283 kg CO² i timmen
Det är 10 gånger mer än miljöbovarna på våra väger. I stan har vi ju “asfaltsindianer” som släpper ut luften i stadsjeeparnas däck. När får vi se en motsvarighet i våra hamnar?
Jag lade faktiskt en halvtimme på att gå runt bland motorbåtarna på mässan och spana efter miljöbudskap. Om de var någon som hade nåt, så var de väldigt diskreta…
Not so sweet!!!
Patrik
Feb 3, 2008 @ 16:12
Detta är sånt som effektivt tonas ner av media, trots att det skulle vara ett förstasides stoff som skulle skapa enorm debatt i ex. GP.
Ingvar
Feb 3, 2008 @ 16:14
Peter, Här vilar en björn av stora mått – i senaste Segling påtalade ju chefsredaktören att “i framtiden seglar alla”.
Nästa steg är ju att se bättre motoralternativ till segelbåtar (för att ta sig in och ut ur hamnar, bara :-) ) – och jag själv tror inte riktigt på iden med enbart elmotor – utan kanske något ala hybrid – med el+biodiesel kanske… För om vi seglare skall “ge oss på” motorbåtarna så måste vi ha tort på fötterna – t ex. hur miljövänlig är segeltillverkningen idag? Nån som vet…
//Ingvar
Bra !
Feb 3, 2008 @ 16:35
Skönt med den reflexionen !
Abborren
Öresund Regatta, Anders
Feb 3, 2008 @ 17:44
Men visst är det sanslöst att man får köra upp såna mängder bränsle med orenade utsläpp.
Snacka om växthuspåverkan och förstörelse av ljud-, luft- och vattenkvalité.
JJ
Feb 3, 2008 @ 17:49
Hur får man tex DN att ta upp detta när de skriver om Allt för Sjön?. Tiden har väl aldrig varit så rätt som den är nu för att få genomslag för artiklar om detta?
Johan
Feb 3, 2008 @ 17:53
Sour!
Alex
Feb 3, 2008 @ 18:56
283kg CO2/ timme motsvarar alltså 123 liter soppa, gör man verkligen av med så mkt soppa i blandad körning en timme med denna fyrtaktare på säg en Anytech eller Rupert 28?
Det låter som att det går i 60 knop med den förbrukningen :)
Man kan ju jämföra med en bil med V8 som kör i 250km/h isåfall, vilket skulle bli en ganska oangenäm siffra CO2/timme likväl.
Just denna motor är ändå rätt “ok” om ni frågar mig, fyrtaktare brukar vara 75% bränsle-effektivare vid machfart jämfört med dito 2-taktsmotorer.
Dont get me wrong here though, jag är “anti Co2” jag med ;)
Peter Gustafsson
Feb 3, 2008 @ 19:27
Förbrukningen är fullt blås (50 knop) på en Zodiac Pro Open 850 (2 personer). Den genomsnittliga båten på mässan drar nog inte mer än 40-50 liter i timmen :-)
Jag såg en reklamfilm där man tog en RIB med två västingmotorer på, drog full gas ut och spanade in nåt naturreservat, för att sedan gasa hem igen. Säkert bara nåt ton CO² för att kolla in några utrotningshotade fåglar…
Alex
Feb 3, 2008 @ 19:50
Illa, inför koldioxidrätter för ribcharter :)
Fredriksson
Feb 3, 2008 @ 20:16
Vad jag förstår så hukar motortillverkarna inför den kommande debatten. För den kommer snart, var så säker. En sade: “Vi säljer ju bara det som kunderna vill ha.” Så vad vill vi ha?
Micke M
Feb 3, 2008 @ 20:35
Jag har hört angående bilar är det mer miljövänligt att köpa en beg bil i stället för att köpa en ny miljöbil. Om du köpte ex Toyta Primus så tog det 20år inan man hade mindre miljö på verkan än en beg bil (CO2).
