Skip to content

8 Comments

  1. Ric.
    Mar 9, 2008 @ 12:28

    De är hälften så många och dom gör dubbelt så mycket (och bra mycket bättre).. Känns ju som att de i Norge iaf försöker få sitt LYS att fungera.

    Reply

  2. matte
    Mar 9, 2008 @ 13:06

    Är det inte lite jante över dig Peter? En av de fantastiska förslagen i Norge är att man inte behöver mäta båten för att få mätbrev, detta för att underlätta deltagande. Är det inte så i Sverige att man inte behöver mätbrev överhuvudtaget? Den tröskeln för deltagande verkar väl vara avsevärt lägre.

    Angående shorthanden så verkar det vara en bra idé som man kanske kunde införa i Sverige genom den mätbrevsprocedur som finns här där man kan få mätbrev baserad på hur en båt avviker från standarden.

    Är verkligen Norlys så bra och SweLys så bakåtsträvande. Eller verkar gräset grönare i andra sidans pressreleaser?

    Reply

  3. Bamse
    Mar 9, 2008 @ 13:18

    Vad snackar “Matte” om…..??

    Reply

  4. matte
    Mar 9, 2008 @ 14:19

    Behöver du mätbrev i Sverige om du har en standardbåt?

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Mar 9, 2008 @ 16:43

    Matte,

    den stora grejen här är inte standardbåtarna (de har ju absolut inga problem i SWELYS). Men nu kan du köpa en ny Hanse eller Elan på mässan och börja kappsegla i NORLYS, så länge någon annan har mätt in en båt av just din typ. Att tröskeln är hög för alla nya båttyper är ju ett av de största klagomålen på dagens LYS-system.

    Och varför skulle det vara “jante” över det här? Snarare tvärt om? Att tro att allt skall bli som det var förr och att ingenting bra händer i omvärlden är väl ett ypperligt exempel på Jantelagen? Jag försöker peka på goda exempel både i Sverige och utomlands…

    Reply

  6. PeterK
    Mar 9, 2008 @ 18:14

    Matte,
    Allting är så bra här och SWELys är bäst i klassen och inget kan vi lära oss från några andra och om nån skulle tror något annat så har de bara fel…… – not !!!

    Reply

  7. MiniMe
    Mar 9, 2008 @ 23:23

    Peter, är det inte en steg i riktning SweLYS med LYS-tal enligt tabell? NORLYS och SweLYS har tyvärr olika filosofier och därav skiljer de sig något. Det är visserligen lätt att plocka rosinerna ur ett system men det blir tokigt om man inte tittar på helheten.
    Det blir intressant att se hur NORLYS klara av att uppfylla KSR och redskapsreglerna.
    Intressant blir det också att båtar av samma typ kommer att segla med olika handikap och kankse även i olika klasser. Det blir även intressant vad som kommer stå i mätbrevet (jag misstänker måtten av systerbåten). hur kommer det blir det då med mätprotester?

    En annan sak krävs också av NORLYS, det måste finnas någon som ha mätt in sin båt först innan man kan slippa undan med egen uppmättning. Det är egentligen ingen större skillnad mot SweLYS. Däremot krävs det i NORLYS ändå mätbrev!

    Reply

  8. Matte
    Mar 10, 2008 @ 20:26

    Peter, jag förstod situationen så som MiniMe beskrev. Jag ber så mycket om ursäkt att jag var uppkäftig. Men om Norlys rör sig med en “förbättring” mot Swelys men som innehåller flera komplicerande element så borde man väl inte hylla detta?
    Eller har vi fel tolkning?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.