Början känns lite småtrevlig, men merparten känns inte särkillt upplyftande. Startsekvenserna är både intetsägande och trista. De enda personer som kan vara intresserade av att se detta är förmodligen de vars båtar syns på filmen….
När man ser filmer som denna förstår man verkigen att vår sport inte får någon medial uppmärksamhet. Skrämmande att en stor klubb som KSSS gör det så amatörmässigt när faktiskt “glada amatörer” visat sig kunna göra filmsekvenser som varit mycket bättre (flera sådana har t ex publicerats av Peter på denna site…). Med en nivå som denna är det nog lika bra att låta bli att göra filmer då de mer förstör än uppmuntrar….
Satt just och kollade på längdskidåkningen på TV och fick en påtaglig referens. Har själv tävlat mycket (på den gamla goda tiden) i längdåkning och anser att detta verkligen är en åskådarmässigt usel sport. Ett antal skidåkare sticker iväg in i skogen (förr en i taget) och kommer tillbaks för varvning efter någon halvtimme…. Trots dessa förutsättningar har media lyckats göra skidåkningen till en enormt spännande publiksport. Visst kan man göra samma sak med segling! Om man vill….
….och har förmågan!
Lasse
Det var bara en i mängden av qbrick filmerna, kul att de har massa småklipp tycker jag, dock borde de samla det bästa och göra en “häftig” promofilm om de skulle vilja det. :) Sen håller jag med om att början var bäst ;)
LS – intressant ämne – hur gör man segling mer attraktiv för media?
Hur kommer det sig att längdskidåkning får mer uppmärksamhet än segling? Ganska viktig och intressant fråga.
Vad skiljer ?
Längdskidåkning utgörs av 1 person med ett namn, en klubb eller en nationaliet. Tydligt. Man kan engagera sig i personen. Tomas Wassberg osv. Jättebra och enkelt för media.
Hur profileras segling? Vid anmälan till ett race är det swe xyz med ägaren kalle svensson. Vid rapportering framhäver man gärna ett sponsornamn på båten för att få denna glad. Den som vinner tävlingen är ett team ombord, som ingen vet vem det var. Rorsman tar ofta 100% av creddet.
Så, hur skall media förhålla sig?
*Är det båten man följer, SWE xyz?
*Är det båtnamnet man följer?
*Är det klubben man seglar för?
*Är det båtmodellen man följer?
*Är det teamet (som inte officiellt inte finns)?
*Är det sponsorn?
*Är det rorsman?
*Är det ägaren?
Jag tror inte media är intresserad av reda ut hur man skall förhålla sig till detta, utan väljer en sport med tydliga utövare som längdskidåkning.
Så en av frågorna är, tycker jag, vad är det vi serverar media av ovan alternativ?
Personligen tycker jag det är riktigt tråkigt att följa alla större seglings event, utav det skälet att det inte finns några personer att följa. Jmfr med F1, STCC, Frölunda Indians osv där finns det tydliga personligheter man kan relatera till.
Hur vill vi profilera seglingen? Vad är det vi rapporterar till media?
Hur vill vi ha det?
Detta är kanske en av anledningarna att shorthandsegling har haft sådan framgång både medialt och sponsormässigt i Europa – det tydliga fokuset på individen. Liksom matchracing.
När det gäller lite större båtar så är det nog båten man engagerar sig. Att man tycker att Wild Oats eller Rambler är coolare än Maximus och där man har mindre koll på ägare/skeppare/besättning. På samma sätt i Volvo Ocean Race.
Men i fleetrace med expresser så är det ju svårt, då man hamnar lite mitt emellan…
Men som du säger, jag tror varje klass/klubb/race måste välja strategi och lyckas paketera det på ett bra sätt.
Jag kan leva med att inte “vem som helst” går igång på segling. Men det måste paketeras på ett sätt så att vi rekryterar nya seglare.
– “Wow – jag skulle verkligen vilja segla ombord på en båt som Ericsson”
– “Efter min jollekarriär skall jag bli som Bosse Expresseglaren”
– “Fan va cool att segla själv som Jonas Claesson, det måste jag prova på”
Är det shorthanded som vinner de största mediala poängerna så är det kanske bra att lära sig av detta. Vad gör man bra här? Är det fokus på personerna? Varför gillar media detta?
Är media intresserad av att engagera sig i båten tror Du? Är det public service osv, så blir det dold marknadsföring av något slag. Antingen av båtmärket i sig, eller om båtnamnet är kopplat till en sponsor.
Fast Du kan ha rätt, det kanske är båten vi seglare följer, frågan är vad media vill följa?
Media kan nog ta till sig individen eller laget (tänker på fotboll hockey osv) men kommer nog att “skala” bort alla halvdolda försök att gratis marknadsföra något brand.
Vad vill media? Kanske visa en prestation, individell eller lag, en svettig spelare, osv.
Skall man visa ett brand, ja då vill man ha betalt för detta.
Jag tycker inte medias svala intresse är så konstigt, man väljer hellre en svettig skidåkare….
Vad gör vi åt detta?
