vore att gissa andrahandsvärdet. Det vore roligt att följa upp vilka båtar som är Sweet även när dom skall säljas om ca 5 år. Den som tror att denna kommer vara lätt såld har inte koll på båtar.
Landmark 43 är en Sweet båt precis som x-41 men Mach 45 ser inte klok ut.
Peter Gustafsson
Dec 18, 2007 @ 20:30
Alla kan ju inte gilla samma saker (det var bara på 70-talet som alla gillade Maxi 77 och Albin Vega (ja förutom folkbåtsgubbarna som gnällde på att de inte såg kloka ut)).
Prova att googla på “förnuftiga båtar med bra andrahandsvärde”. Kanske finns det en annan blog som fokuserar på sånt.
Sedan är jag inte alls säker på att X-41 har så bra andrahandsvärde. Precis som IMX-40 är det en perfekt cruiser/racer, men lite “too much” för familjen som skall semestersegla? En IMX-38 kan man få för under 500.000:-. Det är lätt att hamna i ett ingenmansland. Inte tillräckligt het för coola kappseglaren, och för avancerad för Svensson.
Jag fattar inte
Dec 18, 2007 @ 22:47
Självklart så kan inte alla gilla samma saker men jag blev paff av alla odelade positiva rektioner på Mach 45. 70 talet innefattar även Ballad, Scampi, 707, Express, H-båt, Smaragd mfl. som alla är båtar som varit en bra “investering” och för sin tid roliga båtar.
Visst kan jag kolla på andra sidor om man inte får vara oliktänkande här. Jag tyckte bara att Mach 45 såg ful ut, och för sin typ av båt, långsam:-)
2:a handsvärdet speglar kvaliten på en konstruktion bättre än något annat.
Peter Gustafsson
Dec 18, 2007 @ 23:20
Man både får, och skall, vara oliktänkande!
Vilken 45-fotare vill du rekommendera för ett så festligt Gotland Runt som möjligt?
T-son
Dec 18, 2007 @ 23:56
Det är väll skönt att smaken är olika! Av de båtar du räknade upp så väcker endast en välvårdad Express eller H-båt något intresse. Övriga har samma sex apeal som Christina Lugn eller Claire Wikholm. Att en rejs båt blir omordern fortare än en Najad förstår nog de flesta. Tror dock inte att merparen av presumtiva köpare av en Match 45 köper den för att göra en långsiktig investering. Jag skulle ju heldre segla ett GR på en Match 45 än en Smaragd.
Mats V
Dec 19, 2007 @ 00:35
Kul/fräck/cool etc är inte detsamma som vacker. Vackra båtar är det ont om. Men kul är den säkert att segla och långsam tror jag inte den är. Sen tror jag du har helt rätt om andrahandsvärdet – så är det ofta med båtar “i framkant” på utvecklingen – vilket vi med lite mer konservativa båtar kanske skall vara glada över…
Hansen
Dec 19, 2007 @ 02:47
Cool båt men inget nytt!
http://www.kracer.org/images/2003_m_2.jpg
Jag fattar inte
Dec 19, 2007 @ 09:03
Peter!
Jag hade satsat på Club Swanen eller Swan 45. X41:an är absolut ett alternativ som jag gillar.
T-son!
Något jag inte fattar är dina person angrep på Christina och Claire!
Tror du att du har större sex apeal?
En Scampi var en mycket beundrad båt efter sina 3 raka VM 1:or och en Smaragd väkte nog mer intresse 1976 än vad Mach 45 någonsin kommer att göra. Självklart så kan man inte jämföra då med nu, båt mot båt.
Hur många köpare krävs det för att kunna tala om merparten, 3,10,50,100,500 eller 1000? Hur många Mach 45:or tror du kommer att byggas.
För att få ett bra 2:ahands värde så bör man komma upp i minst ca 300 båtar. Jag tror inte Mach 45 kommer i närheten av 10.
