Mer båtfixande
Högtryck i båtfixerisvängen. Kolfibermaster skall lagas, roderlager skall plastas (kanske) och alla leveranser av nya båtar är försenade. Sedan finns det de som tränar hårt. Spiff och Manixen är väl ivrigast i Göteborgstrakten.
Här har vi en Corby 26 på väg till Stockholm. Sugen på att provsegla nån gång efter 12:e maj? Vi får se den på Lidingö Runt!
Skandinaviens första A40 RC på väg till Oslo via Sjösättning i Belgien. Man hoppas hinna till starten på Helly Hansen Skagen Race om en vecka.
Marcus Sylvin står och spacklar kölen på Dufour 40 Onico i Björlanda. Tydligen vann en sådan IMS-VM 2005? Cool, ända tills det visade sig vara i IMS670… Vi får se vad Björn Hansen kan uträtta med den där under EM.
Den här då? Smoooooth! I morgon åker den i…
Apr 23, 2008 @ 20:28
Vad säger miljövännerna om sista bilden…? ;) Snabbt ser det ut att vara iaf!
Apr 23, 2008 @ 20:49
Är det VC17 på BLUR? Våtslipar du den eller blir den tillräckligt slät ändå?
Apr 23, 2008 @ 21:41
VC17 blir tillräckligt slätt! Drar bara över ytan med ett fint slippapper för att få bort små “noppor” + 10 minuter våtslip på köl/roder (för att vara säker på att ingen har en slätare botten).
Apr 23, 2008 @ 23:04
En annan har ju bokat in lördag för våtslipning av VC17 ändå… Man vill ju vara värst på något iallafall ! Gamla bettan e ju nyblästrad å epoxad, så endast det bästa e gott nog. Fast den e ju ganska slät bara med rulle. I övrigt en bra färg, VC17 ! Borstar av ett par ggr under säsongen, inte mkt påväxt. Åker i på onsdag och 1:a maj hissas den röda fanan. (genakern alltså, vad trodde ni ?)
Apr 24, 2008 @ 08:33
Ang. epoximålning, hur fan får man det bäst och slätt utan att behöva jobba för jävla mycket med den efteråt ?
Vi har hållt på och målat på expressen nu i dagarna och ska på med ett 3:e lager VC-tar-svart.
Första målningen ble det med roller och då vart det en miljard små microluftbubblor i färgen som inte blev speciellt slät.
Andra gången så målade vi med roller igår och efterdrog med pensel och då blev det små fina ränder på hela skiten :(
Ikväll ska vi dra på ett lager till och sen får man väl våtslipa som en gnu igen innan VC17 ska på i 2 tunna lager.
Kan man spruta på den här jävla VC-tar igentligen ?
Nån som vet ?
Btw BLUR loooking smooth o snabb ;)
// Mattias
Apr 24, 2008 @ 11:10
Lite sent nu men för nästa gång så … ;
Kör ren epoxi isf VCT-Tar (tjärepoxi). Tex West Systems, Hempel High Protect eller International Gelshiled om du vill ha det lite mer lättflytande/lättarbetat – men då bör du ta fler lager. Tjäran sätter igen slippappren och gör det svårt att få en slät yta.
Trodde inte det var så många som använde tjärprodukter längre.
Apr 24, 2008 @ 11:12
Det går bra att spruta VC-tar men det är inget man gör utan proffsgrejor (både spruta och skydd) Det står i internationals produktblad hur man gör. Sen kan man ju undra varför folk använder VC- tar överhuvudtaget. Det finns bättre alternativ både om det gäller osmosbehandling (tex är NM böldspärr rätt mycket billigare) eller slipgrund då jag tycker Hempel lightprimer är mycket mer lättjobbad.
Apr 24, 2008 @ 12:46
Efter att epoxibehandlat ett antal expresser genom åren så måste jag säga att enda epoxifärgen värt namnet i lättarbetat syfte är Hempels Light primer, visserligen lösningsmedelsbaserad men lättarbetad för att vara epoxifärg. Finns dessutom i vit om man tycker om det.
/Micke
Apr 24, 2008 @ 13:17
Alltså anledningen till att vi tyvärr valde detta möget var ju att International menar att till VC17 skulle man ha denna skitfärgen.
