Innovativa båtar?
Det verkar ju om jag fick lite medhåll när det gällde innovationer på mässan.
Nu har man väl gjort sig omöjlig hos alla som är något i svensk båtpress…
Men är ni så jävla bra själva?
Låt oss utse sveriges mest innovativa segelbåt någonsin!
Ljungströmmaren? Folkbåten? Vegan? Scampi? Profilen? HP 1030?
Kom igen nu!
Låt oss spåna lite, så kör vi omröstning sedan…
Nov 6, 2008 @ 12:57
Jag tycker att det blir svårt att bortse från Maxi 77 i en sån omröstning, inte för att det är en bra båt men den hade helt klart hög innovationshöjd både i design, produktion och marknadsföring.
Nov 6, 2008 @ 13:47
One 40. (För det är väl så den heter)
Nov 6, 2008 @ 13:47
Optimistjolle?
/ A
Nov 6, 2008 @ 13:50
Vad är innovativt med 1030?
Nov 6, 2008 @ 13:52
Den är lätt och har fathead storsegel? Annars kanske inget speciellt, eller har jag missat nåt?
Nov 6, 2008 @ 13:58
Vi debatterar sedan. Låt oss få en bruttolista först!
Sedan har vi väl lite svårt att ta åt oss äran av optimistjollen?
Nov 6, 2008 @ 14:00
Vad är igentligen innovativt, visst finns det båtar med lite nya saker typ z31:an, Guy One 40 mm men antal sålda båtar går ju att räkna på en hand. Sen har vi ju båtar typ Bavaria där innovationen ligger i produktionen och priotritet ligger på komfort och de säljer ju utav bara sjutton.
Det mesta är ju provat och kommer bara i lite olika kombinationer.
Min röst går dock till Hobie 14! Katamaran är ju hur gammalt som helst men assymetriska skrov och neonfärgade segel var ju galet fräkt, nytt och innovativt.
Nov 6, 2008 @ 14:01
Ah, missade att det skulle vara svenskt, ok då röstar jag på ljungström.
Nov 6, 2008 @ 14:09
HP 1030 har :
-en elmotor som laddas genom att propellen snurrar i ett laddningsläge när man seglar. OZ har världspatent på detta.
Kan fällas in när man kappseglar.
Båten är regnskogsfri etc.
– lyckats med kompromissen planande kölbåt och semesterkomfort ståhöjd, spis m. ugn, stor toa med duschmöjlighet m.m. . Ge mig en konkurrent tack i pris klass 1 miljon och 10 meter. Inga IRC el. ORC båtar tack. Vi pratar sportbåtar.
-stor ambition att starta entypssegling snabbt i både Danmark, Norge, Sverige. klassförbund redan på gång.
Nov 6, 2008 @ 14:18
Svenskt… ja då vete fan.
/ A
Nov 6, 2008 @ 14:18
Skulle säga att Virus20 är en god kandidat. Vet att den sägs ha lanserats 2007 men den byggdes i fem-sex ex för flera år sedan o fanns då att köpa som hel eller delfabrikat för en billig peng. Fortfarande är den billig, tror jag. http://www.virus20.com/
En fiffig lösning är kölen som ju väger 200kg men ska gå att lyfta bort för trailandets skull, där lägger man i bly?-tackor tror 10 st på 20kg vardera. Tror den var först i Sverige som liten lätt med gennaker på peke.
Nov 6, 2008 @ 14:32
Design duon Bergström&Ridder är väl annars dom mest framgångsrika innovatörer vi haft med allt från Windex till svepta spridare som andvänds idag på nästan alla båtar över hela Världen.
Bland båtkonstruktioner som med sina innovationer som påverkat seglingen i stort ligger Folkbåt,IF, Express och Maxi 77.
Kanske inte så kul men dom gjorde att “folket” gick till sjöss.
Nov 6, 2008 @ 14:45
SeaCart 30
Nov 6, 2008 @ 14:49
Det är tydligen inte bara jag som har svårt att skilja på verklig innovation och gammal skåpmat i “ny” förpackning :D.
Det här var knepigt. Onekligen var väl Scampi en genombrottsbåt men var det inte välkända komponenter i ovanligt lyckad harmoni, ska det räknas som innovation?
