Skip to content

57 Comments

  1. Anders
    Oct 23, 2008 @ 21:31

    Alu mast, så mycket 1900-tal!!
    Måste va gammal!

    Reply

  2. Jocke_R
    Oct 23, 2008 @ 21:45

    HP1030?

    Reply

  3. Clifford
    Oct 23, 2008 @ 21:46

    Den många har väntat på….HP1030 såklart!

    Reply

  4. Emil
    Oct 23, 2008 @ 22:04

    Kul att den tillslut är i vattnet!

    Reply

  5. Fredrik
    Oct 23, 2008 @ 22:24

    Fantastisk kul båt! En sånn vil jeg ha… Blir spennende og se hvordan den seiler.

    MVH
    Fredrik

    Reply

  6. HP 1030 ägare
    Oct 23, 2008 @ 22:51

    Anders, du kan säkert få den med kolmast. Kostar bara ca 200 000 extra om du önskar.

    Vi bestämde dock i det nystartade klassförbundet, att vi ville ha alumast, så att så många som möjligt skulle ha råd att köpa och segla båten.

    Fantastiskt kul båt för strax under 1 miljonen.
    Stort grattis till alla inblandade. Roligt att det finns några galna svenskar, som vågar satsa på något nytt och snabbt.

    Reply

  7. PelleL
    Oct 23, 2008 @ 23:07

    Men var är den…..? Lidköping?

    Reply

  8. Janne
    Oct 23, 2008 @ 23:13

    You bet Pelle!
    “Where the action is”

    Reply

  9. Nisse
    Oct 24, 2008 @ 00:31

    E det inte dags att införa nån sorts byggnadslov även för båtar ?

    mvh

    /N

    Reply

  10. Bobo Syversen
    Oct 24, 2008 @ 06:56

    Hej hp 1030
    Vi seglade i torsdag ,härlig känsla bra speed, .
    mvh Bobo

    Reply

  11. Thomas
    Oct 24, 2008 @ 07:28

    Fantastiskt vacker!
    Snyggt jobbat HP&Co

    Thomas SWE-137

    Reply

  12. David
    Oct 24, 2008 @ 08:14

    Grattis!
    Ser jättefin ut. Det vore toppen med lite fler bilder att gotta sig åt i höstmörkret.

    /David

    Reply

  13. Anders
    Oct 24, 2008 @ 08:51

    Det var nog klokt med alu mast, jag skojade lite bara.
    Under miljonen….då kan de ju bli en ganska trevlig cruisingkärra till mig och tanten.

    Reply

  14. Håkan
    Oct 24, 2008 @ 09:29

    Äntligen!
    Den skall jag segla på söndag :-)

    Reply

  15. Sillstryparn
    Oct 24, 2008 @ 10:20

    Snygg och stygg: lär gå undan!

    Reply

  16. bengt
    Oct 24, 2008 @ 11:02

    Mycket vind nu till helgen… Skitkul med bilder och målande beskrivningar nu när den egna båten står på land…

    Reply

  17. Bjørn V
    Oct 24, 2008 @ 14:04

    Vekt 2,9 ton, kjølvekt 1,2 ton, seilaeral ca 55-60 m2. Høres nesten ut som den måler inn som en x99.

    PS
    Preregistering til x-99 VM 2008 i Åsgårdstrand er åpen på http://www.x99.no

    Reply

  18. Jocke_R
    Oct 24, 2008 @ 18:24

    Thomas & David: Tittar vi på samma bild??

    Reply

  19. Stefan Blom
    Oct 24, 2008 @ 18:46

    Grattis HP och Jörgen

    Skall bli skoj att möta den med lillasystern “CB66” i kommande Tjörn Runt :-)

    // Stefan Blom

    Reply

  20. Jonas
    Oct 24, 2008 @ 19:02

    Kul och se att du seglar Bobo kast golfklubborna i sjön! Jonas C

    Reply

  21. Mats V
    Oct 24, 2008 @ 19:34

    Nästan lite Ljungströmmare…

    Reply

  22. tollstoj
    Oct 24, 2008 @ 22:04

    Lilla syster till Cb66?
    den är väll ritat av CDE Dansk marin design, och inte Carl Beijer-

    Reply

  23. PelleL
    Oct 24, 2008 @ 22:43

    Ja det var inte den mest smickrande vinkeln…=)

    Reply

  24. Stefan Blom
    Oct 24, 2008 @ 23:14

    Lillasystern CB66 tycker jag verkligen man kan säga. Koncepten är framdrivna av HP, synd att Tolstoj ovan missat det….Pelle vet historiken lika bra som mej (eller bättre) och därmed anar jag lite ironi.

    Jacob denna gång och Calle förra men koncept och projektbeställaren är HP.