Intressant diskussion! Jag tycker kanske att resonemanget faller lite grann på att andra lagsporter som fotboll, ishockey, basket etc ändå lyckas väldigt mycket bättre än längdåkning, tennis, golf etc vad gäller uppmärksamhet och popularitet. Och det kan ju iofs bero på att man har sina stjärnor etc därockså, men samtidigt håller ju folk på *lagen*. Spelare och tränare kommer och går, men lagen består.
Det verkar alltså snarare vara något med formatet? I varje match finns det en vinnare och en förlorare. Nationella serier är ganska långa och sträcker sig ofta över en hel säsong. Den som följer sporten har alltså ett skäl att hålla intresset högt under hela säsongen.
Jag tror att detta också är ett av skälen skälet till den större populariteten i matchracing – det är enkelt. Det finns bara en vinnare och en förlorare på banan vid varje match. Precis som i de flesta andra lagsporter. Det taktiska spelet går att förstå även om man inte är invigd. Men är mediepopulariteten i matchracing STOR? Nej, det är den ju inte. Den lockar uppenbarligen inte TV-mediet i någon större omfattning ens på internationell nivå (förutom AC då). Än mindre på lokal nivå.
Håller helt med om att det i större sammanhang är båten man engagerar sig i. I AC finns ju en annan fördel och det är att båtarna i stort sett representerar länder. Enkelt att förstå.
Sedan finns ett litet problem i kappsegling och det är att rätt så ofta är matchen avgjord alldeles “för tidigt” för en publik. Det är rätt sällan det finns någon “spurtkänsla” i segling.
Vad gäller shorthanded så handlar väl det mer om strapatsen att folk ger sig ut på haven ensam? Ungefär på samma nivå som att man tänder på Orange II-projektet? “Fan, grabbarna SEGLAR alltså jorden runt på 50 dagar. Sjuuuukt!”. Eller äventyrsexpeditioner som när Skinnarmo skidade över Antarktis. Annars skulle ju 2.4 och Laser röna stort medieintresse i likhet med längdåkning? Och det gör de ju inte direkt.
För att en längdtävling skall bli intressant i TV måste TV-teamet ha fotografer ute på banan, så att man verkligen kan följa tävlingen. Det blir rätt struligt i seglingssammanhang. Självklart behövs det då kameror inte bara vid rundningsmärkena utan i ett gäng följebåtar och helikoptrar som kan filma ur olika vinklar och även olika båtar, så att producenten har mycket material att välja på. Det måste därutöver finnas mycket vindinformation tillgänglig för kommentatorer så att de kan berätta att “vinden vrider 25 grader höger” och illustrera detta i bild – precis som de gör på AC med splitavstånd o.s.v.
Och så måste de vara kunniga om alla team, båtar, historiken och tävlingen. Så att de kan köra kommentarer som “Nilsson i nr 22 låg under även förra året men ryckte på slutet genom ett taktiskt drag vid sista kryssmärket. Kommer han göra det igen?” DÅ tror jag även fleet racing kan bli intressant. Men det låter ju oerhört dyrt att producera.
Segling fungerar bra som TV-sport i flera länder. I Frankrike t ex, och England och i länder där seglingssäsongen är betydligt längre än i Sverige. Down Under är segling en stor TV-sport.
Bosse har en poäng i att media har svårt att veta vem eller vad man ska fokusera på. Båten, skepparen eller besättningen. Är det båten så är den oftast kopplad till en sponsor och då är det kört. SVT visar helst inga varumärken om dom inte är tvungna och de kommersiella kanalerna vill inte visa varumärken utan att få betalt för det. I SVT hette det t ex inte “Volvo Ocean Race” utan bara “Ocean Race”
Enklare då med skepparen om det är en känd sådan.
TV säger själva att kappsegling är svårt att förstå för dem som inte kappseglar själva. Bara en sån sak som att första båt i mål inte behöver vara vinnare.
De seglingar som har fått mest mediautrymme de senaste åren är matchracing och där finns inte det problemet. Där har vi en nöt att knäcka.
Jag tror att om media ska vara intrsserade så ska man följa gänget innan inkl. förberedelser,uppladdning,kanske andra seglingar etc. innan man ev. har fokus på något som Tjörn Runt, Faerder, Själland Runt eller Gotland Runt.
Då är det både båt och besättning och deras mål, träning, uppladdning som innebär att man som så där lagom intresserad vet hur det lagts upp innan.
Tänk bara att få lyssna på gängets snack och taktik innan start och vara ombord de 5 sista minuterna innan start…!
Vi får göra vad vi kan för att kanske få någon göra inslaget först och sedan sälja in det.
Glöm inte Klubben och lokala media.
1 Vi vet inte vad vi marknadsför
2 Media accepterar inte smygreklam
3 Person identiteten för rorsman och/eller besättningen finns knappt.
4 Kappsegling är svårförstådd
Min kommentar till ovan
1 och 2. Bilen i racing är sådär intressant, märket på fotbollskorna nja. Nike och Volvo tycker nog annorlunda, men media skalar bort detta så gott det går. Tror vi att media är intresserade av vilket båt vi seglar? eller vilket märke vi har på seglet? För längdskidlöparen så är skidorna jätteviktiga med det är inte det som syns i media. Jag tror man skall dämpa detta rejält. Inse att det är bara vi som bryr oss om detta.
