Skip to content

5 Comments

  1. Håkan
    Nov 20, 2008 @ 19:28

    Snacka om taskig sjöstuvning… ;-)
    Det är svårt att förstå hur mycket det gungar innan bord, stolar och besättningsmän åker förbi i en väldig fart :-)
    De konstiga är dock att det kommer så fort och att det försvinner lika fort? Självsvängde stabilisatorerna???

    Reply

  2. Johan
    Nov 20, 2008 @ 19:42

    Man ser ju de typiska skakningarna som borde tyda på att fartyget stävar mot sjön. Om man sedan girar eller vad det är som händer när hon sen börjar rulla allt mer kan man ju undra. För sedan stabiliserar det ju sig med rullningen innan det återkommer igen senare. Dock så är det ju brukligt med stabilisatorer på passagerarfartyg. Hade stabilisatorer varit i bruk (och fungerat) är jag tveksam till att det där hade kunna inträffa..

    Reply

  3. Johan S
    Nov 21, 2008 @ 11:24

    Från kommentarerna på videon:
    “I was working on this ship at the time – P&O cruises – The Pacific Sun in Australia. We got caught in some bad weather off New Zealand on the way home at the end of July, the first tilts you see in the dining room are the waves first hitting the ship, then the larger swells came, and you see the Chaos. The captain had to make an emergency turn into the waves causing those 3-4 REALLY BIG tilts (or ‘lists’) We had 40-50 injuries on the ship, one passenger lost her finger when a door slammed onto it…”

    Reply

  4. P4k3s blogg » Blog Archive » Gungigt värre
    Nov 21, 2008 @ 21:17

    […] Får det lov att vara en svängom? […]

    Reply

  5. Harald
    Nov 24, 2008 @ 14:39

    “Amiralen” FInell råkade ut för nåt liknande, dock inte lika allvarligt på Tallink
    mellan Helsingfors och Tallin (Reval):

    http://www.jonte.fi/nell/index.php?section=1

    rulla efter “tallink broachade”.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.