Skip to content

25 Comments

  1. Sillstryparn
    Aug 5, 2008 @ 18:26

    Schysst båt. Finns en till Whitbread 30 (eller Mount Gay som man bytte namn till) till salu i Cowes (se länk).

    http://www.yachtworld.com/core/listing/boatFullDetails.jsp?boat_id=1725364&ybw=&units=Feet&currency=USD&access=Public&listing_id=50289&url=

    Reply

  2. Leif
    Aug 6, 2008 @ 10:59

    Träffade Krister på Getterön, Varberg efter hans direktsegling dit från Holland. Såg glad men sliten ut….
    Lycka till med båten Krister!
    Sygg båt på utsidan också!

    Reply

  3. Mikael Vesala
    Aug 6, 2008 @ 12:02

    Verkar vara en riktigt härlig båt!

    Jahadu Peter, Får den båten 1,25 i lys så ska jag hoppa jämnfota på Lyskommiténs sammanträdesbord tills jag med får det på Cheetah 30:n. nån rättvisa får det vara!
    Cheetah:n ska alltså segla snabbare än J109, nästan jämnt med mum 36, mfl. jisses… jämnför våra datablad så inser man snart hur galet det är. visst är Cheetah:n snabb i ett smalt spår undanvind, men det blåser nästan alltid mot någonstans runt en ö…

    Reply

  4. Krister Gustafsson
    Aug 6, 2008 @ 15:45

    Mikael, vi kan hoppa tillsammans troligen!

    Reply

  5. Jonny Sköld
    Aug 7, 2008 @ 11:42

    Så där Krister, då har jag gjort en blänkare på klubbes hemsida också, hoppas att du inte har något emot det. Det var ju synd att kvällsseglingen blev avblåst i går pga av vindbrist, men vinden tog väl slut i stormen. Jag ser fram mot att se dig och båten “in action” nästa onsdag och “gubbarnas” snack om LYS hit och dit :-) Lycka till !
    mvh Jonny Sköld / MSK

    Reply

  6. MiniMe
    Aug 8, 2008 @ 00:45

    Mikael, om du tycker att LYS-talet för Cheetah 30:an är helt tokigt kan du väl överklaga? Vad fick den i LYS?

    Reply

  7. Krister Gustafsson
    Aug 8, 2008 @ 12:00

    Tack Jonny kul! Det knorrades lite på det blanka vattnet i onsdags att jag seglade solo. Jag kommer säkert ha med gastar ngn gång men ska försöka få så mycket soloträning som möjligt. Blir jag diskad eller vad gäller, kan jag inte segla ensam?
    Jag försöker nog dra en repa i morgon och testa några rev och hårsvindsfock runt Röcknen.

    Reply

  8. Mikael Vesala
    Aug 8, 2008 @ 12:44

    Minime: jo, har allt tänkt skicka en skrivelse till lyskommitén till hösten och be dom titta på årets resultat. Även med hänsyn taget till min kunskapsnivå kommer vi oförtjänt långt efter i lys.
    Båten blev inmätt nån gång -03-04 och seglades bara ett par kapp, innan den mer eller mindre hamnade i malpåse, så den har alldrig blivit injusterad till ett just lys. Min plan är att segla båten flitigt i tre år för att dels lära mig segla den och sortera ut den , efter bästa förmåga. under tiden hoppas jag att lyskommiten årligen bevakar båten och justerar lystalet om det inte speglar båtens prestanda.
    Har inget hänt på tre år, så tröttnar jag nog och vänder kapitel i livets bok. Under tiden har jag i alla fall haft kul på sjön..

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Aug 8, 2008 @ 13:03

    Krister, varför knorrade man? Det finns väl ingenting i reglernba som säger att du inte kan köra solo?

    Skall man knorra på något är det väl snarare de som laddar på massor av gubbar och vinner av den anledningen. De är bara avis :-)

    Reply

  10. Krister Gustafsson
    Aug 8, 2008 @ 13:57

    Peter,
    Detta löser sig säkert till det bästa till nästa veckas segling.

