Ny tolkning?
En helt ny tolkning på ORCi EM. Tror inte den håller veckan ut? Normalt brukar man få ansluta till sajter som är tillgängliga för alla (inom rimlig kostnad). På skepparmötet i morse frågade man om det var någon som inte hade möjlighet att koppla upp sig och en 7-8 skeppare räckte upp handen. Alltså får ingen koppla upp sig.
Sedan undrar man vilka de 7-8 båtar är som seglar EM och inte laddar ner skarpt väder under ett havsrace?
harald
Aug 5, 2008 @ 16:54
Problemet kommer från engelskans ‘freely’, som kan tolkas som gratis eller
fritt. Sen kan man ju hårdra termen ‘available’ också, det är ju inget som
hindrar de som inte har utrustningen att gå och köpa den, det är ju inte som
om utrustningen i fråga skulle vara reglerad eller på kort eller nåt?
Vi hade samma förbud i Finland i havskappseglingar, men beslöt oss för att
glömma den regeln, alltför svårt att övervaka också när alla ombord har
minst en handdator/telefon/kommuni-nalle/whatever.
Risken finns ju bara att någon har weather-routing iland, och emailar dem
eller nåt. Men det är ju fusk oberoende om det är tillåtet att koppla sig
på internet eller inte.
pes
Aug 5, 2008 @ 17:20
Hmmm alla båtar har troligtvis EN 1 mobil ombord som är yngre 8 år !!!
ALLTSÅ kan den ta emot WAP (INTERNET !? ) ;))
Vidare erhölls ett info -blad från race-office med hänvisning till
GRATIS-Tjänst ((URL) = INTERNET )).
Den ska kanske användas vid nästa …..ORCi, men då är den inte gratis och grib-filerna täcker bara MARSTRAND med omnejd (långt ?) då detta näms i info-bladet.
Hmmm undrar om “((övn) LEDNINGEN)) eller domare lever i “the passed” idag råder globalkoppling ONLINE ALLTIME ;))
Alla har möjlighet att “ta emot” signalerna ty alla befinner ig på samma plats. Alla kanske inta har budget för denna kostnad.
Alla har heller inte budget till 3 stor; 6 försegel; ett antal olika blåsor därtill. Hmmm…
That´s reality
Met borde kanske kolla URL http://grib.us =FREE OF CHARGE m fl
Kanske en tanke eller 2.
SEA U
TAO
:))
Bamse
Aug 6, 2008 @ 09:44
En högst egen tolkning av vad som gäller! Men det är väl mer en regel än undantag när det gäller GKSS och KSSS att tolka fritt utan att vara insatt……
En läsare....
Aug 6, 2008 @ 11:27
Om man tillämpar samma tolkning gällande annan “radio communication”, innebär det då att man inte får lyssna på VHFen ( om nu nån gör det… ) om inte alla båtar har VHF ( vilket dom kanske i o f sig har…. ) ? Eller tranistorradion, om inte alla har det ?
/J
Harald
Aug 6, 2008 @ 12:54
Du blir diskad om någon råkar skicka ett SMS till båten. :)
Harald
Aug 12, 2008 @ 16:53
Hur månne de tolkar AIS-mottagare då? Är dessa också olagliga enligt deras tolkning? Racet är ju kört redan, men för framtiden tycker jag det skulle vara bra att få någon form av vettigt tolkning på “freely available”.
Det är klart att kompisen i helikoptern som snackar över krypterad förbindelse till båten är utomstående hjälp. Men att surfa på smhi måste väl kunna tolkas som sådan hjälp alla har tillgång till?
Patrick
Aug 20, 2008 @ 14:30
SHF kommer att ta upp detta till ORC som en submission med förslag till ändring.
Intressant nog finns det dock lite delade meningar om detta med väder. I Farr 40-klassreglerna står det så här under punkt 37 (Outside Assistance)
Peter Gustafsson
Aug 20, 2008 @ 15:02
Verkar ju vettigt för Farr 40 eller TP52 där man bara kör inshore. Men man måste hitta en tolkning som funkar även på en lång havsbana eller Gotland Runt?
Efter vad jag hörde så laddade folk ner väder precis som vanligt under havsköret på EM?
Magnus
Aug 20, 2008 @ 15:22
?? Vem var hörde du det ifrån Peter?
Peter Gustafsson
Aug 20, 2008 @ 15:30
Källskydd?
Magnus
Aug 20, 2008 @ 15:39
Det är fusk, tämligen grovt sådant, och borde uppdagas.
Patrick
Aug 20, 2008 @ 15:54
Men är det så att man bara kör inshore i F40? Jag har ingen koll på klassen men i klassreglerna finns t.o.m med att man får ta med distanssegel (bl.a jib top och extra nylon) med blå knappar på offshore race. Men det kanske inte är något man kör med längre?