Nov 6, 2008 @ 15:07
Ericsson 3
* Byggd i Sverige
* Svängköl
* Peke
* Snabb
Nov 6, 2008 @ 15:43
Vi skal kanskje tilbake til 1934, och Knud H. Reimers: Tumlaren.
En av de aller første serieproduserte Cruice/racere på den tiden,
Produsert i over 600 eks.
Nov 6, 2008 @ 15:56
Hittar bara bilder på HP1030, vill bra gärna se alla spec. vart hittar jag det? 1 mille, hur många har råd med en sånn? Jag hade då köpt en Figaro2 eller en Open950 om jag haft de pengarna.
Fox Open950 är ju byggd i Sverige. Räknas det?
Nov 6, 2008 @ 16:09
Leino, Virus 20! Känner du inte till CB 66 Racer. Helsvensk succebåt. 150 båtar, planar, sänkköl, stabil.
Snabb, trailbar, lågt pris, liten ruff för 2, stor kappseglingsklass.
Volvos och seglarförbundets val till City Sailing båt.
Nov 21, 2009 @ 21:36
Du måste skoja Hans. Liten ruff för två i en CB66….
Nov 6, 2008 @ 16:16
Hans, Cb66 racer… hmmm…
Jo, låter bekant…. men Virus20 var före, är mycket billigare också helsvensk.
Nov 6, 2008 @ 16:37
Ballad
Nov 6, 2008 @ 16:40
http://sv.wikipedia.org/wiki/Innovation
Nov 6, 2008 @ 17:02
Virus20 lanserades efter CB66!
Virus20 har inget nytt. Gamalt trekantit segel, för små segel för att kunna få fart och vara rolig, fruktansvärt ful design. Att behöva lyfta ur/in en vikt i taget ur köl/centerbordsfickan kan ju knappast vara något nytänk. (Det är 2000-tal nu). Redan vikingarna barlastade sina skepp med stenblock på sin tid.
Det ända possitiva på Virus20 är ståhöjden inne i ruffen !
Det är 2008 nu. Vi behöver nya, tuffa, morderna, nytänkande och roliga båtar!
Nov 6, 2008 @ 17:08
Heja Hans och heja Carl! På dom bara! Ni har rätt, alla andra fel! Nu får vi se till att snabbt rösta fram 1030 eller 66 som årets mest innovativa båt för allt annat vore ju bakåtsträvande och helt åt skogen.
På allvar, skruva ner volymen några varv och lägg ner med bilkrängarsnacket. De flesta har vid det här laget förstått budskapet.
Nov 6, 2008 @ 17:22
Om man går på Wikipedias definiton så tycker jag Scampi är en innovation medan Ljungström snarare är en uppfinning.
Nov 6, 2008 @ 17:36
Till Leino
http://www.hp1030.dk/
Vad är en innovation?
Innan vi raddar upp en massa roliga båtar borde vi väl också motivera innovationen.
Ljungströmmaren har jag dålig koll på men den var väl en innovation.
Folkbåten? Kanske
Vega? Kanske
Scampi – Nej, vad är det unika?
Optimist – Definitivt fast den är inte Svensk
Maxi 77 – Antagligen
CB66 och Virus 20 – Nej, kopior på andra
HP1030 – Antagligen. En planande familjebåt med peke och elmotor. Fanns det någon innan?
Men vad vet jag???
Nov 6, 2008 @ 17:41
Kul ide att hitta bästa svenska båten någonsin. Debatten lär nog aldrig ta slut…
Varför inte försöka plotta in alla båtar i en multidimensionell graf, med axlarna:
*innovation
*pris
*prestanda
*popularitet
*tidlöshet
*annat…
Nov 6, 2008 @ 17:47
Räser!
Jag röstar inte på CB66 och tycker inte det är världens bästa båt!
Jag har test seglat båda båtarna ett par gånger men det är fortfarrande 2008 och vi behöver nya, tuffa, morderna, nytänkande och roliga båtar!
Jag röstar på Kona brädan för det är det jag håller på med.
Nov 6, 2008 @ 17:52
Nu handlade det inte om bästa båten, utan mest innovativa!
Oddsen är att det inte blen någon säljsuccé i det här konservativa landet. Det måste ju finnas fler riktigt innovativa båtar, där man hajade till första gången man såg dem och sa “va fan”… Eller har vi förträngt dem?
Fortissimo?
707?
