Skip to content

25 Comments

  1. Clifford
    Apr 8, 2008 @ 11:22

    Den är fin. Säkert lite beskedligare är Class 9,50, vilket nog kan vara uppskattat.

    Reply

  2. Brorsan
    Apr 8, 2008 @ 11:48

    Tröttnar folk aldrig på att skapa fler klasser?

    Reply

  3. Sillstryparn
    Apr 8, 2008 @ 14:02

    Instämmer helt med #2: Verkligen inflation i nya one-designs.

    Reply

  4. B
    Apr 8, 2008 @ 15:00

    Intresset verkar stort för riktigt snabba båtar. När sedan väl “drömbåten” skall köpas, blir det likt förbaskat nått mkt. tråkigare t.ex. en First, en J109, en X-yacht eller nått. Varför kan inte folk låta känslorna styra mer? En båt behöver ju ändå inte vara praktisk. Man seglar ju inte för att man måste.
    Vill man ha en Porche eller Ferrari skall man väl inte köpa en Volvo Kombi (om än med turbo)

    Heja dom som vågar köpa kul båtar!

    Reply

  5. Arthur Arnell
    Apr 8, 2008 @ 19:19

    B

    Vad har du själv för båt?

    Den måste nog vara jätte rolig!

    Kanske en Laser?

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Apr 8, 2008 @ 19:55

    B, en annan orsak kan ju vara uttalanden från SSF på temat “fräcka nya båtar skall inte kunna vinna kappseglingar i Sverige”… Folk som skall lägga alla sina pengar på en lite radikalare racer/cruiser kanske skulle vilja använda den till just det?

    Har tidigare debatterats en del här (prova att googla på “Vart är Seglarsverige på väg?”)…

    Man kan ju hoppas på att fler och fler skiter i konventionerna, och till sist får vi en kritisk massa och proppen lossnar…

    Reply

  7. Jan
    Apr 8, 2008 @ 20:18

    Och internetgråtandet fortsätter, verkar minsann vara sant som en känd landslagstränare sade häromdagen. “Handikappseglare gör aldrig misstag, allting beror på fel mätetal eller fel genua”.

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Apr 8, 2008 @ 20:34

    Jan, jag vet inte varför du känner att du måste inta den ståndpunkten varje gång någon önskar lite förändring. Det är möjligt att du och många andra är helt happy med kappseglingsklimatet i vår del av världen, men det syns i så fall inte i rekorddeltagande på kappseglingsbanorna? Och inte heller i den sexiga båtflottan?

    Men jag lyssnar gärna till ditt recept för att vitalisera seglingen i Sverige och Finland? Skriv ett mail så publicerar jag det gärna. Så kan vi ta det därifrån.

    Och du får gärna anklaga mig för bortförklaringar där jag skyller mina resultat på “fel mätetal eller fel genua”. Alla mina kappseglingsrapporter ligger här på sajten, så det är bara att börja leta!

    Reply

  9. Jan
    Apr 8, 2008 @ 20:55

    Detta var inte menat som en personlig pik att du skulle ha gjort bortförklaringar p.g.a. fel mätetal eller motsvarande utan du har lämnat ypperliga rapporter. Det som jag reagerar på är uppmuntrandet till folk att klaga på mätetal. Det blir liksom mera legitimt med din kommentar ovan. Desto mera handikappseglare klagar på mätetal destom mera mottalande blir sporten.
    Nu beklagar jag återigen att svenska LYS-kommittéen eventuellt sätter LYS-tal för vissa nya båtar för högt enligt vissa åsikter. I Finland har vi som sagt inte haft detta problem, endast ett visst klagande på rena sportbåtar(alltså planande småbåtar) har hörts, men dessa skall jämföras med varandra istället för mot andra då deras prestationskurva är helt olik.
    Angående hur man kunde vitalisera tävlingar i Finland så har jag föreslagit vissa saker, bl.a. att köra även LYS-klass i havskappseglarnas rankingserie(Helsingforscentrerad) och varför inte även en IRC-klass ifall det finns ett behov av det. För min del kan man ersätta ORCi med IRC ifall det drar mera deltagare även om jag hellre skulle se LYS+ORCi.
    Jag tror även att Finland skulle må bra av en eller flera shorthandedseglingar.
    I Sverige har man helt klart gått rätt väg med LYS i GR och det tror jag att kommer att öka deltagarantalet en hel del. Ifall man ännu ordnade kurser för att underlätta deltagandet, berätta om livflottar och övrig krävd säkerhetsutrustning samt kanske andra viktiga praktiska saker, så tror jag att man kunde få ytterligare deltagare. I alla fall jag så känner att man inte har tillräckligt med information om dessa saker.
    Kort sagt så tror jag inte att ett “legaliserande”(ja, jag uppfattar det så) av mätetalsklagande vitaliserar seglingen i varken Finland eller Sverige.

