Related Posts
Newport Bermuda Race on J/111 Blur
Finally had some time to put together a video from our race to Bermuda. Full race report here.
13 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Patrick L
Oct 10, 2008 @ 08:53
Påminner mycket om vår reachbog på Mumm Stelton Cup förra helgen (ca 15 m/s) innan vi körde sönder storseglet och fick bryta. Fast vi körde för styrbords halsar, flög förbi lite andra båtar och hade fler nosedives…. :-)
Peter Gustafsson
Oct 10, 2008 @ 08:57
Glöm inte att filma till helgen! Och sätt Mattias bak i bussen :-)
Håkan
Oct 10, 2008 @ 10:25
Vad gör de egentligen?
De ser ut som om de släpper fallet för de hissar väl upp spinnakern mot slutet???
Emil
Oct 10, 2008 @ 10:40
De broachar och för att få upp båten snabbast möjligt gömmer de spinnarn bakom storen, släpper fallet för att minska på trycket i riggen och när rodret funkar igen så hissar man igen.
Magnus H
Oct 10, 2008 @ 11:11
Det är nog viktigt att släppa lagom mycket på spinnfallet. D.v.s, inte för mycket :)
Håkan
Oct 10, 2008 @ 12:51
Jag har aldrig sett det tidigare, är det nån som har använt sig av den tekniken?
Vi släpper bara läskot
Samma effekt men känns säkrare då det kan vara svårt att släppa lagom mycket på fallet…
Pelle P
Oct 10, 2008 @ 13:16
Helt rätt som Emil säger, det går snabbast så. Fungerat i åratal.
Fungerar även om du måste (med spinn) blya över ett märke för att sedan falla. Varför tar ner spinn när den kan fladdra vid sidan om? OBS! Fungerar bara om det blåser en del och för guds skull SLÄPP INTE LOVBARTSGAJEN…!
Pelle P
Björn N
Oct 10, 2008 @ 15:16
Är det inte viktigare att släppa skot + kick på storen? Har man inget kvar att hämta där släpper man lägajen. Proceduren att släppa på spinnfallet verkar krånglig i alla fall…
Håkan
Oct 10, 2008 @ 15:54
Släppa lä känns ju säkrare
Om man i en broach råkar släppa lite för mycket i fallet så att spinnen åker i vattnet så blir det ju inte livet direkt lättare… :-)
Därför känns det säkrare att släppa lä då inte så mycket kan gå fel.
Intressant att vi gör olika
Trevlig helg /
Emil
Oct 10, 2008 @ 18:09
med masthead spinnare, stort storsegel och 30 knops vind med en båt liknande mumm30 så är det rätt mycket tryck i en fladdrande spinnare och det tar lång tid innan du, eventuellt, får upp båten, även om kicken e släppt.
På mer “normala” båtar så brukar släppa lä och kick räcka alldeles utmärkt.
Leino
Oct 11, 2008 @ 13:38
Låter logiskt. Vet att på MaxiRacern funkar det att släppa i lä men med större spinn så blir det säkert för mycket tryck för högt upp i masttoppen som kränger ner båten så att storen inte orkar ge styrfart. Jobbigt att hissa på igen skulle jag tro, blir ju mindre att ta hem om man klarar sig med att släppa i lä. Är det inte så att man provar me d först o skulle man inte va snabb nog utan båten har stannat för mycket så är fallet nästa? Eller blir de kass med både lä o fall släppta? Förstår att lovart ska man inte röra, har sett några exempel på de som släppt allt men sen hållt kvar ändarna . Ser asläckert ut med spinnen fylld 10-15 meter sidan om båten med masten nära vågrät ;-)
Emil
Oct 11, 2008 @ 17:52
Att hissa spinnarn igen går på ett par sekunder.
Att lä släpps sker ju förhoppningsvis per automatik när båten är på väg att broacha. När båten ligger ner är därför lä givetvis helt släppt, rätar den sig inte, släpp fall några meter, få upp båten, hissa (utan tryck i seglet så klart), skota hem och åk.
Leino
Oct 11, 2008 @ 18:33
Ok, inte skota hem förränn spinnaren är uppe igen. Hoppas jag nu får användning av detta nästa sommar så det etsar sig fast i minnet ordentligt. Denna säsongen är slut för min del… snyft…