Corby 29 #10
Veckans dos av Corby. En 29:a som sjösattes här om dagen. Flera av gallerierna hos Corby Yachts är uppdaterade för er som som har abstinens.
Veckans dos av Corby. En 29:a som sjösattes här om dagen. Flera av gallerierna hos Corby Yachts är uppdaterade för er som som har abstinens.
Mar 8, 2008 @ 18:13
Sweet men inte snygg……
Mar 8, 2008 @ 18:51
vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha
men framåtgående bulb är nog inte så praktiskt.
Mar 8, 2008 @ 20:34
Skulle oxå kunna tänka mig en sån…
Mar 8, 2008 @ 22:05
Cool
Förstår däremot inte varför de envisas med dessa skitsamlar kölar?
Mar 9, 2008 @ 00:25
Corby förklarade det på SA för ett tag sedan. I princip hävdade han att det är så här: Riggen hamnar där den sitter pga. av vad som är optimalt för IRC dvs rätt stor förtriangel med icke övarlappande försegel. Riggens position i längsled styr var kölfenan hamnar för balansens skull. Skulle man ha L-bulb på en typisk IRC-båt skulle viktstyngdpunkten flyttas bakåt vilket måste kompenseras med ett (ooptmalt) fylligare akterskepp.
Mar 9, 2008 @ 01:09
det ska bli kul att se vad irc-förespråkarna säger efter watski2starbaltic, det är 2st corby med…
Mar 9, 2008 @ 08:57
Vad skulle en irc-förespråkare säga efter ett race med två Corby’s med:
– SWEET?
– VI VILL MER?
– I FEEL GOOD?
Mar 9, 2008 @ 10:37
Så himla vacker är den inte!
Den saknar ju språng helt och flyter som en pansarkryssare.
Ser allmänt tung och klumpig ut.
Anders!
Det fastnar inte mindre tång på kölen för att man har L-köl.
Tången flyter ju så allt samlas ju i ovankanten mot skrovet.
Enda lösningen är en bra sillvideo som är placerad så att du kan se hela framkanten. Sen får du fixa en bra anordning som kan ta loss tången på ett snabbt sätt när du seglar.
Mar 9, 2008 @ 10:59
irca
De kommer säga: fan vad däng vi får, såhär skulle det ju inte bli…
verkar som man måste ha en corby för att ha en chans, min cruiser/racer funkar inte.
Mar 9, 2008 @ 12:19
Det verkar som att alla med normal 80-tals 7/8-dels rigg har nackdel då det inte lätt går att flytta spinnakerfallet till toppen(vår kaltopp är i alla fall för tunn för det). Detta alltså då IRC inte ser skillnad på masttoppshissat eller t.ex. 7/8-delshissat, förutom storleken då förstås, men inte alltså att seglet blir effektivare då det täcks mindre av storen.
Mar 9, 2008 @ 12:33
Jan: Kan du inte montera en fiol eller flytta upp förstaget?
Hansen: Utseende; Corby vs Kracer 1-0…. :)
Mar 9, 2008 @ 12:39
Kanske går att fixa på något sätt, men skumt att det inte påverkar IRC-talet hur högt upp man hissar sina undanvindssegel.
Mar 9, 2008 @ 16:14
orci,
allmänna “sanningen” om IRC säger ju att i storleksklassen runt 30 ft IRC grynnar rätt konservatiska båtar… inte den här Corby-typen. Den där Mills 43:an blir säkert farligare. Dessutom, det skulle inte vara så farligt om vi fick mera Corbys med heller.
Mar 9, 2008 @ 16:31
Corby 29 (och även 25:an) har ju gjort mycket bra resultat i IRC men det är ju heller ingen sportbåt, inte ens i närheten. 2.75 tons deplacement med 50% i kölen bör göra den till en riktigt vass kryss-läns maskin samtidigt som IRC tror att den “nästan” är en familjebåt. Den mäter jämt med en X-332 så man får nog kunna segla för att göra resultat.