Micke M
Arthur Arnell
Feb 3, 2008 @ 21:40
Micke M
Hur tänker du nu?
En Toyota Prius är, ja, jag kan slå till med att en XC90 D5 ÄR skonsammare mot miljön jämfört med en sur Volvo 240.
Så, hur/vad menar du egentligen?
JJ
Feb 3, 2008 @ 21:40
Nu finns det visst nått som heter Båtmiljörådet. Och första mötet är på Båttinget på Allt För Sjön i Älvsjö, undra vad som kommer dryftas där:
http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____8614.aspx
Programmet ser ju bra ut åtministone
Stefan
Feb 3, 2008 @ 22:33
Hörde också på nyheterna i veckan att Toyota Prius med den tillverkningsteknik som används för den bilen (vet ej om det gäller sk miljöbilar i allmänhet) att det tar massa år innan det gåt plus i miljövänlighet. Bättre var enligt det nyhetsinslaget att köra lågförbrukande traditionell bil. Stämmer eller ej ? Vet inte.
Stefan
Peter Gustafsson
Feb 3, 2008 @ 22:42
Min känsla är väl att det drar ihop sig till “shit fight” i miljödebatten.
Det finns väl otroligt starka intressen som hoppas att allt bara rullar på som förut. Så länge ingen (förutom miljöpartisterna) brydde sig, var det väl ingen stor sak, men nu börjar det bli på allvar.
Det lär inte finnas brist på argument i alla fall. Sedan vet inte jag om det är sant att Prius är världens skitigaste bil att bygga eller om det dör barn i Afrika när jag tankar E85… eller om det är oljeindustrin som drar igång propagandamaskineriet.
Dags för oss konsumenter att tänka själva!
Tomas
Feb 3, 2008 @ 22:47
Läste nån stans (Computer Sweden?) att det går åt 2,5 ton råvararor att tillverka en PC. Vad går det då åt att tillverka en ny bil??? Alltså, material och en fruktansvärd mängd energi tagen ur fossila bränslen.
Det är det som gör att det kan anses “miljövänligt” att åka runt i en gammal bil som annars skulle gå till tippen. Man kan åka många mil med en sådan utan att den blir en större miljöbelastning än senaste miljöbilen.
Något förenklat, men det är väl så Micke M menar. Hur ekvationen exakt ser ut vet jag inte, men jag har i alla fall gått på det resonemanget.
Micke M
Feb 3, 2008 @ 23:05
Tomas du har förklarat rätt.
Micke M
Arthur Arnell
Feb 3, 2008 @ 23:05
Tänker ni på jorden lungor (regnskogen) när ni trampar runt på teakdäcket på båten?
Alltså, den här tråden har spårat ut… :-)
Patrick Lindblom
Feb 4, 2008 @ 10:17
Den intressanta iakttagelsen i det här sammanhanget är den som framgår av Peters inlägg – att motorbåtar sannolikt oavsett storlek släpper ut ett antal multiplar mer CO2 än de värsta miljöbovarna på vägarna, oavsett om man räknar per timme eller km. Intressant vore att veta om detta även gäller mer modesta motorer, såsom segelbåtsdieslar? En sammanställning på detta samt ett upprop för att införa partikelfilter på marindieslar skulle kunna lägga en plattform i alla fall.
Vad gäller shitfight om bilar och regnskog så får man väl försöka sätta saker och ting i proportion, jag har en känsla av att den miljöpåverkan man har för att överhuvudtaget bygga plastskrov är större än den “regnskog” som går åt för att inreda båtar eller lägga teakdäck? Man har ju numera miljöcertifierade leveranskedjor för mahogny och teak för att i största mån säkerställa att det är odlat virke som används för båtinredningar, utemöbler etc. och inte skövlad urskog. Just nu talas det ju en del om ett annat problem: Att man skövlar skog i Sydamerika för att anlägga sockerrörsplantager – för etanolproduktion. Hur man än vänder sig har man ändan bak…
.