    Reply

  11. Jonny Sköld
    Aug 10, 2008 @ 17:26

    Hej Krister, Kul att du fiskar kräftor med “åket”, det var jag som morsade från bryggan i lördagsnatt. Mången har seglat ensamma på våra klubbseglingar, knorr kan man strunta i. Jag ser våra seglingar lite ur ett “korpen-perspektiv” där allt behöver tas på fullaste allvar. josk@exeo.se är min mailadress, vi kanske kan hålla på med vårt MSK-snack utanför den här bloggen. mvh Jonny

    Reply

  12. Krister Gustafsson
    Aug 14, 2008 @ 13:36

    Jonny,
    Kräftor är kul men inte min grej just nu. Kör solosegling. Drog från Motala 03:00 lördag morgon, motoriserade-seglade 40 Nm till Svedudden för att delta i Visingsö Runt. Körde tävlingen. Motoriserade-seglade 40 Nm tillbaka till Motala. Rodde in i mörka kvällen och hejade på dig, ngt bladig, jag alltså av trötthet. Åkte hem tog en bärs och en pizzaslice kvarlämnad av familjen, slöt ögonen och sov gott.
    Var var du igår?
    Flera shorthandedseglare på Vättern får gärna höra av sig till mig för träningsrace på helgerna. +46709891756.
    På lördag testar jag lånade genackrar av Jonas Claesson.

    Reply

  13. Krister Gustafsson
    Aug 18, 2008 @ 20:25

    Mikael,
    Det blev 1,26 SGV.

    Reply

  14. Mikael Vesala
    Aug 18, 2008 @ 22:33

    Man gratulerar! Ska bli intressant att följa utvecklingen för din båt. Är väl inte så mycket kvar av årets säsong eller? Har föresten läst igenom länken till Norlins egen lysskrivelse. På flera punkter tolkar jag det som att han aldrig hade någon intension att straffa uldb-båtar, för det skulle lystalet i sig kompensera för, räknat på en cirkulär bana och över en längre tid (säsong). Vidare menade han att man ej heller skulle beakta extremförhållande så som extrem lättvind då saker som slump eller tur fäller avgörandet eller vindar över 12 M/s .
    Från flera håll har jag hört förklaringen att man tenderar sätta lyset utifrån båtens favoritvind eller bog, men jag finner inget stöd i Norlins egen text för att göra så. Tvärt om tyder jag det som att han gillade teknikutvecklingen och att lystalet på en cirkulär bana kan sättas så att man i praktiken kan kompensera för fartskillnaden. Här i sverige har vi mig veterligen inte många tävlingar där en båt med extrema egenskaper kan få ojusta fördelar, de flesta går runt öar, eller banor som innehåller både kryss/läns. Varför då sätta lyset efter den perfekta undanvinden för sp-båten tex? De är väl inte undantagna från kryssen upp tillbaka till märket?

    Reply

  15. Leino
    Aug 24, 2008 @ 16:25

    Nice!
    Skulle va kul med en genomgång på vad som gjorts för att solo-optimera båten + alla mått.
    Har tittat ganska ingående på Dudley Dix´s olika båtar.

    Reply

  16. Krister Gustafsson
    Aug 29, 2008 @ 11:28

    Leino,
    Den stora ändringen som jag gör på båten är att jag går ifrån spinnsegling. Jag hade ju tidigare J/80 och känner mig mkt bekväm med genacker. Jag har denna säsong ett hembygge till peke men skiftar under vintern till selde´n eller stege. Jag har köpt två begagnade genackers från Jonas en runner och en reacher.
    Generellt så sneglar jag mycket på Jonas C´s båt då han har testat ut sin konfiguration nu under några år och våra båtar är ganska lika.
    Jonas har rullfock på sin båt och hårdvindsfock på separat rulle som halsas en bit in från förstaget i däcket. Jag kommer förmodligen nästa säsong att ha kvar min förstagsprofil och siktar på segelbyten. Jag kommer att köra genau 3,4 med option på att dra upp en 2:a vid lättvind. Vi får se om det funkar på mina träningspass. Motivet är primärt ekonomin, om jag hade obegränsat så skulle jag definitivt köra hårdvindfock på rulle samt rullfock.
    Jag har monterat en autopilot Autohelm S1 med fjärris. Jag har inte monterat fjärrkontrollen ännu. Vinterjobb. Tre rev i storen. Jag upplever båten som vek, har inte mätt in med vattenballast, men förmodligen behöver jag bättre segel och behöver lära mig att trimma bättre. Hittills här det mest blivit segling på högkant.
    Jag har en pc för navigering. Ska montera ett fäste så att jag kan snurra fram den i luckan. Annars kör jag handburen gps som komplement. Ingen plotter. Jag kommer också att börja testa sailplanner på Vättern under höst och vår. Strömmen får jag från en permanent monterad 60W solcell. Har ett förbrukningsbatteri men ska sätta ett till.
    Har flotte, raketer och div säkgrejer. Ska köpa trysail, epirb, flyoverall, gå säkkurs, meka med båten, lära mig segla fortare, plus mkt mer.

