Vart är Seglarsverige på väg?

På bloggar, bryggor och segelmakerier diskuteras det. Om mätregler. Om LYS. Om hur vi skall få fler att börja kappsegla.

Många verkar dock tycka att det bara är gnäll, och menar att seglarna skall “lära sig segla” eller ännu hellre anpassa sig; “segla entyp”, “köp en Smaragd” eller “köp en Express”.

Vi skall alltså helst segla Smaragd, Express, IF eller majbrasa. Gärna 3 och 3 runt nån ö. Expresserna drar 50 båtar en gång på sommaren och de andra har knappt SM-status. “Hetaste klassen” CB66 drar 24 båtar när det är stor samling. Vi står oss slätt i internationella entypsklasser. Vill man vinna några race lägger man pengarna på nåt gammalt skit som man kan optimera.

De som just har sålt sin Express eller Smaragd kanske inte vill köpa tillbaka den bara för att vara med och kappsegla på ett vettigt sätt? Är det inte en varningssignal att jätteduktiga seglare inte seglar moderna båtar?

Bästa havskappseglarna kör IMX-40, First 40.7 eller X-332 (de senare är 13 år gamla kontruktioner – inget fel med det, men nåt kul har kanske hänt sedan dess).

Shorthand är hur hett som helst i våra grannländer, men här är det ingen som bry sig.

Ingen bredd? Ingen höjd? Ingen utveckling?

Samtidigt slår tävlingar som Færderseilasen (1200 båtar) och Round the Island (nästan 1800 båtar) rekord. Både bredd och massor av coola kappseglingsmaskiner. Man får till och med begränsa deltagarantalet i vissa race, som Fastnet och TwoStar.

Men SSF verkar nöjda. SHF verkar nöjda. Våra stora klubbar verkar nöjda. Medierna verkar nöjda. På bloggarna debatteras skitsaker som om LYS-talen är rätt på Neptunkryssare och RS Elite.

Uppenbarligen har vi precis de handikapp-system vi förtjänar.

Grattis Seglarsverige!

57 Comments

  1. jollen Sep 14, 2007 Reply

    Precis så är det.Låt oss se över LYS-systemet.Nya båtar och konstruktioner måste kunna komma in och vara med.
    Fler gruppindelningar ( dvs mindre avstånd mellan de tävlande i resp. grupp ) och sportbåtsbedömningar i egna grupper.
    För övrigt IRC som övriga Europa tycker funkar – varför inte hos oss för de som vill och detta främst på större seglingar.LYS_regeln är i grunden utmärkt för de flesta och funkar hyfsat.

  2. ????? Sep 14, 2007 Reply

    Ok Peter!
    Nu har du fått mig att deppa ordentligt.
    Vad är din lösning?
    Jag tror själv att Lys på samma sätt som Norlys som breddregel och IRC som Elit regel är rätt.
    Helst så skulle jag vilja se IRC rakt över alltihop. Det gör att vi kan köra nya heta entypsbåtar i handicap tills de båtar som drar till sig flest intresserade kan bygga nya intressanta Entypsklasser.
    Dessutom så fungerar IRC för “gamla” båtar. Vi får personer som sätter mätal som fungerar mycket bättre då dom har större kunskap , mer resurser och fler seglare att grunda sin bedömning på.
    Dom som påstår något annat hittar man i de organisationer som du refererat till ovan. Saningen är precis som du säger/antyder.
    Dom snackar skit!

  3. ls Sep 14, 2007 Reply

    Kom inte en svensk båt nästa topp 10 på melges24 EM i somras? Sedan borde du nog även undantag några av OS-klasser från listan av tuffa internationella entypsklasser där vi står oss slätt. (Sedan är det väl inte är en bred nationell bas i de här klasserna som skapat toppen (ev. laser undantaget), utan resultaten är snarare frukten av (dyra) enskilda satsningar.)

    … men i övrigt håller jag med dig!

  4. J Sep 14, 2007 Reply

    När har SSF sitt nästa medlemsmöte? Hur blir jag upptagen i röstlängden? Vem skall jag rösta in i styrelsen? Om det inte finns några vettiga personer på valbar plats, vem vill kandidera? Jag röstar på vem som helst som har lite nya idéer, det verkar ha gått så långt att jag faktiskt skiter i om idéerna går på tvärs mot vad jag tycker!

  5. Anders Sep 14, 2007 Reply

    Moderna båtar som kommer fram kräver ju för det mesta mycket gastar o mycket vikt på kanten, samtidigt så ökar intresset för shorthanded vilket är en svår kombination. Hur fixar man ett lystal på en båt som kräver 6-8man´s besättning men seglas på 2 kanske 3 man som tycker det är omöjligt att segla upp till lystalet fastän hanteringen blir långsam o dålig?

  6. M Sep 14, 2007 Reply

    Ingen munter läsning, Peter, men du har tyvärr rätt i det mesta. Det som gör mig mest fundersam och överraskad är den TOTALA tystnaden och inaktiviteten från SSF:s sida. Är det för att det sitter fel mäniskor där? Är tex deltagande i Americas Cup – med tjänstledighet från SSF jobbet – kanske inte den bästa meriten för att leda Sveriges seglarframtid rätt? Om det nu funkar bra i andra länder, var är de utpekade personerna inom SSF som studerar vad som gjorts där och sedan blixtsnabbt ser till att vi gör samma sak i Sverige (det må vara införandet av IRC, NorLYS, förenklad/billigare IMS, hur man arrangerar regattor för att locka deltagare etc etc).
    Jag fattar inte varför det är så TYST?!?! Har de abdikerat????

  7. Patrick Lindblom Sep 14, 2007 Reply

    Till SSF kan du nog endast bli upptagen i röstlängden om du har utsetts av ett klassförbund eller distriktsförbund att representera förbundet på Seglardagen (SSF:s årsmöte). Jag tror däremot att det ändå går att göra mycket genom att antingen engagera sig i de klassförbund som finns alternativt starta en egen förening.