Vi hade först fått Gel-shielden men då farsan läst i Internationals produktanvisningar så skulle man ta VC-tar istället för gel-shield till färgen vi valt.
Nu ska den slipas fin så in i helvete undertill igen innan det blir bottenfärgsmålning så den blir smooth men det e negerjobb tyvärr.
Apr 24, 2008 @ 15:26
Hva er problemet?
Feil verktøy er nok svaret..
Bruk kort mohair-rulle, vask den først i vann, låt tørke, arbeta, så blir det kanon..
Apr 24, 2008 @ 15:41
Ser bra ut med VC-17. Målade med den för första gången på min båt i år och den är ju betydligt slätare är Trilux. Köpte grafitgrå men om jag inte har något allvarligt synfel är min båt kopparfärgad ?
Märkligt…
// F.
Apr 24, 2008 @ 16:33
Feffe – VC17 blir gråsvart först när den kommer i sjön. :)
Apr 24, 2008 @ 22:10
Vilken färg har den vita VC-17 innan iläggning ? Tycker det ser ut som om BLUR har skaffat grå botten tills iår.
MVH
/C
Apr 25, 2008 @ 00:10
Jag lämnade blästerjobbet till Bläster-Mäster, kunnig på området. Han fixade specialfärg till kölen. (Hempel i STOR burk~tunna). Måla innan rosten kommer på kölen. Sedan spackla skrovet med International Watertite, dyrt men bra. Slipa och spackla igen osv. Jag körde VC Tar, hade hört att NM va svårslipad. Mohair-rulle (tvättad) och gå över med fint sandpapper mellan varje lager VC Tar. Körde på ett par extra lager för säkerhets skull… Nu har jag målat 3 lager VC 17 där jag tagit 320-papper (torrt)mellan varje lager, lite lätt på topparna. Återstår att se hur det blir efter helgens våtslipning med 600-papper. Om inte annat har man väl tränat samma muskelgrupp som vid segelsättning… Ska för övrigt prova nano-vax. Nån som provat ??
Apr 25, 2008 @ 08:27
Har bare brukt TC Nano på båten i år.
Lett å legge på, och veldig lett å polera ut..
Vi får se om en stund om den fortsatt holder glansen, men det ligger i alle fall ingen gammel voks som skiten fester seg i ..
Apr 27, 2008 @ 17:37
Tips om ni lägger på Hempel Light primer eller liknande.
Istället för att slipa “apelsinskals” liknande ytan jämn i efterhand, dvs avlägsna den svindyra epoxifärgen och dess skydd, bredspackla istället med NM epoxi 206 och slipa med en långkloss.
Det går inte åt speciellt mycket spackel och är mer betydligt mer lättslipad jämfört med nylagd gelshield eller Hempel light primer.
Om Epoxifärgen inte får härda tillräckligt mellan lagren kan blåsor uppstå efter något år. Tror att man tjänar på att låta härdningen ta minst 24 timmar mellan lagren men träning och tävling hägrar…
Apr 27, 2008 @ 18:00
När båten var ny körde vi tre lager Gelshield 200, sedan Trilux medan sista lagret var klibbigt. Truluxen är lättare (relativt) att slipa än epoxin (och så gjorde den väl lite nytta mot beväxning).
Så nu har vi provat att ha botten vit-grå-grön-grå-vit-koppar…
http://www.blur.se/2007/07/16/bottenjobb/
May 6, 2008 @ 01:08
Peter, rullade du VC17 med skum eller mohair rulle?
häls.
Jörgen
Apr 2, 2009 @ 18:30
Har hört att på nya vacumbakade båtar med vinylester och en modern tät gelcoat så är det egentligen onödigt med en extra epoxibebehandling. Hur mycket man än jobbar blir ju ytan sämre (ojämnare) än den var före behandlingen. Någon som vet ?
Bottenbehandling? | blur
Apr 3, 2009 @ 12:54
[…] Blur hade vit Trilux första säsongen men sedan bytte vi till VC17. […]
May 25, 2009 @ 16:31
Hej Tormod, (#15 )
Hade du bara TC nano även på skrovet under vattenlinjen?
Hur har det fungerat?
//Ylva