Skip to content

30 Comments

  1. A.....
    Feb 20, 2008 @ 12:42

    Är den verkligen så Sweet???
    Den är ju sketgammel!

    Den danske som brukar segla T-R brukar vara i mål sent…

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Feb 20, 2008 @ 12:43

    Here we go again :-)

    Reply

  3. Patrick
    Feb 20, 2008 @ 13:15

    Men Peter, om Priman är Sweet måste ju min GS43:a passera som supersweet! :-)

    Reply

  4. Alex
    Feb 20, 2008 @ 13:26

    Grattis Bröderna Lindforss! Stort steg från Nova till denna båt, lycka till 2008.

    Mvh

    Reply

  5. Jocke_R
    Feb 20, 2008 @ 13:32

    Hur många gubbar är det ombord under race?

    Reply

  6. Pelle P
    Feb 20, 2008 @ 14:00

    1. Stort grattis Lindforssarna!!
    2. Och själv seglar du vad, A….?

    Reply

  7. Bengt Falkenberg
    Feb 20, 2008 @ 14:28

    Hum!
    Det verkar som att vara kompis med Peter är det som gäller för att få en båt klassad som Sweet. Jag skulle nog säga att Priman var Sweet tillsammans med IMX 40, Dufour 40 och 40.7.

    Reply

  8. A.....
    Feb 20, 2008 @ 14:29

    Just nu seglar jag inte.
    Väntar på att båten skall sjösättas.
    Tittar vi bakåt så har jag regelbundet kappseglat på följande båttyper: Nova, Albin 78, Express, Mumm 36, Corel 45, ILC 40, 3/4-ton, 1-ton, 2-ton, Farr 38, Wasa 38, First (27.7, 36.7 40.7), DS-37, J-80, X-35, X-99, X-332. Inte nämnda i kronologisk ordning.

    Kan hända att jag har glömt någon båt, men då är det garanterat inte en som är SWEET, för det brukar man inte förtränga på samma sätt…

    Reply

  9. Bengt Falkenberg
    Feb 20, 2008 @ 14:35

    Jag ville absolut inte vara nerlåtande om Prima 38 som jag seglat mycket mot och vet att i rätt händer är mycket snabb. Den verkar riktigt byggd, och enligt min mening bättre båt än de flesta på Sweet listan. Grattis till nya båten!
    Bengt Falkenberg.

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Feb 20, 2008 @ 14:42

    Bengt, du är ju min kompis :-)

    Det som framförallt gör Priman lite sweet i mina ögon är 110% fock, kolfiberrigg, styv som få, ett ton lättare än 40.7, rejält snabb för sin storlek och fruktansvärt stryktålig.

    Reply

  11. Bengt Falkenberg
    Feb 20, 2008 @ 15:15

    Och spinnacker:-)

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Feb 20, 2008 @ 15:17

    Ja, visst ser det trevligt ut :-)

    Reply

  13. Patrick
    Feb 20, 2008 @ 15:40

    Det har börjat dyka upp fler båtar med spinnaker på sistone. Har du ändra kriterierna? Jag har försökt räkna ut en mall för hur kriterierna till Sweet-serien ser ut, men det finns inget riktigt mönster. Ändå har man en känsla av att man förstår ungefär vilka båtar som hör dit. Märkligt!

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Feb 20, 2008 @ 15:44

    Saker som håller folk vakna om nätterna:

    – hur sätter TK LYS-tal på nya båtar?
    – hur avgör Mike Urwin “hull-factor” i IRC?
    – hur avgör Peter om om en båt är sweet eller ej?

