Færderseilasen 2008

Typ nåt sånt här!!!

Kom i mål 04:00 efter ett helt otroligt race. 100% intensivt i 15 timmar och världens fight med J/109 Jambo hela vägen från Færdern och in i mål… slutade med att deras gennaker skörades i en broach och vi kunde ta dem till sist.

1 NOR 9100 VIRGINA Bashford 36 Michael Nygaard Stavanger SF
2 NOR 10185 FRI AV FJÆRHOLMEN Dehler 36 Jan Petter Rød Tønsberg SF
3 SWE 326 BLUR J/109 Peter Gustafsson GKSS
4 SWE 52 CAPIO Salona 37 Fredrik Thafvelin Hjuvik
5 NOR 10388 JAMBO J/109 Torgeir Sten Askvig Asker SF
6 SWE 461 WWW.SKI.IT First 36.7 Fredrik Wenehult GKSS
7 NOR 9629 ANNE-MARIE CB 365 Kjell Norli Fredrikstad
8 NOR 12221 MILLIWAYS Seaquest 36 Andreas S.T. Brunvo Vestfj. SF
9 SWE 3 DRAKLUNNE 38 Match Mattias Wilson GKSS
10 NOR 11541 JJ FLASH J/109 Geir Inge Juriks KNS

21 SWE 92961 CHAMSIIN X-382 Peter Dahlsten GKSS
26 SWE 10570 SNUBBLER X-382 Jan Svernhage GKSS
Totalt 42 båtar

Vi tror också vi blev topp 10 av ~300 som seglade långa banan…

Alla resultat här.

tuning-080612-5.jpg
Uppladdningen började redan på torsdagen med en tuning-eftermiddag i Asker med de norska J/109 Jambo och JJ Flash. Ombord på Jambo fanns också Leif Arild Åsheim som normalt seglar AmundensenOmega3 i Stavanger. Pål Tønnesson från North lade banor och coachade från motorbåt och ombord på respektive båt. Pål har själv seglat J/109 och har bra koll.

tuning-080612-6.jpg
Tyvärr var vindarna lite lätta, men vi vann kvällens enda race på bättre besättningsarbete (trots att vi bara var tre). Sedan blev det lite fartträning och en del resonemang om masttrim…

tuning-080612-7.jpg
Debrief på bryggan.

tuning-080612-10.jpg
Tidigt i säng efter en bra middag på hamnkrogen. Här ligger Farr 40 Wolfpack och Blur redo för morgondagens drabbing.

Vädret inför dagen var lite osäkert. Ett lågtryckscentrum som fylldes ut strax väster om Oslofjorden skulle ge varierande vindar mellan NO och S, for att sedan kanske bli N. Svårt att säga någonting mer än att det skulle bli vridande.En del stora moln med mycket regn och vind, men i övrigt fint väder. Vi tuffade in till KNS på Dronningen för att hämta gastar och lämpa av förra årets vandringspokal för Novaklassen.

faerdern-080613-20.jpg
Vår start gick 12:50. 45 offensiva båtar i R36 och 17 First 40.7 på linjen ingav respekt. SO 5-6 m/s gav en halvindsstart, och vi försökte hitta en plats en tredjedel ner på linjen för att kunna få en lucka i lä att gasa i. Efter lite positionerande/kalabalik med norrmän som inte ville åt rätt håll, så kom vi ut som första båt i lovartsklungan, med Capio och en del andra killar strax akterut i lovart. Capio var vi tvugna att släppa, men de andra höll vi mycket bra. En del stora båtar ångade om i lä, men bara 40.7 och sådana som vi inte skulle kunna hålla i vilket fall. Ett gäng med SKI.IT och Snubbler kom ut på ett bra sätt vid lämärket, och kom upp framför oss. Vi var ockås före J/109:orna vilket kändes bra. Det var ju fight #1. Fight #2 var ju att göra ett bra resultat mot de svenska båtarna i klassen (som ju är duktiga), så fick vi se hur långt det skulle räcka.

