Skip to content

25 Comments

  1. PelleL
    Oct 2, 2008 @ 22:47

    Kanske inte men det här är mer svag projektledning som släppt iväg en överentusiask konstruktör…..tror jag i alla fall….

    Reply

  2. Patrik H
    Oct 2, 2008 @ 23:03

    Skumt om det uppdagades redan i mars. Är en kölfena svindyr eller varför tillverkar man inte en ny?

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Oct 2, 2008 @ 23:04

    Jag träffade någon som menade att E4 var hetaste båten rent sportsligt, men att E3 skulle bli intressantaste båten i fältet ur ett mediaperspektiv.

    Typ som tävlingens egen dokusåpa.

    Och det här är väl ett sätt att höja tempen ombord? Hoppas vi får lite inside från vad som händer ombord när Lewander skall bossa över Mange och Mason eller när det hettar till bland ungtupparna (som idag när man strulade till det för sig). Kan bli jättebra TV! Om Ericsson vågar lyfta på locket :-)

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Oct 3, 2008 @ 07:05

    Och det senaste riktigt smaskiga ryktet från The Daily Sail:

    To make matters even more interested we have since discovered the Ericsson 3 doesn’t even have the keel with cavities any more – this is currently on Ericsson 4!

    Reply

  5. Patrik H
    Oct 3, 2008 @ 07:34

    Svenskarna intervjuades på morgon-TV nyss. Pinsamt att höra hur de framställer sig som offer och orättvist behandlade.

    Reply

  6. PelleL
    Oct 3, 2008 @ 09:03

    En kölfena är väl inte direkt svindyr med Volvo-ocean mått men jag kan tänka mig att det är rätt lång ledtid för att få fram material och komma till i de stora NC-fräsar som behövs för bearbetningen. Den nya fenan kommer vad jag hört vara klar till stoppet i Kapstaden.

    Reply

  7. Mats V
    Oct 3, 2008 @ 09:32

    Ni som vet; finns det ingen möjlighet att bara “kladda på” nödvändig vikt på fenan och blixtsnabbt mäta om? Det var ju extremt lite som fattades.

    Reply

  8. krister
    Oct 3, 2008 @ 09:44

    Fräser de stålfenan?
    Jag trodde den smiddes för hållf
    Ducol 1000 och pressas/smids till tunnaste /minsta vikten dvs minsta motstånd.

    Men detta är något de borde fixat. Bedömningen har varit rigid från VOR. Inget nytt. Så varför ???

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Oct 3, 2008 @ 09:55

    Det var väl Ericssons förslag?

    “We are talking about some spaces of air in the body of the keel fin equal to 625 grams,” he said. “What the measurers have proposed is that we have a weight of 625 grams into the boat. And that is what we have to do.

    Men man kommer ju inte att uppfylla reglerna i vilket fall. Pinsamt.

    Samma upplägg i entypsklass, ORCi eller IRC hade lett till DSQ direkt (på Cork Week diskades en J/109 för att man hade glömt locket till kylen i land = 1260 gram).

    Reply

  10. x
    Oct 3, 2008 @ 10:53

    Pinsamt och snudd på arrogant beteende.
    ERT och JK har försökt få igenom sin tolkning av regeln sedan i början av året, första februari närmare bestämt när Race Management gjorde klart att Ericssons kölfena inte är förenlig med gällande regelverk.
    Anledningen till att man inte, som Mats V föreslår, kan kompensera viktmässigt genom att lägga till vikt någon annanstans är förstås att det inte ändrar det faktum att bladet skall vara solitt! Reglerna är sådana och har delvis med säkerhet att göra. Open 60 har länge exprimenterat med olika lösningar, kol mixat med stål och man har funnit att det varit ett riskfyllt företag då ett flertal blad havererat. Volvo har därför gjort det enda rätta och skrivit in “solid steel” i regeln.

    Då det har med säkerhet att göra är det i min mening inte ett område som skall utnyttjas av konstruktörer som försöker visa sig smarta. Juan Ks resonemnag går i princip ut på att en guldring kan vara i solitt guld men ändå ha luft i mitten..! Filosofiska spörsmål av den dignitet stannar nog bäst i hamnbaren…
    Juan K har ett gediget förflutet som rulebender, minns Krazy Coyote, Frank Pongs TP52 med häckstagsanorningen som uppenbarligen aldrig skulle mätas in men som han envisades med att bygga smat ABN Amros båtar som egentligen heller aldirg skulle få mätas in. ABN fick igenom sina båtar i kraft av största team och hotfyllda skrivelser. Förmodligen tänte ERT att det borde gå att tillämpas även den här gången.
    Juan menar nu att om inte VOR tillåter ERT att segla med konfigurationen som nu gjorts (stålpinnar istoppade i hålen) så kommer Ericsson AB att stämma VOR. Förstår att han säger detta då han nog egentligen är, eller borde, vara orolig för att själv åka på en stämning. ERT har ju trots allt anlitat honom som konstruktör och det är hans önsketolkning som satt dom i situationen.