    Sedan tror jag iofs inte att dessa problem är kopplade till att Seglarsverige är kasst organiserat. Jag tror att det finns större underliggande problem som man i så fall måste “lösa” först.

    Jag tror t.ex. att ett av problemen som vi möjligen inte har diskuterat tillräckligt är att seglare i Sverige generellt kanske helt enkelt är mindre sugna på kappsegling än i andra länder. Det kan ha att göra med att vi har skärgårdar som människor engagerar sig i genom ren cruising, det kan också ha att göra med svensk Jantementalitet som motarbetar alla tävlingsinstinkter och definitivt gör slut på alla frön om att det kan vara socialt och kul att tävla i segling.

    Vad tror ni?

  8. Kruger Sep 14, 2007 Reply

    Det är inte alla som har 2 millar att slanta på en båt.
    Det finns dom som vill vara med och tävla men har bara möjlighet att köpa en sunkig gammal plastbalja från 70-talet.

    Hur skall dessa, seglarvärldens avskumm och svarta får – fattiga människor som inte är snobbar, kunna får vara med och leka med dom stora grabbarna om det inte finns en handikapsystem som inkuderar gamla plastbaljor?

  9. Jakken Sep 14, 2007 Reply

    Som normann er det interassant å følge denne debatten om LYS og svensk seiling. Jeg stor respekt for det dere har klart å få til. Se på AC, Volvo Round the world, OS m.m. Der har det vært svenske båter i front i flere tiår. Har selv seilt Express på 80 og 90 tallet og fått godt med stryk av svenske seilere i bla. Marstrandsregatten. Har de siste 10 årene seilt Melges 24 hvor norske seilere har hatt et overtak og større bredde enn de svenske. Har opplevd at Sverige har vært et seilerland og Norge et motorbåtland. Hva har skjedd siden “lillebror” Norge nå har gått forbi når det gjelder seiling på amatørnivå? Her kommer noen tanker jeg har gjort meg:
    1. God økonomi betyr salg av mange båter; seiling er “in” og riktig.
    2. Et godt fungerende LYS system som gjør at det er lett å stille til regatta. (Selv om det er mange som ikke er enig i at de har fått rett LYS tall)
    3. Seiling har blitt en folkesport med god mediadekking av Færder’n, Knut Frostad i VRW; “Bersærk” (noen gale karer som seilte til sydishavet i en Vega), Kongen i TP52 (ingen stor suksess med amatørcrew)
    4. Bedriftseiling i Oslo, Bergen og Trondheim. Her setter man sammen et crew fra jobben og seiler like båter (Bavaria 42 Match, First 40.7) mot andre firmaer.
    5. Et seilforbund (NSF) som satser på breddseiling og ikke bare toppen.
    6. Mye bra arbeid fra lokale klubber for tilrettelegging av fine regattaer. Eksempel er Hollender’n og Skagen Race med over 300 båter og høy partyfaktor når man kommer i land.

  10. Svenne Sep 14, 2007 Reply

    Det är inget fel på lys !
    Lys samlar troligen flest deltagare i vårt land och det är alltid några få som har svårt att inse att det faktiskt inte är rättvisande mellan olika båttyper !
    Och kommer aldrig att bli, jag håller med om att man ska fila på lys och hänga med på förändringar.
    Här är ett litet utdrag från tre klasser på TR !

    Smaragd
    Första 4:18:16 1,18 SGV
    Sista 5:13:30 1,17 SKV
    H-båt
    Första 4:46:42 1,07 SK
    Sista 5:24:42 1,07 SK
    606
    Första 4:55:22 1,03 SK
    Sista 5:47:20 1,03 SK

    Fanns ett antal båtar emellan och då är det entyp med samma LYS (skiljer 0.01 på Smaragden).
    Uppenbarligen anmäler sig en hel del för att vara med och inte för att vinna, vilket har gett ett gått deltagande på ett flertal seglingar !
    Det är väl bara frågan var man själv tror sig höra i det spannet som ligger inom en och samma klass (dvs hur bra är man om man seglar en båt som ingen annan har)!
    Att regatta.nu vill få igång diskussioner av allehanda slag är väl numer allmänt accepterat och att det är en kommersiell blogg har väl knappast undgått någon !
    Så jag tror inte man ska dra allt för stora slutsatser av vad som skrivs där.
    Trots allt så är det väldigt få som lägger in “Comments” på bloggar, det bör man nog också tänka på

    Svenne

  11. Author
    Peter Gustafsson Sep 14, 2007 Reply

    Kruger, såklart skall alla vara med! Efter sina egna förutsättningar och ambitioner. Jag dissar ingen seglare som får ut sin båt till startlinjen. Och jag har precis gått från att vara svart får i gammal plastbalja till svart får i nåt som ser ut som en sportbåt på håll :-)

    Jag vet också att det inte finns (och aldrig kommer att finnas) något rättvist system. Duktiga seglare kommer att ligga i topp oavsett regel!

    Men jag försöker höja perspektivet. Det handlar inte om NORLYS eller IRC. Det måste finnas någon idé om vart man vill? En vision. Nån liten tanke om hur man vill att Seglarsverige skall se ut om 5-10 år?

    Jag vet också att vi måste nyrekrytera både seglare, arrangörer, mätmän och andra frivilliga då många idag blir för gamla eller tappar lusten.

    Omvärldsanalysen innehåller fler sportbåtar, flerskrov, Open-klasser, canters, shorthand, IOR-revival, ökad sponsring av regattor, sponsring av båtar & enkilda seglare, kappsegling för välgörenhet, …

    Jag har inget svar.

    Men jag är helt säker på att svaret inte är att det var “bättre förr”!

    Det är ingen hemlighet hur man tar sig ur sådana här situationer.

    Man gör sin hemläxa. Man gör en omvärldsanalys. Man frågar sina kunder (seglarna). Man får folk att köpa in i visionen. Man snor saker som funkar hos andra. Man kommunicerar. Man gör en plan. Sätter upp mål. Mäter. Drar nya slutsatser. Ingen magi.