3. Det saknas idoler och prestationer rent generellt. För ett fotbollslag skall lyckas, måste man ha forwards som skottar mål, dom syns, men alla vet att utan laget är dom inget. Samma med tränaren. I stort sett så marknadsförs laget som helhet, individerna är sekundärt. Hur är det i segling? Knappt rorsman och sedan inget mer. Tror, skall media intressera sig måste teamet marknadsföras, hur man tränar, laddar upp, har för målsättningar osv. Som det är idag är det en stor egotripp för rorsman som hellre vill snacka båt än teamet som tävlar.
4 Entyps segling borde väl inte vara svårare att förstå än 400 meter häck, först i mål vinner!
Handikappsystem finns väl i många sporter så det skall väl inte vara så svårt. Amerikansk fotboll och Baseball är väl inte de lättaste sporterna att förstå, lyckas de medialt. Hyfsat bra…..
Det ligger på oss att förklara de handikappsregler som finns. Det skall inte behöva vara så svårt.
Summering, tror Peter har rätt, det måste finnas förebilder som media kan följa under en säsong. Förebilder som tränar, sätter upp mål, bygger teamet, racar, ibland vinner, ibland förlorar. Detta så att media känner med dessa killar/tjejer. Passion osv. Konsekvensen av detta är att tona ner materialet.
Det skulle vara intressant att höra en media ansvarig på en fotbollsklubb ta del av ovan resonemang.
Vi saknar en Tiger Woods eller en Michael Schumi.
DVS en ,egen stjärna. Inte en liten anonym utan en stor. Pelle P var en sådan.(i sverige) Han körde diverse båtar med framagång (och ibland utan framgång).
Roussel Coutts var en hyfsad stor man men var var han i A-cup? Dennis o Conner (jäpp lite felstavningar mm gör livet glatt)
Vem är den svenska stjärnan? Idag har vi svårt att hitta nomineringar som talar ett tydligt språk.
Jag jobbar i Frankrike regelbundet. Där har vi ett par STORA stjärnor som vill slå alla rekord som finns. De vinner eller bryter pga oförutsedda händeleser. Enkelt att rapportera. Där pratas det inte om båt eller sponsor. Enmansseglingen är jättestor.
Det som är gemensamt för alla sporter utan Segling är att man seglar scratch dvs utan handicap.1st båt i mål vinner.
Jag tror på denna tävlingsform. Se Hermanö Runt. Enkelt 1a båt i mål vinner. Denna tävling har framtiden för sig. Den tävlingsformen tillsammans med rorsmansnamnet skulle göra det intressant för media.
förbjud sponsornamn båtnamn o bloggnamn etc. i resultatlistor….
Ha rorsmansnamet enbart tillsammans med placering.
Tänk vad TJ-runt skulle bli annorlunda om 1a båt över mållinjen skulle vara seglare och tänk vad spännande med 200 båtar över mållinjen samtidigt…..Behöver bara flytta ut målgången lite…Tänk nytt, tänk om, tänk igen……
Matchracing är enkelt att följa Vem av 2 båtar vinner? 1a båt över linjen.Seglingen har INGET ramavtal med SR. Det innebär att alla regattor mm kan sändas av reklamfinansierade kanaler.
Undantaget TJ-R GR Swedish Match . Medn de flesta lokala stationer skulle kunna rapportera segling om man tar kontakt med radion och sen har enkelt rapporteringssystem tror jag.
Det finns många viktiga synpunkter i inläggen ovan. Förmodligen är många av dessa delorsaker i den mediarelation som segelsporten har. Ytterst tror jag dock att att journalisternas syn på segelsporten i sig är avgörande och publikens syn underordnad. Visst styrs väl media lite av efterfrågan, men jag tror lika mycket att det media erbjuder skapar efterfrågan (hade vi haft alla vansinniga såpoperor annars…). Svenska journalister fattar en handfull sporter som man fokuserat på de senaste 50 åren! Nya sporter, och särskilt sådana med “rikemanskoppling” ratas ofta (golf är kanske undantaget som bekräftar regeln…). Har personligen varit verksam i flera olika klassförbund och försökt brottas med journalister… De har helt enkelt inte varit intresserade!
En andra fundering är huruvida man skall anpassa sporten till media eller till utövarna. Visst finns det en win-win-komponent i att anpassa till media. Sporten växer, sponsorers lockas in etc om vi får större mediautrymme. Det finns dock en baksida också. Känner mig själv lite kluven inför sporter som går långt åt medias håll – parkorienteringar, skidsprint runt slottet, etc. Finns det inte en risk att sporten blir lidande i sig beroende på media/publik-anpassningen? Alla stora regattorna på Riddarfjärden…. Säkert publikvänligt, men ganska snurrigt….
