Men varför staket? Enligt uppgift får benen inte vara utanför skrovet, ungefär som Laser SB3. Inte särskilt tilltalande för ungdomar som seglar mer fysiskt. Man har heller ingen viktbegränsing, vilket förmodligen gör att man väljer besättning efter de lokala vindförhållanden, eftersom man inte får “burka” eller “raila” kan man ju ta med sig 150 kg gubben i hårdvind, eller 45 kilos i lättvind! Priset verkar högt för en båt som inte ens erbjuder övernattningsmöjligheter. I övrigt rätt lik CB 66 i det mesta
Large comfortable cockpit with simple
to sail deck layout
No Winches!
Enclosed interior with access while sailing
High freeboard for a dry ride
Flat stable aft planing hull sections
Fine bow entry for upwind performance
Carbon fiber “M” rig setup for the ultimate
performance, simple to tune.
Above boom vang system
Carbon fiber bowsprit
Retractable high aspect keel with weed cutter
Square top mainsail design for ultimate
performance and modern appearance
Roller furling zipper luff jib with battens
Permanent forestay
Mast head asymmetrical spinnaker
with retrieval line
Custom trailing package that is easy
to tow behind any vehicle
Easy to rig, launch and retrieve from a boat ramp
Easy to launch from a hoist with a single point lift
Main sheet bridle system
No backstay
Legs in with restricted hiking
Large foot rests on cockpit floor
Motor well in deck for motor stowage and easy access
Emphasis on youth and female participation
No crew weight rule
Open to all sailmakers
Two boats on trailers in a container
Four boats stacked in a container
Race ready from the factory
A just add water approach – the Melges Way!
Gottifredi Maffioli line package
with every Melges 20!
No fairing – a strict one design!
Staketet är ju helt klart ett bekvämarte sätt att begränsa burkning än den hemska stålrailen som sitter på Laser SB3 så det är väl bra om man vill ha det så…..konceptet med begränsad burkning verkar ju onekligen rätt poppis i England. Vad gäller besättningvikt kommer det nog att visa sig vad som funkar men jag misstänker att båten är konstruerad för 3 fullvuxna……..
Jul 24, 2008 @ 21:02
Sannerligen sweet! Pris?
Jul 25, 2008 @ 10:51
40 k$ i intropris. Blir väl säker 400 kkr innan den är landad och momsad här hemma.
Jul 26, 2008 @ 13:30
Men varför staket? Enligt uppgift får benen inte vara utanför skrovet, ungefär som Laser SB3. Inte särskilt tilltalande för ungdomar som seglar mer fysiskt. Man har heller ingen viktbegränsing, vilket förmodligen gör att man väljer besättning efter de lokala vindförhållanden, eftersom man inte får “burka” eller “raila” kan man ju ta med sig 150 kg gubben i hårdvind, eller 45 kilos i lättvind! Priset verkar högt för en båt som inte ens erbjuder övernattningsmöjligheter. I övrigt rätt lik CB 66 i det mesta
Large comfortable cockpit with simple
to sail deck layout
No Winches!
Enclosed interior with access while sailing
High freeboard for a dry ride
Flat stable aft planing hull sections
Fine bow entry for upwind performance
Carbon fiber “M” rig setup for the ultimate
performance, simple to tune.
Above boom vang system
Carbon fiber bowsprit
Retractable high aspect keel with weed cutter
Square top mainsail design for ultimate
performance and modern appearance
Roller furling zipper luff jib with battens
Permanent forestay
Mast head asymmetrical spinnaker
with retrieval line
Custom trailing package that is easy
to tow behind any vehicle
Easy to rig, launch and retrieve from a boat ramp
Easy to launch from a hoist with a single point lift
Main sheet bridle system
No backstay
Legs in with restricted hiking
Large foot rests on cockpit floor
Motor well in deck for motor stowage and easy access
Emphasis on youth and female participation
No crew weight rule
Open to all sailmakers
Two boats on trailers in a container
Four boats stacked in a container
Race ready from the factory
A just add water approach – the Melges Way!
Gottifredi Maffioli line package
with every Melges 20!
No fairing – a strict one design!
Jul 26, 2008 @ 19:09
Staketet är ju helt klart ett bekvämarte sätt att begränsa burkning än den hemska stålrailen som sitter på Laser SB3 så det är väl bra om man vill ha det så…..konceptet med begränsad burkning verkar ju onekligen rätt poppis i England. Vad gäller besättningvikt kommer det nog att visa sig vad som funkar men jag misstänker att båten är konstruerad för 3 fullvuxna……..
Oct 28, 2008 @ 19:26
Testsegling: http://adessovela.blogspot.com/2008/10/melges-20-test-drive-by-adesso-vela.html