Skip to content

19 Comments

  1. Anders
    Apr 14, 2008 @ 14:27

    Cool? Ja på bild.
    Men hopplöst långsam på havet..

    Reply

  2. Olsson
    Apr 14, 2008 @ 16:24

    Ja.., trött och tung verkar ju var precis J/125 konceptet.

    ;)

    Reply

  3. PelleL
    Apr 14, 2008 @ 17:45

    Man kan ju inte påstå att båten är långsam i absoluta tal…….däremot mätte den dåligt. Sen är det nog inte världens bästa båt på en tung kryss heller….

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Apr 14, 2008 @ 18:03

    Nä, den är ju inte alls lika snabb som en 40.7 på havet!?!? Eller vad jämför du med?

    I senaste Transpac var man nästan 5 dygn före en 40.7 i mål… sloooooow!

    Reply

  5. Patrik
    Apr 14, 2008 @ 18:15

    Ständigt detta hackande på Gennakerbåtar.. bland de som behöver en mindre folksamling för att gippa sina båtar.
    När skall vi avliva myten att lätta båtar kryssar dåligt ?
    De kryssar inte dåligt, bara obetydligt bättre sina tunga syskon (ni vet det där med vattenlinjelängd), hela skillnaden i mätetal ligger på undanvinden.

    Reply

  6. Patrik
    Apr 14, 2008 @ 18:25

    DVS. hopplösa på sitt mätetal vid kryss/länsbanor.

    Reply

  7. Pfff
    Apr 14, 2008 @ 20:11

    Varför alla dessa referenser till 40.7?

    Jag har seglat 40.7 ett antal gånger och det är en riktig pråm. Däremot är den väldigt bekväm på alla sätt.

    Lite som en Bavaria faktiskt.

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Apr 14, 2008 @ 20:57

    Bara för att Anders kör på en 40.7. Och jag vet inte hur man med den som spaningsplattform kan tycka att en J/125 är “hopplöst långsam på havet” :-)

    Reply

  9. skotaWM
    Apr 14, 2008 @ 21:17

    Där rök “sweet” konceptet :)

    Reply

  10. öööhhh????
    Apr 14, 2008 @ 23:05

    Peter!
    Vi som seglade storbåt när Max Move var med kan bara konstatera att den gick inget fort varken på mätal eller på vattnet. Varför denna pajkastning om det nu? Visst i dina ögon en Sweet båt men kravet att en sweet båt skall vara snabb finns väl inte;-)
    Vad jag kommer ihåg så var den otrolig dyr och hade inte chans på vattnet mot dåtidens IMS racers i samma storlek nämligen ILC 40.
    Det var väl därför det såldes så få båtar av denna model?
    Att jämföra den med 40.7 som är dubbelt så tung och kostade då 1/2 priset är dumt. Särkilt då 40.7:an är den absolut mest framgångsrika 40 footare någonsin på kappseglingsbanan både under IMS och IRC och 900 båtar byggda! Det är väl kanske detta som gör att dom som valde J-125:an istället för 40.7:an, idag tappat ca 2000 000 mer i andrahandsvärde, om dom överhuvudtaget kan få den såld….. men vem bryr sig bara det ser coolt ut.
    Jag seglade i Danmark hösten 1999 och där hade j-125:an inte mycket att sätta imot den tyska 40.7:a som var med. Det var på kryss/läns bana. Enda anledning som jag kan se att dissa 40.7:an är att den är irriterande snabb i alla vindar och bogar:-)
    Visst är/var J-125:an snabb på slör men på alla andra bogar så gick den inte särskilt snabbt för en 40 fotare i Kolfiber.

    Reply

  11. Bamse
    Apr 15, 2008 @ 03:27

    “Anders” & “Olsson” far man ju hoppas ar starka sarkastiker, jag (med Linus Netshagen) seglade baten pa bild en langre tid(host/vinter) och kan saga att det fram till nu, ar en av de roligaste batar jag seglat! Underbar pa alla bogar, mojligtvis for litet roder som gjorde att den “slogs omkull” pa hardare slor, sa det gallde att vara med pa storskot/vagn!! Inte alltid att det hjalpte dock…

    Harlig bat!!!

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Apr 15, 2008 @ 06:11

    Öööhhh, det är ju så längesedan att igen kan minnas riktigt. Tror själv att jag gastade på en 40.7 på den tiden men kan inte komma ihåg riktigt ;-) Vad seglade du?

    Så jag var helt enkelt tvungen att kolla i resultatlistan från Offshore Race 1999, där J/125 mycket riktigt kom sist i IMS. Seglade tider (dygn:tim:min)

    INVESTOR, COREL 45, 1:07:22
    MAX MOVE, J/125, 1:07:53
    SEMCON, ILC 40, 1:08:37
    GOOSE II, MUMM36, 1:08:38

    Du har rätt. Den måste ju ha stått helt still.