Vet att jag låter lite negativ… Tror dock att mycket kan göras! Andra länder har ju lyckats göra seglingen till en folksport! I Sverige är dessutom segling redan folkligt (var det inte 6 miljoner övernattningar i fritidsbåtar…). Borde vara en bra grund att också göra det till en SPORT i folks ögon…. Här tycker jag dock att man kunde önska lite mer av de tunga aktörerna i svensk segelsport (SSF, storklubbarna etc)! Det är självklart ingen enkel sits de sitter i, men personligen saknar jag en professionell marknads- och mediasatsning. Kanske är jag blåögd och fartblind eftersom jag sysslar en hel del med marknadsföring och försäljning i mitt jobb, men jag upphörs aldrig att förvånas över den amatörmässiga nivå som man ofta verkar agera på…..
Lasse
Jag tror att vi måste förmå allmänheten, och oss själva, att det är idrott vi håller på med! Sluta snacka om segling – snacka om KAPPSEGLING, idrotten!
Vi klarar ju faktiskt inte ens själva att marknadsföra vår sport internt, jag lovar att de flesta av er inte skulle känna igen Fredrik Lööf, eller Therese Torgersson om ni mötte dem på stan i vanliga kläder! Och de är våra största OS-seglande stjärnor vi har!
Allmänhetens syn, liksom 99% av sportjournalisterna ser inte den idrottsliga aspekten på segling, lika lite som de ser det i Dart eller Cricket. Men det finns hopp! Golf var tills för 10 år sedan en mycket marginell sport i media, snobbigt så det räckte, sen kom våra duktiga tjejer, eller skall jag i ärlighetens namn säga Sörenstam. Annika var en sportig tjej som styrketränade, joggade, förberedde sig mentalt, år rätt mat, tränade kopiöst mycket. Och så började det går bra – sen var helt plötsligt Golf en publiksport i Sverige! Sen hakade allmänheten på – snobbstämpleln tvättades bort, de bästa hockeyspelarna spelade Golf på sin fritid!
Var vill jag komma med detta? Ja det undrar jag själv…jo, vi måste börja från oss själva. Vill vi anses vara idrottsmän? Uppför vi oss som schablonbilden av idrottsmän? Vi har så mycket annat med oss, varför jag måste säga att den profil som de flesta visar upp är inte mer upphetsande än en familj på O-ringen i orientering!
Och vi får det öde vi förtjänar, eller?
Då kommer vi till de som vi kanske anser vara lite mer idrottsmän än oss andra – våra landslagsseglare! Det är en liten och hanterlig trupp. Här borde man börja – marknadsför dem, låt först och främst vi som håller på med kappsegling veta mer, låt dem vara synliga, strö lite stjärnglans! Skapa förebilder, en träff med Olympier ger ju onekligen något att snacka om i fikarummet på morgonfikat! Om de sedan gör bra ifrån sig, blir det ju ännu mer intressant! Stötta dem så att de får möjligheter att prestera ännu bättre, blir det medaljer i kappsegling när friidrottarna missar, då blir helt plötsligt kappsegling lite mer intressant! Och då mina vänner, då har vi något att bygga på!
Gillar Din ide Mattias.
Kör SYL (indelat på några klasser) på Tjörn Runt, inga krångliga regler, först i mål vinner. Kanske lite kruxigt i starten, men det finns säkert en lösning på detta också.
Personligen tycker jag LYS som tävlingsform är boring. SYL är roligare. Mer racing, mer adrenalin vid målgången.
Kanske inte skall kalla det för LYS/SYL, utan antingen kappseglare man i öppen klass eller entyp. Jmfr med bilracing. Vem vet hur många kg extra man måste ha i en bil om man kör med turbo i en öppen klass i bilracing?
Skall fokus ligga på rorsman eller besättning? Tror att om det blir rorsman så faller hela teamgrejen, nog bättre att satsa på laget som man gör i andra sporter. Köra med teamkläder, skippa ölen och göra en sport av det. Kappsegling. Håller mde Dig MA 100%
Peter, Du kanske skall börja profilera olika besättningar?!
Vi kanske skulle bjuda in en sport reporter från GP och diskutera med honom/henne vad som krävs! Kanske kan boka ett mötesrum på båtmässan och diskutera detta tillsammans med en reporter.
Någon som är med?
Förbund, riks bla bla. Tyvärr tror jag inte på att någon annan fixar detta. Utan det är vi.
Fråga inte vad kappseglingen kan göra för Dig, utan fråga vad Du kan göra för Kappseglingen.
Medveten, inte mina ord, men passar ganska bra.
Alex
Jan 4, 2008 @ 18:58
http://nplay.qbrick.com/player.aspx?mid=289&cid=4438
Promotion för Gotland Runt :)
Peter Gustafsson
Jan 4, 2008 @ 21:25
Spännande musikval? Känns som tagen från en svensk deckare där ond bråd död kommer att drabba deltagarna…
Alex
Jan 4, 2008 @ 21:35
Jag tror det har nåt med rättigheter och sånt att göra. Man tar vad man har :)
LS
Jan 5, 2008 @ 14:22
Början känns lite småtrevlig, men merparten känns inte särkillt upplyftande. Startsekvenserna är både intetsägande och trista. De enda personer som kan vara intresserade av att se detta är förmodligen de vars båtar syns på filmen….
