Skip to content

20 Comments

  1. Emil
    Sep 4, 2008 @ 11:38

    Man kan dra slutsatsen att de som kom före seglade bättre än de som kom efter.

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Sep 4, 2008 @ 11:48

    Ja, det kan ju inte bero på någonting annat…

    Kan man dra några slutsatser om Ads Glen, som leder under på ORCi på Sardinien. Seglar de också bättre än de andra båtarna: http://www.blur.se/2008/09/04/maxi-yacht-rolex-cup-dag-2/#comments

    Reply

  3. Emil
    Sep 4, 2008 @ 12:00

    Slutsatsen blir ju då att det är båten som avgör vilka som vinner. Kan därför passa på att tillägga att Sinergia 40 Datacom är till salu. Köp den och vinn!

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Sep 4, 2008 @ 12:37

    Som vanligt skall man väl ha en båt som mäter skitbra, ett seriöst segelprogram, rätt gubbar och en del annat på plats för att vinna. Och då känns ju Synergian ganska safe.

    Finns Datacom-annonsen på nätet nånstans?

    Reply

  5. Joakim
    Sep 4, 2008 @ 12:44

    Peter titta lite nogrannare på resultater på Sardinien. På IRC vinner Numbers (och andra IRC optimerade mycket snabba båtar) med otroliga stora marginaler specielt om man jämför till mellan av fleeten. Halv timme i 5 timmar eller 15 minuter i 3 timmar. Tror du att dom seglar så mycket bättre eller är det bara så att IRC gynnar ganska mycket sådana båtar? Det borde ju alla veta, att i stora båtar (+50 fot) gynnar IRC medvetet “sexiga” båtar, vilket är mycket klok marknardsföring strategi, men kanske inte så bra för dom som har mindre “sexiga” stora båtar eller “sexiga” mindre båtar.

    På ORC är täten mycket jämnare, men de bästa IRC båtar är inte med (vågar inte?). ORC är bara använt som TCF och därför inte alls lika noggrant som den kunde vara.

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Sep 4, 2008 @ 12:49

    Det är nog som du säger, att Alinghi och Grael inte vågar mäta in i ORCi.

    Reply

  7. Micke
    Sep 4, 2008 @ 12:55

    Datacom var till salu förra året också.. Inte så lätt att sälja kanske.. Annonsen finns bla i tidningen segling om jag inte mins fel

    Reply

  8. Marcus Sylvin
    Sep 4, 2008 @ 15:56

    Tycker det är starkt att få in 8 båtar i intyp/boxrgel på samma regatta, speciell när klassen fortfarande är så ny. Va jag vet så har vi här hemma inte lyckats få in så många entypsbåtar som är ny kring registret +40 FOT

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Sep 4, 2008 @ 16:25

    Som mest har man haft 11 båtar (av 15 byggda) på en regatta. Men inga nya båtar har tillkommit 2008 och så vitt jag vet är inga nya på gång? Vi har ju sett några “varianter” (Oystercatcher XXVI och Lutra 42) men de är utanför klassregeln. TP 52 har ju en negativ trend också. Kanske är kostnaderna helt enkelt för höga?

    Vill man så kan man ju relatera till X-41 (ja, jag vet att det inte är lika kul), men de fick ihop 29 båtar i somras…

    Jag vill inte dissa GP-klasserna, men ingen av dem har ju tagit någon vidare fart. Det finns inte ens tio 26:or (i sydamerika) och bara en enda 33:a (i japan).

    Reply

  10. Harald
    Sep 5, 2008 @ 09:03

    Den där ser ju skoj ut; http://bcboatworks.com/bcboatworks_035.htm och borde enligt tillverkaren gå att tweaka in i GP26 klassen. Jag tror det finns utrymme för en sandlåda för designers, men jag är inte säker på att storleken attraherar när folk seglar melges-24, platu, express och tusen andra i storleksklassen som redan har etablerade fleet.

