Skip to content

14 Comments

  1. jojje
    Aug 24, 2008 @ 07:00

    Fin båt – Arconan.
    Broschyrvikt är ju en sak. I mitt fall blev 8,2 ton i broschyren 9,3 när mätmannen vägde.

    Reply

  2. f424
    Aug 24, 2008 @ 07:26

    Arcona 430:n. Fin båt men-förvånanade låg kvalitet på passningar och detaljer i träarbetet. Möjligen kan det ha med att det är båt nr1? En sak som inte är detalj utan feltänk, varför har man gjort stora delar av taket i blank halkbaneplast? Kolla bild 4 ovan. Tänk att gå upp och beslå storseglet i havssjö och kuling, livsfarligt!(och hur “blank och fin” är plasten efter 2 säsonger…!
    Niklas S

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Aug 24, 2008 @ 07:40

    Kanske vi på allvar skall köra igång “Blur-testet”. För en 43 fotare ser det väl ut som följer

    • 10 man i fullt sjöställ + sele. Växlar mellan rail, bära segel och sova i lovart.
    • 1 kille på bryggan sprutar vatten på gänget som är på däck, och ner i alla luckor som är öppna.
    • 2 våta genuor i turtles som släpas upp och ner i ruffen.
    • 1 våt spinnaker eller gennaker på >150 m2 som hissas upp och ner i både för- och nedgångslucka. Packas också om i ruffen.
    • En stor kastrull med pasta för hela gänget, kokas samtidigt som segel släpas.
    • Kör hårt i 30 minuter.
    • Dokumentera.

    Reply

  4. Sweet Express
    Aug 24, 2008 @ 11:48

    Koka pasta?
    En Sweet kappseglingsbåt har väl inga kastruller ombord.
    Arconan är en skrytsam familjebåt med sannolik hyffsad prestanda.
    Om familjen sitter skräckslagna i lä när skepparn broatchat omkull för 3:e gången med den stora och dyra segelsättningen återstår att se.

    /J

    Reply

  5. Magnus
    Aug 24, 2008 @ 17:28

    Utan kastrull, hur skall du då koka vatten? Och utan varmt vatten, hur skall du då segla på havet?

    Reply

  6. Sweet Express
    Aug 24, 2008 @ 21:12

    Man har väl matsäck med sig i riktiga Sweetbåtar.
    Det går att förbereda matsäck för flera dagar.
    Inte ställer man väl någon i byssan och kokar pasta när denna
    person gör bättre nytta på railen.

    Reply

  7. Magnus
    Aug 24, 2008 @ 21:27

    Sweet Express har kanske inte seglat några längre sträckor.
    Självklart står ingen och kokar vatten när folk behövs på railen. Men ibland händer det ju faktiskt att det seglas VMG läns.
    Seglar du längre än ett dygn så är ett varmt mål frystorkat ovärderligt för en besättnings prestanda, liksom varma koppen, kaffe o dylikt. Gäller runt jorden så som runt gotland.
    Ett tips är att innan start alltid ha laddat med några termosar med hett vatten och fylla på termosarna så snart det seglas läns eller vinden är lätt.

    Reply

  8. Anders
    Aug 25, 2008 @ 09:05

    På Arme riddare. Man kan ju även skruva upp vantskruven på förstaget lite

    Reply

  9. Stefan
    Aug 25, 2008 @ 09:27

    Man värmer i ugnen. Jag var länge motståndare till spis med ugn men blev övertygad när vi hade ugn i 1/2 tonnaren. På bana håller man givetvis inte på med vare sig kastrull eller ugn. Föresten går det att steka i kastrullen också kan vara bra då bleket börjar passera 24 timmar. Att snåla med vatten kan vara mindre smart, seglade, eller oftast drev, ett 1/3 dels Gotland Runt utan vatten vätska inte kul.

    Stefan

    Reply

  10. Sweet Express
    Aug 25, 2008 @ 21:23

    Med kastrullbåten har längre sträckor seglats, finns även ugn i den och håller med Stefan, ovärderlig funktion,även krabbspö finns.

    Men vid race är det matsäck som gäller och det med en annan båt.
    Race innebär utsegling på morgonen och insegling lagom till aftersailen, sover gör man bäst på hotell även om plats och dynor finns i båten.

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    Aug 25, 2008 @ 21:39

    Glöm inte att tipsa Torben Grael och andra gamla banseglare om hur de skall packa sin matsäck.

    Det lär gå åt några mackor inför 12.300 sjömil från Qinqdao till Rio :-)

    Reply

  12. Magnus
    Aug 25, 2008 @ 21:52

    mm, du har rätt “sweet express”. Cookson 50, alfa romeo 1,2,3, wild oats, VO70, STP65, vad tänkte ni på? Kastrull ombord? Så många miljoner, åsså glömde ni att det går lika bra med ostmackor?

    Reply

  13. Johan O
    Aug 27, 2008 @ 20:43

    Du har rätt magnus, skillnaden mellan Arcona 430 och Wildouts är minimal, Wildouts är har väl silverfärgat skrov, något mer som skiljer?

    Reply

  14. Andre´B.
    Aug 29, 2008 @ 22:44

    Intressant lösning på förstaget. Lite nyfiken på styrkan på tillkommna delar. Schakeln räknar jag med att den håller. Men länken… ?
    Undrar vad försäkringsbolaget hade sagt efter en avmastning med denna lösning?
    Mvh. Andre´B.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.