Flipp eller flopp?
Här skall ni få nånting att snacka om på bryggan i Sandhamn…
Jag har fått en del mail och telefonsamtal om IRC på Gotland Runt. Intresset verkade ju stort i vintras då nästan 30% uttryckte ett intresse för att segla IRC, men nu är antalet båtar betydligt färre än vad många trodde. Dessutom verkar båtar på slutet flyttat från IRC till andra klasser (9 båtar föll ifrån senaste veckan, här är senaste klassindelningen)?
Nästan 30 båtar är ju i och för sig inte dåligt för en helt ny mätregel här i Sverige, och det är ju bra gäng som kör, så det är ju inget fel på konkurrensen. Och tittar man på nyare båtar i Sverige 2008, så är andelen som seglar IRC ganska stor. Men det borde blivit fler?
- Det har tydligen varit svårt att få båtarna mätta. Bland annat fick Inga of Sweden inte tag i en enda mätman som hade lust att mäta, utan Kjell Marthinsen fick själv göra jobbet.
- Om man nu envisas med att det skall vara “endorsed” så får man väl se till att det finns mätmän och möjlighet att få båtarna mätta? Att ställa höga krav som båtägarna inte kan leva upp till är ett säkert sätt att dämpa entusiasmen. Och det kan kännas tufft att behöva väga en First 50 bara för att göra om ett befintligt IRC-brev till “endorsed”? Personligen tycker jag man kunde köra vanlig IRC på alla race utom kanske RM/SM? Framförallt om det är OK med båtägarna själva! I England är det i stort sett bara på Commodore’s Cup som man kräver “endorsed”.
- Administration har tagit tid. En båtägare berättade att SSF “glömde under tre veckor att skicka vidare underlaget till RORC”. Alltså inget mätbrev till GR.
- De snabbare IRC-båtarna har flyttats till Grand Open.
- Det har varit massor av diskussion kring vilken bana som skall segla. Nu blir det bara 6 båtar på korta banan, visst kunde man låta alla segla långa banan? Minsta båt skulle då bli en Dehler 33 Classic.
- SHF och KSSS har varit mycket sparsamma med information kring IRC som en vettig klass och man nämnder den oftast under “övriga mätregler” tillsammans med Swan-regeln. Många har också varit okunniga eller ovilliga att hjälpa till… “vi kan vara snälla och låta dig segla LYS i stället”.
- Det finns de som hävdar att det var ett misstag att låta SHF hantera IRC, och att det bara var ett sätt för dem att få tyst på alla kritiker. Och det varit mycket tyst efter att man tog beslutet? Och i de flesta sammanhang har man ju varit tydliga med att det är ORCi som gäller… Det finns mycket man skulle kunna göra för att skapa lite moment kring IRC? Frågan är om SHF tänker göra det?
Det finns säkert fler teorier.
Men här är i alla fall en snackis som kan funka både på bryggan och under långa nätter på railen? Eller i baren då alla har tappat omdömet!
Personligen är jag glad att jag inte släpade min båt till Sandhamn för att få köra korta banan tillsammans med 6 andra båtar. Den andra J/109:an verkar inte ens få köra eftersom man inte hade hade ett “endorsed”-brev (hade det varit ORCi så hade man såklart hjälpt Jonas med mätbrevet på plats). Välkommen till Sandhamn, Jonas. Här är det lite mer ordning och reda än i Cowes eller Deuville…
Fram med popcorn!
M
Jun 27, 2008 @ 15:34
Peter är ute o cyklar helt……. Inför man en “NY” Mätregel så är det väl rätt självklart att det går trögt i början… Det är ju knappt någon som kan mäta in i IRC….. Eftersom det är seglarna själv som tjatat fram ytterligare en mätregel så får man väl ta tag i bitarna själv o bli mätman.. Eller????
Var med på en sprillans båt på Sandhamn open o SM, förundrades hur folk ändrar och fixar nya segeldesigner hela tiden för att krypa lite ner i mätetal, det kostar skjortan att ha möjlighet att mäta sig med alla rika som seglar IRC eller
ORC osv…. Efter Sandhamn open la vi ner detta med handikappoptimering, vi kör Gotland runt i år sen återgår vi till Entyp som är på riktigt ….
Ytterligare ett skäl att bara segla ENTYP!!!!!
Richard
Jun 27, 2008 @ 16:04
Surpuppa.
LK
Jun 27, 2008 @ 16:08
Det finns har och diskuteras mkt i denna såpa men det som måste vara j-ligt för seglingseliten i europa som seglar IRC optimerade båtar som tar sig upp till GR att bli placerade I GR open som lyder under ORC mätsystem. I GR open är det minst 7 IRC optimerade båtar som tyvärr inte får segla IRC då GR NoR har en maxtal för IRC mättalet.
Richard
Jun 27, 2008 @ 16:20
Om man tittar på shf.nu´s styrelse så ser förbundet ut som irc´s naturliga fiende. Jag säger inte att det är så men det är det.
Pfff
Jun 27, 2008 @ 16:31
Räcker inte ursäkterna till för entyp, då seglar man på respitregel. Och eftersom man aldrig riktigt vet vem som egentligen gjorde den bästa prestationen, så kan alla vara moraliska segrare. Dvs den totala summerade lyckan bland deltagarna är större när man seglar på respitregler.
J
Jun 27, 2008 @ 19:02
Att segla entyp e ju som att köra Volvo kombi eller SAAB i sverige ;)
Och hur många entypare är av storlek att man kan ta med familjen och ytterligare en familj på semester?? i Sverige alltså.
Segla entyp e kul, det kan man göra med en massa jollar. Men man vill ju kunna kappsegla även med lite större båtar..
Sen att man e moralisk vinnare kan ju också vara rätt kul..när det sker..
Alltså inget fel med entyp.. men alla blir så förbannat redeböxa så fort de seglar entyp, sen när de tröttnat på att sitta med hink och värma vatten på arméns spritkök för att diska så är det inte alls så fel att segla på handikapp.. mycket konstigt.. (gäller naturligtvis inte alla båtar)…
Richard
Jun 28, 2008 @ 01:06
ska man segla entyp så måste man ju hitta en massa andra som vill segla samma entyp.
Jan
Jun 28, 2008 @ 14:44
SHF:s styrelse är väl vald av dess medlemmar på årsmöte eller dylikt?
Jocke_R
Jun 28, 2008 @ 19:59
Snälla, fimpa entypsreklamen så fort det dyker upp lite debatt om respitregler.
Det är ju lite “surt sa räven” över inlägget Peter… IRC ligan kanske själva skulle hjälpas åt och fixa mätning etc? Kanske var för mycket begärt att den befinliga administrationen skulle klara av ytterliga en mätregel (kanske har haft fullt upp SWELYS…)?
Dock var det kanske lite dumt att kräva “endorsed cert.”. Folk hade kanske gillat läget även utan det kravet.