Skip to content

27 Comments

  1. PelleL
    Mar 8, 2008 @ 18:13

    Sweet men inte snygg……

    Reply

  2. !
    Mar 8, 2008 @ 18:51

    vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha vill ha
    men framåtgående bulb är nog inte så praktiskt.

    Reply

  3. Niklas
    Mar 8, 2008 @ 20:34

    Skulle oxå kunna tänka mig en sån…

    Reply

  4. Öresund regatta, Anders
    Mar 8, 2008 @ 22:05

    Cool
    Förstår däremot inte varför de envisas med dessa skitsamlar kölar?

    Reply

  5. PelleL
    Mar 9, 2008 @ 00:25

    Corby förklarade det på SA för ett tag sedan. I princip hävdade han att det är så här: Riggen hamnar där den sitter pga. av vad som är optimalt för IRC dvs rätt stor förtriangel med icke övarlappande försegel. Riggens position i längsled styr var kölfenan hamnar för balansens skull. Skulle man ha L-bulb på en typisk IRC-båt skulle viktstyngdpunkten flyttas bakåt vilket måste kompenseras med ett (ooptmalt) fylligare akterskepp.

    Reply

  6. orci
    Mar 9, 2008 @ 01:09

    det ska bli kul att se vad irc-förespråkarna säger efter watski2starbaltic, det är 2st corby med…

    Reply

  7. irca
    Mar 9, 2008 @ 08:57

    Vad skulle en irc-förespråkare säga efter ett race med två Corby’s med:
    – SWEET?
    – VI VILL MER?
    – I FEEL GOOD?

    Reply

  8. Hansen
    Mar 9, 2008 @ 10:37

    Så himla vacker är den inte!
    Den saknar ju språng helt och flyter som en pansarkryssare.
    Ser allmänt tung och klumpig ut.

    Anders!
    Det fastnar inte mindre tång på kölen för att man har L-köl.
    Tången flyter ju så allt samlas ju i ovankanten mot skrovet.
    Enda lösningen är en bra sillvideo som är placerad så att du kan se hela framkanten. Sen får du fixa en bra anordning som kan ta loss tången på ett snabbt sätt när du seglar.

    Reply

  9. orci
    Mar 9, 2008 @ 10:59

    irca
    De kommer säga: fan vad däng vi får, såhär skulle det ju inte bli…
    verkar som man måste ha en corby för att ha en chans, min cruiser/racer funkar inte.

    Reply

  10. Jan
    Mar 9, 2008 @ 12:19

    Det verkar som att alla med normal 80-tals 7/8-dels rigg har nackdel då det inte lätt går att flytta spinnakerfallet till toppen(vår kaltopp är i alla fall för tunn för det). Detta alltså då IRC inte ser skillnad på masttoppshissat eller t.ex. 7/8-delshissat, förutom storleken då förstås, men inte alltså att seglet blir effektivare då det täcks mindre av storen.

    Reply

  11. Jocke_R
    Mar 9, 2008 @ 12:33

    Jan: Kan du inte montera en fiol eller flytta upp förstaget?

    Hansen: Utseende; Corby vs Kracer 1-0…. :)

    Reply

  12. Jan
    Mar 9, 2008 @ 12:39

    Kanske går att fixa på något sätt, men skumt att det inte påverkar IRC-talet hur högt upp man hissar sina undanvindssegel.

    Reply

  13. irca
    Mar 9, 2008 @ 16:14

    orci,
    allmänna “sanningen” om IRC säger ju att i storleksklassen runt 30 ft IRC grynnar rätt konservatiska båtar… inte den här Corby-typen. Den där Mills 43:an blir säkert farligare. Dessutom, det skulle inte vara så farligt om vi fick mera Corbys med heller.

    Reply

  14. PelleL
    Mar 9, 2008 @ 16:31

    Corby 29 (och även 25:an) har ju gjort mycket bra resultat i IRC men det är ju heller ingen sportbåt, inte ens i närheten. 2.75 tons deplacement med 50% i kölen bör göra den till en riktigt vass kryss-läns maskin samtidigt som IRC tror att den “nästan” är en familjebåt. Den mäter jämt med en X-332 så man får nog kunna segla för att göra resultat.

    Reply

  15. Peter Gustafsson
    Mar 9, 2008 @ 16:53

    Nä, tacka vet jag att få redigt av däng av en Maxi 95 :-)

    Så här ser 29:an ut på havet i alla fall:

    Reply

  16. orci
    Mar 9, 2008 @ 17:34

    Peter Gustafsson
    Alla vet att man kan få maxi95 däng närsomhelst om man seglar LYS.
    Jag påstår att det är samma i IRC med tex CORBY.

