Finn Flyer 36 | seglar
Efter att ha vi debatterat detaljer som instrumentpanel och träslag, så har man nu fått ut båten på havet. Ser ju fint ut det där. Skall bli skoj att köra mot en sådan till våren…
En inte helt objektiv rapport från Lars Sjöman:
Besättningen bestod bl.a. av Finn Yachts ägare, Hans och Johanna Johansson, konstruktören Kamu Stråhlmann, Lars Sjöman som ansvarat för koncept, lösningar och kravspec, samt fd Nordiska mästaren i DN, Tom Sjöman.
Vädret: Nordostlig vind mellan 4-6 meter/s i smult vatten.
Finn Flyer 36 Club båten som provseglades var utrustad med teak däck, cruising utrustning såsom, varmvattenberedare, kyl, septiktank, landström, Harken Under Deck Furlingsystem, Sprayhood, ankare och förtöjningsutrustning. Masten och bommen var i kolfiberutförande från Nordic Mast med vanter och förstag i Rod. Båten vägdes innan provseglingen av Vene tidningen med kalibrerad våg till 5130 kg.
Direkt efter att vi hissat seglen när vi seglade halvvind i farleden noterade vi hur tyst och mjukt hon gick i vattnet, precis som om det inte fanns något motstånd i skrovet, helt ljudlöst släppte hon vattnet i aktern.
Med vinden från 90 grader sann vinkel och 4 m/s sann hastighet kunde vi uppmäta 7,5 knops hastighet.
Kryssvinklarna var höga 40 graders sann vinkel med en båtfart på 6,5 knop. Rodertrycket på kryssen var mycket bra med klar känsla och press, när vi lyckades plana ut storseglet mera genom att krumma masten med akterstaget så fick vi perfekt rodertryck. Båten kändes väldigt styv och trygg på grund av den extremt låga tyngdpunkten i bulbkölen på 2050 kg samt välkontrollerad. Man kunde direkt känna att varje vindby omvandlades direkt till båtfart.
Inte bara bär hon sina segel väl, hennes avancerade köl och röstjärnsbalksystem i kolfiber i kombination med det vakuminjicerade skrovet utgör en extremt styv båt som gör att seglingen blir extremt snabb och ljudlös utan knarr inuti. Denna båt kan man lugnt spänna upp till max i riggspänning och fortfarande öppna dörrarna i utan problem! Tyvärr så fick vi inte möjlighete att prova båtens surfegenskaper i hård undanvind, man kan bara ana den potential som finns inneboende i henne för undanvindssurf!
Båtens däckslayout är en av de mest avancerade som går att finna på en Performance Cruiser/Racer, många långa dagar och nätter har lagts ner på att ta fram den optimala däckslayouten. Vi kände att den tid vi lagt ned hade gett resultat, all beslagsplacering fungerade perfekt utan någon som helst krav till förändring. Kickens utväxling med 1:32 och dubbelkommando, det smarta symmetriska inhauler systemet för fockskotningen med nedsänkt taljsystem på sidan. Storskots levang trimningen med 1:6 utväxling samt dubbelkommando till 1:48 utväxlade akterstaget.
Angående det sistnämnda noterade vi att den extremt styva Nordic kolfibermasten kräver uppgradering till 1:64 i utväxling eller kanske ännu hellre ett hydrauliskt centralmonterat pumpsystem. Den stora ratten på 150 cm i diameter är ett nöje att ratta, oavsett om du sitter i lovart och styr eller står bakom ratten, du känner att du har direkt kontroll med minsta rörelse över båten och direkt grepp av den extremt styva och lätta kolfiberrodret med kolfiberhjärtstock (total vikt 14kg!). Mao det är du som kör!
Jan
Sep 18, 2008 @ 22:04
Rapporten är väl på gränsen till sarkastiskt lustig. Såg dock helt ok på vattnet och farten på lätt kryss verkade hyfsad på avstånd.
Harald
Sep 18, 2008 @ 22:20
Är det Kytö i bakgrunden? Månne Lill-Freya ligger på Knapperskär ännu?
Mister B.
Sep 18, 2008 @ 22:38
Kryssvinkel i “höga 40 graders”, alltså “high fourties” = nästan 50 grad?
Jag trodde att även dagens Bavarior orkar bättre?
Harald
Sep 18, 2008 @ 23:37
Höjd på seglarspråk är väl nog låga förtior..
Andreas i Missmatch
Sep 19, 2008 @ 08:15
Ser kalasfin ut.
Tror nog på hans uppgifter men visst är det fantastikst att han redan i 4-6 m/s vet att båten är styv och välbyggd i 10-14m/s och 2,5 m våghöjd?