Feb 4, 2008 @ 11:19
Vad är mest miljövänligt:
Kolfiber eller alu. mast?
Kevlar eller Dacron segel?
Någon som vet?
Bengt Falkenberg
Feb 4, 2008 @ 11:25
Vi seglare kan nog också tänka till hur vi kan påverka miljön.
Personligen så förstår jag inte hur man kan tillverka segelduk i Tyskland / Holland. Skicka den till Asien för sömnad och sedan returnera den till Sverige och kunden?
Bengt Falkenberg
Patrick
Feb 4, 2008 @ 12:40
Jo, det förstår du nog…? Jag antar att fabriken i Tyskland är billigare, sömmerskan i Asien är billigare och besparingen jämfört med att göra allt på hemmaplan äts inte upp av den – billiga – transportkostnaden.
Leif
Feb 4, 2008 @ 14:04
Etanoldebatten tycker jag är lite kul. Jag kör själv etanolbil och än så länge så är det ingen som har kunnat visa på att arbetsmiljön i oljeindustrin är bättre ( kolla gärna i Kinesiska eller ryska oljefält) än den utskällda etanolindustrin.
En annan sak som jag tycker det är viktigt att ta upp är att det är stor skillnad mellan att åka bil och köra båt. Åka bil gör man till 99% för att ta sig från A-B. Åka båt gör man för nöjes skull. Därför tycker jag att miljödebatten borde varit ännu skarpare här. Det är inte ok att släppa ut 238kg Co2/h bara för att det är kul….
Vad det gäller debatten med miljöbilens livscykelanalys så är det rätt att det tar tid att ta igen den miljökostnad som finns vid tillverkningen. Det hade då varit “miljövänligare” att välja en begagnad bil eftersom den redan är tillverkad.(åtminstonde på kort sikt)
Jämför vi i stället med nya bilar där båda har en negativ miljöpåverkan vid tillverkningen så är miljöbilen bättre än en vanlig bensinare från dag 1.
Svenne
Feb 4, 2008 @ 14:43
Inte har det väl spårat ur, det här är väl en fråga som berör oss. Íntressant med jämförelsen i bilbranchen, i båtbranchen ser man gärna att alla byter ut sina gamla motorer (kanske man talar i egen sak).
Läste för ett antal år sen att man gör av med lika mycket energi på att tillverka en bil som att köra den under sin livslängd.
Sen skiljer vi inte alltid på vad som är miljövänligt och miljövänligt, dvs vad som är direkt skadligt för oss människor eller vad som till exempel skapar växthuseffekt. I tunnelbanan så har man särskilda boxar där man återvinner sin Metro, för mig är det som ett dåligt skämt på så kallad “miljömedvetenhet”. Är man normalt funtad så tar man ingen helt enkelt ! Härligt att det blev debatt och jag hoppas mer på att segelmakarn för tråckla ihop seglena i Sverige än att vi skickar de runt jorden för att “spara” några kronor..
Mörten !
Fredrik
Feb 4, 2008 @ 15:08
Patrick, tappade du bort miljöaspekten där…?
Andreas i MissMatch
Feb 4, 2008 @ 15:58
Är det inte så att de verkligen stora miljöbovarna är våra tankfartyg som ligger med råoljemotorer och har motorer för förvärmning som går på dieslar. Dessa transporter ökar dagligen eftersom beskattningen och kontrollen är relativt limiterad. Detta är det stora hotet tror jag.(Lägg till flygindustrin och bilar. 200 milj bilköpare finns det i Indien idag. Kina?? Om 10 år när dessa köpt sina bilar vad händer då?)
Jag tror på beskattning(bär mig emot att säga detta. Sånt som vi seglare gillar?)
Om inte EU inför importskatt som gör det olönsamt att importera segel , kolfiber etc. från asien mm så kommer vi fortsätta att frakta material/varor från Kina och mycket av detta via båt.
