NORLYS | uppdaterade standardbåtar
Nu har NORLYS presenterat sin uppdaterade lista med standardbåtar. 111 båtar, eller varianter, förutom de som finns i den vanliga LYS-tabellen. Nya Dehler 34 och X-34 är redan med. Kuriosa är att J/109 nu finns med som standardbåt – 1.29 med fock.
12.5 kvm krysser | 0.95 |
Arcona 40 DS | 1.19 |
Banner 28 HR | 1.18 |
Banner 28 LR | 1.14 |
Bavaria 30 cruiser | 1.10 |
Bavaria 32 cruiser 01-05 | 1.14 |
Bavaria 32 holiday 96-98 | 1.14 |
Bavaria 36 ac 98-99 | 1.18 |
Bavaria 36 CR 01-05 | 1.19 |
Bavaria 37 AC 99-02 | 1.18 |
Bavaria 37 CR | 1.18 |
Bavaria 38 Cruiser 02-05 | 1.23 |
Bavaria 38 holiday 96-98 | 1.20 |
Bavaria 38 Match | 1.31 |
Bavaria 39 CR | 1.23 |
Bavaria 40 AC 98-02 | 1.22 |
Bavaria 42 cruiser | 1.24 |
Bavaria 42 Match | 1.34 |
Bavaria 44 AC 01-04 | 1.26 |
Bavaria 46 CRUISER | 1.28 |
C&C 115 | 1.35 |
Comet 33 | 1.21 |
Dehler 33 CR | 1.21 |
Dehler 34 SV | 1.29 |
Dehler 41 | 1.27 |
Dehler 47 | 1.38 |
Delphia 33 | 1.15 |
Diva 36 E | 1.27 |
Dk 46 | 1.49 |
Dufour 34 Performance | 1.25 |
Dufour 34 Standard | 1.23 |
Dufour 36 | 1.20 |
Dufour 365 | 1.17 |
Dufour 385 | 1.21 |
Dufour 40 HR | 1.31 |
Dufour 40 Standard | 1.30 |
Dufour 44 HR | 1.42 |
Dufour 44 Performance | 1.38 |
Dufour 44 Standard | 1.36 |
Elan 333 | 1.22 |
Elan 37 | 1.30 |
Elan 40 | 1.31 |
FARR 40 OD | 1.48 |
First 34.7 | 1.28 |
First 44.7 | 1.40 |
First 456 | 1.30 |
First 47.7 | 1.34 |
Grand Soleil 37 | 1.23 |
Grand Soleil 37 B&C | 1.32 |
GRAND SOLEIL 40 C | 1.29 |
GRAND SOLEIL 40 R | 1.33 |
Grand Soleil 42 R | 1.43 |
Grand soleil 43 | 1.31 |
Hanse 312 98-05 | 1.15 |
Hanse 342 04- | 1.22 |
Hanse 370 | 1.26 |
Hanse 400 | 1.30 |
Hanse 400 e | 1.31 |
Hanse 411 1998-2005 | 1.29 |
Hansson 31 | 1.21 |
HR 342 | 1.20 |
HR 39 | 1.17 |
J/109 | 1.29 |
J/133 | 1.42 |
J/92 S | 1.26 |
Jeanneau One Design 35 | 1.29 |
Kelt 29 | 1.07 |
Knarr-variant | 1.05 |
LOHI 25 | 1.04 |
Mantra 31 | 1.25 |
Mantra 7000 | 1.15 |
Mantra 8.5 | 1.14 |
Maxi 1050 | 1.22 |
Mini 650 serie | 1.18 |
N-yachts 41 | 1.30 |
NORDSHIP 28 | 1.06 |
Oceanis 323 clipper | 1.16 |
Oceanis 331 Clipper | 1.17 |
Oceanis 343 Clipper | 1.20 |
Oceanis 361 Clipper | 1.21 |
Oceanis 393 Clipper | 1.17 |
Oceanis 411 Clipper | 1.20 |
Performance 35 | 1.30 |
RS Elite | 1.12 |
Rush Fun 25 | 1.12 |
Sun Fast 35 | 1.22 |
Sun Fast 36 | 1.22 |
Sun Fast 37 | 1.24 |
Sun Fast 39 | 1.23 |
Sun Fast 40 | 1.28 |
Sun fast 40.3 | 1.28 |
Sun Od 35 | 1.15 |
Sun Od 36.2 HR | 1.17 |
Sun Od 36.2 LR | 1.16 |
Sun Od 37 | 1.21 |
Sun Od 40.3 | 1.19 |
Sun Od 45.2 HR | 1.30 |
Sun Od 45.2 LR | 1.26 |
Tartan 3400 | 1.25 |
Tiamat 40 | 1.47 |
X-102 mk I | 1.18 |
X-3/4 | 1.21 |
X-34 | 1.27 |
X-37 | 1.32 |
X-382 Mk I | 1.28 |
X-40 | 1.35 |
X-41 od | 1.44 |
X-43 | 1.37 |
X-452 | 1.34 |
X-46 | 1.42 |
X-50 | 1.46 |
Mar 17, 2008 @ 13:44
Hej Peter,
Är det här en lista på ändrade båtar eller?