Just höjdtagningen låter väl ganska bra. Det var ju sann vinkel i ganska lätt vind?
Skall vli kul att se den…
Mats
Sep 19, 2008 @ 11:45
Lägg över en skalritning av X-35:an!!!!
Sam V
Sep 19, 2008 @ 14:17
Tror inte X-35:an har mycket att komma med jämfört med FF36. Komfortmässigt är de ljusår från varandra, seglingsmässigt sätter jag en guldpeng på FF.
Lasse S
Sep 20, 2008 @ 01:41
Sam – Gällande X-35 får vi väl se…. Hur som helst är X-35 en entypsklass. Och just nu slår klassen som bara den! På måndag startar VM i Italien. 54 båtar finns på startlinjen ( http://www.x-yachts.com/seeems/72518.asp ). Vid Copa del ray regattan var entypsklasserna TP52, TP42, Swan 45 och X-35 (samt ORC och IRC). Vilken var överlägset största klass – jo, just det X-35 ( http://prensa.rcnp.es/coparey2008/interno_sp.php )…. T o m i Japan seglar en hyfsad X-35 flotta nu ( http://www.imagegateway.net/ph/AEG/DispViewAlbumMain.do?atp=942kvhXJxFUq9J1bwz3LK&lyt=-1 ). Följaktligen börjar vi mer och mer bli en av de största internationella entypsklasserna bland något större kölbåtar!
Lasse S
Peter Gustafsson
Sep 20, 2008 @ 08:02
Lasse, vad är analysen på att man i italien får ihop 54 båtar, men i Skandinavien får ihop max 15 båtar (Gold Cup/Scandinavian Championship) och i Sverige max 7 (GR)?
Att det är en stor klass i Medelhavet hjälper ju knappast oss här uppe (på samma sätt som SB3, Melges 24, J/80, J/109). Framförallt om inte en enda svensk åker ner till Italien för att köra riktig entyp. Dessutom verkar ju X-35 vara svåra att sälja? Och just andrahandsvärdet skulle ju vara en av fördelarna med en rejäl entypsklass…
Jag hackar inte på X-35 (som är en extremt fin båt). Men entypsargumentet funkar inte i Sverige.
Lasse S
Sep 20, 2008 @ 09:54
Peter- klassen är faktiskt starkast i norra europa. Tysklans och Holland är störst. Att åka till Italien är nog lite för dyrt för en svensk budget. En båt övervägde. Nästa år går vårt VM i tyskland och då kommer nog flera att åka. Året där efter ser det ut som att vi får ett stort mästerskap här (diskussioner pågår inom vårt internationella förbund). Vi har dessutom de senaste åren genomfört en entypsserie här på ostkusten (4-5 seglingar med 3-11 båtar per regatta – inte så många båtar men det har varit nog för att ge fin segling). Personligen seglar jag hellre mot några få (även matchracing är OK) likadana båtar än att hålla på och optimera under någon handikappregel. Tills vi blivit en stor klass här hemma brir det väl också att åka iväg på 1 eller 2 regattor utanför Sverige per år. På ostkusten har vi också ett fint samarbete med finnarna. Hitills lite skevt då de framförallt är de som kommer hit (jag har lite dåligt samvete för det…). Vi kommer säkert att åka dit mer framöver. Det är ju inte så många timmars resa från Stockholm (förmodligen ungefär som när du åker upp till Oslo och kör). Därigenom är vi en ganska bra Östersjö-flotta. Givetvis hade det varit kul med 50 båtar här, men jag tror att det är fel att jämföra med Express etc. Det är ju billiga båtar som främst seglas av yngre personer innan karriär och familj. Med svensk ekonomi får vi förmodligem mer jämföra med större entypsklasser (Farr, TP etc) och de är ju vanligen inte så många men har bra seglingar ändå. Det som är specifikt med entyp är ju att även om man är lite färre så blir det ruskigt tajt då alla går ungefär lika fort och kommer till märkena på samma gång. Att segla 5 handikappbåtar av olika typ är inte alls samma sak som att segla 5 entypsbåtar….