Dominant Race?
Fabola Campus?
11:metre (är den svensk?)
B&R 23
Alltiett/Performance 35?
Nov 6, 2008 @ 18:02
Maxi 77- ett paradigmskifte!
Första plastbåten någonsin. Konstruktionen tog konsekvenserna av de nya materialets möjligheter. Alla andra var träbåtar byggda i plast. Seglingsegenskaperna blev provocerande för traditionsalister som tröstade sig med att många exemplar framfördes av entusiatiska nybörjare som inte hittat trimmet – eller såg andra värden.
Nov 22, 2009 @ 22:02
Fattar inte att Maxi 77 förbundet inte specar en Maxi 77 Sport och skakar liv i klassen igen. Räcker med nya segel.
http://sundetregatta.blogspot.com/2009/03/kor-man-med-gransegel-kan-man-strunta-i.html
Nov 22, 2009 @ 23:11
Kommer ihåg i början av 1980-talet när vi seglade RM för J/24 på Utö. Då seglade Maxi 77 också sitt mästerskap samtidigt. Stellan Westerdahl var där med en båt och var nästan varvet före köbåtarna. Vi körde då Kiel eller Neapelbanor. I rätta händer var den farlig!
Nov 6, 2008 @ 18:05
Sven Yrvind/Lundins Brisbåtar var och är nog fortfarande innovativa och har fått ganska många kopior.
hildur
Nov 6, 2008 @ 18:10
“spåna” var ordet. Undra vad det betyder i Wikipedia. Här är det tydligen samma sak som att släppa loss CB 66/ HP 1030 fanatikerna. Skärpning annars så blir ämnet snart ointressant.
Nov 6, 2008 @ 18:11
Arvid Laurin var ju en stor innovatör. Mycket knepiga tekniska lösningar när det begav sig. Även Pelle Pettersson med Maxi 77 samt Peter Norlin med båtar som Scampi och Expressen har ju tagit stora steg på sin tid.
Carl har ju rätt, chess ( cb66 ) introducerades väl på 80-talet ? Om den var innovativ då vete fanken, knappast mera innovativ nu ? Däremot ganska rolig och en bra entypsklass efter mycket om och men.
// F.
Nov 6, 2008 @ 18:14
12:an “Sverige” var en väldigt innovativ race båt när hon kom. Inte bara tekniskt utan även färgsättningen var unik och skapade trender som fortfarande är aktuella.
Nov 6, 2008 @ 18:18
Windex 92? Ingen vacker båt men på sin tid var det väl innovativ båt med 2,20 meter djup sänkköl och inbygd badplattform i aktern.
Nov 6, 2008 @ 18:43
Skall vi prata historia såsom Dominant mfl. står X-79 högt i kurs när den kom och piskade upp och planade förbi Express, J-24 och Maxi Racer mfl. trots bättre innerutrymmen mm. mm.
Nov 6, 2008 @ 19:01
X-79 är väl ganska dansk? På samma sätt sätt som Banner 28 och Elvström/Kjaerulffs Bes. Tre båtar som hade gjort sig bra på listan annars.
Nov 6, 2008 @ 19:15
Peter, jag tycker nog att du fick med ett par bra kandidater i post 28.
Nu var jag inte född 1973, men nog måste 707:an anses vara ganska inovativ.
Med fock som monterades på ett överlångt förstag för att seglet skulle komma ifrån masten.
Med kölinfästning med fläns och utan tvärbalkar utan istället tjockt laminat.
Hyggligt snabb lär den dessutom ha varit för sin tid..
11:an var en frisk fläkt och Performance 35:an var ett gott försök på samma tema som HP1030, dock med mindre skön design.
Jag kan nog tycka att Guy Christer hittat på en del inovativt genom åren också. För visst har väl One40 och Go5 tillverkats i Sverige?
/David
Nov 6, 2008 @ 19:40
“X”et en planande träbåt från världskrigstiden….
Vi har nog någon av de första Sk95orna tex…snabb skärgårdsseglare som var ämnad för nöjessegling….
skärgårdkryssarreglerna revolutionerade väl seglingen ganska mycket….
Starbåten? håller än idag? nävisst den var ju inte svensk…sorry
Haha lika många synpunkter som inlägg:-)
Nov 6, 2008 @ 19:43
Guy Christer Lönngren är väl finsk?