Men för vår närmiljö påverkar förstås dessa motorer(som finns på båtmässan) miljön och jag tycker man borde beskatta bränslet på sjömackar för att minska förbrukningen. Inom bilindustrin kommer tuffa utsläppsnormer på 120 mg CO2…………..snart. Hur kommer marina motorindustrin påverkas av detta?
Men då kommer vi till återvinning av avlagda båtar o motorer. Hur skall man ta hand om uttjänta? Idag saknar jag kunskap om vi har en skrotningsprocess för båtar och motorer.
Bengt Falkenberg
Feb 4, 2008 @ 16:22
Patrik!
Fabriken i Tyskland/Holland är inte billigare men gör mycket bättre segelduk än producenterna i Asien.
Problemet är att de “billiga” transporterna gör att vi väljer lösningar som skadar miljön.
Bengt Falkenberg
Humm
Feb 4, 2008 @ 16:26
Jag hörde rykten om att en resturang i mässområdet som är kända för sina räkmackor. Dom skickar enligt ryktet räkor från skagerak med flyg till Estland där dom skalas för att sedan samma dag flygas tillbaks till Göteborg!
Någon som vet om detta är sant?
Humm Humm.
Peter Gustafsson
Feb 4, 2008 @ 16:40
Jag har hört samma sak om Heaven 23… Vi kan göra skillnad genom att fråga nästa gång. Och göra klart för hovmästaren att man inte beställer nån räkmacka eftersom det är ett mycket dåligt miljöval.
När 100 gäster har påpekat det, börjar de nog skala sina räkor lokalt!
Om alla ställer dessa krav i olika sammanhang (eller bara frågar efter miljöpåverkan) så kommer det att börja hända saker överallt.
Och på samma sätt är det säkert med båtbranschen. Om motorbåtskillarna inte får ligga i gästhamnar med miljöprofil*, så börjar de nog kräva miljöanpassade båtmotorer…
*) Eftersom det finns för få gästplatser, skulle ju vissa hamnar kunna profilera sig som bra miljöval. Göra allt rätt och förbjuda stora motorbåtar. Jag skulle lätt välja dessa hamnar och kanske betala lite extra. Vem vågar vara först ut?
Bengt Falkenberg
Feb 4, 2008 @ 16:52
Peter!
Jag tycker att miljön borde få en egen kategori på Blur där vi kan tipsa varandra om hur vi kan hjälpas åt att förbättra miljön.
Bengt Falkenberg
Ingvar
Feb 4, 2008 @ 18:09
#29
Bra ide – det finns nog en hel del att diskutera kring detta.
Om man rannsakar sig själv lite – så är det ju nog så att man oftast är miljövänlig när det är enkelt att vara det… Finessen med segling är ju att det både är trevligt/kul OCH inte så elakt mot vår miljö – alltså något som fler borde tilltalas av… vem vet – bristen på (kapp)seglingsintresse kanske kan botas just därför..
//Ingvar
Fredriksson
Feb 4, 2008 @ 18:27
Peter och alla andra!
De största bovarna är de största förbrukarna, flyget, fartygstrafiken och de tunga transporterna. Men det viktiga är att alla drar sitt strå till stacken. Oavsett om man har en gammal eller ny bil, en stor eller liten motor, en snipa eller en flybridgejätte så är det väl sunt förnuft som gäller.
Det blev stor effekt på artiklarna om CO2. Nu pratar vi jui alla fall om ämnet, det gjorde vi inte för ett par veckor sedan.
Patrick
Feb 4, 2008 @ 18:30
Fredrik: nej, jag tappade inte bort miljöaspekten utan förklarade skälet till att det går till som Bengt skriver.