Just nu är nog alla båtar svårsålda med tanke på konjunkturläge etc. Svenska marknaden är nog de senaste 20 åren en av de svagaste gällande kappseglingsbåtar. Kolla bara i Norge så ser det annorlunda ut. Nu börjar det äntligen dyka upp lite begagnade X-35:or vilket förhoppningsvis kan göra det lättare (just nu finns det ca 7-8 båtar till salu i europa av de ca 250 som hittills producerats). Flera personer har senaste tiden ringt och verkar vara på hugget…. Gällande andrahandsvärde är det nog ändå bättre än de fleesta andra. Det har sålts flera begagnade 35:or (ej i Sverige) senaste tiden och de har i alla fall betingat ett ganska bra pris…. Om bankkriser etc fortsätter torde det dock bli mycket tufft för alla som vill avyttra en båt närmaste åren, men man kan ju också vända på det och konstatera att det är läge för den som vill köpa…
Jag påstår inte att du hackar på oss, men du är ganska bra på att lyfta fram allt negativt som finns att säga och mycket sällan ser vi det positiva…. På Gold Cup (NM) var vi 18 båtar och hade jättefina race (trots att många Tyskar och Holländare ej kom då de redan transporterat båten till VM i Italien) – det är väl mer än “de fantastiska” J-109 regattor i andra länder som du beskriver…. Skall bli intressant att se hur du bevakar vårt VM som startar på måndag. Det är ju faktiskt europas största entypsarrangemang bland lite större kölbåtar… Vågar du eller är det för myckst konnkurrens till J-båtar…. :)
Lasse
o
Sep 20, 2008 @ 10:15
Å, i Norra Europa – detta kända begrepp. Ärligt talat, hur svårt är det att vara större klass än TP52, TP42, Swan 45?
Peter Gustafsson
Sep 20, 2008 @ 11:07
Jag skall nog få med info och bilder från Italien (precis som från Gold Cup) om bara italienarna får till sin web. Nu kan jag inte ens hitta en lista över anmälda?
Jag kollade på http://www.x-35.se/ men såg inte på vilket race ni var 11 båtar på i år?
Ostkust Cup 2008 (2007 inom parantes)
Lidingö Runt = 3 (3)
Sandhamn Open Ban = 5 (5)
Gotland Runt = 7 (11)
Nynäs Höstregatta = 0
Oktoberpokalen = ? (3)
Som jag sa har jag ingenting emot vare sig entypssegling eller X-35 (varför skulle man ha det). Och J/109 är väl på ungefär samma nivå med 39 båtar som mest i år och 15-20 båtar på de flesta entypsregattorna.
Vad som däremot gör mig konfunderad är de som så starkt hävdar förträffligheten i sin “starkt växande och otroligt aktiva entypsklass” (i motsats till handikappsegling) när man egentligen inte får till det? X-35, X-99 och en del andra klasser borde ju egentligen vara dubbelt så många för att entypsargumentet skulle funka?
Jag vet att det är skitsvårt att få fart på entypssegling (vems fel det är kan man ju debattera, jag tror mycket ligger på importörerna). De flesta av oss med båt över 30 fot är hänvisade till handikappsegling. Enkelt.
Du gillar att tampas med 6 andra X-35. Och jag gillar att fajtas med 42 andra 36 fotare på Færderseilasen. Alla happy.
Öresund Regatta, Anders
Sep 20, 2008 @ 12:30
Jag var själv helt inställd på X-35 när jag kollade efter båt. Kom ner i en för första gången på Älvsjö och blev väl inte helt såld på inredningen. En båt i den storleken som har så låg komfort skulle bli svår att motivera hemma. Entypsseglingen lockade fortfarande så när man annonserade 100 sålda så frågade jag Haderslev hur många som var sålda till Öresunds regionen. Svar ingen. Platt fall tyckte jag.
Idag är det 2 som kappseglar här i Öresund som alla vi andra efter handikapp. Jag tror de har lika kul som oss andra i en fint seglande båt. Håller entypstanken i en så pass dyr båt är det i Skandinavien?
X-99 samlar fortfarande betydligt större fält i Danmark och Öresundsregionen och har inte mycket sämre bokomfort tycker jag.
Johan
Sep 21, 2008 @ 10:56
“Givetvis hade det varit kul med 50 båtar här, men jag tror att det är fel att jämföra med Express etc. Det är ju billiga båtar som främst seglas av yngre personer innan karriär och familj” :)
Entyp är mest ärlig segling men jag tror det är svårt att etablera en ny storbåtsklass med stora fält (fält med 30 båtar). kostnaderna blir alltför stora.
/Express seglande +40 åring
PelleL
Sep 21, 2008 @ 21:51
Jag tror också det är helt fel att jämföra med mindre båtar….vi kommer aldrig att se fält i express-storlek med 35-fotare i norden, det lyckas man inte så ofta med ens i USA eller medelhavet. Kan få 10 båtar är det mycket bra……
Per Jone
Sep 22, 2008 @ 08:53
Den evige kritikken av x-båter på blur.se…..
Jeg synes også at J/båter er flotte, men det trenger ikke ekskludere å mene at andre båter også duger…;-)
Argumentet om at X-35 ikke har slått ann her i Skandinavia holder bare ikke. I Stavanger-området finnes det nå 15-16 båter, hvor de fleste møtes til ukentlige onsdagsregattaer. Og flere båter kommer fremover….