Nov 6, 2008 @ 20:06
Lj-kryssare. Det är väl ändå en riktigt Innovativ segelbåt.
Japp !
Nov 6, 2008 @ 20:24
Om nu Maxi 77 skulle vara en kandidat, borde väl Ohlson 22 vara det också. Lanserades väl minst två år innan Maxi 77 och var väl så nydanande i mina ögon.
Nov 6, 2008 @ 21:03
Några kommentarer…
Guy Christer Lönngren är väl ålänning. För info om hans minst sagt innovativa båtar se min hemsida: http://guyboats.sailfast.se/
One 40 och GoFive är väl de mest extrema, men även en “tråkig” båt som Guy 22 är mer innovativ än alla Maxibåtar tillsammans:-) Konstruerad för att gå bra redan vid ett par sekundmeter, vilket den gör. Att den sen är rymlig som en HP1030 gör ju inte saken sämre…
707an har nämnts, vill bara komplettera med att den ritades redan 1970, håller med om att den är innovativ, se gärna: http://707.sailfast.se/Samtalmedkonstruktoren.htm
RJ91 är en klar kandidat, fällköl och fällbart roder, invändig barlast, modern skrovform mm mm. Sen att de flesta hembyggare int löpt linan ut utan gjort mer eller mindre lyckade båtar av den är inte båtens fel. Farsan löpte linan fullt ut på 80-talet, fungerande fällroder och köl, många kvm, självslående fock, ingen genua, revades tidigt, 6-7 m/s. Bra båt! Vet inte år den kom men i samma veva som de flesta 1/2-tonnare. Början 70-talet.
Oct 28, 2009 @ 18:59
Hej Tomas!
Du kommenterade om RJ91an. Kontakta mig gärna ang. RJ91. Vill veta mer.
ake_stenlund@hotmail.com
Mvh Åke
Nov 6, 2008 @ 21:06
Fingal får inte glömmas i debatten. Den var många år före Maxi som glasfiberbåt, den marknadsfördes och kappseglades på ett helt nytt sätt och skapade på så vis grund för massor av nya projekt där Scampi, Ballad (Joker) osv bara var en liten del.
Allegro 27:an förtjänar också en rad i historieskrivningen eftersom den var nere i la Rochelle och seglade dåvarande halvtonnar VM (RORC) i första delen av 70-talet. Inte många som tror att en långkölad koster kan placera sig mitt i resultatlistan nu – men då gick det. Konkurrenter var bla Arpege som då tillhörde det hetaste.
Compis 97:an stod också för något nytt med dubbelruff och möjlighet att “krypa” dit under sittbrunnstoften från förruffen.
Flipper Futura var före sin framtid, också dubbelruff, den första motorseglaren som faktiskt gick att segla.
Triss SX var så unik att den bara tillverkades i några få exemplar. Konceptet känns igen i CB66 med sänkköl och lättplanande skrov.
Nov 6, 2008 @ 21:07
The 2.4 Metre originated from Stockholm in 1983 by local yacht designers who used the “R Metre” rule to create a single-handed keelboat the 2.4mR. It is a thoroughbred racer that has the complexity of a sophisticated keelboat, without the high costs, and the fingertip feeling of a dinghy. As a sister to the bigger 6m, 8m and 12m yachts, she possesses the typical powerful Metre boat sailing style.
Nov 6, 2008 @ 21:13
-Ljungströmarn !
För böveln den har ju ett helt batteri med innovativa ideer både på och under däck, och allt funkar.
Sågen häromdan som krysade fram utanför pampas inne i Stockholm… vackert.
Tjajka
Nov 6, 2008 @ 21:20
39 Niklas
Guy Christer Lönngren är väl ingen båt?
;-) / David
Nov 6, 2008 @ 22:21
Hej
11an är ritad av Ron Holland men
Micke
Nov 6, 2008 @ 22:36
Hej

Lägger min röst på Thursday Child av Bergström Ridder
/Micke
Nov 6, 2008 @ 23:12
Här beskrivs min kandidat av någon som begrep betydligt mycket mer än jag själv.