En lång sträck, där vinden vred emot, ner mot en rundning vid Slemmestad gick helt OK. Capio och J/109 Jambo var snabbare (kanske för att de var 9 man mot våra 7?) men vi var jämna mot SKI.IT och många andra. Vid rundningen började det lätta ut, och vi bestämde oss (efter en del debatt) att köra hårt på västlandet. Lite mer vind, och möjlighet att skruva upp längs land visade sig helt rätt och vi plockade många av de båtar som låg i mitten av fjorden.

faerdern-080613-10.jpg
Sedan stiltje innan det fyllde på lite, nu från NO och N. Upp med A5 och sedan byte till A3 när vinden fyllde på.

faerdern-080613-11.jpg
Här har vi koll på Jambo och SKI.IT. Vi skulle få följas åt hela varvet.

faerdern-080613-12.jpg
Helt OK läns jämfört med spinnakerbåtarna. även om det var svårt att välja sida i sunden. Generellt sett kändes ostsidan bättre och vi körde på det ner genom Dröbacksundet.

faerdern-080613-14.jpg
Alla samlade; Capio, SKI.IT, Onico, Jambo och vi. Sedan lättade det ut igen och var trixigt innan ett stort svart moln räddade upp situationen.

faerdern_2767.JPG
Vid Filtvet var det först Capio sedan Jambo, Blur, Onico, SKI.IT och Draklunne.

Nästan alla valde en rejäl överbåge österut för att komma unden en utlovad motström. Vi chansade på att gå lite mer pang på märke för att inte ligga och köra bakom Jambo. När vinden fyllde på igen så blev detr från SSO. Att slå in bakom gänget i lovart kändes inte så offensivt, så vi valde att köra hårt mot andra sidan av fjorden. Dubbelt så lång tid för att korsa fjorden, men strrömmen skulle öka, så det kanske kunde vara rätt att gå över tidigt. Dessutom behövde vi chansa för att ta Jambo, som nu var 1000 meter upp i lovart.

Bra tryck i prylarna i 6-8 m/s. I vissa lägen overpowered med genua, men ganska smult vatten och bra fart. In mot Horten och småkryssa upp innanför Bastöy. När vi kom ut igen mötte vi SKI.IT och resten av båtarna som vi lämnat vid Filtvet. Jambo lika långt före. Vi hade inte vullit så mycket, men framförallt hade vi inte tappat nåt. Vi hade ockås fått en varm middag i sjölä inne vid Åsgårdsstrand. Dags att hala in Jambo!

faerdern-080613-15.jpg
Småkryssande upp mellan öarna samtidigt som det mörknade.Mycket aktiva med både trim och vrid och körde jämt med SKI.IT, Draklunne (bilden) och den Dehler 36 som skulle komma 2:a i klassen.
faerdern-080613-16.jpg

First 40.7 Gode Venner passerade oss sen kväll. Dessutom fighter med X-43 och annat stort som inte hade riktig fart på prylarna. En del ganska stora vrid som vi lyckades plocka.

faerdern-080613-17.jpg

faerdern-080613-18.jpg

faerdern-080613-19.jpg
Det är ganska grusigt sista biten ut till själva fyren. Ville helst segla safe, men när man kom närmare hittade vi några riktigt bra passager. Framförallt sista slaget timades mycket bra, medan några andra båtar förseglade sig. Vi förberedde gennakersättningen, och när det var 30 meter till bojen dök Jambo upp på väg norrut. Bara 60 meter efter. Alla tände till, nu jävlar… bra rundning och snabbt upp med gennakern. Ett par bra surfar så var vi ifatt.

Lovar, de svarar, trim-trim-trim… nix… nytt försök… de tappar gennaker… nu då… nästan…. sedan dyker det upp öar rakt fram och vi får avbryta attacken. Segla djupt, bygga separation… de fortsätter att lova österut. Släpper de bevakningen? Sedan ser vi den svarta kant på vattnet som de redan sett. 7-9 meter OSO. Vi ser hur de kränger till och accelererar. Jävlar. Vi får det också men är 100 meter bakom…

Nu blir det åka av… fullt sjå att hålla båten upprätt, men 8-10 knop dragrace hemåt. Passerar SKI.IT i lä efter ett par rejäla broachar hos både dem och oss. Tar in lite på Jambo när vi kommer in i sunden. Tids nog skall det väl öppna sig en möjlighet att ta dem?

Och till sist kommer de ifatt First 36.7 Too Aiming First (från ORCi som startat 10 minuter före oss) och det blir luffning som slutar med att Jambo broachar och skörar sin gennaker. Vi gasar förbi i lä! Fortsatt dragrace upp mot mållinjen med genua och sedan gennakker igen. Vi ser Capio i kikaren ca 10 minuter före och vet att varje sekund kan bli viktig. I mål 04:00. Yeah!