    • Leif E. Oct 13, 2009 Reply

      Man kan faktiskt göra mycket på arrangörssidan. Med attraktivt upplägg med både segling och sociala aktiviteter på en attraktiv plats och marknadsfört på rätt sätt så kommer även många som inte kappseglat förut (lex “Höstkroken” på Mälaren). Se även på “Byxelkroken” som också drar till sig många som inte kappseglar normalt. Problemet är ju inte att det inte går att hävda sig med gamla och billiga båtar i LYS snarare det motsatta att nya konstruktioner får det motigt de första åren.
      Ett problem är att vi inte har någon seglartidning i Sverige. Jämför Norge som har “Seilmagasinet” och “Seilas” med dagligen uppdaterade hemsidor och som är mycket kappseglingsorienterade, med svensk båtpress och deras trötta hemsidor så förstår ni vad jag menar. Rapporterna från större kappseglingar, om de överhuvud taget förekommer, liknar ju mer och mer kvällspressens Gala Peter reportage.
      På Bengt Jörnstedts tid så var det en högtidsstund när “Segling” damp ner i brevlådan, det är det inte längre…De initierade skaffar sig ändå info från t.ex. Blur men för alla andra som behöver inspireras.
      Tyvärr tror jag också det envisa prioriterandet IMS/ORCi från SHF:s sida har varit till nackdel och gjort tröskeln för hög för många att segla t.ex Gotland Runt. Se vad som hände när man efter enträgna önskemål från seglarna införde LYS klasser och omedelbart mer än dubblerade deltagarantalet.
      Ett visst hopp tycker jag ändå man kan känna när det gäller IRC. Det nya förbundet verkar vara till för seglarna istället för tvärt om. Om hela Norden precis som i stor sett hela övriga Europa kunde enas om IRC istället för nuvarande blandning av handikappregler så vore mycket vunnet.
      Lys/SRS kan ändå behållas som en lokal regel för mindre seglingar.
      Jag håller med Peter: Hemläxan måste göras och där är det enligt min mening som vanligt viktigast att “lyssna på kunden”

  12. "Fattig" Sep 14, 2007 Reply

    …låter som om det bara är att ta första, bästa båt över 35 fot byggd på 2000-talet och stoppa på 12 pers och köra. Personligen skulle jag gärna det, men jag snyter inte 1.5-2MSEK ur näsan och att rodda runt projektet sedan är en heltidssysselsättning. Jag har hört talas om ett liv på land också, kan det vara sånt man sysslar med för att ge segelmakarna betalt?

    För övrigt tror jag inte det spelar större roll om vi väljer LYS, IMS eller IRC, bara engagemanget finns. Men att döma av debatten tycks det ju vara så. Bara att skrida från ord till handling alltså! Jag förmodar att vi sätter ihop en organisation och kontaktar SSF?

    /Ickemiljonär men entreprenör

  13. Svenne Sep 14, 2007 Reply

    “Man får folk att köpa in i visionen”

    Innebär det att man köper en båt med högt lystal och tror sig kunna segla upp till det ?

    Svenne

  14. Author
    Peter Gustafsson Sep 14, 2007 Reply

    Mental “buy in” menade jag så klart :-)

    “Svenska Seglarförbundet skall verka för fler seglare och en stark elit”

    “För att nå denna vision krävs att vi kan lokalisera och attrahera såväl dagens som morgondagens seglare oavsett om det gäller bredd eller elit.”

    “Det viktiga är att kunskapsöverföring, utveckling och seglarglädje får en central roll i arbetet.”

    http://www.svensksegling.se/files/%7B2FD5BA49-3F4B-4CFB-9B40-4D2CA211E305%7D.pdf

  15. Linus Netshagen Sep 14, 2007 Reply

    Mycket bra skrivet!! Håller med precis!!

    Vi har nog vad vi förtjänar!!

  16. Calle P Sep 14, 2007 Reply

    Tragisk läsning. Men lite storm i ett vatten glas tycker jag.

    Men om man skull önska så en uppdatering av LYS tabellen vore önskvärt.

    Sedan tycker jag att vi kanske inte skall försöka jämföra båtar med olika egenskaper. Så indelningen idag är bra. Kölbåtar, Sportbåtar, Flerskrov och Jollar. Vem här tycker att man kan tävla med tex Jollar och kölbåtar mot varandra? Lika dåligt fungerar det med kölbåt/sportbåt/flerskrov.

    Varför har försäljare av nya båtar inte mer intresserat sig för LYS?
    När Frist 27,7 kom fick den 1,27 i LYS. Vem vill marknadsföra en båt med så felaktigt LYS tal? Där skjuter sig SSF i foten med LYS segling.

    Det borde råda en win-win relation mellan LYS/SSF och försäljare. Det gör det inte idag.

    //Calle

  17. Jan Sep 14, 2007 Reply

    Jajan hittas det på tal som 1,27 åt en first 27,7 så får man väl nog ta sig en funderare över hur lys-talen sätts…

  18. Ric. Sep 14, 2007 Reply

    Bra rutet Peter!!!
    Stämmer bra tycker jag. Sedan går det nog lika bra med gamla som nya båtar, bara systemet kan fungera rättvist. Det viktiga är att få ut alla soffliggande tv-zappare till startlinjen.
    Instämmer i vad någon skrev om att de sista årens totala tysthet från ansvariga i seglarsverige är häpnandsväckande. Hur fungerar SSF? Hur funderar SSF?

  19. Mats B Sep 14, 2007 Reply

    Jag tror att ett bidragande problem till att det är så tunt på kappseglingsbanorna är att båtägare har svårt att hitta besättning som kan och vill vara med kontinuerligt. Det finns gott om framförallt yngre seglare som gärna är med och gastar på en större båt. Problemet är att koppla ihop ägare och sugna seglare utan båt. När jag själv flyttade till Göteborg för 10 år sedan letade jag med ljus och lykta efter en båt att segla på utan resultat. Till slut var jag med och bildade en match racing besättning att segla med. Om klubbarna aktivt hade arbetat för att koppla ihop båtägare med sugna seglare tror jag att vi skulle se betydligt fler båtar på startlinjen.
    /Mats

  20. Jocke_R Sep 14, 2007 Reply

    Ingen rättvisa regler?? Segla riktig regelbåt om ni inte vill köra entyp.