    Men halleluja det finns ju ORCI.

    Reply

  17. Joakim
    Mar 9, 2008 @ 19:45

    Kanske Corby 29 väger även 3150 kg? http://www.microspan.se/corby29/downloads.html

    Altså lika mycket som Dehler 29 och mycket mera än Inferno 29.

    Reply

  18. Öresund regatta, Anders
    Mar 9, 2008 @ 21:06

    Hansen
    Har du förresten läst det senaste från Bruce Farr om att han menar att er gamla Kracerför är modern igen.
    Pansarkryssar förskeppet har inte tillräcklig bärighet om man vill köra hårda slörar med gennakerbåtar som planar. Den tillhör egentligen boxreglerna och inte om man försöker göra en optimal båt.
    Lasse Hansén (som designade Kracer 30) var kanske en föregångare paa riktiit. :)
    Tångsamlandet får vi ta på Gransegelpuben näste gång. Sent!

    Reply

  19. ?
    Mar 9, 2008 @ 21:54

    Och alla som seglar gamla båtar är kassa seglare som enbart spöar er på grund av att era mätetal är åt helvete. Så funderar ni på varför det är få båtar på kappseglingarna.
    Entypsseglare gnäller mindre, kunnandet avslöjas mer när man kör mot likadana båtar.
    Va trött jag blir.

    Reply

  20. orci
    Mar 9, 2008 @ 22:27

    ?
    mät in en maxi 95. inte fan blir det i närheten av motsvarande lys 1.07 iallafall. så någonstans i kölsvinet på maxi95 ligger en hund begraven…

    Reply

  21. Hansen
    Mar 9, 2008 @ 23:00

    Anders !
    Har du varit nere i hamnen idag?
    Kracern flyter högt nere vid utrustningskajen, vi riggar i veckan.

    Det går mode i det där med förskepp. Visst ser det fränt ut med rak stäv. Men vår stäv har mer bärighet samt mer optimal i DH :-)

    Hade Corbyn haft lite språng och målat upp vattenlinjen 50mm så hade det sett mycket bättre ut. Prestandan hade varit den samma, lika mycket vatten att pressa undan. :-)

    Reply

  22. Jocke_R
    Mar 9, 2008 @ 23:03

    orci & ?: WTF is your problem?

    ?: Vad trött jag blir! Kan du inte komma med nåt som iaf jag inte hört (läst) förut?

    Reply

  23. Öresund Regatta, Anders
    Mar 10, 2008 @ 00:36

    Jag har spikat staket idag. Hunden rymmer inte längre.
    Jag har hemmaprojekt från den 1/11 – 1/4 varje år. Vintersegling eller att driva runt i hamnen och snacka med folk är inte helt förankrat under den här tidsperioden. :(
    Jag hörde däremot att ni meckat färdigt och såg att ni rullat fram igår. Gött. Det var någon skum liten orange sak ut och körde. Såg kul ut – Skippy 650 stod det i seglet.
    Saknar ni någon när ni ska ut och bränna så hänger jag gärna på. :)

    Reply

  24. Hansen
    Mar 10, 2008 @ 00:40

    Tror att det är Jens Holmberg som tidigare seglade med på Torstens Melges som har Skippyn.

    Reply

  25. orci
    Mar 10, 2008 @ 01:53

    Jocke_R, bra att du är välinformerad.
    ? verkar inte vara det.
    Det var Peter Gustafsson som tog upp jämförelsen med LYS i post 15.

    Reply

  26. ?
    Mar 10, 2008 @ 08:52

    Jocke_R det är skönt att du är så nyskapande. Ville du ha sagt något med din kommentar?
    Jag är helt övertygad om att alla kommentarer på bryggor och bloggar om att seglarna i Maxi 95 och liknande båtar endast vinner pga bra mätetal gör att folk tröttnar. Då anser jag också att jag har rätt att bemöta det. Det är tröttsamt att höra det.
    Gör något åt saken istället. Ligg på arrangörerna och se till att ni får segla efter den regeln ni vill.

    Reply

  27. Peter Gustafsson
    Mar 10, 2008 @ 09:13

    Gubbar, läge att runda av den här tråden?

    Jag tror alla har koll på läget så vi behöver inte älta det mer. Och nu är det ju upp till var och en att segla under den regel (eller entyp) som man tycker är roligast.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.