Knyter fast, lämnar in rorsmansförklaringen och sover ett par timmar.

faerdern-080613-20.jpg
Gänget i Horten 05:44. Al Capone, Wolfpack och längre ut några J/109:or. Sedan kom det till 10-taket båtar på utsidan…

Sammanfattningsvis är vi mycket nöjda. En tuff klass där man inte får någonting gratis. Besättningsarbetet fungerade bra och vi gjorde få misstag (som inte kostade så mycket). Farten fanns där och det fannst tid att jobba både med trim och styrning för att hela tiden få ut lite till. Och så hade vi lite tur.

Peter Gustafsson, rorsman
Matts Agelii, taktik
Jens Allroth, stor/gennakertrim
Patrik Hansson, genua/gennakertrim
Anders Klamer, keyboard/nav
Fredrik Roos, mast
Gurra Klock, fördäck

Det var kul att vinna Novaklassen två gånger och First 40.7-klassen en gång som gast åt Magnus Thorell, men detta var bästa Færderseilasen hittills. Tack alla!

20080614057.jpg

37 Comments

  1. PelleL Jun 14, 2008 Reply

    Grattis…..det var inget dååligt resultat i det sällskapet…=)

  2. Sillstryparn Jun 14, 2008 Reply

    Stort grattis till Er på Blur.
    Verkligen snyggt seglat!

  3. Patrick Jun 14, 2008 Reply

    Stort grattis till alla i besättningen!

  4. JS Jun 14, 2008 Reply

    Det börjar bli fart på jollen! Grattis!

  5. Arthur Arnell Jun 14, 2008 Reply

    Stort grattis till dig Peter!

    Stort grattis också till Bengt Falkenberg som kom 1:a i ORCI!

    Mvh
    //Arthur

  6. Author
    Peter Gustafsson Jun 14, 2008 Reply

    Och grattis till en del andra snabba svenskar:

    Oskar Skoting som vann minsta LYS-klassen överlägset i sin Aphrodite 22 (förra året så var det ju Oskarssons som dominerade denna klass med sin Accent)
    Lars Carlsson som var 2:a i Express
    Ola Sandell (och Mathias Rahm) som var 3:a i First 40.7
    Jonas Kjellberg som var 4:a i First 31.7
    Torbjörn Åkeson (och Emil Wiberg) som var 4:a i R40 med sin Dufour 40
    Pär Larsson som var 4:a i R33 med sin First 34.7

  7. o Jun 14, 2008 Reply

    alltid dessa Rød

  8. David Jun 14, 2008 Reply

    Kul Peter och ni andra framgångsrika svenskar som deltog!
    Vi väntar gärna en stund på referatet och ser fram emot spår från de svenska båtarna presenterade via exempelvis google earth…

    :-)

    /David

  9. Lördag Jun 14, 2008 Reply

    Otroligt kul!
    Grattis som bara den!
    Synd man inte kunde vara med…

  10. WWW.SKI.IT Jun 15, 2008 Reply

    GRATTIS!
    Bra seglat, jobbigt att se dig ibland…
    Gissar att ni gillade halvvinden från Faerder… (det lät så);-)
    Tur att de skörade… för då låg de före.

  11. Author
    Peter Gustafsson Jun 15, 2008 Reply

    Tack hela gänget på SKI.IT för en god match och massor av bra fototillfällen. Bidrag till er fototävling är på väg in.

    Nån är skyldig oss en runda pilsner för babordssituationen. Lite väl tajt slag kanske :) Hade ni inte varit så goa gubbar så…

    Och halvvinden hem från Tristein var årets höjdpunkt (hittills) 9-10 knop och några fina wipeouts körde slut på hela gänget – skepparns kommentar “nu vet jag varför jag bytte från Novan till den här” :-D

  12. lars m Jun 15, 2008 Reply

    Grattis, Peter. Där satt den…!
    Själv nöjde vi oss med en sedan tidigare utlovad spik i Kullaseglingen.Den utmanande skåningen i sylvassa Dehler 34 liksom hans systerbåt visade sig inte.Mycket att fixa, eller…?
    Snacka går ju…
    Lars M

  13. Grattis Peter
    Vasst gjort.

    Grattis på dig också Lars.
    Jag blev färdig med bottenmålningen i natt. Sjösättning på tisdag. Instrumenten monteras idag. Det har varit långa dagar 08:30-23:30 sedan i tisdags. Det blev tyvärr mission impossible eftersom båten inte kom på svenska flaggansdag utan tisdagen efter.
    Vi seglar hem henne efter midsommarhelgen för att rusta henne.
    Vi får ses på nästa års Kullasegling då vi garanterat är med.
    Peter Lells ska inte kappsegla med sin. Den ska bara var snygg vilket den är.
    Vårt nästa race är Ven Runt från Råå.