    Reply

  13. Hans
    Apr 15, 2008 @ 07:50

    Den var väl först i mål på seglad tid på Tjörn Runt också, om jag inte minns helt fel. Du har rätt igen Peter, helt still kunde den ju inte stått.

    Reply

  14. öööhhh????
    Apr 15, 2008 @ 07:51

    Peter!
    En Luffe 40:an vann den seglingen om jag minns rätt. Den var väl 10 år gammal redan då, så som 40.7:an är idag:-)…

    Reply

  15. Peter Gustafsson
    Apr 15, 2008 @ 08:02

    Ja, och vare sig Luffe 40 eller Gecco 39 (som vann förra året) kvalar in i sweet-kategorin :-)

    [känns som vi har haft den här diskussionen förut]

    Reply

  16. Anders
    Apr 15, 2008 @ 08:54

    Peter: För din info.
    Jag seglade inte 40.7 på den tiden när Max Move var igång på Västkusten. Men det hade du inte någon aning om. För på den tiden plaskade du runt i en Express. Jag hade på den tiden privilegiet att få segla IOR 2-ton, IOR 50-fot, Corel 45 och ILC 40 bland annat.

    Och långsam på havet?? Jo ibland….men inte alltid…. jag har vart med om att segla ifrån henne med en X-99….på 4 timmars segling var vi ca 20 min före. Det är inte snabbt. Men hon är både Sweet och cool på bild.
    J/125 är inte en båt som jag anser vara allround, utan den är som en gammal sinker bräda, skitkul i rätt förhållanden, men är det fel förhålllande är luffarschack mer upphetsande. (Detta kommer bara leda till en båt som åker jojo i reslutatlistorna)

    För mig är en Sweet båt något som man kan segla i alla väder och ha en chans att vinna med, samtidigt som den ger seglingsglädje.
    Där prickar tex J/125 bara in ibland.

    Reply

  17. ME
    Apr 15, 2008 @ 09:06

    Peter,

    En liten kommentar till GOR resultatet är att GOR 99 faktiskt var shakedown för J-125:an MaxMove. Minns väldigt väl att vi låg ute i Långedrag och försökte “hitta” rätt ansättning för riggen på natten före start. Detta berodde i sin tur på att båten var sen i leveransen, så det gällde att få den klar. Träning och tuning var det aldrig tal om.
    Om jag minns rätt så var det en rätt besvärlig kryss till Fredrikshamn angöring och vår performance på den kryssen lämnade nog en hel del övrigt att önska. Undanvind var däremot en fantastisk resa.

    Alltså vill jag absolut inte hålla med om att båten var långsam, tvärtom. Det hela blir (omigen) en diskussion om mätetal och reglers rättvisa. Att IMS inte är gynnsamt för lätta båtar med peke och gennaker (den stora var på 220 kvm om jag minns rätt) är väl ganska välkänt. Dett ger ju isin tur LYS-kommitén hybris. Alltså kommer J-125:an att få det besvärligare än de flesta att segla upp till sitt mätetal, varken det är IMS eller LYS, visst.

    Med en rimlig kryss på GOR 99 hade vi möjligtvis kunnat slåss med Thomas i Corelen in mot linjen. LÅNGSAMT?!?!?!?!

    ME

    Reply

  18. Patrik
    Apr 16, 2008 @ 00:01

    De seglade tiderna visar med all tydlighet att J125an kan vara mycket snabb under rätt förhållanden.
    Något man glömmer är att denna typ av båt är mycket svårseglad och med ett gäng “blyseglare” ombord kan den vara pinsamt långsam, men när man väl lärt sig segla lättdepl.båt dvs. lärt sig segla lägre och styra det smala spåret så ger det så mycket tillbaka och framförallt dessa underbara undanvindar som bara sportbåtsseglarna vet vad vi pratar om uppväger allt tröttsamt kryssande.
    Ungefär som att ta liften upp till toppen, dvs. visst du kan prata bort tiden men ser mest fram emot resan ner.

    Reply

  19. Jnnb
    Apr 16, 2008 @ 10:45

    Vad Patrik sade.

    Den då i tiden finska J-125:n (Iris) rundade (om jag har rätt data, dubbelkollade inte) Hoburgen 1.7.2002 klo 14:52 för att gå i mål i Sandhamn följande dag 9:08. Rätta mig om jag har fel, men det tycker jag skulle motsvara 9,7 knops hastighet. Sweet i min kategori. Fast jag tror att det i samma tävling fanns med en j-80 som snittade ännu närmare 10 knop från Visby till Sandhamn.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.