    Båtens mått är 9.6*3.29*1.97m
    3110 kg varav blyköl 1100 kg
    P 12.60, E 4.76, FH 11.40
    FL 11.91, FP 4.89, FB 3.47
    SL 11.43, 1/2 BR 6.24, SPL 3.47
    mvh Krister

    Reply

  17. Krister Gustafsson
    Aug 29, 2008 @ 11:31

    Leino,

    Det finns en DiDi26 i Vättern. Den ligger i Sveduden tror jag och han som byggt båte heter Åke Unander. Kan vara från Habo.
    mvh Krister

    Reply

  18. Leino
    Aug 29, 2008 @ 12:34

    Segla på högkant e ju kul ;-) Har tusen frågor till + planer på eget soloracande nästa säsong, hade varit kul om du vill maila mig på leinosvensson@hotmail.com
    Alla soloseglare är välkomna att höra av sig, hoppas NP läser detta.

    Reply

  19. Peter Gustafsson
    Aug 29, 2008 @ 12:37

    Vi kan ju försöka köra en solosamling till vintern? I samband med någon av båtmässorna?

    Reply

  20. Leino
    Aug 29, 2008 @ 14:26

    Kanonide. Eller som Bamse föreslog, ett shorthandedcenter.
    Jag kommer.

    Reply

  21. Krister Gustafsson
    Aug 29, 2008 @ 17:21

    Centret är intressant för mig också, vad blev det av. En solosamling kanske kan väcka liv. Man skulle ju önska solorace i Sverige, finns det ngt på gång?

    Reply

  22. PN
    Sep 1, 2008 @ 21:44

    Shorthandedcenter ska vi absolut ha, Bamse föreslog ett här i Karlstad, och vi vill köra igång, jag har fått ihop en liten sponsorpeng. Finns intresset så kör vi:)
    En utbildningshelg på vintern, sedan ska vi ju se till att träffas på mässorna.
    Jag i Karlstad är sugen på att arrangera ett One man på Vänern från Vänersborg till Karlstad, 80Nm. Om man la tävlingen sent på hösten kanske det blir intressant, om det då finns möjlighet att vinterförvara här, man kan också få tillgång till experthjälp med att meka båt. Tidigt på våren kan vi ju tävla tillbaka. Men det är ju det där kruxet med Vänerns placering på kartan:)
    Finns intresset så maila en intresseanmälan till kappsegling@kdss.se
    Oavsett tycker jag att shorthanded seglarna ska samlas, kanske i ett eget förbund. Det finns ju så många klasser vi kan skapa förbund i men jag tycker att det är bättre om alla solo och double seglarna är samlade oavsett vilken båt man seglar.
    Ett shorthanded Center kan ju också vara beläget på Internet.

    Reply

  23. PatrickL
    Sep 2, 2008 @ 10:18

    Personligen tycker jag att shorthandedsegling skulle passa bra som en del inom Svenska Havskappseglingsförbundet. Det är ju i stort sett samma båtar, samma krav & samma seglare så varför inte? Förbundet har en organisation, internetlösningar för projekt m.m så vill vi köra igång en shorthandsektion inom SHF går det nog att göra rätt snabbt. Är båten inmätt i IRC eller ORCi så är man ju dessutom redan medlem i SHF, annars går det bra att vara individuell medlem också.

    Styrelsen i SHF har en strategi/visionsdag i september och där finns shorthanded med på agendan. Jag tar gärna emot input i frågan om ni vill att jag skall driva något där.

    Reply

  24. Leino
    Sep 2, 2008 @ 21:51

    PatrikL. En tanke vore väl att köra solo/doublehandedklass på de flesta race. Tror det hade ökat deltagandet totalt. Kör den sista starten för shorthandedklass så att vi inte hamnar mitt i smeten bara, det kan ju annars kännas lite jobbigt för de mest taggade fullcrew-båtarna då de har rätt till väg o kanske inte litar på att vi hinner manövrera. Bättre för oss också om vi kan inrikta oss mer på att få fart på grejorna än att väja för allt o alla.

    Reply

  25. PN
    Sep 2, 2008 @ 22:08

    I så fall vill jag ha en shorthandedsektion som får arbeta lite mera inofficielt, snabba ryck och låt seglarna föra talan.
    Krav och regler finns redan, som sagt.
    Jag vill ha reda på vilka havskappseglingar som arrangeras, om det finns ett rankingsystem, vilka som är medlemmar och möjligheten att länka till egen hemsida så man kan presentera sig och sitt projekt. Internationell bevakning vore kul. Utbildningar.
    Hur ska vi locka unga att vilja bli havskappseglare och kunna skapa möjligheten att satsa på ett eget transat projekt.
    Några idéer bara…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.