“ZEST is a very advanced type of cruiser, in fact, I should think she is the most advanced in the world, and so her type will not be looked upon with a favourable eye by most, for it takes years and years to break the habits and ideas that have grown and have been accepted by yachtsmen the world over. Their one great weakness lies in their not being able to grasp the fact that with increased knowledge of building come lighter and stronger hulls, which must therefore be given lighter displacements, otherwise the keels will be so heavy that these more lightly constructed boats will be uncomfortable at sea, for it must be borne in mind that all weight above that of the actual construction and equipment of a yacht goes into her ballast. As time goes on and this is realised there will come an acceptance of Zest’s type for cruisers, so that she, and vessels like her, will be looked upon as normal by all, instead of by the few disciples of light displacement.”
Det handlar ju inte om HP1030 eller nån annan av dagens lättviktare men på något vis känns det som att gamla sanningar gäller än…?
Nov 6, 2008 @ 23:19
Fabola Campus, Maxi 77, IF
Nov 6, 2008 @ 23:23
Tack Peter för nomineringen i post 28
Kul att ha en omnämnd båt, den var tokinovativ som ny och är det faktiskt fortfarande då få nya båtar har vågat sig på lösningarna medans de nu har blivit vanliga bland rena racebåtar.
Så snart får vi se dem på storvarvens produktionsbåtar.
Två saker är dock fortfarande ovanliga/unika den extremt robusta kölinfästningen och farten för motor på en välseglande båt (dra inga som helst likheter med Macgregor Tack!)
Skall jag lägga en röst på någon annan båt som heller inte är OneOff så får det bli One40 eller BR38 då Z31an kom alldeles för sent.
Nov 6, 2008 @ 23:45
Bergstrom & Ridder 38: http://www.sailingonline.com/perry_BergstromRidder38.html
Någon som har mer info eller bilder???
Nov 6, 2008 @ 23:47
HP1030 och Bavaria är väl innovativa på samma sätt – nämligen produktionen. Man bygger ekonomiskt.
Elmotorn ombord på HP kan ju kan knappast tillskrivas den båten.
Moodyn är väl innovativ för att den är “out of the box”? På samma sätt som ljungström riggen.
Annars vet jag inte om det är så många innovationer på g… tyvärr…
Moth…?
Nov 7, 2008 @ 00:49
Kracer 30
Spantritning gjord av Lasse Hansén tidig 80-tal
Byggd på Krackemut Marin sjösatt 1983.
Lätt modifierad under 2000-talet
Nov 7, 2008 @ 09:58
Finns det inte fler gamla lik att gräva upp?
Nov 7, 2008 @ 10:07
Jag ser folkbåten, Fingal och Maxi 77 som innovativa båtar. Folkbåten gav möjlighet att uppleva skärgården i bebolig båt samtidigt som den kunde kappsegla, Fingal byggdes i plast i en tid då plastbåtar förväntades multna bort inom ett årtionde. Maxin gjorde vad folkbåten gjorde några decenier senare.
Inom kappsegling är Scampi en innovation anser jag men därefter så är det stopp.
Stefan
Nov 7, 2008 @ 10:26
Beskrivelsen av ZEST i nr 49 er av Uffa Fox, om Tumlaren…
Nov 7, 2008 @ 10:54
Kracer 30 – “Lätt modifierad”???????????
Vad är orginal på den båten idag? Skrovet.
Innovativ när den var ny och innovativ idag! Inte många båtar som är det….
Nov 7, 2008 @ 11:10
HP 1030 är den första båt som tillverkas med elmotor som standard. Som laddar när man seglar. Även om elmotorn i sig inte är något innovativt så är det väl rätt så innovativt att sätta den i segelbåt, att den laddar genom rörelsen i vattnet är väl rätt innovativt? För hur brukar det låta annars – ähh vi kör ett tag med järngenuan så får vi laddat batterierna. Med HP 1030 behöver man ju inte tänka i de banorna…vi seglar en stund till så batterierna blir laddade!
Jag vet heller inte hur många planande familjebåtar med komfort det går att köpa för under en miljon? Är inte det innovativt?
Nov 7, 2008 @ 11:16
När ni diskuterar Maxi 77, så skall ni veta att Pelle fick idéerna från bröderna Ohlsons Ohlson 22. Så om innovationen är skrovvolymen, däckslösningen m.m. så är det Ohlson 22 som kom först. Det innovativa med Maxi var väl produktion, marknadsföring m.m. Det märks att Einar Ohlson var bara! båtkonstruktör medan Pelle P.dessutom är industridesigner.