    GP 26 GP 26 GP 26 GP 26 GP 26 GP 26 GP 26 GP 26 GP 26 GP 26 GP 26 GP 26 GP 26 GP 26 GP 26 GP 26 GP 26

    GP klasserna ger alla en möjlighet till en egen RIKTIG “custom racer”. Jag är på! Nån mer?

  21. Abbe Sep 14, 2007 Reply

    Bra Peter,

    Jag har försökt göra folk uppmärksammde på det som nu beskrivs under flera år. Läs gärna “Den sista seglaren” på följande länk; http://www.juniorsegling.se/default.asp?id=12&ACT=5&content=263&mnu=12
    Den skrev jag när jag insåg hur krångligt allt hade blivit. Allt skulle genomorganiseras, inget lämnades kvar till det spontana och glädjerika. Det snackades om att klubbar var tvungna att vara godkända i något som kallades “Seglingens Idrottsplats”, dessutom skulle man ha certifierade p-vakter, kanslister, och annat. Man skrev omfattande regelmenten som var dubbelt så komplicerade som vår regelbok. Man satsade stenhårt på att utbilda funktionärer, men det fanns knappt någon kurs som lärde ut den ädla konsten att lära ut segling. Sen trodde man att det saknades redskap (läs: segelbåtar), och man trodde att kappseglingen var av ondo, att det var tvälingsmomentet som skrämde iväg seglarna (precis som om fotbollen inte lockade kidsen med enbart tävlingsmoment)! Man satsade miljontals kronor för att köpa redskap, trots protester från gräsrötterna. Vi visste ju att problemet inte låg i att vi saknade elever till seglarskolorna, problemet var/är att det saknas någon som fångar upp seglarna när de är färdiga – det saknas ledare/tränare, men inte funktionärer.

    Nu har man “kramp” – inget verkar fungera, OS-besättningar spricker, satsningar läggs ned, ungdomslandslag uppdateras inte, vi har en förbundskapten som går under namnet “den osynliga mannen” bland en del av landslagseglarna. Vi har en förbundsdirektör som konstigt nog hellre står i afterguarden på en AC båt, och väntar nog bara på nästa tillfälle att få tjänstledigt. SSF är alltså en stor sponsor åt Victory Challenge, då de faktiskt håller pojkarna sysselsatta och finansierade mellan kampanjerna, även Martin Strandberg är på väg in i “gubblådan SSF”.

    Jag ser bara en lösning, vi måste se den röda tråden – segling i alla former, från vaggan till graven! Inget är fel, så länge vi kappseglar!

    Men det behövs ett “regimskifte” bland vissa styrelsemedlemmar, och frågan är vad som behövs på tjänstemannasidan? Har vi förtroende i en person som sticker så fort något annat som är roligare drar? Har vi förtroende för en person som knapp lyckas hålla ihop några av de få OS-satsande besättningarna?

    Jag har faktiskt inte någonsin upplevt så mycket känslor kring hur dåligt det står till med seglingen, men jag är optimistisk och hoppas att det engagemang som finns här och på andra bloggar/forum (se på http://juniorsegling.se/forum/forum_topics.asp?FID=8
    där är det idag 217 inlägg i en tråd som snart visats 8000 gånger, ämnet är “Styrelsen i SSF” specifikt dikussioner om nedläggning av ett seglargymnasium!

    Segla plant!

    /abbe

  22. David Sep 14, 2007 Reply

    Vill minnas att 27,7:an tagits upp tidigare i diskussionen här eller på regatta..
    Den marknadsfördes med en vikt som vida understeg den korrekta.
    Möjligen borde man insett orimligheten i uppgiften, men talet har satts efter indata och när den riktiga deplacementuppgiften presenterades, korrigerades talet.

    Mot Västervik och Byxelkroken!

    /David

  23. Jonas Sep 14, 2007 Reply

    en numer gammal klassisk kommentar är “höj gränsen för SM-status till 40-50 båtar” så kanske det blir riktigt riktigt tjusigt att vara SM-vinnare. det borde kunna röra om lite………

  24. Emil Wiberg Sep 14, 2007 Reply

    Hej Mats B,

    Kul att du tar upp ungdoms och rekryteringsfrågan. Håller helt med dig, det är alldeles för få ungdomar ute på banorna vilket e väldigt synd då svenska juniorer generellt är väldigt duktiga seglare och kan snabbt hävda sig ombrd på en större båt.
    Jag sitter med i SHF styrelse sedan i våras och jobbar där med just ungdomsfrågor. I år instiftade vi ett pris till bästa båt med 30% ungdomar i besättningen under Gotland Runt. Ett pris gott som något att kämpa för! 30% borde en normal 40 fotare enkelt få ihop. Men hur hitta ungdomarna? Och framför allt, hur skall motiverade ungdomar hitta lämpliga båtar? Där känner jag att SHF har ett ansvar och vi har startat (eller skall…) en epostadress, ungdom@shf.nu, där ungdomar kan skicka in sina CVn och båtar kan skicka in sina besättningsönskemål. Något av en kontaktförmedling.
    Jag jobbar dessutom som ansvatig Match Race coach på GKSS och nu jobbar vi hårt på att få fler talangfulla juniorer som inte vill segla jolle att segla match race. Match Racing är ju en suverän skola för att lära sig hantera kölbåt! I våras hade vi ett första uppstartsläger och genast bildades det ett antal nya team. 1-2 oktober är det dags för nästa.
    Jag är inte särskilt bekymrad eller orolig över vilket handikapp system eller ej vi seglar, eller om det är gamla eller nya båtar, jag tycker det är tristare att se att GKSS hamnen (som exempel) är fylld med båtar, en hel del så kallade racer/cruisers, som inte seglas! Vara sur över lystal kan man ju alltid vara, och i en del fall med all rätt, men kanske först när man seglar upp till sin båtas fulla potential(?) och hur kan man göra det om man enbart seglar ett par tre regattor per år?
    Varför inte köra lite enkla LYS-lördagsseglingar? Start utanför långedrag, runda trubaduren och tillbaks för grill och skoj? Fler race, korta, enkla race skapar en plattform för ungdomar att komma ut på havet, kunskapsöverföring och lite liv i hamnen! Jag har lämnat förslag till gkss regattakommité, får se vad utgången blir men jag är säker på att GKSS är positiva, bara det finns funktionärer (frivilliga seglare) och båtar dyker upp på startlinjen!