    VOR Management bör inte vika sig. Vilka signaler sänder det ut? VOR försöker vara ett globalt premium event i sama magnitud som Formula 1. Tänk dig en F1 bil som “egentligen inte är regelrätt” men som, äh, okej, låt dom köra ändå. Vad skall folk tro?
    Hur skall Puma, Telefonica mfl agera? Nära till hands vore väl att de i sin tur stämmer VOR!?

    625 gram är ingenting. Helt rätt. Men, bladet är inte regelrätt. ERT har själva satt sig i situationen, när det stod klart tidigt i våras att kölen inte var godkänd bode man genast beställt en ny, solid, i likhet med övriga teams. Genom att försöka pressa igenom sin tolkning har man nu försatt sig i denna situation och man kan nog inte säga annat än att det är jäkligt trist för killarna som skall ta båten runt jorden med några extra poäng från ritbordet.

    Reply

  11. F424
    Oct 3, 2008 @ 10:57

    Hela grejen känns så d-a onödig. Varför inte ordna en checkpoint lämplig tid innan första start och då stämma av att alla båtar är enligt reglerna istället för att ha denna debatt dagarna innan start? Det borde väl ligga även i VOR’s intresse att de få båtar som vill/kan vara med verkligen kommer till start under ordnade former?

    Jag håller dock med om att projektledaren från Ericsson borde hänga rejält löst. En PL’s främsta uppgift är ju alltid att bevaka att inget kan gå åt pipsvängen. Rimligen borde då 100 insyn i och koll på Juan K’s äventyr stå på rad 1 i befattningsbeskrivningen…
    //Niklas S

    Reply

  12. Joakim
    Oct 3, 2008 @ 12:43

    I IRC och ORCi beror det på hurdant brott man har gjort. Om segelmåt eller vikt är lite fel gör man ett nytt mätbrev och får DSQ/straff bara om TCC/GPH var gynnsammare än 0,005 i TCC eller 0,25% i GPH.

    Om man har någonting klart mot reglerna (använt förbjudna materialer etc.) kan man få DSQ eller straff eller ingenting beroende på juryn.

    Reply

  13. Pontus
    Oct 3, 2008 @ 12:51

    Väldigt tråkig historia. Klart Ericsson får skylla sig sjäva men det värsta är att hela tävlingen tappar intresse från oss Skandinaver då “vår båt” redan är slagen. Som att börja ett matchrace med att ta ett straff, skitkul.

    Klart man måste vara tuff på reglerna på denna nivå men det kan ju kännas som att 625 gram inte är så mycket att bråka om. Ta 5 kg som extra vikt inne i båten så borde det vara rättvist.

    Känner ibland att segling är för mycket regler så bara insatta bryr sig och allmänheten tycker det är löjligt. Att bli diskad i J/109 klassen för att ha lämnat locket till kylen iland känns lite löjligt tycker jag. Mest förvånande är väl att man i reglerna tar upp saker som lock till kylskåp.

    Reply

  14. Anders
    Oct 3, 2008 @ 13:01

    Fast om man får ta locket till kylen, får man skruva ur bordet…och navbordet….kanske toan……

    Någonstans måste man dra gränsen.
    Ericsson har ju uppenbarligen fört denna dialogen länge genom att ställa subtila frågor till RaceCommitte. Men har inte kunnat precicera sig tillräckligt för att man har inte velat avslöja något.
    Fast på svaren som RC har givit så har man ju börjat förstå att Ericsson har länge balanserat på en skör tråd gällande kölen.
    (Nu när man kan vara efterklok och förstår att det var Ericsson som frågorna kom ifrån)

    Reply

  15. Micke
    Oct 3, 2008 @ 14:12

    Ja där dog VOR för mig, är inte intresserad längre. Skit tråkigt.

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    Oct 3, 2008 @ 15:31

    Det är inte vikten som är frågan (även om Ericssons PR-avdelning har det som pitch) utan att kölen inte är homogen.

    Och just det här är ju lite antingen eller. Homogen eller inte. Aluminium eller kolfiber. Dacron eller kevlar. Man kan inte kompensera ett felaktigt kölblad med en blytacka. Lite som att ha kolmast på sin Express och hoppas få mäta in om man bara hänger på extra vikter?

    Reply

  17. Jan
    Oct 3, 2008 @ 16:04

    Så då återkommer vi till frågan hur de egentligen har tänkt? Tydligen har man chansat på att den ändå kommer att godkännas, i efterhand sett kanske inte helt smart. I vilket fall så får ju Ericsson massor med publicitet.

    Reply

  18. x3
    Oct 3, 2008 @ 16:34

    Pinsamt och väldigt trist (för besättningen)

    -Ämnet är inte nytt, 1a februari gjordes ett utlåtande från juryn med innebörden att E3s konfiguration inte var regelriktig och detta har styrkts ett otal gånger.