1,44 på X41, puh, det blir tufft! Skönt att man kan “gömma” sig i entypsklass…
Nu blir det väl liv…
Mar 17, 2008 @ 13:49
Detta är den totala listan. Jag har ingen koll på vilka båtar som är uppdaterade sedan förra året…
Mar 17, 2008 @ 13:59
Det är ju rätt många av dessa som kommit till i den vanliga tabellen i år….
Mar 17, 2008 @ 14:57
Norska LYS-kommittén lyssnade väl på den (PelleL?) som sade att X-41 nog rinner ifrån en GS42R ganska duktigt och eftersom 42R har 1,43 så får det ju bli minst 1,44 då. :-)
Eller så har PelleL rätt helt enkelt. Inget som förvånar någon, iofs.
Mar 17, 2008 @ 15:06
X-41 har vunnit LYS-tävlingar i Finland, någon som har koll på Vad den har i lys där? I Sverige får den säkert Lys som en X-55 (säkerhetsmarginal) ;-)
Mar 17, 2008 @ 15:37
Enligt denna länk verkar den ha haft 1.42 ifjol. Undrar på vad detta lystal grundar sig, IRC-talet?
http://www.avomeripurjehtijat.fi/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=152&Itemid=82
Mar 17, 2008 @ 15:41
Samma Lys som Alfa Romeo alltså. Har inte Finland generellt lägre lystal också? (Vill minnas något rabalder efter förra Gotland Runt)
Mar 17, 2008 @ 15:59
I Norge hade Lexington 1.44 förra året: http://www.seiling.org:80/baat/visMaalebrev.do?baatId=9645
I IRC mäter de 1.113-1.126 vilket borde ge ett “säkerhets-LYS” på 1.41-1.43…
Mar 17, 2008 @ 16:05
Peter,
Nu kan man ju inte sätta LYS enligt IRC om en båt är optimerad för just IRC. Då blir ju IRC precis lika fel som IRC. Samma sak gäller förstås med ORCi också. Men det är klart att en som äger en IRC-båt marknadsför att LYS-talen skall sättas enligt dessa. ;)
Mar 17, 2008 @ 16:46
Det är säkert OK m 1,44 för en X41 innan man får en vettig bas att sätta Lyset på.
Har själv seglat mot GS42R och X41 (i en Dufour 44 Perf, enl ovanstående tabell) och vad jag har sett så rinner en GS på bra. X41:an hade det RIKTIGT svårt att rinna ifrån oss i allt över 3 m/s.
Med detta vill jag inte säga att Lexington seglades dåligt utan att det finns mycket kvar att hämta. Dufour 44:an är en “snäll” båt som lätt kommer upp i bra prestanda, motsvarande nivå i en X41 är säkert MYCKET svårare att nå! Och det ska bli “meget moro” att försöka…
F-n vad jag längtar till säsongen nu!!!!!!!
Mar 17, 2008 @ 16:51
Om 2 veckor är det sjösättning för oss Pelle ;) Har ni hämtar er redan?
Mar 17, 2008 @ 17:21
Den ligger i Skagen och väntar på bättre vindar…
Mar 17, 2008 @ 17:46
Ok..! :-)
Mar 17, 2008 @ 19:09
Alex: I Finland används SweLYS-tabeller och samma regel. Förståss kan det vara några skillnader i LYS-mätbrev, eftersom de är jo estimerad av olika personer.
Den finska GS42R har gått mycket bra i LYS med 1,42 och skulle ha vunnit nästan alla LYS-tävlingar även med 1,44.
http://www.koivusaarenpursiseura.fi/kilpailut/tiistaikisat/tulokset/index.shtml
http://www.koivusaarenpursiseura.fi/kilpailut/karvalakkikisa/tulokset/index.shtml
X-41 borde ha inga problem med 1,44.
Mar 18, 2008 @ 09:39
Du har säkert rätt Joakim.
Det blir som sagt en utmaning men den största utmaningen blir att hålla de andra X41:orna bakom sig!
Dom ska helst vara 31 till antalet i Köpenhamn…
Mar 25, 2008 @ 12:15
Segling nr 3/2008 ramlade in genom dörren i lägenheten idag. I ledaren skriver Joakim H att Hanse kommer att leverera alla båtar med “… färdiga LYS-mätbrev! När följer övriga tillverkare efter?”
Bra initiativ som kanske kan få några över tröskeln att ställa upp lokalt.