    Reply

  10. Arthur Arnell
    Apr 8, 2008 @ 23:18

    Jan

    Jag och Alexander har genomfört ISAF Safty Course Cat 3. Väldigt bra kurs det där! Jag kan rekomendera dig att gå en sådan…

    Mvh
    //Arthur

    Reply

  11. Tom O.
    Apr 8, 2008 @ 23:35

    För att återgå till VQ32, det var väl det tråden handlade om, så kan det se ut som om just denna konstruktören har haft praktiska erfarenheter med segling i farvatten där det fiskas med stående redskap.
    Jag har faktiskt svårt för att förstå hur man skulle kunna kappsegla i Skagerak triangeln med en bulbköl med torpedodesign. Fast det ser ändå ut som om alla “hotta” båtar utrustas med det.
    Typ HP1030. Det kan bli spännande singelhanded segling i svarta natten.

    Reply

  12. Jan
    Apr 8, 2008 @ 23:51

    Det tror jag nog att det är och ifall det skulle ordnas någon här i närheten skulle jag nog försöka få en plats. Nu kräver ju inga tävlingar i Finland detta men nyttigt skulle det vara ändå, och kanske man kommer ut på större vatten någon gång?

    Reply

  13. B
    Apr 9, 2008 @ 08:45

    Jag menade inte att kritisera någon utan bara “peppa” de som vågar satsa på nått annat än båtar från de stora etablerade varven som är så j-a lagom. (själv har jag inte vågat ännu)

    Reply

  14. Arthur Arnell
    Apr 9, 2008 @ 09:03

    B

    Om jag hade pengar………

    För att citera min äldre bror Jon som svar på ditt senaste inlägg:

    Citat:

    “Optimala “Båtgarderoben”:

    1. 40 fots Racerköl båt för entypsrace samt respitrace
    2. 40 fots “Ahlingi” katamaran eller SeaCart 30
    3. 50 fots snabb cruiser med watermaker + elverk för bluewaterseglingar!
    4. 22″-30″ Fots motorbåt för att transportera besättning till och från
    de olika aktiviteterna!
    5. Ja listan kan göras längre!

    + citat:

    ….annars kan man ju rada upp TP52, GP42, Farr 40, X-41, X-35, Svan 45, Swan 601, IRC raket med svängköl, etc……

    ;-)

    Reply

  15. PelleL
    Apr 9, 2008 @ 09:10

    Är det inte så att “problemet” är att det finns för få männinskor i lilla Sverige som kan köpa en “leksak” för 7-siffriga belopp utan att tänka på andrahandsvärdet. Köper man “mainstream” går båten att sälja efter två-tre år utan att man förlorat stort mer än räntan på kapitalet men en roligare båt tappar halva värdet eller mer så for den lämnat varvet.

    Reply

  16. Patrick
    Apr 9, 2008 @ 09:49

    Är inte problemet att leksakerna “måste” kosta 7-siffriga belopp?