    Det meddelas att båten går riktigt fort med gennaker, loggade tydligen upp emot 17 knop med Quantum grabbarna Ottosson & Oksmo ombord….skall själv upp och kika lite på söndag. Hoppas kunna provsegla då. Får återkomma med en rapport om det stämmer vad som sagts hittils.

    // Stefan Blom

    Reply

  25. Bobo Syversen
    Oct 25, 2008 @ 09:00

    Hej Jonas
    det var så grunt i lidköpings hamn att vi fastnade på golfklubborna varje gång vi skulle ur hamnen muddra hamnen eller börja segla på havet, det är en härlig båt med dd carbon segel!!!!
    Mvh Bobo

    Reply

  26. Peter Gustafsson
    Oct 25, 2008 @ 21:05

    Fler bilder ovan. Och på skota.se

    Reply

  27. HAEGERN
    Oct 25, 2008 @ 21:09

    AJAJ Bobo inga Hummertinor på VENERN…… eller…..

    Haen GO o TREVLIG HELG Bobo ( du mä “smålänning” )
    P.s fick ett mms i Torsdags vilken SURF !!!!! Tack HP å 10000000 gånger GRATTIS Realy GOOD Work

    SE-GLA-UT Hälsningar från SUN CITY

    Reply

  28. Jack Sparrow
    Oct 25, 2008 @ 23:05

    Fin båt? Javisst! Spännande linjer? Javisst!

    Men va f-n har hänt med finishen…?!! Antingen har min skärm ändrat upplösning eller så har någon praoelev på varvet varit framme… Hoppas det en förserie båt…

    Finns det bilder inifrån?

    Jack Sparrow

    Reply

  29. krister
    Oct 25, 2008 @ 23:19

    Är det ett hemmabygge?
    fören ser ju direkt tafflig ut i sin finish?
    Lite krav får man allt ha?
    1 mille för en handrollad båt med flera däcksfinnish frågetecken….

    Nordisk varvsbyggnation…hmm sketisk till framtiden:-(
    Tråkigt när kinesika båta börjar komme och vi inte kan producera med bättre finish…

    Reply

  30. wm
    Oct 25, 2008 @ 23:31

    Nu får ni väl dämpa er ett tjog – det är ju första exet – stressad att bli klar till mässan kan man tänka – ingen kan väl tro att detta är skarp kundleverans kvalle? Coola ner er lite :)

    /

    Reply

  31. HP 1030 ägare
    Oct 26, 2008 @ 01:06

    Harkenrulle ska snart vara på plats under däck. Vi fick tyvärr sätta på ett vanligt förstagsbeslag i all hast.

    Båt 1 är en prototyp /testbänk och tillhör varvet.

    Reply

  32. Jack Sparrow
    Oct 26, 2008 @ 11:21

    Skönt att höra att det är första exet. Ser spännande ut i linjerna. Återkommer till kvalitén längre ner, först lite andra frågor.

    Vad skall den klassas som? Racer/cruiser? Hp1030 ägare; är inte sargarna i sittbrunnen väl låga? Ser ut som bäckenet är det enda som får stöd…

    Är skeptisk och kritisk till kvalitén med tanke på lillasyster CB66. Tog väl 2 säsonger innan alla barnsjukdomar försvann och sedan blev det en riktigt meck-klass. Hoppas man styr upp verksamheten från början så det inte kommer båtar med “hemmasnickrade” backstag, extra/förlängda toggels lite här och var m.m. Hoppas heller inte masten går igenom däck.

    Hade förväntat mig en “färdig” protoyp som andades varv, inte garage… Potentiella köpare kanske väljer First istället?

    Reply

  33. Jack Sparrow
    Oct 26, 2008 @ 11:24

    …om det inte är genomgående mast redan;)

    Reply

  34. Peter Gustafsson
    Oct 26, 2008 @ 11:32

    Som sagt, detta är en ett första testex.

    Verkar ju vettigt att få ut den för provsegling innan vintern, så kan man ju rätta upp de saker som inte är 100%. Finnish är enklare att fixa än att saker är feltänkt. Och efter veckans testsegling med segelmakare och andra finns det säkert ett bra underlag för justeringar.

    Reply

  35. Feffe
    Oct 26, 2008 @ 14:46

    Ser ju riktigt rolig ut !

    Kommer man kunna få den med en liten diesel och ratt ?

    //F.

    Reply

  36. Sillstryparn
    Oct 26, 2008 @ 19:00

    Riktigt dålig ytfinish, tyvärr.
    Ingenting att ställa ut på mässor.
    Men konceptet är läckert!

    Reply

  37. Fredrik
    Oct 26, 2008 @ 22:27

    Hei til alle kritikere!

    Dette er en prototype, drit i finishen nå. Her var fokuset og få båten på sjøen og få testet hvordan den seilet. Det gikk så det suste…

    Gå inn på youtube og søk på HP1030 så ser dere filmen fra testseilingen.

