Sllim 37 | bilder
Här har vi nya Sllim 37, No Naked Flames, från Key West. Båten gick som tåget och seglade ofta snabbare än exempelvis J/122. Låg 2:a i sin klass (IRC 2) inför sista dagens 3 seglingar, då något hände och de blev utan placeringar. (1-4-2-4-6-dnf-dns-dns).
Bilder från Anders Lantz. Tackar!
Och så här ser den ut inuti. Foton från Mills Design.
Stefan
Feb 3, 2008 @ 22:23
Är det här IRC leder mot så bevare mig. Börjar se värre ut än när IOR spårade ur som värst. Jag får ingen habegär men jag hoppas den seglar väl.
Stefan
F424
Feb 4, 2008 @ 09:24
Benägen att hålla med Stefan…
Tillyxat utan finess, bakifrån kan man tro att den är gjord av plåt med sina enkelkrökta ytor och skarpa hörn.
Kanske dags att utveckla uttrycket “fort och fel” till “fort och ful”?
Genomgående mer “ugly” än “sweet”…
//Niklas S
L
Feb 4, 2008 @ 10:54
Smaken skiljer visst en del…. Själv säger jag – SUPERLÄCKER! En fläkt av framtiden…. Många av dagens båtar känns totalt ute när man jämför med denna design…. Häftig även invändligt! Äntligen en båt där man slipper allt fult trä! Har aldrig fattat varför man skall ha massa mörkt trä i en redan instängd och trång farkost som en båt. Har förmodligen med att Wasa fortfarande är normen för många seglare… Vem vill ha bruna väggar och golv hemma?
Patrick
Feb 4, 2008 @ 12:43
“Framtid” vet jag inte. Snarare nutid, va?
Arthur Arnell
Feb 4, 2008 @ 14:31
Som Patrick skriver så är denna Sllim 37 nutid inte framtid. Trenden går mot mindre trä i inredningen + öppna häckar medans för cruising är det tvärtom.
Att Wasa är normen = WTF!? Najad, Malö, Hallberg-Rassy är normen för cruising lådor. Vad Wasa är idag känner jag inte till, men goda mackor gör dom. ;-)
Andreas i MissMatch
Feb 4, 2008 @ 17:27
Jag tror detta byggsätt har framtiden försig med avseende trä i inredningen.
Det jag reflekterar över är att de är så tunga trots plast i inredningen. Jag antar att en racer byggs i epoxi?
5,7 t på 36.8 fot?
Förväntar mig att se båtar med mindre deplacement och högre vikt på köl och rejäla segelytor. Men det kanske kommer på sikt?
Alex
Feb 4, 2008 @ 19:33
5850kg enligt Mills hemsida, antar att minst 40% av dom sitter i bulben? Vilket lämnar då 3,5 ton “båt”.
Jag tror att “Performance/Cruisers” mer och mer kommer att ersättas av “Racer/Cruisers” närmsta 20 åren.
Peter Gustafsson
Feb 4, 2008 @ 22:36
De båtar som var “hetast” i vår del av världen förra året (tror det hette IMS670), X-37 och Grand Soleil 37 väger 700 respektive 1.100 kg mer.
Och den verkar ju röra på sig:
L
Feb 5, 2008 @ 00:39
Arthur, med Wasa menar jag inte ett nutida fabrikat utan den ursprungliga som kan beskådas på museum på Djurgården….
Denna båt förefaller vara en designnorm för många seglare – stort, tungt, mörkt trä och mindre bra seglingsegenskaper….
Peter Gustafsson
Feb 5, 2008 @ 08:15
Mer bilder hos Tim Wilkes (länk).
Patrick
Feb 5, 2008 @ 08:40
Jag tror nog trenden går mot bättre seglingsegenskaper men därmed inte nödvändigtvis racingfarter i alla vindstyrkor, vilket kräver en kompromisslöshet gentemot fartparametern. De flesta cruisingbåtar är ju just en kompromiss mellan seglingsegenskaper, hanterbarhet, god boendemiljö och bra stuvutrummen – och dessutom är smaken som baken. Att de flesta båtar är mörka och trånga tror jag du har fått om bakfoten. Trenden går definitivt mot större, luftigare och ljusare båtar även i de fall mahognyn är kvar. Man kan göra mycket med luckor, ventiler och tyg/klädsel. Personligen tycker jag trä är väldigt snyggt i en båt.
Peter Gustafsson
Feb 5, 2008 @ 09:12
Även danskarna som i övrigt är världsledande på design är ju mycket traditionella. Här t.ex. X-34 “fyra nyanser av brunt” :-)
Arthur Arnell
Feb 5, 2008 @ 10:38
Alex, skicka upp en bild på hur interiören i X-43:an såg ut! :-)
Stefan
Feb 7, 2008 @ 11:04
Hej igen.
Det var inte inredningen jag kommenterade det var den kantiga designen. De höga friborden ich de två rattarna. Inte tycker jag det är ok i varje fall. En del av designen kommer från anpassning till IRC är jag säker på undra hur länge det dröjer innan regeln börjar ifrågasättas.
Stefan
Peter Gustafsson
Feb 7, 2008 @ 17:00
Det verkar som att olika konstruktörer provar olika vägar just nu.
Corby (Quokka nedan) har valt en helt annan väg för i stort sett samma storlek på båt (bägge skall väl vara “small boat” i Commodores Cup (1.074 limit)).
PelleL
Feb 7, 2008 @ 17:35
Den ena är vit och den andra svart…………….bägge är typiska moderna IRC båtar. Jag ser ingen större skillnad i koncepten. Corby’n ser ut ätt ha lite lägre fribord (men det kan vara en synvilla pga färgen), stäven lutar lite och den har möjligen lite mer flare än Sllim 37an men det kan lika gärna vara perspektivet som lurar ögat. Det skulle förväna mig om det skiljer mer än 300 kg på deplacementet mellan Quakka och NNF
Peter Gustafsson
Feb 7, 2008 @ 18:30
Nä, det kan så klart vara en synvilla.
Vi väntar in fler bilder på Corbyn, så får vi se sedan…
Nästan lite dragning åt en “chine” där? Vad är anledningen till att vi ser det på vissa båtar och inte andra?
PelleL
Feb 7, 2008 @ 19:57
Jag tror de rena, skarpa slag man ser på Open 60, Volvo och skiffs och den skrovform som moderna medelstora IRC-racers har kommit till från helt olika utgångspunkter. På snabba planande båtar minskar skarpa slag (om de är rätt utformade) motståndet. Man kan debattera om orsaken men jag tror att den stora grejen är att man kan få vattnet att släppa från skrovet på ett kontrollerat sätt och på så vis minska våta ytan lite grannna men framförallt får man mindre sprut. Det finns också hypoteser om att slag skulle vara bra för kursstabilitet och kontrollerbarhet men det tror jag är mer tro än vetande men……..
Jag tror det blir mer av slag och sprutlister på snabba (planande) båtar framöver och det finns nog en del att lära sig från motorbåtssidan. IRC-racers som Sllim 37 och Corby 36 är inte snabba nog för att tjäna något på slag utan deras “kantiga” akterskepp är nog mer en effekt av hur IRC mäter överhäng.