  14. lars m Jun 15, 2008 Reply

    Tack för gratulationen.
    Kul båten är färdig – om än sent.
    Då kanske man får se den ( en stund i alla fall ) på Själland Runt.
    Det är ju 14 dar till dess – “kalibreringstid”…!

  15. m Jun 15, 2008 Reply

    Gick ju fint för Teknova med Falkenberg.
    Grattis!

  16. Trond Kristensen Jun 15, 2008 Reply

    Bra seiling, men dere kan takke oss for tredjeplassen. Jambo forsøkte å passere oss i lo. 2 grader opp og vi visste hva som kom til å skje. Ingen J 109 bærer en genaker med den skjæringen i den vinden. Master broachen måtte komme og den kom fort. Baugen ned og hele underliket i vannet. Det var den genoaen.
    hilsninger
    Too Aiming First
    First 36.7

  17. Bjørn V Jun 15, 2008 Reply

    Grattis med fin segling.Kulned så många från Väskusten i en fantastisk segling. Kul också med Bengt Falkenberg!!! Grattis Bengt.
    En fråga kvarstår dock; Vart har x99 från västkusten tagit vägen????.Vore kul med lite Skandinavisk matching. Spinaker slören mot mål i år var ern rykare.

  18. skotaWM Jun 16, 2008 Reply

    Coola blur jackor – ser ju vädigt proffsigt ut det där! Bra seglat!

    /J

  19. Author
    Peter Gustafsson Jun 16, 2008 Reply

    Trond, grattis till 2:a platsen i ORCi, och lykka till på EM.

    Nu tror jag även Jambo har lärt sig att 36.7:or skall paseras i lä ;-)

  20. Jonas C Jun 16, 2008 Reply

    Snyggt jobbat Peter och stort grattis. Lycka till på onsdag W2star.

  21. Mattias Allroth Jun 16, 2008 Reply

    Starkt jobbat BLUR !

    Ser att min kusin Jens var med på ett hörn där oxå, häftigt !

    Seglá ut :D

  22. Leif Jun 16, 2008 Reply

    Bra jobbat!

  23. Mattias A Jun 16, 2008 Reply

    Lars M !

    Bra flyt att ni kom iväg som ni gjorde efter Svinbådan och sen den kraftiga vindökningen efter Gilleleje som ni flög tebax till hgb på annars hade ni fått däng på omräknad tid av oss i expressen :D ;)

    Tack för fint race.

    //mattias allroth

  24. Damp Freddie Jun 16, 2008 Reply

    Bra Gjort Gutter!

    Takk for konkuransen.

    “hvordan visst dokkar at det fantes mere vind ute på Fjorden?” bad Anders. Sannheten er at vi ville bare gå surfing ;-)

    Och…. vannligvis en 109 vil ruller 36.7 bendytoy uten problemo men det kom en kast og så…Styremann var en ville viking type fra Skånevik i vestland og har eget 109 som leker med 36,7 som vant klassen (fra stavanger)..Who dares, broaches….

  25. Leif Arild Åsheim Jun 16, 2008 Reply

    Tusen takk til Torgeir på Jambo for at jeg fikk være med og tusen takk til BLUR for en virkelig kul båt mot båt fight egentlig gjennom hele regattaen.

    mvh, Leif Arild (vanligvis AmundsenOmega3)

    PS, beklager at jeg braochet Jambo og spjæret spinnakeren din Torgeir, der røk seieren vår

  26. Fredriksson Jun 16, 2008 Reply

    Grattis!
    Snyggt seglat och mycket snyggt reportage.

  27. Richard Jun 16, 2008 Reply

    Grattis! snyggt gjort. gillar skymmningsbilderna.

  28. lars m Jun 16, 2008 Reply

    Mattias A.;
    Kanske inte rätt forum under Faerderseilasen men vi tackar för “grattandet”.
    Vi ser nog olika på hur det gick till – vi gjorde ett ryck på väg till Svinbådan och därefter hade vi nog samma förhållanden.
    Den kraftiga vindökningen efter Gilleleje märkte vi inte så mycket av men strax innan och där hade vi nog för mycket segel.
    Tyckte inte vi flög imål men väl mött nästa gång.
    Tack för god kamp.
    Lars M:

  29. F.Åkesson Jun 16, 2008 Reply

    Grymt seglat, stort Grattis!
    Riktigt kul segling, särskilt spinnackergången från Faerder in mot sista bojjen. Ska se om ni hamnade med på nån bild från kameran på Onico.