När man ser filmer som denna förstår man verkigen att vår sport inte får någon medial uppmärksamhet. Skrämmande att en stor klubb som KSSS gör det så amatörmässigt när faktiskt “glada amatörer” visat sig kunna göra filmsekvenser som varit mycket bättre (flera sådana har t ex publicerats av Peter på denna site…). Med en nivå som denna är det nog lika bra att låta bli att göra filmer då de mer förstör än uppmuntrar….
Satt just och kollade på längdskidåkningen på TV och fick en påtaglig referens. Har själv tävlat mycket (på den gamla goda tiden) i längdåkning och anser att detta verkligen är en åskådarmässigt usel sport. Ett antal skidåkare sticker iväg in i skogen (förr en i taget) och kommer tillbaks för varvning efter någon halvtimme…. Trots dessa förutsättningar har media lyckats göra skidåkningen till en enormt spännande publiksport. Visst kan man göra samma sak med segling! Om man vill….
….och har förmågan!
Lasse
LS
Jan 5, 2008 @ 14:24
Jag syftade på GR-filmen….
Alex
Jan 5, 2008 @ 18:52
Det var bara en i mängden av qbrick filmerna, kul att de har massa småklipp tycker jag, dock borde de samla det bästa och göra en “häftig” promofilm om de skulle vilja det. :) Sen håller jag med om att början var bäst ;)
Bosse
Jan 6, 2008 @ 09:34
LS – intressant ämne – hur gör man segling mer attraktiv för media?
Hur kommer det sig att längdskidåkning får mer uppmärksamhet än segling? Ganska viktig och intressant fråga.
Vad skiljer ?
Längdskidåkning utgörs av 1 person med ett namn, en klubb eller en nationaliet. Tydligt. Man kan engagera sig i personen. Tomas Wassberg osv. Jättebra och enkelt för media.
Hur profileras segling? Vid anmälan till ett race är det swe xyz med ägaren kalle svensson. Vid rapportering framhäver man gärna ett sponsornamn på båten för att få denna glad. Den som vinner tävlingen är ett team ombord, som ingen vet vem det var. Rorsman tar ofta 100% av creddet.
Så, hur skall media förhålla sig?
*Är det båten man följer, SWE xyz?
*Är det båtnamnet man följer?
*Är det klubben man seglar för?
*Är det båtmodellen man följer?
*Är det teamet (som inte officiellt inte finns)?
*Är det sponsorn?
*Är det rorsman?
*Är det ägaren?
Jag tror inte media är intresserad av reda ut hur man skall förhålla sig till detta, utan väljer en sport med tydliga utövare som längdskidåkning.
Så en av frågorna är, tycker jag, vad är det vi serverar media av ovan alternativ?
Personligen tycker jag det är riktigt tråkigt att följa alla större seglings event, utav det skälet att det inte finns några personer att följa. Jmfr med F1, STCC, Frölunda Indians osv där finns det tydliga personligheter man kan relatera till.
Hur vill vi profilera seglingen? Vad är det vi rapporterar till media?
Hur vill vi ha det?
Bosse
Peter Gustafsson
Jan 6, 2008 @ 10:07
Intressanta synpunkter Bosse!
Detta är kanske en av anledningarna att shorthandsegling har haft sådan framgång både medialt och sponsormässigt i Europa – det tydliga fokuset på individen. Liksom matchracing.
När det gäller lite större båtar så är det nog båten man engagerar sig. Att man tycker att Wild Oats eller Rambler är coolare än Maximus och där man har mindre koll på ägare/skeppare/besättning. På samma sätt i Volvo Ocean Race.
Men i fleetrace med expresser så är det ju svårt, då man hamnar lite mitt emellan…
Men som du säger, jag tror varje klass/klubb/race måste välja strategi och lyckas paketera det på ett bra sätt.
Jag kan leva med att inte “vem som helst” går igång på segling. Men det måste paketeras på ett sätt så att vi rekryterar nya seglare.
– “Wow – jag skulle verkligen vilja segla ombord på en båt som Ericsson”
– “Efter min jollekarriär skall jag bli som Bosse Expresseglaren”
– “Fan va cool att segla själv som Jonas Claesson, det måste jag prova på”
Bosse
Jan 6, 2008 @ 12:04
Är det shorthanded som vinner de största mediala poängerna så är det kanske bra att lära sig av detta. Vad gör man bra här? Är det fokus på personerna? Varför gillar media detta?
Är media intresserad av att engagera sig i båten tror Du? Är det public service osv, så blir det dold marknadsföring av något slag. Antingen av båtmärket i sig, eller om båtnamnet är kopplat till en sponsor.
Fast Du kan ha rätt, det kanske är båten vi seglare följer, frågan är vad media vill följa?
Media kan nog ta till sig individen eller laget (tänker på fotboll hockey osv) men kommer nog att “skala” bort alla halvdolda försök att gratis marknadsföra något brand.
Vad vill media? Kanske visa en prestation, individell eller lag, en svettig spelare, osv.
Skall man visa ett brand, ja då vill man ha betalt för detta.
Jag tycker inte medias svala intresse är så konstigt, man väljer hellre en svettig skidåkare….
Vad gör vi åt detta?