X-35 HAR etablert seg som en av de aller største entypeklassene i Norden (hvem andre storbåter er større…)!
Det er bare å slutte å diskutere allslags måleregler – IMS – IRC – LYS eller hva det nå heter… Unnskyldninger for å ikke vinne har vi vel alle, begynn å seil ENTYPE!
Peter Gustafsson
Sep 22, 2008 @ 09:12
Först, grattis till en stark klass i Stavanger (och aktiv segling i övrigt också, jag har hört att ni har 100 båtar på kvälsseglingarna?).
Men. Det är ingen kritik av X-båtar. Bara det jävla tjatet om entyp.
Ja, det kanske är entyp om man bor i Stavanger. Eller Kiel. Men inte i Oslo, Göteborg eller Malmö. X-35 är en lokal entypsklass precis som Minis, Melges 24, J/80, X-41 eller Farr 40. Och det är fine.
Men för 95% av alla storbåsseglare så är det handikappsegling som gäller. Här i Skandinavien precis som i resten av världen. Och då får man ju förhålla sig till det och inte bara slå sig för bröstet och skrika “segla entyp”. Att stanna vid kaj när 100-tals andra seglar handikapp gör bilden ännu mera skev? Är man för fin för att segla handikapp?
Så, för att sammanfatta. X-35 är en jättefin båt, och en aktiv entypsklass på många håll.
Per Jone
Sep 22, 2008 @ 09:27
Selvfølgelig er man ikke for fin til å seile entype. Mange med “entype” båter deltar også i LYS regattaer.
I Stavanger har vi vel 3 “entype” båter, X-35, eXpress (ca 25 båter) og First 36,7 (6 båter – seiler R36). Selv om alle seiler entype i de ragattaene som har stort nok deltaker antall, minimum 5 båter, stiller vi også på LYS regattaer.
I helgen seilte vi Single-Handed her i Stavanger på LYS hvor jeg selv deltok med X-35, og det var både expresser og 36.7 er med.
Det er ikke enten – eller, det er både – og!
Mats V
Sep 22, 2008 @ 15:01
Tycker mig känna igen den här debatten…
Som gammal entypare och numera handikappare så längtar jag ofta tillbaka till entypsregattor med massor av båtar på startlinjen. Det slår inge handikapp-regatta. Nu är dock verkligheten som Peter beskriver den; vill man – ofta av bekvämlighets/familjeskäl – ha en lite större båt så är enypsfönstret tyvärr stängt i Sverige. Det blir för dyrt och svårt att få ihop en bar besättning.
Såg att tomten på regatta.nu hade ett litet försök till upprop om att enas om ett fåtal , billigare entypsbåtar som vi samlas kring i Sverige (inkl SSF!). Med tanke på kostnader och resurser för att driva en hyfsad “stor”-båtssatsning (stor i mitt fall = 33 fot) blir jag mer och mer inne på samma linje som tomten; en liten (max 3 pers) billig entypsbåt för race (kanske samägd så att kostnaderna blir låga) och så 33-fotaren för trevlig, snabb cruising. Snart sitter man väl i en 2,4:a eller kör radiostyrt…
Trond Kr
Sep 22, 2008 @ 15:19
Her var det engasjement!! Dette synes jeg blir en håpløs diskusjon, entype eller ikke?? Selvfølgelig er det kul med entypebåter, men særlig realistisk er det ikke i dag med den interessen for regattaseiling med båter i størrelseorden 35 fot og oppover det er i Norden. Til det er det også for mange behov som skal tilfredstilles for en båteier: Familiens behov, gjenkjøpsverdi, kostnader ved bruk, slitasje, etc.. Dessuten seilere er erfaringsmessig individualister og skal velge selv. Derfor, dersom vi ønsker å seile regatta må vi delta i de regattaene hvor de beste deltar med de båttypene vi har, og da må vi velge det respittsystemet som “føles” mest rettferdig og hvor det er den beste konkurransen.
Vi har gjort et valg. Vi seiler primært ORCi og til tider LYS. Ikke alltid føles det retferdig, men som sagt vi har gjort et valg og er fornøyd med det. Skal vi seile konkurranser kan vi ikke sutre over urettferdige systemer hele tiden. Det mangler som oftest ikke på tett seiling i felt med 20-40 båter. Uansett som oftest er det de beste seilerne som er lengst fremme på resultatlisten hver gang.
Peter Gustafsson
Sep 22, 2008 @ 15:27
Entypsklasser | blur
Sep 22, 2008 @ 19:59
[…] ett par tillfällen (senast i lördags) så har det diskuterats entypsklasser, och jag klurade på vilken som är världens största […]