    Någon som har fler förslag? Som sagt, jag är involverad i SHF och är det någon som vill framföra något till förbundet så säg bara till.

    Hälsningar

    Emil Wiberg

  25. Jocke_R Sep 14, 2007 Reply

    Jonas! En mkt bra synpunkt! Förhoppningsvis gör det att den “seriösa” seglingen samlas till ett fåtal klasser.

    Det betyder därmed inte att de som tappar SM-status måste dö. Det går utmärkt att köra riksmästerskap för de klasser som överlever utan SM-status.

    Situationen just nu är lite som boxningen, vem är egentligen världsmästare i tungvikt? Det är WBA å WBO eller vad sjutton de heter. Det är väl ungefär så luddigt omvärlden ser på segling idag.

    Förresten Blur vad är det fel på att “lära sig segla”. Är det inte vad som krävs för att vinna ngt. Eller tycker du vi ska köra med personliga handikap, typ golf?

  26. M Sep 14, 2007 Reply

    Bra, Abbe! Borde inte du in i SSF? Jag menar det!
    Jag fortsätter att förundras över SSF tystnad och inaktivitet.
    Bra, Emil, att du visar en vilja att försöka förändra.

  27. Author
    Peter Gustafsson Sep 14, 2007 Reply

    Jocke, du som är en duktig seglare borde ju sluta segla majbrasa och visa var skåpet skall stå? Som du säger är ju GP26 en skitfräck båt med “vill ha” känsla.

    När du fått ett LYS på 1.35 och kommit på nedre halvan på Runt Lidingö (medan en kille som aldrig slagit dig tidigare i någon klass vinner hela skiten i en Singoalla). Då skall jag stå på Lidingöbron och skrika “lär dig segla” :-D

    Jag tror att det hade gynnat Svensk segling med utveckling. Men just nu är krafterna precis de motsatta. Att köpa/bygga en rolig bät innebär oftast 2-3 år “i frysen” innan man får rätt LYS.

  28. Bladet Sep 15, 2007 Reply

    Jag kan inte se att det är lys som är fel på om antalet deltagare går ner.
    Det värsta som kan hända en som just vunnit en lystävling är alla sura miner och allt tjafsande om fel lystal.
    Hur roligt är det att segla efter en sån upplevelse, vad tycker andra som just satt sin fot i seglingen om allt detta tjafs ?
    Tycker de att seglingen är en sport med bra medtävlare och att det är i den sporten de vill tillbringa sin fritid !
    Frågan är om detta ständiga diskuterande kommer att förbättra något i svensk segling, jag tor inte det.

    tedalB

  29. Feffe Sep 15, 2007 Reply

    Att skylla det sviktande seglingsintresset i landet på lys-sytemet är nog inte riktigt rättvist…

    Den båtboom vi hade i slutet av 70-talet och början av 80-talet i kombination med högkonjuktur kan vi inte jämföra oss med. Vi har visserligen högkonjuktur nu också men utbudet av saker att spendera sina slantar på har ju ökat ganska markant.

    Får ungdommarna idag välja på att åka ut och kappsegla i sin maxi 77 eller köpa sig en frän mobil för 10 000 är ju inte valet så svårt…

    Behovet måste finnas ( Maslow ) finns det inte går det inte att skapa. Behovet kan ju vara olika för olika målgrupper, en del behöver den friska luften andra spänningen som kappsegling ger. Marknadsför seglingssporten mot rätt målgrupp så kommer det nog hända saker. Att marknadsföra segling som en sport för alla är som att skjuta precision med ett hagelgevär, har man tur trillar någon dit.

    * Identifiera den tilltänkta målgruppen.
    * Skapa ett attraktivt erbjudande som tilltalar målgruppen
    * Sälj , sälj, sälj !!!

    // F.

  30. J Sep 15, 2007 Reply

    Jag tror inte att killen i Singoallan är en kass seglare.

    Precis som påpekats tidigare brukar det vara ett stort tidsspann mellan bästa och sämsta båt av samma sort i på tex Tjörn Runt. Det sitter mycket duktiga seglare i andra båtar än de nya fräcka och jag vet inte om denna diskussion lockar ut fler av den på tävlingarna. Jag har tröttnat på kappseglandet efter många är i 707, Maxi 77, Express och Cumulus. Alla dessa båtar har jag fått höra har för låga Lystal och ju mer jag seglat desto mer fel har lystalet varit. Träningsfaktorn är relativt bortglömd i kölbåtssegling på korp/klubbnivå.

    Jag minns en segling då jag för skojs skull räknade på vilket Lys min 77:a skulle ha haft för att vi skulle ha blivit tvåa och det var vid den aktuella seglingen 1.18 och det blåste inte kuling, det var riktigt lätt väder. Det borde alltså vara mer inblandat än ett handikapptal. Men det är alltid lätt att titta där först.

    Vad gäller respitregler så har väl tex Tjörn Runt vid tillfälle provat att bjuda in till en IMS-klass med mindre lyckat resultat men det står väl arrangörerna fritt att bjuda in till segling efter vilket handikapp de vill så det är borde lobbas mot arrangörerna. Vill ni segla IRC eller IMS så ska ni ligga på dem. Knepigt dock att så många valde att segla Lys på Gotland i år.