Bosse
Patrick L
Jan 6, 2008 @ 12:05
Intressant diskussion! Jag tycker kanske att resonemanget faller lite grann på att andra lagsporter som fotboll, ishockey, basket etc ändå lyckas väldigt mycket bättre än längdåkning, tennis, golf etc vad gäller uppmärksamhet och popularitet. Och det kan ju iofs bero på att man har sina stjärnor etc därockså, men samtidigt håller ju folk på *lagen*. Spelare och tränare kommer och går, men lagen består.
Det verkar alltså snarare vara något med formatet? I varje match finns det en vinnare och en förlorare. Nationella serier är ganska långa och sträcker sig ofta över en hel säsong. Den som följer sporten har alltså ett skäl att hålla intresset högt under hela säsongen.
Jag tror att detta också är ett av skälen skälet till den större populariteten i matchracing – det är enkelt. Det finns bara en vinnare och en förlorare på banan vid varje match. Precis som i de flesta andra lagsporter. Det taktiska spelet går att förstå även om man inte är invigd. Men är mediepopulariteten i matchracing STOR? Nej, det är den ju inte. Den lockar uppenbarligen inte TV-mediet i någon större omfattning ens på internationell nivå (förutom AC då). Än mindre på lokal nivå.
Håller helt med om att det i större sammanhang är båten man engagerar sig i. I AC finns ju en annan fördel och det är att båtarna i stort sett representerar länder. Enkelt att förstå.
Sedan finns ett litet problem i kappsegling och det är att rätt så ofta är matchen avgjord alldeles “för tidigt” för en publik. Det är rätt sällan det finns någon “spurtkänsla” i segling.
Vad gäller shorthanded så handlar väl det mer om strapatsen att folk ger sig ut på haven ensam? Ungefär på samma nivå som att man tänder på Orange II-projektet? “Fan, grabbarna SEGLAR alltså jorden runt på 50 dagar. Sjuuuukt!”. Eller äventyrsexpeditioner som när Skinnarmo skidade över Antarktis. Annars skulle ju 2.4 och Laser röna stort medieintresse i likhet med längdåkning? Och det gör de ju inte direkt.
För att en längdtävling skall bli intressant i TV måste TV-teamet ha fotografer ute på banan, så att man verkligen kan följa tävlingen. Det blir rätt struligt i seglingssammanhang. Självklart behövs det då kameror inte bara vid rundningsmärkena utan i ett gäng följebåtar och helikoptrar som kan filma ur olika vinklar och även olika båtar, så att producenten har mycket material att välja på. Det måste därutöver finnas mycket vindinformation tillgänglig för kommentatorer så att de kan berätta att “vinden vrider 25 grader höger” och illustrera detta i bild – precis som de gör på AC med splitavstånd o.s.v.
Och så måste de vara kunniga om alla team, båtar, historiken och tävlingen. Så att de kan köra kommentarer som “Nilsson i nr 22 låg under även förra året men ryckte på slutet genom ett taktiskt drag vid sista kryssmärket. Kommer han göra det igen?” DÅ tror jag även fleet racing kan bli intressant. Men det låter ju oerhört dyrt att producera.
Fredrik
Jan 6, 2008 @ 14:41
Finns det länder där segling funkar som TV sport? Frankrike? Nya Zeeland? …?
Om ja, hur gör de? Hur ser deras produktioner ut? Någon som vet?
Fredriksson
Jan 6, 2008 @ 16:58
Segling fungerar bra som TV-sport i flera länder. I Frankrike t ex, och England och i länder där seglingssäsongen är betydligt längre än i Sverige. Down Under är segling en stor TV-sport.
Bosse har en poäng i att media har svårt att veta vem eller vad man ska fokusera på. Båten, skepparen eller besättningen. Är det båten så är den oftast kopplad till en sponsor och då är det kört. SVT visar helst inga varumärken om dom inte är tvungna och de kommersiella kanalerna vill inte visa varumärken utan att få betalt för det. I SVT hette det t ex inte “Volvo Ocean Race” utan bara “Ocean Race”
Enklare då med skepparen om det är en känd sådan.
TV säger själva att kappsegling är svårt att förstå för dem som inte kappseglar själva. Bara en sån sak som att första båt i mål inte behöver vara vinnare.
De seglingar som har fått mest mediautrymme de senaste åren är matchracing och där finns inte det problemet. Där har vi en nöt att knäcka.
Styret
Jan 6, 2008 @ 17:23
Jag tror att om media ska vara intrsserade så ska man följa gänget innan inkl. förberedelser,uppladdning,kanske andra seglingar etc. innan man ev. har fokus på något som Tjörn Runt, Faerder, Själland Runt eller Gotland Runt.
Då är det både båt och besättning och deras mål, träning, uppladdning som innebär att man som så där lagom intresserad vet hur det lagts upp innan.
Tänk bara att få lyssna på gängets snack och taktik innan start och vara ombord de 5 sista minuterna innan start…!
Vi får göra vad vi kan för att kanske få någon göra inslaget först och sedan sälja in det.
Glöm inte Klubben och lokala media.
