Skip to content

25 Comments

  1. MiniMe
    Mar 7, 2008 @ 20:56

    LR kommer väl få ett kraftigt dropp iår. Danviksbro är stängt och då kommer en del båtar i Mälaren inte ut (om de inte vill ta omvägen genom Södertäljekanalen). Arrangörerna är säkerligen inte så glada över situationen. Vi från Västmanland SF är för den delen också rätt upprörd då vi ha seglare som år efter år tog sig tom från Köping/Kungsör till Stockholm för att delta.

    Reply

  2. !
    Mar 7, 2008 @ 22:31

    Det är väl inte fler än 2 svenska båtar som har råd att åka på EM.
    GKSS vill ha 9000kr!!!
    De har även gräns på 675GPH, då faller en del bort. bla flera tyska framgångsrika båtar.

    Reply

  3. Lasse Bergkvist
    Mar 7, 2008 @ 22:50

    Hej Blur i fredagskvällen!
    Ja, att anmäla sig till EM 5 månader före känns kanske lite tidigt. Det är ju så att seglare vill segla olika typer av båtar. Det mest rättvisa vore förstås om alla seglade Express 2000, exakt rättvist – bästa besättning totalt vinner. Men nu är det ju så att folk vill segla olika båtar. Om man seglar IRC, IMS, ORC i, ORC Club, LYS, SWELYS, DH, IOR eller entyp har inte så stor betydelse – det är skoj att få komma ut på vattnet med några bra kompisar och kappsegla. Det är härligt med adrenalinet som kommer forsande innan start – alldeles oavsett om det är en kvällsträningssegling på Trälhavet eller starten i Fastnet Race! Jag själv har under senaste åren varit med i lite olika klasser: Trissjolle, optimistjolle (klubbkappsegling (98 kg….), lekt med Lasern, lekt med E-jolle, IMX 40, Datacom (Sinergia 40), SM i Mälar 22, Express SM, Lidingö Runt, Gotland Runt, Finska Mästerskapen i Havskappsegling, SM i Havskappsegling, VM i Spanien i IMS 670 och det som är lika för mig i alla förhållanden är känslan när vinden tar tag i seglen, båten skjuter fart, hitta vindvrid, bra känsla i gänget ombord – det är LIVET för mig. För mig har det ingen betydelse om det är entyp eller någon typ av respitregel – de som är duktigast kommer långt fram, gång efter gång. Jag skulle istället vilja uppmuntra alla till kappsegling – ett förslag till dig Peter (ser att du är online) är att lägga upp två rubriker till: gast söker båt och båt söker X. I bästa fall kan det stimulera de som har en helt OK båt att söka en skeppare/rorsman/taktiker som kan se till att en dröm om att kappsegla går i uppfyllelse! Det handlar om att fler ska kappsegla – under nivån superelit. När jag började kappsegla med min pappa så körde vi på familjen – skitskoj.
    Regelfilosofier kan man ha i oändlighet – LYS med båtar som följer standard är helt OK, IRC är säkert bra – annars skulle inte britterna köra det, för de är duktiga, IMS (ORCi) är bra för att det tar hänsyn till vindstyrka och vindriktning (förutsätter precis som LYS att man seglar just sin båt optimalt).
    Om jag vore kappseglingsarrangör så skulle jag se till att lotta ut ett skoj pris per 10 startande för att attrahera så många som möjligt, det är skoj att vinna, men det är mängden deltagare som gör seglingarna till en fest!
    Mvh Lasse Bergkvist

    Reply

  4. Pontus
    Mar 7, 2008 @ 23:35

    Men Lasse! Du har ju så rätt! Vad ska vi med optimala regler till om vi är tre-fyra båtar i varje klass med blykoll på regler, segel mm?…

    Jag minns i min barndom, när den lokala kappseglingen skulle starta, flaggspel på båtarna, 30-40 båtar i varje (lys) klass…. feststämning och spänningen som byggdes upp i luften…

    Idag.. har vi klasser, säkerhetsreglementen, gastproblem, regler till förb.., och väldigt, väldigt få båtar…

    Reply

  5. Jan
    Mar 7, 2008 @ 23:47

    Men Peter, börjar du inte snabbt bli lite trött på att konstant dissa en regel, och gudförklara en annan utan desto bättre sakargument? Börjar detta inte kännas lite billigt snart, tappa glansen liksomÅ?

