Väder till Gotland Runt
4 Oceans och Madeleine Westin har fixat fram Gribfiler för Gotland Runt 2008, som man kan ladda ner här. Osäker på hur dessa skiljer sig från de som SMHI brukar tillhandahålla via KSSS… Dags att börja routa :-)
Gribfiler Gotland Runt 2008
I samarbete med SMHI kan 4Oceans erbjuda gribfiler för Gotland Runt 2008, dessa uppdateras under hela racet. Filernas ändelser anger tidpunkt i GMT-tid.
Gribfiler finns för vindar 5 km och 11 km samt för strömmar. Nya filer kommer var
sjätte timme.
Nu lanseras också en ny version av Sailplanner. Fortfarande inte i närheten av riktig routing, men gratis och helt ok för många…
Dear Test Pilot Extraordinaire,
We have now released Sailplanner V7. It contains a lot of bug fixes as well as some some new features. It also marks the beginning of the end for the Test Pilot era. We will not stop releasing new versions – cause we truly believe in fast releases based on feedback from our users. But we now feel that the basic functionality is starting to be stable enough for real world use.
As a reflection on how we feel software should be developed, Sailplanner will be subscription based. By buying a subscription you will support the further development of Sailplanner – but you will also recieve high resolution forecasts for Scandinavia (more areas coming) and GFS for selected areas around the world.
We will keep in touch regarding pricing, we are currently working on an introductionary offer for all the great people that has helped us as test pilots. Don’t forget, we still want your feedback – Sailplanner will continue to be developed based on the feedback we get!
Sailplanner V7 for PC & Mac can be downloaded here:
http://trac.sailport.se/downloads
= Version 7 Release Notes =
== Enhancements and Fixes ==
* Fixed bug which caused some areas to show incorrect map
* Forecast time box now also show when forecast was issued
* MANY more enhancements to the polar import robustness
* Fixed a bug which case odd data in routing around waypoints
* Added option to log out current user under File menu
* Added experimental support for boat instruments when connected to NMEA
* When connected the instruments the polar window show target boats speed and current wind and speed graphically
* Fixed bug in the boat speed math which occurred in some corner cases
* Added support for notification of new versions etc inside clientHappy Sailing
Kalle and the Sailport Crew
Richard
Jun 27, 2008 @ 07:53
hur läser man gribfiler?
Patrick
Jun 27, 2008 @ 08:21
T.ex. med UGrib som finns här:
http://www.grib.us
Eller med ett fullskaligt routingprogram som Expedition:
http://www.iexpedition.org
Patrick C
Jun 27, 2008 @ 08:26
Peter, jag är nyfiken på vad du menar med riktig routing. Har kört Sailplanner under beta-perioden och funnit det ganska intressant. Saknar en bra manual. Expedition har jag aldrig provat. Antar att det är det som du syftar på när du skriver “riktig routing”. Sailplanners väderprognoser har fungerat bra med riktigt detaljerade nivåer.
För två veckor sedan seglade jag Vener Race. Enligt Sailplanner skulle det ligga ett litet vindhål (med lite vind) någonstans mitt på Vänern. Slarv gjorde att vi körde in i det. Drop från 7 m/s till 0,5 m/s visade för mig att Sailplanners väderprognoser stämmer bra. Båtarna runt omkring oss ( >1 M bort) var oberörda. Vilken upplösning är det i de gribfiler man kan hämta hem gratis?
PelleL
Jun 27, 2008 @ 08:29
Man behöver ett program för att vis informationen. Nästan alla mer avancerade navprogram kan visa väderinfon och race-nav program som expedition, deckman, maxsea och andra kan använda väderinfon för att beräkna optimal rutt. Det finns flera olika gratisvarianter av viewers också tex http://www.gribview.com/ som har en gratis viewer till sina abbonemang.
PelleL
Jun 27, 2008 @ 08:33
Lite mer källor till studiematerial…=)
http://www.wetterzentrale.de/topkarten/
http://www.grib.us
http://www.yr.no/verdata/1.5338672
http://www.bsh.de/aktdat/modell/stroemungen/Modell1e.htm
http://www.franksingleton.clara.net/grib.html
Peter Gustafsson
Jun 27, 2008 @ 08:37
Richard, prova ExpeditionLT eller Ugrib.
Med “riktig” routing menar jag att man kan köra flera olika väderkällor och strömfiler (för att jämföra), att jag får ut TWA och annan info på de olika benen (i textformat), osv.