    För mindre än 500 000:- får du en bra begagnad Mumm 30 med två-tre segelställ, masttoppshissade undanvindssegel, både symmetriska och asymmetriska, kolfibermast, en konkurrenskraftig internationell entypsklass och en j-ligt rolig båt enligt alla jag har talat med som har seglat den. Trailer ingår. Om besättningen delar är det 70-80 000:- per näsa vilket är mindre än 2000 per månad om man lånar på 5 år. Du kan segla offshore, bana, entyp & handicap. Du kan traila runt i Europa eller stanna hemma på fjärden. Den kostar mindre än 4000 per år att försäkra och båtplats behövs knappt om man torrseglar.

    Vi blir i alla fall 2-3 st på ORCi SM i Sandhamn. Ett litet steg på vägen mot att få M30 entypsstarter på svenska tävlingar!

    Reply

  17. Mats V
    Apr 9, 2008 @ 10:26

    Helt rätt PelleL. Att lägga en miljon eller mer på något som när man skall byta efter några år blir att att sälja för halva priset är en lyx som inte så många kan unna sig. Kolla statistiken, B, på “hotta” båtar så ser du att så ser värdeutvecklingen så gott som alltid ut. Om man får den såld alls eftersom det då kommit nya, ännu “hottare” båtar för den målgruppen.
    En J-109 – eller vaför inte en X-Yacht… – är då ett förbannat bra alternativ; kul (inte “tråkig”) segling och kappsegling, möjlighet att semestersegla och ett betydligt stabilare andrahandsvärde som faktiskt gör det möjligt att också byta båt.
    Beg.-Mumm30-alternativet är givetvis lockande men funkar bäst om man är ett fast team som delar på kostnaderna som Patrik påpekar – och hur många har ett gäng på 7 pers som är villiga att satsa inte bara tid utan även ekonomiskt på samma nivå?
    Kort sagt; ingen rocket-science.

    Reply

  18. Mats V
    Apr 9, 2008 @ 10:28

    …men allra roligast är fortfarande entypssegling…

    Reply

  19. Patrick
    Apr 9, 2008 @ 10:48

    Skall dock tillägga att i mitt team delar vi inte lika på båten & dess kostnader. Jag står fortfarande för merparten men besättningen betalar sina egna kostnader samt en mindre peng till programmet, mest för att committa sig. Jag tycker ändå att detta blir väsentligt billigare än att hålla min stora båt uppdaterad. Och vi är 6 man, inte 7.

    Reply

  20. Pelle P
    Apr 9, 2008 @ 11:54

    Inlägg nr 16 är både tänkvärt och inspirerande! MYCKET inspirerande…

    Reply

  21. PelleL
    Apr 9, 2008 @ 12:21

    Jo absolut så……

    Reply

  22. Calle P
    Apr 9, 2008 @ 14:31

    Mats V Om du tycker om Entyp varför sålde du då X99an?

    Reply

  23. Pelle P
    Apr 9, 2008 @ 17:21

    Patrick är en riktigt duktig säljare; bara att knalla hem och snacka m banken!!
    Sedan tar man ett snack m “de störe pöjkarna” (spons) om en “vettig” satsning på Tour de France och sedan är det största “seglings-målet” i hamn för min del!
    Vad gör man sen när man gjort touren?
    Svaret är enkelt; fortsätter till man vinner den…!

    Reply

  24. Mats V
    Apr 9, 2008 @ 19:34

    Calle P,
    En kombination av många saker, bl.a. att det var tungt att hålla igång ett projekt på nåorlunda seriös nivå (med familj etc) och en önskan om att kunna cruisa lite bekvämare men ändå kunna tävla ok. Alltså samma skäl som för de flesta… Sen mattades klassen av lite också – men jag hoppas den rycker upp sig igen. Det är en härlig båt!
    Nu är det kul att rassla runt lite på bana och lite på hav, men det blir nog entyp igen om ett tag…
    Sorry Patrick,
    6 man. Dålig koll på Mummen. Men lär väl få lite – på håll – i sommar!

    Reply

  25. Patrick
    Apr 9, 2008 @ 21:07

    Nejdå Mats, du är inte helt ute och cyklar. Viktgränsen i entypsklassen är 525 kg, så optimalt är man kanske 7 och får en fri taktiker, men det finns de som väger fullt på 6. Min poäng är bara att det räcker med 6 för att köra.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.