Allegron är väl en entyps plastvariant av K 25:an som då fanns i massor av träversioner. Det innovativa där var Arvid Laurins kosterkonstruktion till SS Gullmar utlottare i det tidiga trettiotalet. Alla regelkostrar efter den är varianter av Laurinkonstruktionen – inklusive Allegron.
Bertil
Nov 7, 2008 @ 14:30
Virus20 lanserades stort 2007, ja! Den byggdes lanserades o såldes i liten skala redan -01, alltså innan Cb66. Ganska säker på att det var den första svenska kölbåten med gennaker på peke som dessutom är lätt nog att kunna nyttja detta tillfredsställande. Det vill jag kalla innovativt i Sverige 2001.
Finns ju båtar som när de kom var innovativa i hela världen, jag kommer att rösta på någon av dem då det beger sig.
Nov 7, 2008 @ 15:51
Instämmer med Stefan i post 56. Folkbåt, Fingal, Maxi 77 och Scampi fick folk ut på havet, det om något är en insats som jag ser som en innovation.
Ljungströmmaren var enormt innovativ när den kom men hur bra funkade det? Inte många seglar idag och de flesta idéer den stod för blev aldrig någon succé. Men visst är de coola.
Guys båtar är ofta innovativa men sällan populära.
Svenska sportbåtar är svåra att se som innovationer.
Så min röst går till de gamla storsäljarna. Kanske folkbåten som etta.
Nov 7, 2008 @ 17:31
Jag förstår inte vad innovation har att göra med HP1030, ta en färdig el motor lösning och montera i en båt, jag seglade Wind Express 48 (ritad av Bergström Ridder) 1999 den hade elmotor med en mycket innovativ propeller a la Ridder. HP1030 är ju direkt ful, och finishen måste vara bland det sämsta en båtmässa skådat.
Tittar man vidare undrar man hur den bulb som sitter på båten skall fungera.. 15 man på railen kanske.. man har också snackat om att skrovpluggen är CNC körd då måste man ju direkt fråga sig hur finishen på skrov sidorna har blivit så dåliga. Saknas det 2 winchar i brunnen eller har man missat varför designern ritade brunnen så…
Nov 7, 2008 @ 22:18
Leino!
Vi körde gennaker på vår 717 One Design “TURBO” redan -95/96 men 717 kommer ju ursprungligen från DK. Fast inte med den konfigurationen som vi hade. Vingarna la vi till -96/97 tror jag.
Kracern byggde vi om direkt. Planen var fast från början. 3 m peke med topphissat, vingar, fathead, svärd med bulb, öppen akterspegel med fria ytor, kolmast och highaspect roder. Båten var extrem från början (1983) med sin enormt platta skrov för undanvind och kilformad med 12 graders lutning på kryss som ger fint lift pga. skrovformen. Båten gick upp i topp direkt när den var ny i början på 80-talet med toppplacering i Gotland Runt. Båten håller ihop fin pga att den är byggd i Kevlar och har rejäla balkar som står emot backstagstrycket. Vi har ju höjt ribban en bit….
Nov 7, 2008 @ 22:53
Jag håller på orginal Kracer. Den va verkligen något nytt när den kom. Till och med Niels Jeppesen var knäckt när Själland Runt var hemma för Kracer gänget i början på 80-talet.
Att den dessutom håller för att modifiera med vingar kolfiberrigg, peke etc. idag gör ju bedriften bara större.
Innovation *2. :-)
Lasse Hansén påstår dessutom att han skrovritningar till Kracer 42 hemma i byrålådan. Bara någon vill bygga.
Scampi måste ju annars betraktas som kandidat #2 eller?
Nov 7, 2008 @ 23:45
Johan!
Du vekar då inte vet mycket om båtar och segling eller är du utsänd för att smutskasta båten på något sätt. Tycker du borde lära dig mer innan du uttalar dig om kölar och styvhet.
Ingen annan än du kan väl ha missat att båten är en prototyp! Finishen är ju lättare att fixa än att mast eller kölen sitter fel.
En AC båt, VO70 båt eller liknande båtar med en så kallad T-köl kan ju segla högt och snabbt utan en massa gubbar på railen.?