    Båten vil selvølgelig få en perfekt finish på messer og når den blir ferdig.

    MVH
    Fredrik

    Reply

  38. Entypsseglare
    Oct 26, 2008 @ 23:48

    Uppgiften var att bygga tuff, modern, snabb, regnskogsfri cruiser/racer med elmotor.

    Dessutom skulle den rymma hela familjen och vara relativt billig, så att många svenskar skall ha råd att köpa. Många många fler har ju 1 miljon istället för 1.6 milj tex.

    Samma tänk som Folkbåt, Express, X 99. Utvecklingen och tiden går frammåt.

    Reply

  39. HP 1030 ägare
    Oct 27, 2008 @ 00:23

    Jack Sparrow!

    Sargarna har rätt höjd. CDE i Köpenhamn med Lars T Olsen och Jacob Vierö i spetsen har ritat 140 seglande segelbåtsmodeller, så de vet nog vad de gör. Inga amatörer precis.

    Färdig protoyp = färdig båt. Kommer snart, men vi testar först ordentligt. Det är ett stort testteam som valts ut.
    Det är inte så svårt att bygga en ny typ First 34.7, X 34, Dehler 34 etc.. Men uppgiften var att bygga en båt som vägde ca 1.5 ton mindre och har mycket mer segel än motsvarar traditionella båtar.

    Dessutom skall den vara ca 30 % billigare och miljöanpassad med elmotor, nya moderna färger och material (regnskogssfri etc)

    Ingen lätt uppgift alltså, men jag tror faktiskt att de lyckats mer än bra..

    Reply

  40. Jan
    Oct 27, 2008 @ 09:08

    Så du menar att dendär sarghöjden faktiskt fungerar eller är det inte meningen att man skall sitta på däcket med fötterna mot sargen? Annars ser den väl helt ok ut och ifall man får upp finishen och kan hålla priset nere kan den blir riktigt intressant!

    Reply

  41. Håkan
    Oct 27, 2008 @ 11:17

    Några snabba kommentarer efter att ha testat båten ett par timmar

    Positivt:
    Större än jag trodde
    Mer stuv än jag trodde
    Enkel att hantera
    Bra fart med elmotorn 4,5-6,5 knop
    “Bra” balans, livlig men hanterbar (3 rev behövs nog…)
    Kryssfart > 7,1 knop vid 8 m/s
    Kryssvinkel ca 70-80 grader vid 8 m/s
    Slör 11-12 knop vid 8 m/s med full kontroll
    Detta under en testsegling

    Negativt:
    Inredningen var inte helt klar
    Hur blir finishen på de serietillverkade båtarna?
    Hur utnyttja akterkabinen bäst?
    (Vi vill kunna sova 4 pers där om det kniper…)

    Om ändå våren kunde komma snart…

    Reply

  42. Peter Gustafsson
    Oct 27, 2008 @ 11:30

    Håkan, om de där siffrorna stämmer är det ju fantastiskt!

    En X-35 kryssar (i 16 knops vind) i ~7.0 och slörar i ~9.0 knop… Och då hade ni inte ens gubbarna på railen!

    Nån som vill gissa LYS-tal?

    Reply

  43. Jan
    Oct 27, 2008 @ 11:31

    1.37

    Reply

  44. Håkan
    Oct 27, 2008 @ 11:58

    Enl polardiagrammet skall den göra drygt 7 knop 35 grader mot vinden i 16 knops vind.
    Enl samma diagram skall den göra 11 knop 135 grader från vinden.
    Sen får man ta mätningen med en nypa salt
    Visst vi loggade 7,1knop på kryssen och vinklarna var 70-80 grader och visst gjorde vi 11-12 knop på länsen och som sagt inga gubbar på railen MEN:
    Loggade vi konstant 7,1knop på kryssen med en vindvinkel på 35 grader i exakt 8 m/s är ju svårare att säga. Samma sak med slören.
    Vi hade bara en liten hand-GPS med oss som oftast låg i fickan.
    Vi kan ju tex haft en annan vinkel då vi gjorde 7,1knop eller så var vinden mer än 8 m/s (Vi hade inga vindinstrument heller) och båten var ju inte heller helt färdig invändigt så några kilo till kommer ju på etc etc etc…
    Men trots det så blev jag positivt överraskad av farten och hur stabil den trots allt var. I byarna la sig båten lite ned, lovade upp och accade :-)
    På slören låg vi som sagt i 11-12 knop helt odramatiskt och planade (inte surfade) fram med full koll. Samma sak där, i byarna föll man av och accade :-)
    Jag har ju tyckt att X-99 är snabba och ski.it ännu lite snabbare men HP:n beter sig mer som en Melges 24 än som dessa “tröga” kölbåtar ;-)
    När jag såg vattenlinjen första gången trodde jag det var osannorlikt att båten skulle flyta så högt men det gör den.
    Men seglar på vattnet i stället för genom det…
    SEN vi se hur den beter sig när den är komplett med extrasegel, elektronik, några backar öl samt lite säkerhetsprylar ombord…
    Hoppas den fortfarande är lika livlig då…

    Reply

  45. Håkan
    Oct 27, 2008 @ 12:04

    Jag glömde gissa på lys…
    Hoppas på 1,30 :-)
    Tror på nåt mellan 1,35-1,40 :-(

    Reply

  46. Micke
    Oct 27, 2008 @ 15:13

    Såg att båten har elmotor. Klarar elmotor regler för havskappsegling med tanke på drifttid?