    Nåja, jag håller med Lars. All segling är rolig, och samma typer verkar genomsnittligt ligga i topp, oberoende av respitregel, klass eller andra omständigheter. Under vissa regler så påverkar doch yttre omständigheter som vädret mer än under andra regler. Detta medför naturligtvis svårare resultaträkning. Vilken regel som används skulle jag inte bry mig i desto mera, men att förespråka en totalt hemlig regel vars idé är att generera vinst åt en klubb kommer jag inte att göra(och som dessutom verkar ytterst primitiv). Skulle hursomhelst IRC få framgång i skandinavien(östra) så kommer även vi att segla där trots att vår rigg ger oss vissa klara nackdelar p.g.a. IRCs enfaldiga sätt att betrakta spinnfallets höjd.
    MVH,
    Jan

    Reply

  6. Öresund regatta, Anders
    Mar 8, 2008 @ 01:19

    Hackandet på ORCi börjar bli lika tråkigt som Regatta Arnes hang up kring “supertrimmet”.
    Det är väl bar att köra och utvecklas eller?

    Reply

  7. PeterK
    Mar 8, 2008 @ 05:44

    Lasse & Pontus… Så rätt ni har !!!!

    ! – Du måste skoja… 9000SEK ???? I startavgift ???

    Reply

  8. /HenrikB
    Mar 8, 2008 @ 08:06

    Gastbrist kanske är ett större problem, konkurrenterna har redan börjat fiska efter min besättning…!
    Ö-maran har redan 60 båtar på listan, bara en gast där ;-)

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Mar 8, 2008 @ 08:37

    Är det ingen som har lite humor???

    Jag dissar inte ORCi! Jag dissar folk som skickar ut pressreleaser om hur jävla bra det går för en regel, men inte orkar anmäla sig till kappseglingarna. Framför allt när andra kappseglingar fyller sin deltagarlistan på bara ett par timmar utan att ta till överord.

    Jan, mitt enda sakargument i mätregeldebatten är just deltagarlistorna. Vi skall segla efter de regler som ger flest båtar på banan. För som Lasse och Pontus säger, utan deltagare spelar det ingen roll vilken regel vi har…

    Vi kan ju ställa frågan så här i stället: vad borde KSSS göra för att locka ännu fler båtar till Gotland Runt? Eller GKSS till EM?

    Reply

  10. Patrick
    Mar 8, 2008 @ 10:07

    Att få så här i mars har anmält sig till juli/augusti-race är väl svårt att dra några slutsatser om men jag bjuder gärna på en kommentar :-)

    Ett race som har fått ordentligt med anmälningar är Watski 2star Baltic. 55 anmälda och de har öppnat för IRC. Men vi är inte så många som har valt IRC utan folk verkar föredra LYS i frånvaro av ORCi?

    Det är humor…

    Reply

  11. PelleL
    Mar 8, 2008 @ 11:23

    Jag håller absolut med Peter att det har ett stort “marknadsföringsvärde” för arrgören att folk anmäler sig tidigt. Människan är ett flockdjur och jag vill iallafall leka där det finns många lekkamrater. Vi har haft rätt bra framgång i 606-klassen med det här och det funkar…många anmälningar tidigt ger ännu fler på slutet. För att ge våra kära kamrater (och konkurenter) i Expressklassen en känga..vilken lista ser mest spännande ut i dagen läge?
    http://www.nordicweek.se/anmalda_klasser.asp?class=Express%20Int%20SM
    eller
    http://www.606-sm.se/page9/page9.html

    Reply

  12. Öööööh?
    Mar 8, 2008 @ 11:41

    Peter!
    Bara för att du (något besviken) upptäckt att senaste respitregeln inte är något för din båt, så är det fel att börja baktala ett evenemang som du inte planerar att segla själv.
    Vi som seglade IMS EM på Marstrand 2001 ojar oss inte över anmälnings avgifterna som var samma då. Utan minns vilka fantastiska seglingar det var med 50-60 båtar. Om jag fattat det hela rätt så planerar alla (utom ev. en) av västkustbåtar/team som körde då att vara med i år samt några nya. Ökar intresset?
    Dock är det väl knappast någon som anmäller sig 5 månader innan en segling. Utom möjligen till seglingar med max antal för ensamma
    (bittra?) seglare;-)

    Reply

  13. Arthur Arnell
    Mar 8, 2008 @ 12:13

    Peter

    Kanske man ska tydligt skriva en “Begränsad antal deltagare” så som X-Yachts skrev för sin Gold Cup. 1200 pers var gränsen med all besättning. Den gränsen nåddes på 2 veckor….

    ORCI eller inte, det blir ett intressant seglar år. Den saken är klar iallafall!

