Skip to content

16 Comments

  1. Pelle P
    Mar 17, 2008 @ 13:44

    Hej Peter,
    Är det här en lista på ändrade båtar eller?

    1,44 på X41, puh, det blir tufft! Skönt att man kan “gömma” sig i entypsklass…
    Nu blir det väl liv…

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Mar 17, 2008 @ 13:49

    Detta är den totala listan. Jag har ingen koll på vilka båtar som är uppdaterade sedan förra året…

    Reply

  3. PelleL
    Mar 17, 2008 @ 13:59

    Det är ju rätt många av dessa som kommit till i den vanliga tabellen i år….

    Reply

  4. Patrick
    Mar 17, 2008 @ 14:57

    Norska LYS-kommittén lyssnade väl på den (PelleL?) som sade att X-41 nog rinner ifrån en GS42R ganska duktigt och eftersom 42R har 1,43 så får det ju bli minst 1,44 då. :-)

    Eller så har PelleL rätt helt enkelt. Inget som förvånar någon, iofs.

    Reply

  5. Alex
    Mar 17, 2008 @ 15:06

    X-41 har vunnit LYS-tävlingar i Finland, någon som har koll på Vad den har i lys där? I Sverige får den säkert Lys som en X-55 (säkerhetsmarginal) ;-)

    Reply

  6. Jan
    Mar 17, 2008 @ 15:37

    Enligt denna länk verkar den ha haft 1.42 ifjol. Undrar på vad detta lystal grundar sig, IRC-talet?
    http://www.avomeripurjehtijat.fi/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=152&Itemid=82

    Reply

  7. Alex
    Mar 17, 2008 @ 15:41

    Samma Lys som Alfa Romeo alltså. Har inte Finland generellt lägre lystal också? (Vill minnas något rabalder efter förra Gotland Runt)

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Mar 17, 2008 @ 15:59

    I Norge hade Lexington 1.44 förra året: http://www.seiling.org:80/baat/visMaalebrev.do?baatId=9645

    I IRC mäter de 1.113-1.126 vilket borde ge ett “säkerhets-LYS” på 1.41-1.43…

    Reply

  9. Jan
    Mar 17, 2008 @ 16:05

    Peter,
    Nu kan man ju inte sätta LYS enligt IRC om en båt är optimerad för just IRC. Då blir ju IRC precis lika fel som IRC. Samma sak gäller förstås med ORCi också. Men det är klart att en som äger en IRC-båt marknadsför att LYS-talen skall sättas enligt dessa. ;)

    Reply

  10. Pelle P
    Mar 17, 2008 @ 16:46

    Det är säkert OK m 1,44 för en X41 innan man får en vettig bas att sätta Lyset på.
    Har själv seglat mot GS42R och X41 (i en Dufour 44 Perf, enl ovanstående tabell) och vad jag har sett så rinner en GS på bra. X41:an hade det RIKTIGT svårt att rinna ifrån oss i allt över 3 m/s.
    Med detta vill jag inte säga att Lexington seglades dåligt utan att det finns mycket kvar att hämta. Dufour 44:an är en “snäll” båt som lätt kommer upp i bra prestanda, motsvarande nivå i en X41 är säkert MYCKET svårare att nå! Och det ska bli “meget moro” att försöka…
    F-n vad jag längtar till säsongen nu!!!!!!!

    Reply

  11. Alex
    Mar 17, 2008 @ 16:51

    Om 2 veckor är det sjösättning för oss Pelle ;) Har ni hämtar er redan?

    Reply

  12. Pelle P
    Mar 17, 2008 @ 17:21

    Den ligger i Skagen och väntar på bättre vindar…

    Reply

  13. Alex
    Mar 17, 2008 @ 17:46

    Ok..! :-)

    Reply

  14. Joakim
    Mar 17, 2008 @ 19:09

    Alex: I Finland används SweLYS-tabeller och samma regel. Förståss kan det vara några skillnader i LYS-mätbrev, eftersom de är jo estimerad av olika personer.

    Den finska GS42R har gått mycket bra i LYS med 1,42 och skulle ha vunnit nästan alla LYS-tävlingar även med 1,44.
    http://www.koivusaarenpursiseura.fi/kilpailut/tiistaikisat/tulokset/index.shtml
    http://www.koivusaarenpursiseura.fi/kilpailut/karvalakkikisa/tulokset/index.shtml

    X-41 borde ha inga problem med 1,44.

    Reply

  15. Pelle P
    Mar 18, 2008 @ 09:39

    Du har säkert rätt Joakim.
    Det blir som sagt en utmaning men den största utmaningen blir att hålla de andra X41:orna bakom sig!
    Dom ska helst vara 31 till antalet i Köpenhamn…

    Reply

  16. Erik B
    Mar 25, 2008 @ 12:15

    Segling nr 3/2008 ramlade in genom dörren i lägenheten idag. I ledaren skriver Joakim H att Hanse kommer att leverera alla båtar med “… färdiga LYS-mätbrev! När följer övriga tillverkare efter?”

    Bra initiativ som kanske kan få några över tröskeln att ställa upp lokalt.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.