Nov 8, 2008 @ 01:15
Folkbåten var rejält radikal när den lanserades 1942, och fortfarande efter nästan 67 år är den en av världens största och mest kappseglade kölbåtsklasser, den var förebild till bla. IF, Contessa, Marieholm, mfl. men trots alla senare “kopior” är den fortfarande #1. Folkbåten är utan konkurens sveriges mest framgångsrika och betydelsefulla kölbåt någonsin, och kanske den enda som är känd utanför Sveriges gränser … förutom Hallberg Rassy och Najad.
Nov 8, 2008 @ 10:52
Kul att B&R 23 är nominerad i post 28.Båten ritades av Bergström & Ridder 1992. Första båten seglade 1993. Fick ett Lys-tal på 1.18 det har idag krypit upp till 1,34.
Trailerbar, planande med genacker på peke. Peket även vridbart. Först i världen vad jag vet.
Mer info:
http://www.torkelbatar.com/br23.html
Nov 8, 2008 @ 12:04
B & R är verkligen innovativa, och många av deras saker har långt senare anammats på andra båtar.
Någon som vet vad de gör nu för tiden?
Nov 8, 2008 @ 12:13
Lasse Bergström är död sedan många år….Sven Ridder lever så vitt jag vet fortfarande men är väl pensionär kan jag tänka mig.
Nov 8, 2008 @ 17:13
Mycket kul läsning på denna tråden ;)
Förlåt Hansen! Tänkte bara på svensktillverkade icke one-offbåtar. Korkat!!! Gennaker på peke och vingar -95, det vill jag kalla för innovation!!!
Nov 8, 2008 @ 18:26
Gennacker, peke och vinagar hade ju en något mer känd båt redan i miss-matchen -88, KZ1, NZL utmanare till cupen i San Diego. Det var inget nytt ens då…
Se http://sail-world.com/photos/Med_ac88-02L.jpg
Nov 9, 2008 @ 13:54
Erik.
Smutskastning?
Jag tycker tyvärr att de gjorde det jobbet alldeles själva ute på mässan… Varför är det okej med dålig finish på en prototyp? Varför är det dåligt hantverk utfört på en prototyp? Är det inte samma båtbyggare som bygger nästa skrov eller? Sorry, men jag fattar inte varför det är okej.
Nov 9, 2008 @ 18:03
Johan
Frågan är ju vad man ska ha prototypen till.
Vad är det man vill testa?
Varför ska man lägga krut på finnish när man vill kolla flytläge, bärighet etc. ?
Nov 9, 2008 @ 19:43
Det innovativa med HP1030 måtte väl va att de alltid lyckas komma med i alla sammanhang. Dessutom lyckas man få ut att den skulle vara någon sorts familjebåt ???
Jag vil nog gärna ha en köl som tål att hugga några gånger i botten varje sommar, jag tror inte HP1030 klarar det (bulben blir väl som en banan).
Familjesegling är ju inte bara att segla utan också att lägga till vid olika stränder. Att kunna komma iland och ombord på ett smidigt sitt mm.
Det häftigaste och mest utmanande måtte väl vara Ljungströmmaren.
mvh
Svenne
Nov 10, 2008 @ 18:25
När lägger du upp röstningen Peter ?
Nov 10, 2008 @ 20:12
OK, omröstning kommer upp i veckan. På listan nu finns dessa (det kommer att vara fritt att lägga till fler båtar under omröstningen).
X-et
Skärgårskryssaren
Ljungströmmaren
Tumlaren
Folkbåten
Laurinkostern
Fingal
Rasmus 35
Maxi 77
Scampi
707
Bergstrom & Ridder 38
12:an Sverige
Kracer 30
One 40
Z-31
B&R 23
Performance 35
SeaCart 30
Ericsson 4
HP1030
Någon mer som absolut skall med?
Oct 29, 2009 @ 14:29
Du kan ju byta ut E4 mot ABN 1 och 2 som faktiskt var de båtar som har påverkat designen på många båtar efter det.
Nov 10, 2008 @ 22:44
Göran Marström med sina kattor ligger väl inte högst på kändislistan hos svenskt båtfolk men däremot i topp bland flerskrovsseglare från hela världen. Prepreg och autoklav i Sverige innan kölbåtsseglarna ens hade hört talas om sådant.
Kracer 40:an får bottenbetyg av mig. Att tappa rodret på Gotland Runt och kölen i Kalmarsund är ovanligt men inte speciellt innovativt.