Största bristen i Sailplanner är att jag inte kan uppge min starttid? Alltså sker all routing från det man trycker på knappen, oavsett om det är 48 timmar innan start eller halvägs in i racet.
PN
Jun 27, 2008 @ 08:55
Patrick det låter som om du var med på min (verkliga) båt:-) jag hamnade fel i år och fastnade i bleket:-( Sailplanner öppnar dörren för oss alla som inte kan lägga ner 15tkr på routing. Riktig routing tar hänsyn till strömmar, och verkliga förhållanden som båtens intsrument visar, bakar ihop allt och ger en mer detaljerad rutt. Sailplanner är på väg åt det hållet, hoppas det inte blir allt för påkostat så det blir dyrt. Jag ser en bra väderprognosfunktion med sailplanner, perfekt på semestern. Avancerad routing kan ju vara en applikation att köpa till. Men vi får se vad sailplanner hittar på. Deras spel/ simulator i routing är mycket lärorikt som alla seglare borde pröva på. Sailplanner är unika och det bevisas ju när jag som tävlingsledare av venerrace kunde få in verkliga båtar i simulatorn via AIS sändare och kunde därmed ha deltagare på webben som spelade live mot verkliga båtar. Denna funktion hoppas jag kan utvecklas av oss havskappseglare. Jag tror att det är ett av många bra sätt att visa vår publik havskappsegling. Den som är intresserad av hur det gick till får gärna höra av sig till mig så kan jag berätta mer.
SK95SWE
Jun 27, 2008 @ 09:11
Peter om du ställer klockslidern på det klockslag som du vill starat så kan du routa från den starttid du begär. Så du kan bestämma start tid i Sailplanner.
Fredrik
Jun 27, 2008 @ 09:15
Peter, kul att veta mer om ett routingprogram än du… Dra i reglaget i ök på kartfönstret till den tid då du vill starta din routing. Tiden står i rött uppe i vänstra hörnet på kartan. Sen kan man ju hålla med om att en del funktioner som de du nämnde saknas… Det kommer nog vad det lider. När vi får in en strömprognos blir det bra på riktigt… kanske en möjlighet att simulera mot andra gribfiler. Det som är riktigt bra med Sailplaner är att när jag startar programmet har jag automatiskt en weather download av det aktuella vädret och behöver inte fundera på så mycket annat. Enkelt för många som annars bara kört med gårdagens DMI i en plastficka…
(Kalle och Jakob, antecknar ni önskemålen…?)
Peter Gustafsson
Jun 27, 2008 @ 09:24
Tack Ulf, jag visste att jag missat något… har ju inte kört så mycket Sailplanner… Nu skall man bara lyckas trycka in Bohusracet utan att passera land nånstans :-) = helt omöjligt. Så man borde kunna välja att det är OK att köra över lite land…
Fredrik, tack du med. Det är cool att vädret kommer direkt, men jag gillar att behålla mina gamla filer för att kunna se skillnaden mellan olika prognoser (från samma källa). Säger en del om hur modellen förändras. Men man skall väl inte snöa in alltför mycket, det ryktas att det händer saker utanför navstationen.
Vädret för västkusten ser för övrigt intressant ut. En lågtryckscell passerar startområdet i eftermiddag (kanske man slipper kryssa hela vägen från Uddevalla till Hätteberget) och sedan en annan när det är rundning i morgon bitti. Spännande…
Kalle på Sailport
Jun 27, 2008 @ 23:27
Vi antecknar önskemålen och Peter får hemläxa att routa lite mer i Sailplanner ;)
Stefan Blom
Jun 28, 2008 @ 09:58
Hej Alla
Se Madeleine Westin prata om vädret inför GR på http://www.regattatv.se.
Stefan
Fredrik
Jun 28, 2008 @ 23:41
Jag har också hört att det finns två typer av väder, förutom bra och dåligt… Det ena är navigatörens gribväder, det andra är det väder som besättningen försöker segla båten i… ;-)
Petter
Jul 1, 2008 @ 13:32
Finns ett program som slår Grib med hästlängder
http://www.clearpointweather.com
Peter Gustafsson
Jul 1, 2008 @ 13:43
GRIB är ett standardiserat filformat för att lagra väderinformation. Kvaliteteten på innehållet avgörs av vem som skapat filen. Hur den visualiseras avgörs av vilken programvara man använder.
Clearpoint är en tjänst/applikation för att visaulisera just deras väder. I och för sig snyggt, men det är en helt annan sak. Dessutom täcker man inte Sverige med sina Sailboat Racing “Hot Spots”…