    Jag har inga lösningar på problemet med vikande deltagarantal men känner att diskussionen här och på regatta.nu fokuserar fel sak. Det kan inte bero på Lystalen att breddseglingen dör ut. Tittar jag i min hamn så ligger det mest arkar från 70- och 80-talet där och de ägs av samma gubbar som ägde dem när jag började kappsegla kölbåt för 20 år sedan. Det finns väldigt få segelbåtsägare under 25år och därmed fyller det inte på när gubbarna slutar. DET är problemet. Flera har varit inne på det tidigare men vad ska vi göra för att locka ut kidsen i en billig Aphrodite 22? Hur ska vi övertyga dem att det är kul att tävla med en båt till rimligt pris? Ungdomsbåtar kostar inte 230 000 eller ens 100 000, de måste vara billigare än så. Såg en stortriss till salu för 1000kr på Blocket, det är en ungdomsbåt. Tänk om de skulle vilja åka ut i sådana på våra kvällsseglingar? De skulle jag gilla mer än att få mitt lys sänkt en pinne!

  31. Johan Sep 15, 2007 Reply

    2 observationer samt frågor…

    # av ovan debatt så verkar det trots allt vara LYS som är problemet och följdaktligen vart man skall söka lösningen, eller?

    # på den tiden som det kappseglades radikalt mycket mera, vad var SSFs tribut till det stora kappseglingsintresset?

    /Johan

  32. Kamijo Sep 15, 2007 Reply

    Som jag har skrivit på andra siter så är det dags att vi lyfter ut LYS-hanteringen från SSF och följer Norges exempel. En del förespråkar att vi skaffar ytterligare ett nytt handikapssystem men till vilken nytta? Det måste väl endå vara långt mycket bättre att jobba på att förbättra det vi redan har. Hur som helst så anser jag att just LYS-tävlandet är ett av de viktigaste instegen vi har till segling idag. Försvinner den formen av tävlande så försvinner en stor möjlighet till att skapa återväxt.

    Bortsett från lite snack och prat i ett antal bloggar, finns dessa diskusioner upp på dagordningen någon annan stans? Jag såg att Arne på regatta.nu har lagt in på sin sida om att föreslå ett möte i Göteborg och att det där skall handla om LYS. Vad det är värt har jag ingen aning om men det känns som att det verkligen är dags att vi lyfter upp diskusionen från bloggarna till nästa nivå.

  33. Dirk Diggler Sep 15, 2007 Reply

    Gott tänk, herr Blur. En kort åsikt: Ett problem är att många kappseglare tillhör KSSS eller GKSS, medan många normala seglare (och människor) till varje pris INTE vill förknippas med mässingskavajerna. Andra seglarklubbar är så trögrodda att det växer mossa på riggen, dvs det finns inte ett enda nytänk. Skyll inte allt på SSF (även om det är ganska befogat), men på lokal nivå kan man trimma till det hela RÄTT ordentligt. En sak är säker: det är inte LYS det är fel på…. Utan: “Vi har alltid gjort så här” tänket bör kölhalas. Detsamma gäller t.ex Båtmässorna, som också är ett typexempel på konservativt tänkande. Suck. Hur många gånger har man gått ut från en båtmässa och tänkt: jädrar vad jag är sugen på att (kapp-) segla???

  34. SWE140 Sep 15, 2007 Reply

    Ja, hur ser det ut i seglarsverige??? I vår stad samlades en gång i tiden ca. 60 båtar till kvällseglingarna, en förtagsregatta samlade nästa 100 båtar (två ggr/år) och den största kappseglingen samlade 200-250 båtar. Det var då. Det fanns också en tid då det fanns en viss ungdomsverksamhet hos klubbarna men man satsade inte helhjärtat. I vår stad ledde det att jolle- och kölbåtsverksamhet är skillt ifrån varandra idag. En naturlig övergång finns knappt. de flesta ungdomar slutar när de växt ur jollen. Kölbåtsklubben jag är medlem i håller på att dö ut (närmare hälften av alla medlemar närmar sig eller har nått pensionsåldern). Och det märks på aktiviterna. Intresset för kappsegling (deltagandet och funktionärer) har minskat och nya tillskott tillkommer inte i samma takt som folk försvinner. Beror det på LYS? Det finns dock en aktivitet som öka. Varje år träffa täffas en del gubbar för att segla från klubbholme till klubbholme. I varje båt en gubbe men om hälsan inte är den bästa längre så får det även vara två. Jag behöver väl inte nämna att posten för ansvarig för undomsverksamheten är varkant?

  35. Scampimicke Sep 17, 2007 Reply

    Hej

    Varför kör man inte 3 lysklasser på större kapseglingar i stället för lys intervall för att höja deltagandet.
    1 Racing
    2 Spinnacker men ingen burkning (liten besättning)
    3 Tur segling ingen spinnacker ingen burkning.

    Micke

  36. Jocke_R Sep 17, 2007 Reply

    Majbrasa (plast brinner oxå) kanske inte är så kass som alla verka tro. Hur många har seglat ett väl “kittat” spjut mot bra konkurrens och ärligt kan säga “Det här suger pung!”????

    Jag fattar inte! GP 26 skulle kunna bli hur ball som helst ändå är det HELT TYST. Här har vi chansen till en INTERNATIONELL “Grand Prix” klass som kostar som en ny express och inte ett pip hörs. Varför?

    Kolla in orc.org och LYS debatten kommer tystna…

    PS Finns i 33 och 42 fot oxå för den som vill ha mer att visa upp DS

  37. Patrick Lindblom Sep 17, 2007 Reply

    Jocke, någon måste gå först och eftersom GP26 är en tämligen ny regel som inte finns representerad i Sverige ännu krävs nog en “entreprenör” som samlar ihop ett gäng och kör. Ungefär som X-35:orna har gjort, eller CB66 för den delen. Jag tror personligen att 26 fot är lite för lite för många som vill satsa på kölbåtskappsegling, men jag kan ha fel.