Nov 10, 2008 @ 23:08
Erik B
Du ska inte blanda ihop Kracer 40 med Kracer 30. Jag menade
Kracer 30 som kom först.
Nu var jag ung när den tragiska olyckan inträffade i Kalmar Sund med Kracer 40. Minns jag rätt så var det en feldimensionerad kölinfästning på den båten.
Det innovativa med Kracer 30 ligger i skrovdesignen. Båten är dessutom otroligt styvt byggd med längsgående balkar från för till akter. Den var riktigt snabb när den kom. Den var riktigt tidig med sin skrovform.
Nov 11, 2008 @ 07:58
Marström är väl lite representerad med SeaCarten. Den etablerade ju en helt ny kategori för flerskrovsbåtar och man lyckades få till entypssegling på havet vilket aldrig gjorts förut.
Katamaranerna är väl mer “normala” även om de också är skitfräcka!
Nov 11, 2008 @ 11:45
Rasmus 35 som formade en ny typ av långfärdsbåtar som gett varvsindustrin i Sverige ett internationellt erkännande. Produktionen av dessa båtar i Sverige har ju fungerat genom åren på Orust. Inga andra varv har överlevt på samma sätt som Orust Varven.
Nov 11, 2008 @ 11:49
OK, den kom med också.
Är ordningen ovan (kronologisk) någorlunda rätt?
Nov 11, 2008 @ 15:09
En sån samling med sketbåtar det blev. Jag skulle inte vilja ha någon av dom:-)
Mest innovativa segelbåten någonsin! | blur
Nov 11, 2008 @ 21:21
[…] Nu har det debatterats hit och dit, och till sist kom det upp ganska många förslag. […]
Nov 11, 2008 @ 22:27
Omega 36 för att det är världens bästa båt!
Aug 1, 2012 @ 23:24
hahahaha…har själv en Omega 36 och tycker den är perfekt för mig och min familj i Stockholms skärgård….men särskilt innovativ är den väl inte?
:)
Nov 23, 2009 @ 10:05
Z-31..
Den är väl väldigt modern och annorlunda(när den kom), skulle kunna tänka mig en faktiskt och rätt rolig är den innuti också med sina runda fprmer.
Nov 23, 2009 @ 11:14
Ja, och de runda formerna är inte bara en designgimmick, de är framförallt förstyvande och bär upp rigglaster på ett snyggt sätt. För övrigt gott om förstyvningar innvändigt, bra! Det tilltalar mig när en konstruktör har tänkt till och dessutom fått det snyggt. Annars finns det gott om båtar som utger sig vara prestandabåtar men som t.o.m. saknar
bärande skott under masten. Räcker INTE med genomgående mast. häpnadsväckande!
Skulle även jag vilja prova en Z31. tilltalar mig !
Båtmässa och brist på innovationer | Fredriksson
Oct 27, 2010 @ 23:16
[…] debatteras friskt på Blur.se om innovationer i båtbranschen och den nya Boat Innovation Award som presenteras på årets […]
Från arkivet – innovativa båtar? | BLUR
Jul 31, 2012 @ 12:02
[…] Så här i semestertider passar vi på att återvinna gamla artiklar som har engagerat er läsare. I en traditionell bransch så är det inte helt lätt att sticka ut, så 2008 jagade vi exempel på riktigt Innovativa båtar? […]
Aug 1, 2012 @ 13:47
Synd att B&R 38 an inte sålde mer för tycker den måste varit väldigt nytänkande när den kom?
/ Amatör
Jan 5, 2018 @ 21:09
Lite sent men ändå…
Mycket rolig och givande diskussion här, fast jag saknar
en distinktion mellan båtar för shorthand (litet behov av fläsk på railen)
och båtar för fulla manskap (fri mig från att utspisa 5 90-kilos gorillor
under en regattaweekend). Det ger nödvändigtvis minst 2 olika principer
för konstruktionerna, fast sjöduglighet och hanterbarhet bör vara identiska.
Svårt!
Jan 5, 2018 @ 22:19
Kul att du återupplivade tråden. 2008, det var några år sedan… vad kan vi ha lärt oss på den tiden?
Jan 6, 2018 @ 21:20
Min idé om enkelt seglande följ ” BlackStar18” gruppen på Facebook ?