GP 42 | Trofeu Quebramar-Chrysler
Sweet… men fortfarande inte fler än 8 båtar.
Parallellt seglades det ORCi. Vad kan man dra för slutsats om toppbåtarna där:
1 LUSO ROUX – SINERGIA 40
2 LïIMMENS – SINERGIA 40
3 OPECEN – GRAND SOLEIL 37 B
4 QUEBRAMAR-CHRYSLER – RODMAN 42
5 QUEBRAMAR FIFTY – FIRST 50
Sep 4, 2008 @ 11:38
Man kan dra slutsatsen att de som kom före seglade bättre än de som kom efter.
Sep 4, 2008 @ 11:48
Ja, det kan ju inte bero på någonting annat…
Kan man dra några slutsatser om Ads Glen, som leder under på ORCi på Sardinien. Seglar de också bättre än de andra båtarna: http://www.blur.se/2008/09/04/maxi-yacht-rolex-cup-dag-2/#comments
Sep 4, 2008 @ 12:00
Slutsatsen blir ju då att det är båten som avgör vilka som vinner. Kan därför passa på att tillägga att Sinergia 40 Datacom är till salu. Köp den och vinn!
Sep 4, 2008 @ 12:37
Som vanligt skall man väl ha en båt som mäter skitbra, ett seriöst segelprogram, rätt gubbar och en del annat på plats för att vinna. Och då känns ju Synergian ganska safe.
Finns Datacom-annonsen på nätet nånstans?
Sep 4, 2008 @ 12:44
Peter titta lite nogrannare på resultater på Sardinien. På IRC vinner Numbers (och andra IRC optimerade mycket snabba båtar) med otroliga stora marginaler specielt om man jämför till mellan av fleeten. Halv timme i 5 timmar eller 15 minuter i 3 timmar. Tror du att dom seglar så mycket bättre eller är det bara så att IRC gynnar ganska mycket sådana båtar? Det borde ju alla veta, att i stora båtar (+50 fot) gynnar IRC medvetet “sexiga” båtar, vilket är mycket klok marknardsföring strategi, men kanske inte så bra för dom som har mindre “sexiga” stora båtar eller “sexiga” mindre båtar.
På ORC är täten mycket jämnare, men de bästa IRC båtar är inte med (vågar inte?). ORC är bara använt som TCF och därför inte alls lika noggrant som den kunde vara.
Sep 4, 2008 @ 12:49
Det är nog som du säger, att Alinghi och Grael inte vågar mäta in i ORCi.
Sep 4, 2008 @ 12:55
Datacom var till salu förra året också.. Inte så lätt att sälja kanske.. Annonsen finns bla i tidningen segling om jag inte mins fel
Sep 4, 2008 @ 15:56
Tycker det är starkt att få in 8 båtar i intyp/boxrgel på samma regatta, speciell när klassen fortfarande är så ny. Va jag vet så har vi här hemma inte lyckats få in så många entypsbåtar som är ny kring registret +40 FOT
Sep 4, 2008 @ 16:25
Som mest har man haft 11 båtar (av 15 byggda) på en regatta. Men inga nya båtar har tillkommit 2008 och så vitt jag vet är inga nya på gång? Vi har ju sett några “varianter” (Oystercatcher XXVI och Lutra 42) men de är utanför klassregeln. TP 52 har ju en negativ trend också. Kanske är kostnaderna helt enkelt för höga?
Vill man så kan man ju relatera till X-41 (ja, jag vet att det inte är lika kul), men de fick ihop 29 båtar i somras…
Jag vill inte dissa GP-klasserna, men ingen av dem har ju tagit någon vidare fart. Det finns inte ens tio 26:or (i sydamerika) och bara en enda 33:a (i japan).
Sep 5, 2008 @ 09:03
Den där ser ju skoj ut; http://bcboatworks.com/bcboatworks_035.htm och borde enligt tillverkaren gå att tweaka in i GP26 klassen. Jag tror det finns utrymme för en sandlåda för designers, men jag är inte säker på att storleken attraherar när folk seglar melges-24, platu, express och tusen andra i storleksklassen som redan har etablerade fleet.
Sep 5, 2008 @ 10:33
Den där BC27 är väl sweet-material egentligen?
Sep 5, 2008 @ 10:39
Japp, men de får också ett “sour”-pris för sämsta websajt genom tiderna.
Jag håller på att jaga fram bilder. Vill inte bara sno dem från SA :-)
Sep 5, 2008 @ 14:40
http://www.cruiser-racer.com
Här ligger även Brasil 1, ett gäng TP52 och lite annat kul tillsalu oxå.
// F.
Sep 5, 2008 @ 14:46
Förresten, det ligger ett par Rodman 42 & BH 41 oxå. Rodman verkar vara rätt kurs på ? ( Ca 135 000 eur.)
// F
Sep 5, 2008 @ 15:01
450 000 eur för AlCapone verkar prisvärt ? Vad är det som händer med GP42, många till salu ?
// F.
Sep 7, 2008 @ 16:06
Nej Peter, det värsta webbplats skulle bli en av dina hustru utför fellatio på en get.
Sep 8, 2008 @ 02:46
Tack för de vänliga kommentarer, Harald. Peter, det låter som om du är mer sura än min webbplats. När du väl visa mig förmågan att konstruera, bygga och kampanjen en båt som en person strävan sedan kan jag lägga mer vikt på dina åsikter. Jag vill också göra hemsidan själv eftersom jag inte har råd med ett marknadsföringsteam. Jag är ledsen om det inte är upp till dina krav men jag kommer att sträva efter att förbättra.
Brian Jones
BC Boatworks, Inc.
Sep 8, 2008 @ 11:00
Hi Brian, great to hear from you!
I didn’t know that you had to “construct, build and campaign a boat” just to have an opinion on web-design? I guess you also have to be quarter back in the NFL to have opinions on Giants’ latest defense?
Also, thanks for your brilliant comment above; for those of you that don’t speak Swedish, that’s “No Peter, the worst site would become one of your wife perform fellatio on a goat.”
Way to go!
Sep 8, 2008 @ 12:04
Nej, Peter, en behöver inte vara begåvad för att kritisera en annans hårda arbete. Du verkar vara att bevisa det.
Vad du gör med husdjur på din fritid är din verksamhet.
Brian
Sep 8, 2008 @ 14:54
Peter, på nytt tänker jag svara Jag känner att jag har över-reagerat och för att jag ber om ursäkt. Den BC27 Projektet har både en psykisk och ekonomisk börda för mig och jag har under mycket stress.
Men den diskussionen var om båtar och inte webbdesign så jag känner dina synpunkter både irrelevant och ovänlig. Jag har arbetat med detta projekt i flera år i ett försök att göra en levande från något som jag älskar att göra. Om, enligt din uppfattning, min hemsida är amatörmässig det är eftersom detta är ett svårt yrke där att göra ett namn för mig själv. Jag har ingen design team, ingen konstruktion besättning och ingen webbplats marknadsföring företaget. Allt är gjort av mig personligen.
Om du inte gillar webbplatsen som är ditt företag men din ogillar att den inte har någon plats inom ramen för en diskussion om båtar. Din kritik är liknande till varför många människor ogillar Sailing Anarchy, negativitet utan syfte.
Hoppas du tar detta till sig och förbättra din attityd som jag kommer att försöka göra.
Brian Jones
BC Boatworks, Inc.