ircboats.com
Fredrik Bergström, som jobbar med John Corby, har försett oss med coola bilder och videos senaste året. Nu kör han igång sin egen web med det diskreta namnet ircboats.com. Fokus ligger på produktionsbåtarna 26, 29 och 33.
Snygga båtar och en snygg sajt. Hoppas vi fortsätter att få förhandsinfo när det händer nåt…
The production costs have made the IRC26, IRC29 and IRC33 much more affordable to the club racer, every bit as fast as their more expensive one-off custom built yachts.
John Corby’s Winning Formula:
The responsive, easily driven hull with its narrow, slick waterline reduces the wetted surface to give the ultimate light airs performance and yet the deep fin keel and heavy bulb provides all the stability required in heavy airs when beating or running, combine this with the efficient High aspect rig, modest working sail area and large masthead spinnaker = Fantastic all-round performance with the boat-speed and upwind angles many larger Cruiser / Racers can only envy.
The perfectly balanced hull form & rig configuration rewards the helmsman every-time. With some intelligent sail trimming from the crew & precision steering at the helm these little boats become ‘Giant Slayers’ !
This ballast to weight ratio provides devastating upwind performance even when sailing shorthanded with reduced crew / weight on the rail.
magnus
Mar 18, 2008 @ 23:26
Det är inte utan att man undrar varför man ens gjort sig mödan att sätta blå vaddering på staketet…
magnus
Mar 18, 2008 @ 23:30
Men det är en tjusig båt! Förresten, peter, funderar du inte på att lägga båten i england och segla mot de andra J109? Ryan är ju billigt och 109an kan man ju till och med bo i!
Peter Gustafsson
Mar 18, 2008 @ 23:37
Både England och Key West kan finnas i 5-årsplanen :-)
Nobbe
Mar 19, 2008 @ 14:13
5 gubbar på railen, på en 29-fotare i mellanvind, jag trodde irc premierade lite styvare båtar ;-)
PelleL
Mar 19, 2008 @ 14:41
Jag tror nog båtarna är styva nog men eftersom besättningen är fri i IRC så staplar man nog på så många som får plats……
Jan
Mar 19, 2008 @ 18:34
7 i besättningen på en 29-fotare?
PelleL
Mar 19, 2008 @ 19:10
Helt normalt i England eller USA. Generellt seglar dom med mycket större besättningar än vad vi gör, som ett exempel kan man ta en X-332 som vi seglar på 5 eller 6. Under IRC är 8 eller 9 normalt. Alla (så gott som) kölbåtar går fortare med mer kött på kanten och kostar det inget på mätetalet är det bara att lasta på så många som får plats.
Jan
Mar 19, 2008 @ 19:21
Följdfrågan är väl uppenbar? Är detta en utveckling som vi vill se här, att det krävs större besättningar för att ha störst möjlighet att klara sig? Vore väl rimligt att ha vissa maxbesättningar, per LOA, segelarea eller något annat? Att segla 33-fotare med 8-9 verkar inte riktigt “breddseglingsvänligt”.
Peter Gustafsson
Mar 19, 2008 @ 19:32
Nja, skall man vinna i LYS så är det bra att vara 7-8 man på en Nova också. Det ger bra betalt med extra gubbar.
Men ur ett rättviseperspektiv så borde man så klart ha maxvikt i alla klasser/regler. Till exempel Expressklassen, där det lätt lönar sig att köra med de största gubbar man kan hitta :-o
PelleL
Mar 19, 2008 @ 19:35
Relevant fråga……IRC ger iofs en “rekommendation” på antal besättningsmedlemmar på mätbrevet (som är väl tilltagen med våra mått mätt) men nästan inga arrangörer tillämpar den. I LYS är det ju fritt fram utom för båtar med klassregler där klassregeln gäller även vid LYS-segling. ORCi har max besättningsvikt i mätbrevet men ORCclub är fritt så det är ju ingen större regelmässig revolution utan bara det vi seglar med mindre besättningar av tradition.
PelleL
Mar 19, 2008 @ 19:37
Ja suck….Express borde ha infört maxvikt för länge sedan. Det är så tydligt att (nästan) alla toppbåtar seglas av fyra halvfeta storvuxna män i yngre medelåldern. Trevligt för oss som är i den kategorin men inte bra för klassens återväxt….