    Problemet med större båtar (typ GP42) är att de enligt vad jag kan förstå trots allt kräver en budget som vida överstiger vad de flesta småsponsrade projekt kan skrapa ihop. Bara båten går på cirkus 450 000 EUR och då har vi inte börjat prata racinggarderob ännu! För att göra en sådan satsning krävs att man vet att det blir en “cirkus” av det hela och att man inte är utlämnad till att ändå köra respitsegling, för då faller ju konceptet lite.

    Där har ju Sverre Valeur gjort ett försök med sitt projekt “Euro42″. Det stod en del om denna i pressen i vintras. Enligt pressmeddelande då skulle tre båtar levereras under våren 2007, men jag har inte sett mer. Någon annan?

  38. Author
    Peter Gustafsson Sep 17, 2007 Reply

    Nu verkar det tyvärr som enda GP-båten i våra trakter försvinner. Jag funderade just på varför de inte seglat något eftter Faerdern: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=171897

    En Cookson 50 är ju inte fel det heller

  39. Jocke_R Sep 17, 2007 Reply

    Varför är 26 fot för lite? Det är ju en racer, ingen familjecamping.

    Båten väger 1100 kg “all up” vilket innebär att den kan trailas efter bil, vilket ökar möjligheterna betydligt.

    I mina ögon får man vara sin egen entreprenör och fundera lite själv. Alltså man behöver inte sitta och vänta på att någon annan ska göra det. Är det inga fler som kan tänka sig köpa/bygga/ta fram en GP 26?

  40. Marcus Sylvin Sep 17, 2007 Reply

    Kanske GP 33 kunde vara ett bra alternativ för en överkomlig peng, lagom i storlek.

  41. Alexander Sep 17, 2007 Reply

    Det byggs väl gp 26 i göteborg för under miljonen?

  42. Author
    Peter Gustafsson Sep 17, 2007 Reply

    Marcus håller på att bygga en 33:a: http://www.blur.se/2007/04/30/sweet-scandinavian-gp-33/

    Har du nån statusrapport? Är du med till våren? Fler på G?

    Men de blir väl klassade som sportbåtar i LYS ;-)

  43. Patrick Lindblom Sep 17, 2007 Reply

    Nu är det som sagt min högst personliga uppfattning, men om jag hade en viss mängd pengar att lägga på en satsning och hade GP26 som ett alternativ skulle jag även allvarligt överväga en ren sportbåtssatsning som ett alternativ. T.ex. en tvåbåtssatsning i CB66 eller kanske en FT10.

    Jag skulle t.ex. personligen väldigt gärna se en GP42-cirkus i Skandinavien, men tror att det blir för dyrt för att få upp någon volym. Återstår då koncept som t.ex. Euro42, möjligen möjligen GP33 eller att fortsätta respitseglandet. Men skulle jag satsa på att köpa en båt själv utan att veta att det blir någon större klass? Naturligtvis inte.

    “Seglarsverige” tror jag skulle vinna på om vi *både* fick till breddkappsegling á la klubbseglingar men också en Grand Prix-cirkus med boxregler eller entyp. Men då krävs väl åtminstone 10 båtar i en seriös cirkus a la MedCup, d.v.s där man vet att alla kommer på kappseglingarna.

    Jag drar nu mitt lilla strå till stacken genom att anmäla 7-åringen till seglarskola i lokala seglarklubben till våren i alla fall… återstår att se om intresset kan hållas uppe några år eller om det faller platt genom eviga respitsystemsdiskussioner :-)

  44. Jocke_R Sep 18, 2007 Reply

    Patrick, jag fattar inte ditt resonemang. Antingen vill du ha en tio-meters båt eller två st 6,6 meters men inte en 8 meters. What????

    Ren sportbåt satsning?? GP 26 är förmodligen betydligt snabbare än en Melges 24, som jag trodde var den enda “riktiga” sportbåten som finns.

    Varför måste det vara värsta proffscirkusen eller inget alls, räcker det inte med vanlig “rikscup”.

    Inga “exotiska” material tillåts i 26an och 33an däremot i 42an, en färdig 26a borde kunna kosta 300 t kr färdig.

  45. Patrick Lindblom Sep 18, 2007 Reply

    Jocke, detta handlar inte om mig – jag seglar en helt annat båt idag.

    Jag försöker säga att jag inte tror att någon skaffar en GP-båt (oavsett storlek) på “eget bevåg” för att man tycker det är en cool hoj. Det krävs ju någon sorts cirkus kring detta – en kritisk massa om du så vill – för att det skall kunna ta fart. Och en sådan kritisk massa måste byggas genom att någon (du?) eller några sätter sig och försöker mobilisera ett gäng som är villiga att inte bara investera i båtarna utan också planera kappseglingar, t.ex. just en rikscup. En “cirkus” behöver ju inte alls vara professionell, men man behöver kunna känna sig ganska säker på att den blir av innan man investerar i en regelbåt. CB66-gänget verkar ju ha lyckats hyfsat med detta.

    Om du har rätt i att man kan få en GP26:a för 300 loppor (jag har läst om större pengar) blir den ju nästan en CB-dödare och då borde ju detta bli en lätt match att sy ihop. Presentera konceptet för mig så kanske jag t.o.m är intresserad.

  46. Emil Wiberg Sep 18, 2007 Reply

    Jocke, tycker liksom du att GP klasserna är vägen att gå men som Patrik säger krävs det en del för att man skall våga satsa på en sån klass, framför allt den kritiska massa Patrik pratar om. Har du något angående 26an vill jag gärna ta del av det. Jag vet att Marcus Sylvin kommit en bit när det gäller 33an, Marcus, börjar det inte bli tid att presentera båten lite mer i detalj? Borde vara en utmärkt utmanare till X35an.
    Lika viktigt som att få ut en “kritsk mass” är som sagt också att skapa en cup och då helst en cup för norra europa/skandinavien (så som IMS cirkusen här upe fungerar). Först då kan man sälja konceptet och först då kan man nog få folk att byta ut sina respitbåtar till GP båtar. Men, som tidigare påpekats, då krävs ju att någon/några lägger ner sin tid och själ i att få det att funka. En cup på 6 deltävlingar i 42an hade varit perfekt.