Bosse
Jan 6, 2008 @ 18:56
Är det riktigt att summera läget som så här?:
1 Vi vet inte vad vi marknadsför
2 Media accepterar inte smygreklam
3 Person identiteten för rorsman och/eller besättningen finns knappt.
4 Kappsegling är svårförstådd
Min kommentar till ovan
1 och 2. Bilen i racing är sådär intressant, märket på fotbollskorna nja. Nike och Volvo tycker nog annorlunda, men media skalar bort detta så gott det går. Tror vi att media är intresserade av vilket båt vi seglar? eller vilket märke vi har på seglet? För längdskidlöparen så är skidorna jätteviktiga med det är inte det som syns i media. Jag tror man skall dämpa detta rejält. Inse att det är bara vi som bryr oss om detta.
3. Det saknas idoler och prestationer rent generellt. För ett fotbollslag skall lyckas, måste man ha forwards som skottar mål, dom syns, men alla vet att utan laget är dom inget. Samma med tränaren. I stort sett så marknadsförs laget som helhet, individerna är sekundärt. Hur är det i segling? Knappt rorsman och sedan inget mer. Tror, skall media intressera sig måste teamet marknadsföras, hur man tränar, laddar upp, har för målsättningar osv. Som det är idag är det en stor egotripp för rorsman som hellre vill snacka båt än teamet som tävlar.
4 Entyps segling borde väl inte vara svårare att förstå än 400 meter häck, först i mål vinner!
Handikappsystem finns väl i många sporter så det skall väl inte vara så svårt. Amerikansk fotboll och Baseball är väl inte de lättaste sporterna att förstå, lyckas de medialt. Hyfsat bra…..
Det ligger på oss att förklara de handikappsregler som finns. Det skall inte behöva vara så svårt.
Summering, tror Peter har rätt, det måste finnas förebilder som media kan följa under en säsong. Förebilder som tränar, sätter upp mål, bygger teamet, racar, ibland vinner, ibland förlorar. Detta så att media känner med dessa killar/tjejer. Passion osv. Konsekvensen av detta är att tona ner materialet.
Det skulle vara intressant att höra en media ansvarig på en fotbollsklubb ta del av ovan resonemang.
Bosse
Andreas i missmatch
Jan 6, 2008 @ 23:15
Vi saknar en Tiger Woods eller en Michael Schumi.
DVS en ,egen stjärna. Inte en liten anonym utan en stor. Pelle P var en sådan.(i sverige) Han körde diverse båtar med framagång (och ibland utan framgång).
Roussel Coutts var en hyfsad stor man men var var han i A-cup? Dennis o Conner (jäpp lite felstavningar mm gör livet glatt)
Vem är den svenska stjärnan? Idag har vi svårt att hitta nomineringar som talar ett tydligt språk.
Jag jobbar i Frankrike regelbundet. Där har vi ett par STORA stjärnor som vill slå alla rekord som finns. De vinner eller bryter pga oförutsedda händeleser. Enkelt att rapportera. Där pratas det inte om båt eller sponsor. Enmansseglingen är jättestor.
Det som är gemensamt för alla sporter utan Segling är att man seglar scratch dvs utan handicap.1st båt i mål vinner.
Jag tror på denna tävlingsform. Se Hermanö Runt. Enkelt 1a båt i mål vinner. Denna tävling har framtiden för sig. Den tävlingsformen tillsammans med rorsmansnamnet skulle göra det intressant för media.
förbjud sponsornamn båtnamn o bloggnamn etc. i resultatlistor….
Ha rorsmansnamet enbart tillsammans med placering.
Tänk vad TJ-runt skulle bli annorlunda om 1a båt över mållinjen skulle vara seglare och tänk vad spännande med 200 båtar över mållinjen samtidigt…..Behöver bara flytta ut målgången lite…Tänk nytt, tänk om, tänk igen……
Matchracing är enkelt att följa Vem av 2 båtar vinner? 1a båt över linjen.Seglingen har INGET ramavtal med SR. Det innebär att alla regattor mm kan sändas av reklamfinansierade kanaler.
Undantaget TJ-R GR Swedish Match . Medn de flesta lokala stationer skulle kunna rapportera segling om man tar kontakt med radion och sen har enkelt rapporteringssystem tror jag.
Andreas
Lars S
Jan 6, 2008 @ 23:41
Det finns många viktiga synpunkter i inläggen ovan. Förmodligen är många av dessa delorsaker i den mediarelation som segelsporten har. Ytterst tror jag dock att att journalisternas syn på segelsporten i sig är avgörande och publikens syn underordnad. Visst styrs väl media lite av efterfrågan, men jag tror lika mycket att det media erbjuder skapar efterfrågan (hade vi haft alla vansinniga såpoperor annars…). Svenska journalister fattar en handfull sporter som man fokuserat på de senaste 50 åren! Nya sporter, och särskilt sådana med “rikemanskoppling” ratas ofta (golf är kanske undantaget som bekräftar regeln…). Har personligen varit verksam i flera olika klassförbund och försökt brottas med journalister… De har helt enkelt inte varit intresserade!
En andra fundering är huruvida man skall anpassa sporten till media eller till utövarna. Visst finns det en win-win-komponent i att anpassa till media. Sporten växer, sponsorers lockas in etc om vi får större mediautrymme. Det finns dock en baksida också. Känner mig själv lite kluven inför sporter som går långt åt medias håll – parkorienteringar, skidsprint runt slottet, etc. Finns det inte en risk att sporten blir lidande i sig beroende på media/publik-anpassningen? Alla stora regattorna på Riddarfjärden…. Säkert publikvänligt, men ganska snurrigt….