Peter Gustafsson
Dec 19, 2007 @ 09:38
Jag hade inte heller köpt en Mach 45. Men jag hade 100 gånger hellre seglat runt Gotland med en sådan än med en X-41 (inget ont om X-41). På samma sätt så hade jag hellre seglat en X-35 än en Bavaria 31.
Sedan när blev andrahandsvärde en faktor när det gällde coola båtar? När jag skall köpa en båt för mina egna (eller någon annans) pengar är det ju viktigt. Men ingen som jag känner går på bryggan i Sandhamn kvällen innan GR, pekar på en båt och säger:
“Wow, kolla där, otroligt bra andrahandsvärde”
;-)
PelleL
Dec 19, 2007 @ 11:05
Båten är väldigt …eh….öh…fransk i sin form och koncept. Man ser ju tydligt influenserna från diverse “open” klasser och sen tycker jag man ser att det är en båt som funkar när det trycker på ordentligt ute på havet. Banrace i lätt-måttlig bris på platt vatten är knappast dess bästa sida. Om den sen är snygg eller inte…..tja jag vet inte men jag tycker den har en “effektiv” look som havskappseglare på samma sätt som Corbys båtar har det som kryss-läns maskiner. Jag gillar den för vad den är men Gotland Runt är för kort för en sån här båt….man måste ju hinna njuta av trippen också…=)
Patrick Lindblom
Dec 19, 2007 @ 11:36
På Joost finns en dokumentär från Sydney-Hobart 2002 när Grundig var med, en 66-fotare med brett & platt skrov. Det gick inte så bra för den båten i höga vågor och kryss, till skillnad från t.ex. Nicorette som har en mer klassisk form. Men på undanvind är det ju en annan sak. Är det något man kan förvänta sig av en båt som Mach 45 också?
X-Force – Episode 5: The Science of Sailing:
http://joost.com/020009l
Magnus
Dec 19, 2007 @ 11:43
Dåvarande grundig är en tidigare open60 som modifierats. Open60 är konstruerade för långa öppna bogar och därför ser de , liksom mach45, ut som de gör. Gamla nicorette var konstruerad för att öven kunna kryssa på ett vettigt sätt. Hobart är ett race där vinden traditionellt komer bakifrån i början och framifrån från bass strait och framåt.
Peter Gustafsson
Dec 19, 2007 @ 12:11
PelleL, en solig eftermiddag med SV 12-15 m/s från rundnigen Visby till kall pilsner i Sandhamn är väl precis lagom mycket njutning :-)
Typ så här…
Jag fattar inte!
Dec 19, 2007 @ 13:03
Peter!
Vad som händer kvällen innan start är för mig ointressant:-)
Därimot intresserar jag mig för kvällen efter målgång. När man säger WoW kolla vinnarbåten, en sån skulle man ha men den är nog inte billig nu:-)
Peter Gustafsson
Dec 19, 2007 @ 13:25
Ja, visst är det roligt att ligga i hamnen med brunnen full av pokaler och folk pekar och säger “wow, en Nova, en sån skulle jag vilja ha” :)
Jag fattar inte!
Dec 19, 2007 @ 14:19
Gott Peter! Äntligen fattar du.
Fick inte du bra avkastning på din vinnarbåt och hade roligt?
Magnus
Dec 19, 2007 @ 18:55
“bra avkastning”?? fel sport…
Anders
Dec 19, 2007 @ 19:17
Eller så gör köper ni fel märke och seglar illa så ingen tror på båten….
Touche..
Magnus
Dec 19, 2007 @ 19:21
det där förstod jag inte Anders. Kan du förklara?
Jag fattar inte
Dec 20, 2007 @ 00:10
Anders!
Jag fattar inte.
Fastest home from Fastnet Rock - BLUR
Aug 12, 2017 @ 12:20
[…] att dominera Class 40, så har Sam Manuard också ritat Mach 45 (som vi debatterade här när den var ny 2007). Värt att jämföra denna och hypermoderna Infiniti 46R med […]