Mar 9, 2008 @ 16:53
Nä, tacka vet jag att få redigt av däng av en Maxi 95 :-)
Så här ser 29:an ut på havet i alla fall:

Mar 9, 2008 @ 17:34
Peter Gustafsson
Alla vet att man kan få maxi95 däng närsomhelst om man seglar LYS.
Jag påstår att det är samma i IRC med tex CORBY.
Men halleluja det finns ju ORCI.
Mar 9, 2008 @ 19:45
Kanske Corby 29 väger även 3150 kg? http://www.microspan.se/corby29/downloads.html
Altså lika mycket som Dehler 29 och mycket mera än Inferno 29.
Mar 9, 2008 @ 21:06
Hansen
Har du förresten läst det senaste från Bruce Farr om att han menar att er gamla Kracerför är modern igen.
Pansarkryssar förskeppet har inte tillräcklig bärighet om man vill köra hårda slörar med gennakerbåtar som planar. Den tillhör egentligen boxreglerna och inte om man försöker göra en optimal båt.
Lasse Hansén (som designade Kracer 30) var kanske en föregångare paa riktiit. :)
Tångsamlandet får vi ta på Gransegelpuben näste gång. Sent!
Mar 9, 2008 @ 21:54
Och alla som seglar gamla båtar är kassa seglare som enbart spöar er på grund av att era mätetal är åt helvete. Så funderar ni på varför det är få båtar på kappseglingarna.
Entypsseglare gnäller mindre, kunnandet avslöjas mer när man kör mot likadana båtar.
Va trött jag blir.
Mar 9, 2008 @ 22:27
?
mät in en maxi 95. inte fan blir det i närheten av motsvarande lys 1.07 iallafall. så någonstans i kölsvinet på maxi95 ligger en hund begraven…
Mar 9, 2008 @ 23:00
Anders !
Har du varit nere i hamnen idag?
Kracern flyter högt nere vid utrustningskajen, vi riggar i veckan.
Det går mode i det där med förskepp. Visst ser det fränt ut med rak stäv. Men vår stäv har mer bärighet samt mer optimal i DH :-)
Hade Corbyn haft lite språng och målat upp vattenlinjen 50mm så hade det sett mycket bättre ut. Prestandan hade varit den samma, lika mycket vatten att pressa undan. :-)
Mar 9, 2008 @ 23:03
orci & ?: WTF is your problem?
?: Vad trött jag blir! Kan du inte komma med nåt som iaf jag inte hört (läst) förut?
Mar 10, 2008 @ 00:36
Jag har spikat staket idag. Hunden rymmer inte längre.
Jag har hemmaprojekt från den 1/11 – 1/4 varje år. Vintersegling eller att driva runt i hamnen och snacka med folk är inte helt förankrat under den här tidsperioden. :(
Jag hörde däremot att ni meckat färdigt och såg att ni rullat fram igår. Gött. Det var någon skum liten orange sak ut och körde. Såg kul ut – Skippy 650 stod det i seglet.
Saknar ni någon när ni ska ut och bränna så hänger jag gärna på. :)
Mar 10, 2008 @ 00:40
Tror att det är Jens Holmberg som tidigare seglade med på Torstens Melges som har Skippyn.
Mar 10, 2008 @ 01:53
Jocke_R, bra att du är välinformerad.
? verkar inte vara det.
Det var Peter Gustafsson som tog upp jämförelsen med LYS i post 15.
Mar 10, 2008 @ 08:52
Jocke_R det är skönt att du är så nyskapande. Ville du ha sagt något med din kommentar?
Jag är helt övertygad om att alla kommentarer på bryggor och bloggar om att seglarna i Maxi 95 och liknande båtar endast vinner pga bra mätetal gör att folk tröttnar. Då anser jag också att jag har rätt att bemöta det. Det är tröttsamt att höra det.
Gör något åt saken istället. Ligg på arrangörerna och se till att ni får segla efter den regeln ni vill.
Mar 10, 2008 @ 09:13
Gubbar, läge att runda av den här tråden?
Jag tror alla har koll på läget så vi behöver inte älta det mer. Och nu är det ju upp till var och en att segla under den regel (eller entyp) som man tycker är roligast.