Vet att jag låter lite negativ… Tror dock att mycket kan göras! Andra länder har ju lyckats göra seglingen till en folksport! I Sverige är dessutom segling redan folkligt (var det inte 6 miljoner övernattningar i fritidsbåtar…). Borde vara en bra grund att också göra det till en SPORT i folks ögon…. Här tycker jag dock att man kunde önska lite mer av de tunga aktörerna i svensk segelsport (SSF, storklubbarna etc)! Det är självklart ingen enkel sits de sitter i, men personligen saknar jag en professionell marknads- och mediasatsning. Kanske är jag blåögd och fartblind eftersom jag sysslar en hel del med marknadsföring och försäljning i mitt jobb, men jag upphörs aldrig att förvånas över den amatörmässiga nivå som man ofta verkar agera på…..
Lasse
Hur profileras segling? | blur
Jan 7, 2008 @ 00:59
[…] fredagsvideo visade jag en promotionfilm för Skandia Geelong Week. Jag efterlyste då också lite mer stuns i […]
MA
Jan 7, 2008 @ 01:16
Jag tror att vi måste förmå allmänheten, och oss själva, att det är idrott vi håller på med! Sluta snacka om segling – snacka om KAPPSEGLING, idrotten!
Vi klarar ju faktiskt inte ens själva att marknadsföra vår sport internt, jag lovar att de flesta av er inte skulle känna igen Fredrik Lööf, eller Therese Torgersson om ni mötte dem på stan i vanliga kläder! Och de är våra största OS-seglande stjärnor vi har!
Allmänhetens syn, liksom 99% av sportjournalisterna ser inte den idrottsliga aspekten på segling, lika lite som de ser det i Dart eller Cricket. Men det finns hopp! Golf var tills för 10 år sedan en mycket marginell sport i media, snobbigt så det räckte, sen kom våra duktiga tjejer, eller skall jag i ärlighetens namn säga Sörenstam. Annika var en sportig tjej som styrketränade, joggade, förberedde sig mentalt, år rätt mat, tränade kopiöst mycket. Och så började det går bra – sen var helt plötsligt Golf en publiksport i Sverige! Sen hakade allmänheten på – snobbstämpleln tvättades bort, de bästa hockeyspelarna spelade Golf på sin fritid!
Var vill jag komma med detta? Ja det undrar jag själv…jo, vi måste börja från oss själva. Vill vi anses vara idrottsmän? Uppför vi oss som schablonbilden av idrottsmän? Vi har så mycket annat med oss, varför jag måste säga att den profil som de flesta visar upp är inte mer upphetsande än en familj på O-ringen i orientering!
Och vi får det öde vi förtjänar, eller?
Då kommer vi till de som vi kanske anser vara lite mer idrottsmän än oss andra – våra landslagsseglare! Det är en liten och hanterlig trupp. Här borde man börja – marknadsför dem, låt först och främst vi som håller på med kappsegling veta mer, låt dem vara synliga, strö lite stjärnglans! Skapa förebilder, en träff med Olympier ger ju onekligen något att snacka om i fikarummet på morgonfikat! Om de sedan gör bra ifrån sig, blir det ju ännu mer intressant! Stötta dem så att de får möjligheter att prestera ännu bättre, blir det medaljer i kappsegling när friidrottarna missar, då blir helt plötsligt kappsegling lite mer intressant! Och då mina vänner, då har vi något att bygga på!
MA
BosseB
Jan 7, 2008 @ 11:35
Gillar Din ide Mattias.
Kör SYL (indelat på några klasser) på Tjörn Runt, inga krångliga regler, först i mål vinner. Kanske lite kruxigt i starten, men det finns säkert en lösning på detta också.
Personligen tycker jag LYS som tävlingsform är boring. SYL är roligare. Mer racing, mer adrenalin vid målgången.
Kanske inte skall kalla det för LYS/SYL, utan antingen kappseglare man i öppen klass eller entyp. Jmfr med bilracing. Vem vet hur många kg extra man måste ha i en bil om man kör med turbo i en öppen klass i bilracing?
Skall fokus ligga på rorsman eller besättning? Tror att om det blir rorsman så faller hela teamgrejen, nog bättre att satsa på laget som man gör i andra sporter. Köra med teamkläder, skippa ölen och göra en sport av det. Kappsegling. Håller mde Dig MA 100%
Peter, Du kanske skall börja profilera olika besättningar?!
Vi kanske skulle bjuda in en sport reporter från GP och diskutera med honom/henne vad som krävs! Kanske kan boka ett mötesrum på båtmässan och diskutera detta tillsammans med en reporter.
Någon som är med?
Förbund, riks bla bla. Tyvärr tror jag inte på att någon annan fixar detta. Utan det är vi.
Fråga inte vad kappseglingen kan göra för Dig, utan fråga vad Du kan göra för Kappseglingen.
Medveten, inte mina ord, men passar ganska bra.
Bosse