  47. Calle P Sep 18, 2007 Reply

    Varför inte X99.

    Finns till bra pris begangnat och redan många båtar som seglar.

    //Calle

  48. Thomas Oct 5, 2007 Reply

    Häpnar.
    Suget att komma till startlinjen med nyväckt intresse för kappsegling försvinner nästan helt när jag läst igenom debatten på den här sidan och inser vilket förakt som råder från mer etablerade seglare.

    Alla börjar någonstans, och förhopningsvis tycker man att det är roligt och fortsätter. Chansen att det kommer fram nya talanger som vill satsa på segling och utvecklas i andra klasser ökar ju fler som seglar. Alla kan inte köpa en ny båt, däremot kan man idag köpa en äldre Express och lägga pengar på segel och trim. Och segla. Cyniskt att som Jonas skrev, tro att seglarsverige skulle tjäna något genom att strypa majoriten av SM-klasserna och att det ens skulle vara möjligt att “tvinga” folk att byta en ny hetare klass? “Röra om i grytan?”. Elitistiskt så det smäller, men det kanske är så ni vill ha det.

    Men en sak vågar jag nog påstå, något stigade intresse för kappsegling på mindre klubbnivå lär det inte leda till. Återstår KSSS-bryggan i Saltsjöbaden. Och några 600+ båtar på Tjörn Runt lär du också slippa se i framtiden.

  49. Johan Feb 27, 2008 Reply

    Enligt min analys, så är följande fel:

    -Ingen övergång mellan jolle och kölbåt
    Klubbarna kanske skulle kunna köpa en billig kölbåt (j-24, Express eller dyl.) och låta ungdommar få lära sig segla kölbåt utan skrikande och osäkra herrar vid rodret. Träning med TRÄNARE och inte med pappa som står och gapar.

    -IMS
    Ett regelsystem som skulle avskaffats till förmån för IRC för länge sedan (Sverige är det sista landet som överger den S#¤it regeln), det är dyrt och producerar veka, långsamma och båtar som kräver stora besättningar (som till största delen bara är ballast, hur kul är det att åka rail runt Gotland utan att få röra varken roder eller trimm)

    -Förgubbning
    Största delen av alla mätmän och funktionärer är folkpensionärer(inget fel i det, men dessa kan ha svårt att se ungas behov)
    Unga ses som ett “hot” och stör oftast fikandet. Majoriteten av alla klubbar bygger hälldre bryggor än köper attraktiva båtar till ungdommar.

  50. Leino Aug 13, 2008 Reply

    Thomas
    Jag tycker inte någon låter nedlåtande mot varken nybörjare eller äldre båtar. Tvärt om så är väl båda förutsättning nr.1 för att vi ska få någon återväxt.
    Vad många vänder sig mot är att fräckare båtar straffas ut i flera år tills tillräckligt många seglare protesterat mot just den båttypens höga LYS.
    Vi som hållt på några år o känner för att lägga våra pengar på en lite nyare kanske lite udda båt vill väl ändå känna att vi har chans att klå en rookie i hans Maxi-77, åtminstone i lätt-mellanvind.
    Visst vore väl drömmen att det fanns en bankappseglingsklass o en havskappseglingsklass som de flesta ville hålla sig till men det stora utbudet av båtar o prisskillnaden på dem gör det väldigt svårt. Att sedan folk har så vitt skillda ideer om hur de ska använda sina båtar mellan racen gör det inte lättare, när nu shorthanded är på frammarsch så kan ju det också spela in på valet av båt.
    GP-klasserna verkar kunna vara väldigt bra allroundbåtar som funkar till allt. Även Open-klasserna är ju bra alroundbåtar, t.o.m 6.50 har i seriebyggena 4 kojer, bra sitthöjd o gott om plats för en så liten båt. Kappseglas med bessättning utan vattenbarlast på tre pers o då kan jag lova att alla har att göra, ingen som är ballast bara.

  51. Peter Oct 13, 2009 Reply

    Är det inte så enkelt att svenskar inte har råd med nya, dyra båtar?
    Att spendera 2 millar på en sport som Expressens Mats Olsson kallar “icke-sport” funkar helt enkelt inte i vårt högskatteland, eller?

  52. Peter Jul 22, 2010 Reply

    CB66 och J80 förlorar SM statusen.. Eller är i alla fall på god väg. Den uppsnackade SM veckan som SSF verkligen “promotar” har verkligen blivit en flopp, 18 CB66 var med i år vilket väl innebär att SM statusen är i fara? Segling nära bryggor för åskådare är alltså det vi seglar inte vill ha antar jag. Dessutom är formatet uppåt väggarna med tanke på resultatet efter finalseglingen.

    När vi ändå är inne på Entypsklasser så har även j80 som legat på vippen några år sjunkit under 20 båtarsgränsen för SM. 19 startande.

    Tänkte bara få lite fart på tänket hur seglarna vi ha det med tanke på floppen med “nära landseglingarna” och tappet i entypsklasserna.

    /Peter

  53. Burken Jul 22, 2010 Reply

    Tänkt inte så förbaskat mycket – Se gla ut – Mer och oftare! :D
    Känner igen snackat från en annan sport som jag brinner för. Med mer tid i TV så ökade intresset markant och nu har sporten självförtroende!

    Jag tror bestämt att ALLA hade mer att tjäna på om cuperna för entyparna som IF, Express osv hade samma deltävlingar som SRS-tävlingarna! Med några tillägg av entypsrace! Inte splittra! Se gla ut!

  54. SWE Jul 23, 2010 Reply

    Väldigt förvånande att SM för CB66 endast drog 18 båtar i år. Har själv seglat båten aktivt i 5 år och tycker det är en av de roligaste båtarna jag känner till. Snabb, lätt att transportera, hanteras av 2-3 pers och otroligt lätt att transportera. Hoppas på en vändning för klassen inom kort… för vi kommer med stor sannolikhet åter inom ett par år……………….

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>