    Reply

  11. Harald
    Sep 5, 2008 @ 10:33

    Den där BC27 är väl sweet-material egentligen?

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Sep 5, 2008 @ 10:39

    Japp, men de får också ett “sour”-pris för sämsta websajt genom tiderna.

    Jag håller på att jaga fram bilder. Vill inte bara sno dem från SA :-)

    problem child dock.jpg

    problemchild4.jpg_sml.jpg

    problemchild downwind.jpg

    Reply

  13. Feffe
    Sep 5, 2008 @ 14:40

    http://www.cruiser-racer.com
    Här ligger även Brasil 1, ett gäng TP52 och lite annat kul tillsalu oxå.

    // F.

    Reply

  14. Feffe
    Sep 5, 2008 @ 14:46

    Förresten, det ligger ett par Rodman 42 & BH 41 oxå. Rodman verkar vara rätt kurs på ? ( Ca 135 000 eur.)

    // F

    Reply

  15. Feffe
    Sep 5, 2008 @ 15:01

    450 000 eur för AlCapone verkar prisvärt ? Vad är det som händer med GP42, många till salu ?

    // F.

    Reply

  16. Adolph
    Sep 7, 2008 @ 16:06

    Nej Peter, det värsta webbplats skulle bli en av dina hustru utför fellatio på en get.

    Reply

  17. Brian Jones
    Sep 8, 2008 @ 02:46

    Tack för de vänliga kommentarer, Harald. Peter, det låter som om du är mer sura än min webbplats. När du väl visa mig förmågan att konstruera, bygga och kampanjen en båt som en person strävan sedan kan jag lägga mer vikt på dina åsikter. Jag vill också göra hemsidan själv eftersom jag inte har råd med ett marknadsföringsteam. Jag är ledsen om det inte är upp till dina krav men jag kommer att sträva efter att förbättra.

    Brian Jones
    BC Boatworks, Inc.

    Reply

  18. Peter Gustafsson
    Sep 8, 2008 @ 11:00

    Hi Brian, great to hear from you!

    I didn’t know that you had to “construct, build and campaign a boat” just to have an opinion on web-design? I guess you also have to be quarter back in the NFL to have opinions on Giants’ latest defense?

    Also, thanks for your brilliant comment above; for those of you that don’t speak Swedish, that’s “No Peter, the worst site would become one of your wife perform fellatio on a goat.”

    Way to go!

    Reply

  19. Brian Jones
    Sep 8, 2008 @ 12:04

    Nej, Peter, en behöver inte vara begåvad för att kritisera en annans hårda arbete. Du verkar vara att bevisa det.

    Vad du gör med husdjur på din fritid är din verksamhet.

    Brian

    Reply

  20. Brian Jones
    Sep 8, 2008 @ 14:54

    Peter, på nytt tänker jag svara Jag känner att jag har över-reagerat och för att jag ber om ursäkt. Den BC27 Projektet har både en psykisk och ekonomisk börda för mig och jag har under mycket stress.

    Men den diskussionen var om båtar och inte webbdesign så jag känner dina synpunkter både irrelevant och ovänlig. Jag har arbetat med detta projekt i flera år i ett försök att göra en levande från något som jag älskar att göra. Om, enligt din uppfattning, min hemsida är amatörmässig det är eftersom detta är ett svårt yrke där att göra ett namn för mig själv. Jag har ingen design team, ingen konstruktion besättning och ingen webbplats marknadsföring företaget. Allt är gjort av mig personligen.

    Om du inte gillar webbplatsen som är ditt företag men din ogillar att den inte har någon plats inom ramen för en diskussion om båtar. Din kritik är liknande till varför många människor ogillar Sailing Anarchy, negativitet utan syfte.

    Hoppas du tar detta till sig och förbättra din attityd som jag kommer att försöka göra.

    Brian Jones
    BC Boatworks, Inc.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.