Skip to content

17 Comments

  1. Erik B
    Jul 24, 2008 @ 10:48

    Jag gissar att §16 om rätten till media enbart kan hävdas tävlande båtar/besättningar och kanske också deras eventuella shoreteam.

    Annars skulle de ha rätt att “konfiskera” förbipasserandes foton/videoupptagningar och det låter inte rimligt. Det är ju enbart deltagarna som har skrivit under rorsmansförklaring el motsvarande och accepterat de här villkoren.

    Skicka alltså ut “någon annan” i en båt att plåta/filma.

    Reply

  2. jonas
    Jul 24, 2008 @ 11:06

    Hej,
    försäkring kan du köpa du via seglaförbundet.
    http://www.svensksegling.se/t2.asp?p=86725
    jonas

    Reply

  3. Jonas
    Jul 24, 2008 @ 12:49

    §17 gäller kommunikation som inte är tillgänglig för samtliga båtar, så internet är tillåtet, så länge det är information som är lillgänglig för andra. Meningen med 17 är att man inte skall kunna ha en egen väderman eller annan liknande som i mail eller per tlefon ger information enbart till en deltagare.

    Jonas J

    Reply

  4. wm
    Jul 24, 2008 @ 12:54

    ..”taken of persons”. NB användande av “of” och inte “by”. Du får finna dig att hamna på bild. Vad jag förstår så har dom inte rättigheter till dina ev. bilder. Vem har tid att fota under ett race :)
    /j

    Reply

  5. Jonas
    Jul 24, 2008 @ 13:17

    § 16 har att göra med personuppgifts lagen, om jag kommer ihåg rätt. Samma som att man godkänner resultatlistor puplicering på webben.

    Jonas

    Reply

  6. wm
    Jul 24, 2008 @ 13:54

    Yepp – Release Form.

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Jul 24, 2008 @ 14:43

    17 är klantigt skriven och en internetuppkoppling är de facto “radio transmissions … not available to all boats”. En teknikalitet, javisst, men jag vet inte hur stor frihet en protestkommitte har när det gäller att skilja mellan skrivelsens “andemening” och “bokstav”?

    Tack för tipset om föräkring Jonas…

    Reply

  8. PelleL
    Jul 24, 2008 @ 14:56

    17. Är en standardformulering som använs på nästan alla (havs)kappseglingar och tolkninen är den som Jonas säger…..men jag håller med om att man i dessa uppkopplade dagar borde vara tydligare.

    Reply

  9. Patrick
    Jul 24, 2008 @ 16:48

    Formuleringarna ovan är tagna bokstavligt från ORC:s Green Book, som innehåller mallar för NoR och SI. Frågan om §17 var uppe på IMS VM i Hankö förra året och om jag minns rätt kom ett klargörande från tävlingsledningen och/eller ORC att internetuppkoppling gentemot vädertjänster som är tillgängliga för alla är OK, men inte sådant som kvalificerar som hjälp utifrån (d.v.s en personlig router som inte finns ombord). Jag skall ta med mig frågan via SHF till ORC, håller med om att det borde vara tydligare.

    Då (i Hankö) var det ju f.ö obligatoriskt att ha med sig en Regattalyzer som ständigt sänder position, kurs och fart till omvärlden.

    Jag tolkar också paragrafen om mediarättigheter som wm – det handlar om att man inte kan neka publicering av foton och film som har tagits på en.

    Vi använde SSF:s/Folksams försäkring när vi seglade i Norge förra året. Fungerade väldigt smidigt, vi fick försäkringsbevis på fax samma dag och sedan en scannad kopia i e-post och originalet på posten.

    Reply

  10. Patrik S
    Jul 24, 2008 @ 17:14

    Hej hopp
    Ang §17 i NoR.

    Som Patrick säger är det från ORC:s Green Book men formuleringen finns med i RRS App K (för er som läser den engelska versionen). I den svenska versionen har SSF valt att inte översätta Appedix K och L då mallar finns på SSF:s hemsida för detta.
    När det gäller foto och media kan jag kan jag bara instämma med Patrick att det handlar om publiceringen av bilder och film som tagits på deltagare etc.

    Ha det gott i sommar värmen

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    Jul 24, 2008 @ 17:17

    Kanon Patrick. När alla är uppkopplade hela tiden vill man ju inte hamna i en tvist kring detta.

    Diskussionen om vad som är “available to all boats” är också svår och var uppe i samband med Færderseilasen (där man mot en viss kostnad kunde få realtidsväder från utlagda bojar). Detta ansågs OK eftersom alla kunde betala. Men är det fortfarande OK om tjänsten kostar 5.000:-, 50.000:- eller 500.000?

    Om min router lade ut sina rekomendationer löpande på en websida (tillgänglig för alla) men login kostade 20.000:-/race. OK eller ej?

    Reply

  12. Patrik S
    Jul 24, 2008 @ 17:32

    Peter!
    Din fråga är synnerligen intressant. Jag känner inte till något svar på den frågan men den borde tas upp inom ORC och ISAF. Är nog inte bara vi i Sverige som ställt frågan.
    Skulle nog tro att 20000:- inte anses som tillgänligt för alla. Handlar kanske mer om en symbolisk summa eller liknade. Men som sagt. Skulle vara intressant och höra vad de insatta inom ORC och ISAF säger om frågan

    Reply

  13. o
    Jul 24, 2008 @ 17:39

    principiellt sett spelar beloppet inte någon roll.

    Reply

  14. Patrik S
    Jul 24, 2008 @ 18:45

    Beloppet……Troligen inte.
    Skulle tro att det blir en jury sak till slut.
    Fast varför skulle någon vilja betala massa pengar när det vimlar av ställen på nätet som tillhandarhåller väder ? ;-)

    Reply

  15. Anders
    Jul 24, 2008 @ 23:29

    §16…
    Som min tyskalärare sa: Se till att hjärnan är inkopplad innan munnen används!

    Reply

  16. Patrick
    Jul 26, 2008 @ 08:16

    Jag tror inte beloppet egentligen spelar någon roll. Om jag får ge mig på en gissning så är det väl sannolikt så att frågan gäller hur specifik information du får för *din egen båt*. Om du har en personlig router så ingår ju att göra en omfattande analys utifrån just din båts förutsättningar med polardiagram, segelföring etc. En vädertjänst ger ju “bara” grundinformationen som är lika för alla – analysen görs ombord och du har en besättningsman inräknad i besättningsvikten som gör jobbet.

    Ett intressant gränsland rör sig programmet Sailplanner i (under utveckling). Där är man uppkopplad online och får väderprognoser som man bara kan få genom att köra just detta program (ej GRIB-filer), man kan dela position och chatta med övriga som har Sailplanner medan andra inte kan se denna information.

    Visserligen är inga funktioner i Sailplanner revolutionerande, det går att åstadkomma på andra sätt också, men här är det ändå integrerat i navigationsprogrammet och den viktiga poängen är att man måste köra just det programmet för att få tillgång till tjänsterna. Här uppstår frågan vad som egentligen är “readily available to all boats”. Visserligen kan förstås alla välja att betala pengar för Sailplanner men vi som vill köra andra navprogram har alltså ingen möjlighet att använda oss av Sailplanners väder, positioner på övriga båtar eller chatta.

    Vad tycker ni?

    Reply

  17. Erik
    Jul 29, 2008 @ 23:50

    Vedr bilder og film så kan jeg garantere at det blir filmet ombord hos oss og ingen skal komme å nekte oss å legge ut dette på feks YouTube.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.