    Väl mött!

  30. Andreas (milliways) Jun 16, 2008 Reply

    Hei Peter.

    Gratulerer, godt seilt.

    Vi har lagt ut noen bilder på http://milliways.seilmagasinet.no, deriblant noen av dere fra starten. Dog er nok ikke kvaliteten tilsvarende deres bilder. Fotografen har allerede erklært at det blir speilrefleks neste gang.

    Vi er stort sett ganske fornøyd med seilingen for egen del, med unntak av perioden ved passering av Filtvet. Vi lå sammen med Virginia hele veien ut dit, men de kom seg bedre ut ved Filtvet, og borte var de. Deretter kom Capio og Onico(og Elleville), og vi hadde følge med de to første hele veien til mål.

    Har du vurdert å legge ut expedition log-filen din?

    Andreas

  31. Jambo Jun 16, 2008 Reply

    Hei Peter og hele Blur
    Takk for fantastisk matching under hele Færdern, det ble en stor opplevelse. Vi traff godt hele veien, bare noe småkluss i et par slag ut gjennom Bolærene, og vi kjørte safe med et litt lengere spor enn dere før Rundig Tristein. Det var riktig herlig å se dere på Færder, og det ble en drømmespurt mellom oss, med gennaker mellom holmer og skjær på natten. Vi jobbet intenst i bølgene og passerte 12 knob på det beste. At vi blåste gennakeren var unødvendig, men det er slik vi lærer av. Grattis med 3 plassen, vel fortjent ! Lykke til i WTS, vi sees.
    Torgeir

  32. Fortitude Jun 17, 2008 Reply

    Hei!
    Skipperen på Fortitude har gjort en kjapp overall liste for runding Tristein (302 båter). Med ORC båter gjort om til LYS, ble BLUR nr 12. Dette er copy/paste fra Excel så layouten passer litt dårlig, men jeg tror dere kan se “TOP30” under:

    Overall klasse seilnr Båtnavn Båttype klasse
    1 1 NOR 12545 ZORRO Swan 45 LYS > 1,38
    2 1 NOR 11590 MARIELLE VII First 40.7 40.7
    3 2 NOR 10168 FORTITUDE First 40.7 40.7
    4 1 SWE 18 TEKNOVA FIRST 45 ORCi
    5 1 NOR 11133 FLIRT J/133 R40
    6 2 NOR 12528 NETHANJA IV X-40 R40
    7 1 NOR 9100 VIRGINA Bashford 36 R36
    8 2 NOR 10185 FRI AV FJÆRHOLMEN Dehler 36 R36
    9 2 NOR 13361 EXPEDITIOUS II GS 50 LYS > 1,38
    10 3 NOR 9095 CHAOS Swan 48 LYS > 1,38
    11 2 NOR 12800 AIMING FIRST TOO First 36.7 ORCi
    12 3 SWE 326 BLUR J/109 R36
    13 4 NOR 10947 EXANA X-46 LYS > 1,38
    14 1 NOR 331 SJAMAN Dragonfly 25 Flerskrog
    15 4 SWE 52 CAPIO Salona 37 R36
    16 1 NOR 11189 PIXELINE X-442 LYS 1,35-1,37
    17 5 NOR 10388 JAMBO J/109 R36
    18 3 NOR 9976 XANTHIPPE IMX-40 ORCi
    19 3 NOR 13500 LUSSO LUPA Swan 42 R40
    20 1 NOR 9299 OLISABETH Luffe 40 MH LYS 1,29 – 1,34
    21 1 NOR 10787 CASITA Bavaria 38 ac LYS 1,22 – 1,24
    22 6 NOR 9629 ANNE-MARIE CB 365 R36
    23 15 SWE 10810 ERNST & YOUNG First 44.7 ORCi
    24 4 swe 523 ONICO Dufour 40 R40
    25 3 SWE 643 KARUKERA First 40,7 40.7
    26 4 NOR 11294 TEAM BRODINAS Vrolijk 37 ORCi
    27 2 NOR 9555 SNEHVIT N-Yachts 41 LYS 1,29 – 1,34
    28 7 NOR 12221 MILLIWAYS Seaquest 36 R36
    29 6 NOR 10180 LUCKY LADY II First 36.7 ORCi
    30 8 SWE 3 DRAKLUNNE 38 Match R36

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.