    -Det handlar inte om vikt, det handlar om vad som är tillåtet. Regeln säger solitt blad och detta bland annat av säkerhetsskäl. IMOCA 60 har länge exprimenterat med stål/kol konstruktioner med haverier som resultat. Detta vill VOR management undvika, därför skall bladet vara solitt. Att sedan JuanK förlorar sig i filosofiska spörsmål hurvida en ring i solitt guld är solid även om det är luft i mitten osv är är egentligen inte relevant.

    -ERT har haft mer än tillräcklig tid på sig att skffa fram ett nytt blad men valt att driva sin linje, kanske tänkte man att VOR management återigen skulle ge sig, så som de gjorde med JuanKs förra design, ABN, som inte heller var regelriktig men fick igenom det i kraft av att vara största syndikat. Dock har VORm valt att stå på sig vilket de gör rätt i därför att:

    -Om VORm släpper igenom en inte regelriktg båt, hur ser det ut utåt? VOR vill vara ett globalt premium event i stil med F1, vad skulle folk tänka om F1 helt plötsligt lät McLaren köra med en “nästan” relgelriktig bil? Ett skämt, tror jag de flesta skulle tänka.

    -JuanK menar att om inte VOR släpper igenom båten så kommer Ericsson AB stämma VOR. Vad tror han att Puma, Telefonica m fl kommer göra om båten SLÄPPS igenom? Juan K kanske är mer orolig att ERT stämmer konstruktören som säkerligen hävdat att hans kölblad är legalt..? JuanK har en gedigen historia bakom sig som rulebender. Krazy Coyote, Frank Pongs TP52 som aldrig mätte in, ABN Amro och nu E3. Ett offer för sin egen “smarthet”?

    -Att kölbladet är regelvidrigt är väl utan tvekan, oavsett hur mycket vikt som läggs i båten. Solitt är solitt, luft i blad är inte solitt, regler är regler oavsett vad.

    -E3 får faktiskt vara med i tävlingen, en icke VO70 i ett VO70 race är ju ganska förvånansvärt i sig.

    Summa: Juan K och ERT ledningsgrupp har gjort en blunder och de som blir lidande är de vanliga besättningsgrabbarna på E3. Fan va trist att åka runt jorden med pluspoäng. Från ritbordet!!

    Reply

  19. Joakim
    Oct 3, 2008 @ 16:47

    Varför hadde dom “cavities” i fenan som sen måste fyllas? Hur definares “solid”? Det finns alltid mindre eller större bubblor i gjutjärn. Får man nån nytta av at ha lite luft i kölfenan i stället för järn?

    VOR och America’s Cup är väl mer för jurister och media än för kappseglare?

    Reply

  20. Sillstryparn
    Oct 3, 2008 @ 18:21

    Oproffsigt!
    Knappast något som Ericsson som koncern kan gilla (usel reklam för ett teknikföretag som vill sälja på kvalitet).

    Reply

  21. Peter Gustafsson
    Oct 3, 2008 @ 19:39

    Reply

  22. rb
    Oct 3, 2008 @ 21:02

    Joakim,
    Skyll inte på VOR.

    ERT hade borrat ut hålen för att kunna lägga motsvarande vikt som bly i bulben för att få till en styvare, snabbare båt….

    Inget som jag skulle gilla om jag seglade mot dem.

    De trodde de hade funnit ett smart kryphål (obegripligt naivt kan tyckas) och fick nej av mätansvariga när de ställde frågan men istället för att ha en vettigt back-up plan så sölade och strulade fram till starten, och fortfarande verkar det som.

    De tekniskt ansvariga gjorde självmål; när de inte hade en back-up plan till en tveksam chanstagning av designern och när de sumpade tillrättaläggandet. Projektledningen när de inte hade en överrock på JuanK som vågade säga ifrån och när de, uppenbarligen, sparade in pengar på att inte tillverka en ny köl. Och nu verkar regel och PR avdelningen begå självmål när man fortfarande skyller ifrån sig.
    /RB

    Reply

  23. MA
    Oct 3, 2008 @ 23:16

    ohh my good…jag blir så trött

    Reply

  24. fastisfun
    Oct 4, 2008 @ 00:53

    För en rimlig (nogrannare) definition av solid kanske vi får ta till lite matematisk topologi och uttryck som kontinuerlig deformerbar, och tillåta alla kroppar som är kontinuerlig deformerbara till en svär. En annan väg att gå är att kräva att kölen är konvex, men då förbjuder vi omedelbart alla kölbulbar.

    För övrigt kan man undra om det inte finns något mer här. Om man kan få båten att väga in med vikter i hålen. varför inte gjuta igen hålen?

    Reply

  25. Calle P
    Oct 4, 2008 @ 09:59

    Fick för mig att regeln sa att kölen skulle vara tillverkad av ett stycke solit stål. Det fanns ett kryphål där då det inte framgick att den skulle vara solid när tillverkningen var klar.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.