    /Micke
    scampimicke

    Reply

  47. Peter Gustafsson
    Oct 27, 2008 @ 15:21

    Category 2 Monohulls

    3.28 Engines, Generators, Fuel

    3.28.1 A securely covered inboard propulsion engine shall be provided together with permanently installed exhaust and fuel supply systems and fuel tank(s)

    3.28.2 A propulsion engine shall be provided, EITHER as a securely covered inboard engine together with permanently installed exhaust and fuel supply systems and fuel tank(s) OR in a multihull of less than 12.0m (39.4ft) as an outboard engine with associated tanks and fuel supply systems, all securely fastened.

    a) A separate generator for electricity is optional. However, when a separate generator is carried it shall be permanently installed, securely covered, and shall have permanently installed exhaust and fuel supply systems and fuel tank(s). A separate generator shall comply with OSR 3.28.3 (c) and (e)

    3.28.3 A propulsion engine required by Special Regulations shall:-

    a) provide a minimum speed in knots of (1.8 x square root of LWL in metres) or (square root of LWL in feet)

    b) have a minimum amount of fuel which may be specified in the Notice of Race but if not, shall be sufficient to be able to meet charging requirements for the duration of the race and to motor at the above minimum speed for at least 8 hours

    c) have adequate protection from the effects of heavy weather

    d) when an electric starter is the only method for starting the engine, have a separate battery, the primary purpose of which is to start the
    engine

    e) have each fuel tank provided with a shutoff valve. Except for permanently installed linings or liners, a flexible tank is not permitted as a fuel tank.

    Reply

  48. Peter Gustafsson
    Oct 27, 2008 @ 15:34

    Thomas Oksmo har testat båten för Seilas:
    http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=325815

    hp1030_1.jpg

    Reply

  49. tollstoj
    Oct 27, 2008 @ 15:46

    Eller så hostar man upp 400000:- för en Mumm 30 och sågar lite i den o fixar peke och optimerar ala hansen.
    recycling kanske är framtiden?

    Reply

  50. Peter Gustafsson
    Oct 27, 2008 @ 15:58

    Eller om man tycker Mummen är trång, en 1D35 Turbo för 600.000
    + meck http://www.youtube.com/watch?v=sEpa9I0XtXc

    Reply

  51. Patrick L
    Oct 27, 2008 @ 16:10

    Ajabaja inte såga i Mummen! Segelytan räcker till ändå… :-)

    Reply

  52. Carl
    Oct 27, 2008 @ 19:49

    Vilken båt! Vilken segling! Det här är en båt för 2000-talet. Vi lever i en ny tid!
    Jag tycker det ser ut som Quantum har dålig finish och passform på sitt bomkapell…?

    Men förresten det är nog nästan lika lätt att fixa till bomkapellet som att fixa till finishen på skrovet.

    Reply

  53. Dan Turesson
    Oct 28, 2008 @ 11:18

    Carl: För att vara en genuasäck passar den ju riktigt bra!
    HP: Grattis till en spännande konstruktion, kul med någon som tar ett rejält steg framåt! Lycka till med fortsättningen ppå projektet!

    Reply

  54. fresso
    Nov 1, 2008 @ 03:01

    Vill ha! Hoppas att den ställs ut på mässan. Strot gratis!

    Reply

  55. Oktober 2008 | wrap up | blur
    Nov 2, 2008 @ 17:29

    […] båt det har snackats mest om är nya HP 1030 (videon + första bilderna). Och så drog vi igång en […]

    Reply

  56. pelle puck
    Dec 3, 2008 @ 21:26

    fant dette på Seilas.no tidligere idag, spennende og høre hvem som sitter på rettighetene.
    Håper det ikke er HP
    http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=339386&cat=4914

    Reply

    • johannes
      Jul 20, 2010 @ 17:09

      Det var en ganska trist båt det här. En gammal träbåt från 40talet går uppenbarligen fortare. Kolla in bloggen om Dobra Kusa:
      http://dobrakusa.blogspot.com/

      11,7 knop i slören med ett gammalt segel och träskrov!

      Ljuva utveckling. Mindre fart för så mycket mer pengar.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.