    Mvh
    //Arthur

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Mar 8, 2008 @ 13:45

    Ja, det är nog bara bittra seglare som anmält sig hittills; 211+55+50 båtar på TwoStar, 51 på Færdern och 124 på Gold Cup (även om ryktet säger att X-Yachts håller ett antal platser för osålda båtar).

    Eller varför inte Cork Week (som går veckan efter Gotland Runt) som har 228 anmälda båtar idag!!!

    Reply

  15. Patrick L
    Mar 8, 2008 @ 14:18

    Vi håller nog alla med om att det är ett stort marknadsföringsvärde med många anmälda i kappseglingar. Men det var kanske inte riktigt det frågan gällde, som den var formulerad…?

    Jag tycker att man borde göra anmälningarna direkt synliga online och så borde man lämna en rabatt för tidig anmälan. T.ex. Lidingö Runt förstår jag inte hur man ser att det endast är x antal anmälda annat än att ringa Collin och fråga. KSSS verkar nyligen ha öppnat sin onlineanmälan – själv såg jag det inte förrän nu. När man öppnade anmälan till EGR för några veckor sedan fanns endast PDF-anmälan öppen. Vad gäller EM så vill säkert en del fixa sponsorer till anmälningsavgiften och väntar kanske med anmälan tills detta är klart?

    Reply

  16. Öööööh?
    Mar 8, 2008 @ 14:33

    Ok! Peter.
    Det är kanske bara jag som håller mina pengar hårt och är bitter.
    Det är imponerande att nästan 5% av Fearderseijlatsens startande redan anmält sig sju veckor innan sista anmälnings dagen.
    Men! det skulle ju göra att nästan 10% av EM seglarna redan anmält sig, om det blir 50 båtar i Marstrand. Nä jag måste missat något?
    Tycker att Pelle L inlägg var intressant :-)

    Reply

  17. Patrick
    Mar 8, 2008 @ 14:46

    Noterar också att KSSS PDF-inbjudan för ORCi SM är trasig…

    Reply

  18. Mister B.
    Mar 8, 2008 @ 20:27

    Nåja, tycker att det är väl konstigt om man har i det här laget inte “bestämt” vilka kappseglingar man ska delta i år. Ja menar, det handlar ju om hur 8-12 personer skall använda sommaren. Inte konstigt om det svårt att få ihop ett rimligt gäng om inte ens kärngruppen liksom inte vet om de skall eller inte.

    Hur det går med GR, det är svårt att förstå. Om man tittar på ‘maranen och Watski, eller X Gold, är INTE för tidigt. Är det så att folk vill avvakta, och se vilken klass blir störst, eller med mest prestige. Eller med dåligaste motstånd och bästa mögligheter att vinna ;-). Hur som helst, nu borde det vara tidernas möglighet att visa färg, och marknadsföra favorit-klassen.

    Reply

  19. Öresnd regatta, Anders
    Mar 9, 2008 @ 00:37

    På Fyn Cup är det redan 59 anmälda i DH2007. Det hade varit 60 om jag hade kunnat. Vi har inget mätbrev än. :)

    Reply

  20. orci
    Mar 9, 2008 @ 01:12

    MisterB
    att man spikat programmet för 08 betyder ju inte att man anmält sig eller hur. Det är ju bara i början på mars.

    Reply

  21. Mister B.
    Mar 9, 2008 @ 08:51

    Orci,
    om man har bestämt, varför inte anmäla?
    Det betyder ju en hel del, till arrangörer och andra seglare, t.ex.

    Reply

  22. LS
    Mar 10, 2008 @ 02:01

    Det handlar väl också om likviditet och cash flow i båtekonomin. Själv betalar jag inte dessa kostnader onödigt tidigt på samma sätt som ekonomerna i mitt företag inte betalar våra fakturor några månader i förväg för skojs skull….

    Reply

  23. irca
    Mar 10, 2008 @ 07:57

    Just for your information: så vitt jag vet, KSSS brukar inte gå vidare med inmälningsavgiften före 15.6. (= sista återtagningsdatum). Om man har betalt med kreditkort det vill säga. Att anmäla borde alltså inte vara någon ekonomisak.

    Reply

  24. Patrick
    Mar 10, 2008 @ 11:04

    Så här tidigt kan man anmäla sig utan att betala.

    Reply

  25. Sam V
    Mar 10, 2008 @ 11:22

    Sista anmälningsdag för ORC Int EM är 1/7. Så man kan dra på det en stund, vilket skäl man än har.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.