Lars S
Mar 19, 2008 @ 22:39
PelleL:
Expressklassen har faktiskt tagit hänsyn till detta på ett ganska genomtänkt sätt (om man nu får säga så då det var jag som en gång i tiden skrev denna del av regeln). 3, 4 eller 5 personer får segla. Vid 3 eller 4 ingen maxvikt (tanke: 3 st – OK så att vi ej straffar bort de som vill segla segla för skojs skull men har svårt att hitta besättning, 4 st – det vanliga, vi ville ej införa viktgräns då detta skulle sabortera för en del befintliga besättningar). Vid 5 personer – viktgräns på 320 kg vilket motsvarar 4 personer på 80 kg (hämtat från genomsnittlig besättningsvikt från 10-i-topp på några SM där vi mätte). På detta sätt får lätta besättningar (tjejer?) lasta på en person till… Då tyckte vi att vi fick till det ganska bra…. Vi utredde alternativet en enda maxvikt ingående och fann att denna lösning var bättre. Testade först en sässong och ändrade sedan regeln. Nu var det länge sedan jag seglade Express aktivt (även om båten finns kvar) men vad jag vet funkar detta fortfarande ganska bra.
/Lasse
PelleL
Mar 19, 2008 @ 23:11
Helt fel forum men jag kan inte låta bli..=)…Min åsikt är att Expressregeln inte funkar och att det är mer eller mindre meningslöst att försöka segla express på toppnivå (topp 3 på SM) på en besättningsvikt under 360 kg och runt 380-400 är att föredra. Jag gjorde en uppskattning av medaljörerna under 2000-talet och jag tror en har legat under 350……..Har man en riktigt bra rorsman som kan segla en “död” båt är det otroligt snabbt att “nita” hem seglen och hänga ner båten…
Expresserna har ju dessutom höjt vikten på 5 till 340 i år men jag tror inte det hjälper…..
Lars S
Mar 20, 2008 @ 00:13
Tilläggas bör att avsikten med denna regel ursprungligen även var att inte uppmuntra till att öka antalet personer på allt för många båtar. Skulle vi satt en maxvikt som inte starffat bort allt för många tunga besättningar så hade detta medfört att ett stort antal båtar i andra ändan av viktlistan hade blivit 5 personer…. Något som vi var överens om att var negativt då många redan hade problem med att få ihop folk… Frågan diskuterades på regiondagar och årsmöten där seglarnas åsikter samlades in. Vi var då (ca mitten av 1990-talet) ganska överens. Under 1990-talet var det i alla fall ett antal SM-vinnare som inte var “enormt” tunga. Numera har jag dålig koll… Kan ju också påverkas av segel-/trimutveckling och annat….
Skulle Expressen bara haft en maxvikt hade denna ändå hamnat ganska högt. En hyfsad normalviktig svensk seglare (man) torde väl väga någon stans mellan 80 och 90 kg. I X-35:an som jag seglar nu är maxvikten satt till 640 kg och båten seglas effektivt med de tänkta positionerna på ca 7 pers vilket ger ca 90 kg / pers….
Joakim
Mar 20, 2008 @ 00:43
I IRC mätbrev har “Crew No”, som är mycket stort, ~8 för 30-fotare.
ORC Club har nog besättningsvikt just som ORCi! Används den inte i Sverige?
Jag förstår inte varför någon skulle vilja ha mer än 5 i besättningen på en 29-fotare (och även 33-fotare)! Det finns ingenting att görä för mer än 3-4. Vem vill ha 3-4 för att bara sitta där? Vem vill bara sitta? Var ska dom sova? Det är jo tillräckligt svårt att hitta 3 gastar. Att hitta 6 gastar är nästan omöjligt, åtminstone för “vanliga båtar”.
magnus
Mar 20, 2008 @ 08:57
Tycket expressens vikt-tänk är rätt korkat. Varför inte göra det enkelt för sig? Maxvikt 350 kg (vilket ger 4*87,5 vilket är “internationell standard”) och sedan fritt antal gastar. Vem vill segla å fem och man får segla på fyra?? Vikten mer utspritt på railen är direkt långsamt. Alltså kommer alla seriösa att hamna på 4 crew och 100 kg kllar jämnas ut på 75 kg killar. INget proble, raka rör och alla vet vad som gäller.