Bengt: Med “billig” menade jag inte i absoluta tal utan pris/prestanda, d.v.s ett mer konkurrenskraftigt pris om man så vill. Den enkla lösningen är förstås att göra transporterna dyrare genom skatter, men eftersom vi inte har något överstatligt skattemonopol kommer alltid mindre nogräknade länder att göra vad de kan för att vinna på en sådan lösning. Problemet är alltså rätt svårlöst om man fortfarande vill ha en global marknadsekonomi. Jämför när USA – som ofta påtalar för andra länder hur viktigt det är med frihandel – fick problem i sin inhemska stålindustri och då över en natt införde höga importtullar på stål.
JJ
Feb 4, 2008 @ 19:44
De stora förbrukarna är inte flyget eller sjöfarten eller lastbilstransporter, utan det är vi! Hade ingen köpt daycruisers på 8 meter med flera hundra hästkrafter, hade ingen förväntat sig att man när somhelst på året kunna köpa samtliga grönsaker som finns, eller köpa billiga borrmaskiner från Kina så hade vi inte haft något miljöproblem. Jag tycker att var och en ska rannsaka sig själv och se vad man själv kan bidra med. Som att inte måla sin båt med fartygsfärg till exempel..
Hum
Feb 4, 2008 @ 20:44
JJ!
Jag är mycket osäker på om fartygsfärg gör att vi släpper ut mer CO2?
Med tanke på hur mycket mer man måste måla med den giftfria färgen samt ökad bränsle förbrukning när botten växt så är jag väldigt osäker vad som är rätt väg att gå.
Arthur Arnell
Feb 4, 2008 @ 21:28
Blur.se , påväg att bli ett “miljö-vänstern-hållet” forum? Jag vill läsa om segling (som är min hobby). Diskutera miljöpåverkan kan ni väl göra på ett annat forum?
Jag tror alla här är väl medvetna om hur vi påverkar miljön runtomkring oss, så låt oss slippa dessa “moral-miljö-polis” disskusioner i framtiden!
Mvh
//Arthur
Peter Gustafsson
Feb 4, 2008 @ 21:31
Ett inlägg pallar du säkert?
Det kommer mer kolfiber inom kort :-)
Jnnb
Feb 4, 2008 @ 22:35
Instämmer inte med Arthur.
Jag anser att det är otrevligt om man i framtiden riskerar får dåligt samvete av segling också, men jag vet inte hur jag påverkar miljön runt om oss om jag t.ex. köper en splitterny 40-fotare. Någon sade att tillverkningen av en bil kostar hälften av dess totala miljöinverkan. Hur jämför sig tillverkningen av en båt mot biltillverkning? Skulle det vara bra att VETA något om detta före vi går på andra miljöbovar för ivrigt?
Jag läser gärna om miljöpåverkan av min hobby segling.
Mvh Janne
Lars S
Feb 5, 2008 @ 00:33
Arthur, är inte du den ideala “miljö-vänster-aktivisten” som valt bort teakkdäck etc… Förmodar att det BARA har att göra med ert enorma miljöintresse…. För att inte tala om att ni minskat ert nyförvärvs deplacement med några ton. Det måste ju ge massor i minskad diselförbrukning vid transporter. Ni måste ju vara miljöfanatiker hela bunten…. :)
Förövrigt håller jag med dig…. Här blir folk lätt väldigt filosofisk utan att ha någon fakta som grund. Hur mycket olja går åt till ett plastskrov? Kol eller alu? Dacron eller kevlar? Lätt att tycka – svårt att veta…. När det gäller miljökonsekvensutredningar så förefaller det dessutom som att man kan bevisa det mesta bara man vill tillräckligt mycket….
Lasse
Arthur Arnell
Feb 5, 2008 @ 01:05
Jnnb
Att segla en sprillans ny X-41 tycker jag känns väldigt milövänligt. Tills den dagen kommer då luften blir skitig när vinden sveper längs 3DL:et.
Pga, att seglare bryr sig om sin och andras miljöpåverkan samt disskuterar det öppet i Seglarbaren så har vi fått en stämpel på oss som en målinriktad miljöaktivist.
Men, visserligen är det bra att ni tänker på miljön och vad den betyder för er då ni säkert med enkla medel kan göra den något bättre!
