Irish IRC Nationals
Den här videosnutten från Irish IRC Nationals har dykt upp både på IRC Boats och Inga of Sweden (“här har vi bland annat ett par J109 som får ge sig mot Corby 33orna”).
Vad de misssat var väl att en J/109 tog hem klassen (man räknade bort den tredjeplats som var deras sämsta placering, annars topp två i alla race).
1. Sail 4 Cancer, J/109, 1.024, Hyland/Biggs, 9.00
2. Checkmate, Ker 32, 1.044, M MacCarthy, 14.00
3. Contango, Corby 33, 1.043, B Cunningham, 17.00
4. Rockabill V, Corby 33, 1.044, P O’Higgins, 25.00
5. Exaltation, X-35, 1.048, D McFarland, 32.00
6. Another Adventure, A-35, 1.035, T Costello, 45.50
7. Flashback, First 34.7, 1.012, Breen/Others, 50.00
8. Aztec, A-35, 1.032, P Beamish, 51.00
9. D-Tox, X-35, 1.053, D O’Leary, 58.00
10. Raptor, Mills 32, 1.026, Hewitt/Others, 69.00
Värt att notera var att man samlade 106 båtar från 23 klubbar i 8 klasser!!!
När får vi se något sådant på ett SM i det här landet! Kanske skall någon från SHF kvista över till Irland för ett studiebesök.
Richard
May 23, 2008 @ 07:41
ja ja förlåt da.
Peter Gustafsson
May 23, 2008 @ 07:47
:) det är lugnt… och det verkar ju bli ny fight mellan samma båtar idag på Bell Lawrie Scottish Series.
Richard
May 23, 2008 @ 08:35
Såg din kommentar på ircboats direkt efter att jag lagt ut filmsnutten och tänkte “asch! dedär sa inte Fredrik någe om!” och jag som ville peppa gubbarna så.
Patrick
May 23, 2008 @ 09:48
Jo, studiebesök är alltid intressanta men då tycker jag iofs att man kan titta på betydligt närmare håll i t.ex. Norge, Danmark och Finland som alla lyckas bättre än Sverige i att få ut folk på kappseglingsbanorna utan att det heter IRC Nationals.
Utan att ha kollat djupare verkar som att man i det irländska “IRC Nationals” körde double scoring med ECHO och det är såklart något man kan fundera över. Diskussionen förs inom SHF och jag vet åtminstone några seglare som funderar på om havskappseglings-SM i framtiden skall seglas enligt flera regler eller ej. Det finns både för- och nackdelar. Om vi tar Sandhamn Open Hav som exempel så skulle man då kunna räkna in ca 60 båtar i år och det är ju inte dåligt tycker jag. Kanske är det en väg att vandra, men samtidigt är det i någon mening semantik. Skulle du själv kommit till Sandhamn Open om det hade hetat IRC SM istället? Vi har lite speciella förutsättningar i Sverige, vår kust är mycket lång i förhållande till antalet kappseglande båtar och det är kanske svårt att förvänta sig ett högt deltagande på nationella mästerskap? Hur ser det ut för din egen del, kommer du till ett IRC RM på ostkusten eller väntar du tills det är “västkustens tur”?
Jmmy
May 23, 2008 @ 10:40
Grym höjd och fart på den 33-fotaren, helt fantastisk!
Måns
May 23, 2008 @ 14:00
Alla seglingarna på klubbarna runtomkring på Irland är double-scoring, ett lyckat knep att få till många båtar. Det är racing round the cans in Dublin Bay varje tisdag och torsdag kväll, samt lördag och söndag em – från mars till oktober – väldigt välorganiserade events med både entypsklasser (31.7, Sigma 33, etc) samt Cruisers 0, 1, 2 och 3, samt sportsboats. Det är väl någonstans mellan 60-100 båtar ute i Dublin Bay vid varje seglingstillfälle. Its awesame, som vi säger, men också djäkligt kul och tuff segling, tajta närkamper och – viktigast av allt – tufft på banan, men mycket skratt efteråt.
The ICRAs, som Irish IRC Nationals förra helgen egentligen heter, hölls i Howth, på andra sidan av Dublin Bay. Här, på vår sida nere i Dun Laoghaire, finns fyra klubbar (the Royal Irish, the St. George, the National och the Motor Yachting Club), samt en paraplyorganisation som står för regatta-organisationerna. Det funkar väldigt smidigt, samtliga medlemmar i alla klubbarna tjänstgör på startbåten MacLir i alla fall en gång under den långa säsongen.
Jag har seglat i Dublin Bay sedan jag kom till den gröna ön för snart sju år sedan, är medlem i Royal Irish (www.riyc.ie), oftast i någon av IRC/ECHO-klasserna, men också Drake. Under somrarna seglar jag min gamla Drake utanför Stenungsund, mest för skoj skull.
Om någon av er vill göra verklighet av ett studiebesök – give me a ring. Jag kan nog ge en bra bild av hur IRC/ECHO funkar i verkligheten, hur det skulle kunna funka i Sverige, samt ge en insider’s bild av segling och racing på Irland. /Måns
Patrick
May 23, 2008 @ 19:23
Intressant. Har det varit några diskussioner kring detta med double scoring? RORC avråder nämligen från det. Där finns visserligen ett stort egenintresse av att alla skall köra IRC men det finns ju argument åt bägge håll som det gäller att väga samman.
Pfff
May 23, 2008 @ 23:32
En tävling, flera resultatlistor. Det borde i alla fall utgöra en god grund för intressanta diskussioner i baren efteråt.