    Som ni förstår kan jag inte avslöja vår formel ;-)

    Reply

  15. Patrick
    Feb 20, 2008 @ 16:36

    Nej, men Mike “går ju att snacka med”. Han “lyssnar på argument”. Hittills är din integritet gällande Sweet oantastlig! :-)

    Reply

  16. A.....
    Feb 20, 2008 @ 16:57

    Smaken är ju som vi alla vet ofta baserad på subjektivitet och känslor. Det finns sällan rationella tankar bakom…

    Reply

  17. Fredrik
    Feb 20, 2008 @ 16:59

    Peter, låter som du beskriver en 36,7 i din post nr 10… ;-)

    Reply

  18. Bengt Falkenberg
    Feb 20, 2008 @ 19:58

    Ursäkta frågan Peter men jag kan inte låta bli.
    Vilken av egenskaperna under nr 10 kvalade J-109 in på?:-)

    Reply

  19. Alex
    Feb 20, 2008 @ 19:59

    Det är väl redan avgjort? ;)
    http://www.blur.se/2007/12/27/sweetest-2007/

    Reply

  20. ?
    Feb 20, 2008 @ 20:10

    Alex! det visar bara vilka som hade flest datorer. Och 2007 är dåtid.

    Reply

  21. Pär Lindforss
    Feb 20, 2008 @ 20:12

    Tack för alla positiva kommentarer. Jag tror inte att sweet har med åldern att göra. Priman är från 1998 och tex Mumm 30 är från 1996.
    Jag tror att kolmast, bulbköl, stabilitet och segelplan påverkar. En del förstår sweet och andra gör det inte.
    I IRC kommer vi köra både symetriska och assymetriska spinnakrar.
    När det gäller antalet i besättningen så har de snabbaste i England kört på 10 man.

    Reply

  22. Alex
    Feb 20, 2008 @ 21:22

    ?->Anar jag lite svensk avundsjuka, eller är du alltid lika pessimistisk?

    Pär-> Kommer ni köra dubbla mätbrev ORCi/IRC? Eller blir det IRC/LYS?

    Mvh

    Reply

  23. Jocke_R
    Feb 20, 2008 @ 22:38

    10 st!! Har ni en cateringfirma som sponsor eller bjussar ni bara på kalla Gorbys?

    Reply

  24. Jocke_R
    Feb 20, 2008 @ 22:44

    Sweetest 2007: X-41, kom igen… Hur fn röstar folk? Är det samma människor som röstar på Christer Sjögren i schlagern?

    Reply

  25. Peter Gustafsson
    Feb 20, 2008 @ 23:07

    Även våra vänner på SA tyckte X-41 var ett “försiktigt val”…

    Your readers smell like IMS…

    “Conservative”?
    Maybe – I think “ignorant” is more likely.

    Reply

  26. Jan
    Feb 20, 2008 @ 23:22

    Ja, vad annat kan man säga än att samma människor tycks fylla diskussionspalterna världen över, i detta fall på gott och ont.

    Reply

  27. Pär Lindforss
    Feb 21, 2008 @ 01:30

    Alex det blir IRC/LYS.
    Jag såg en Prima med 578,4 i GPH sedan får man räkna med ca -4,5 sek. Det är meningslöst att segla med ett GPH på ca 574. En del båtar passar helt enkelt inte till ORCI.
    Jocke vi kommer inte låta Mats G fixa maten, så du behöver inte vänta på att Gorbyn ska tina.

    Reply

  28. Andre´B.
    Feb 25, 2008 @ 15:52

    Hej!
    Har en hel del bilder på bygget av just en Prima 38 liggandes på diskett. Fick dem av ägaren till den holländska Prima 38:an som gästade Kalmar i somras. Är som Bengt F. säger en välbyggd, snabb och mycket “Sweet” båt. Kan dela med mig om intresse finns…
    Mvh. Andre´B.

    Reply

  29. Joakim
    Mar 6, 2008 @ 01:25

    Det finns tre olika Prima 38 i ORC databas. Den snabbaste har GPH 580.5 från 2004 men den har inga mått för spinnaker och många andra mått saknas också. De två andra är omkring 590 (2007). Jag körde ORCi för en och det blev 591.3 altså mellan IMX 40 och First 40.7 just som i IRC. Och samma ~2% snabbare än X-35. Varför skulle den inte passa till ORCi?

    Reply

  30. Skitkallt | blur
    Mar 22, 2008 @ 15:02

    […] framför brasan samtidigt som andra seglar hem sina båtar. Här Jonas Claesson till rors på Lindforssarnas Prima 38. Just nu inblåsta i IJmuiden eller nåt. Kuling från nordost är ju inte det man önskar […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.