Dock så är miljöhysterin i Sverige så uppblåst att man har glömt världen omkring oss, hur den ser ut & vad det betyder för oss.
Världens största miljöbuse tror jag är USA. Kinas befolkning jobbar på som satan för att nån gång i framtiden kunna leva västerländskt,
vad tror ni händer om 50 år när alla i Kina vill ha en kyl, frys & köra till jobbet i en amerikansk SUV?
Mmm, tänk på det. Tänk också på hur bra vi har det jämfört med alla U-länder.
Nu slutligen, känns det värt att veta mer om vad för miljöpåverkan en seglare i Norden har? Är det inte bättre att tänka mer på folket i USA, Kina & U-länderna? Kanske försöka övertyga dom att leva lättare, skonsammare mot miljön?
Jag antar att du äter ekologiskt odlat samt försöker hitta dina produkter så lokalt som möjligt? Det gör jag, och det får räcka tillsvidare. Jag köper heller inte billiga klädersom produceras i Kina, då detta såsmåningom skapar hög inflation & tillväxt där. Det vill vi ju inte ha, för då blir 4 miljarder kineser kapitalister & då går värdlen under…
Så, jag har egentligen inget bra svar på hur vi tillsammans ska få en perfekt miljö att leva i, men om varje individ gör något bra så tror jag vi kanske överlever några år till…
Peter–> Ja, ett inlägg pallar jag säkert! :-)
Mvh
//Arthur
Peter Gustafsson
Feb 5, 2008 @ 08:06
Ja, jag tror vi kan enas om att det är någon annans fel. Bara alla kineser låter bli att släppa ut nåt så kan jag fortsätta köra SUV, gasa med min stora motorbåt och flyga till Thailand varje vinter.
Miljön är ett s.k. SEP (Somebody Else’s Problem).
;-)
Leif
Feb 5, 2008 @ 11:28
238 kg Co2/h
Dvs
* 1983 km i en miljöbil.
* 1112 km blandad körning i en Saab 95 bensinare.
* Flygresa tor till hamburg för en person.
* 3-5 säsonger i en segelbåt.
Magnus
Feb 5, 2008 @ 11:38
Om var och en försöker minska sin egen miljöpåverkan efter sina egna förutsättningar så har vi kommit långt. Att argumentera att “vi i sverige är så duktiga i förhållande till USA och Kina så det är vi kan hålla på som vi gör” visar ju på ett ganska kortsikigt tänkande och inte ett särskilt begåvat sådant.
Självklart skall man inte sluta köpa båtar men jag tycker att man kan börja ställa krav på branchen så som man gör med alla andra brancher. Säkert finns genomgående saker att förbättra?
Alex
Feb 6, 2008 @ 00:26
De där SUV-talibanerna eller va de kallade sig har kanske inspirerats av denna tråd?
http://www.sailinganarchy.com/fringe/2008/fire%20012.jpg
Tomas
Feb 8, 2008 @ 00:57
På tal om miljöbilar och etanol:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/klimathotet/artikel_850651.svd
Fredriksson
Feb 8, 2008 @ 14:52
Amerikanska petroleuminstitutet lägger ner 350 miljoner dollar varje år på att motarbeta etanol. Det är klart att det får effekt. Här är en artikel om bland annat det. Det finns väl en och annan köpt forskare. http://www.automotorsport.se/etanol-som-bransle–himmel-eller-helvete/12997
Halvvägs… | blur
Jul 13, 2008 @ 12:00
[…] 283 kg CO² i timmen = 46 […]
0 kg CO2 i timmen | Fredriksson
Oct 27, 2010 @ 22:17
[…] Blur nappade på miljöresonemanget vad beträffar de nya båtmotorerna. Det är bra. Jag gick också runt och letade efter miljöanpassade alternativ. Förutom segelbåtarna på mässan. Jag hittade två båtar så småningom men det var inte lätt. Terhi Saiman Sunwind […]